Jump to content

oppussing with vital


magnush10

Recommended Posts

Det var en tråd om dette tidligere, ser at websiden med prosjektet er nede, synd, for der var det masse bilder og bååten ble veldig bra. Du kan jo kontakte trådstarteren for å se om han har noe info han kan legge ut fra den gamle siden

 

https://baatplassen.no/i/topic/5053-totalrenovering-av-1980-with-vital-15/

sendte trådstarter en melding:)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

flott båt! :thumbsup:

er selv 15 år og har kjøpt meg en 17 fots fjordling fra sent 60-tallet som jeg også er litt bekymret for med tanke på vann i skummet. i likhet med din, hadde min båt også stått inne. forrige eier av min båt boret et hull i dørken for å sjekke for fuktighet/vann, så fylle hullet med polyester. dette er også en mulighet. hva er orginal vekt på båten? det burde være ganske enkelt å kjenne om båten er tung. hvis den ligger lavt, er treg i plan og føles tung kan det være en idee å fjerne skummet. mye jobb er det uansett :yesnod:

 

hva betalte du? kjøpte du båten med henger?

uansett, flott prosjekt, pøs på med bilder og lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

flott båt! :thumbsup:

er selv 15 år og har kjøpt meg en 17 fots fjordling fra sent 60-tallet som jeg også er litt bekymret for med tanke på vann i skummet. i likhet med din, hadde min båt også stått inne. forrige eier av min båt boret et hull i dørken for å sjekke for fuktighet/vann, så fylle hullet med polyester. dette er også en mulighet. hva er orginal vekt på båten? det burde være ganske enkelt å kjenne om båten er tung. hvis den ligger lavt, er treg i plan og føles tung kan det være en idee å fjerne skummet. mye jobb er det uansett :yesnod:

 

hva betalte du? kjøpte du båten med henger?

uansett, flott prosjekt, pøs på med bilder og lykke til videre!

Hei

Fjordling er jo en flott klassiker! håper du tar godt vare på den[emoji4] mener og huske at båter før 70 tallet ikke brukte skum i dobbeltbunn? men er slett ikke sikker. Båten kjøpte jeg uten henger for 4000kr hengeren kjøpte jeg ny for 8500kr Følgte også med en håpløs Chrysler 45 hk som jeg skal bytte ut med en nyere 4 takter[emoji4]

Link to post
Share on other sites

holder på med restaurering ja! :thumbsup:

det stemmer at båten ikke har noe innerskrog (dobbelbunn), men den har skum i dørken for å stive opp skroget og gi bedre flyteevne. motoren min er en 1994 mod evenrude 90 v4 totakt som sluker bensin. tenker å gjøre det samme som deg å kjøpe en nyere firetakter. hvor stor og hvordan motor har du i tankene?

 

4000 er jo nesten ingen ting! betalte selv 25K for båt og motor (fungerende motor :smiley:)

Link to post
Share on other sites

holder på med restaurering ja! :thumbsup:

det stemmer at båten ikke har noe innerskrog (dobbelbunn), men den har skum i dørken for å stive opp skroget og gi bedre flyteevne. motoren min er en 1994 mod evenrude 90 v4 totakt som sluker bensin. tenker å gjøre det samme som deg å kjøpe en nyere firetakter. hvor stor og hvordan motor har du i tankene?

 

4000 er jo nesten ingen ting! betalte selv 25K for båt og motor (fungerende motor :smiley:)

tenker 40-50hk men 30 hk går nok også. (meget lettplana båt) tenker suzuki,tohatsu eller yamaha. synes jeg gjorde et bra kjøp, men er forferdelig med striper og hakk i lakken som man må forvente til den prisen, så jeg skal slipe helt ned og lakke opp igjen[emoji4] lykke til med prosjekt ditt![emoji2] Redigert av magnush10 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

tenker 40-50hk men 30 hk går nok også. (meget lettplana båt) tenker suzuki,tohatsu eller yamaha, eller kanskje en evinrude e tec? synes jeg gjorde et bra kjøp, men er forferdelig med striper og hakk i lakken som man må forvente til den prisen, så jeg skal slipe helt ned og lakke opp igjen[emoji4] lykke til med prosjekt ditt![emoji2]

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fin båt :)

 

Nettop skaffet meg en selv som jeg trenger å pusse opp.

 

Hvor og hvilket stoff startet du med?

Skriv ned en liste hvis du har lyst. (lite peil på båt)

hei :)

Jeg er langt fra ferdig enda, men jeg startet med å vaske båten helt ned og demonterte interiør og detaljer har også smått begynt på nedpussingen:) om du er usikker så finner du alt du trenger å vite på dette flotte forumet:) lykke til prosjektet!

Redigert av magnush10 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ettersom du har ut seter og alt ville jeg boret et par hull i dørken under disse og tatt en prøve av dobbeltbunn. Er den skumfylt kan du kanskje forsøke å skrape opp litt selv, eller få tak i en rørlegger med fuktindikator som kan måle for deg. Er det tørt og fint i dobbelbunn kan du bare lime igjen hullene med en 2-kompoonent sparkel og male over. Pass på å ta denne prøveboringen et sted som ikke blir utsatt for slitasje.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Helt Normalt at du ser lys igjennom når du har kommet inn til fiberen som du har gjort her.

Han før deg har nok ikke brukt lakk som er beregnet på båt.

 

Pass på å bruke Topcoat eller Polyurethanlakk.

 

Jeg ser ingen fare med at du pusser ned helt men det er nok ikke nødvendig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...