kjetillunde Startet 19.August.2014 Del på Facebook Startet 19.August.2014 Jeg har en 10 fot jolle med 9.9 hk Tohatsu totakter som jeg vurderer ha liggende ute på sjøen gjennom vinteren. Hva bør jeg passe på? Det jeg er mest bekymret for er kjølevannskanalen på påhengsen, hvordan kan jeg hindre frostsprengning? Holder det å ha den tiltet ned? Og er det noe problem om det snør mye? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Spørs hvor i landet du ligger. Har selv båt med påhengs liggende ute hele året.. ingen problem. Har sett noen av den eldre garde som har sine småbåter ute lar motoren stå nede og har en isoporkasse over motoren.. Går fint å la den stå nede ila vinteren. gror lite og ingenting da. Viktigste er vel å passe på den ikke går under i det verste drittværet.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
hanto1 Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Vipper alltid opp motoren. Vannet renner ut. er det is er det dumt og ha motoren nede. Båten må selvfølgelig være under tilsyn og skuffes for snø. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Vi har 2 båter liggende ute på sjøen hele året. Har motorene i oppheist posisjon, men passer på å vente litt slik at alt kjølevann renner ut av topp før tilter / drar opp motor. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Grunnen til at den bør skuffes for snø er at den kan synke pga snø-vekten? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Ja, og snø tiner og fryser vekselvis etter værskifte, og kan fryse igjen selvlensefunksjon. Både forsikringspoliser og normalt bryggeeiere krever at båter skal holdes snøfrie. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Våt snø kan veie 5-600 kg per kubikk. Kjøp deg ei snøskuffe i plast så skåner du båten. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Jolla mi er ikke selvlensende, hva bør jeg gjøre da? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 skuffe den Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Ok, så det holder og skuffe den av og til? Jeg behøver ikke å bygge noe stativ med pressenning altså? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Etter noen år med utstrakt vinterbruk av div. småjoller: 1) snø på gel-coat/top-coat/polyester/epoxy er ekstremt fryktelig glatt, så vær ekstremt forsiktig når du går om bord i båten 2) selvlensere og snø er noe dritt... Om det er mulig bør du stenge selvlensere når det er meldt snø og det er kaldt i vannet, hvis ikke risikerer du at snøen tynger ned snøen og fyller båten vha selvlenserene etter bare en natt med mye tung og vår snø. 3) er det skikkelig drittkaldt må du la motoren stå nedvippet en 10-20 minutter før du prøver å starte den. Når du vipper ned ett undervannshus som holder -15oC ned i sjøvann som holder +3oC vil det ise i alle kanaler, inne i impellerhus etc. Ikke noe stort problem, men gi det tid til å smelte igjen. 4) ta med bensintanken hjem... selv det minste spor av fukt vil føre til ising på feil sted (oftest forgasser). Bruk gjerne noe lurium eller rødsprit eller noe slikt på tanken. 5) Vær nøye med snømåking og isbanking. 30-40-200 kg med snø og is på feil sted gjør selv den stødigste båt ustabil og usikker 6) pass på at det er trapper/stiger på brygga, at disse er relativt isfrie og ta på vesten allerede før du kommer til brygga. Du kommer antakelig aldri på land igjen om du faller i sjøen med tunge og våte vinterklær fra en flytebrygge uten stiger eller der stigene er fyllt med is. Mye mulig greier du å svømme noen få meter de første 4-5 minuttene og deretter går det raskt nedoverbakke før du er død etter 20-30 min... Med en vest vil du kunne strekke perioden du er i stand til selvreddning med noen minutter og tiden der noen andre kan redde deg før du er død med riktig lenge (en time eller mer). Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 I jula reiser jeg til vestlandet (nesten to uker), er det da risikabelt å la jolla ligge ute i oslofjorden? Kjenner foreløpig ingen personer som kan passe på den i romjula. Er jeg nødt til å ta den på land isteden? Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 (redigert) Hva med å la båten ligge på vannet, og oppbevare motoren på stativ i garasjen/kjelleren? Du må jo selvfølgelig skuffe regelmessig, men det er vel motoren som er av verdi? Redigert 28.September.2014 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Hvor har du jolla? Kanskje noen her på forumet kan hjelpe med tilsyn i romjula? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Honduras Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ei 10' jolle... den tror jeg rett og slett jeg hadde dratt på land mellom hver tur hvis mulig. Ei rampe og ei håndtralle er vel alt som skal til... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
lippert Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Tja, 14 dager i månedskifte des/jan kan bety alt fra ingen ting til 60-70 cm våt snø. Jeg hadde ikke latt den ligge så lenge uten noen som kunne se til den dersom det blir nedbør. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
kjetillunde Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Hva med å la båten ligge på vannet, og oppbevare motoren på stativ i garasjen/kjelleren? Du må jo selvfølgelig skuffe regelmessig, men det er vel motoren som er av verdi? Ja, det var jo en idè. Da er det i tilfellet bare båten som synker. Hvor har du jolla? Kanskje noen her på forumet kan hjelpe med tilsyn i romjula? Den må opp 15.okt der den ligger nå, men jeg kan ha den liggende ved Vollen Båtforening i vinter Ei 10' jolle... den tror jeg rett og slett jeg hadde dratt på land mellom hver tur hvis mulig. Ei rampe og ei håndtralle er vel alt som skal til... Jeg har ingen plass på land å ha den... (bor i blokk i oslo) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Siden du må ned rimelig ofte og passe på, så kan du starte motoren å la den gå seg varm innimellom. Samt øke oljeblandingen litt for bedre beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 Fungerer det å bygge et stativ med presenning over når den ligger i båtplassen i jula? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Hadde vært bedre om du fikk kjøpt / laget deg en havnekalesje. Mulig Terhi har dette til din båt? Evt finne en presenning som passer sånn tålig over og rundt båt, og legge en 2"/4" bjelke på langs under slik at du får skrå sider der vann / snø kan renne av. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 30.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2014 Havnekalesje ja... Fungerer det å bygge et stativ oppi båten og legge over dette båtovertrekket? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Kan den ligge i havna med denne og noen planker bygget oppunder? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Blir nok alt for stor... Ville heller prøvd å finne en (rimelig) pressenning som passer sånn tålig på mål, og lagt en bjelke / bord på langs under. Må være obs på vind, så bør ikke være for stor og løs. Og tre tau gjennom huller i pressenning slik at du kan få snørt sammen denne under fenderlist, evt binde også i kroker i baug og akter. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Ok, den blir for stor ja. Når du sier legge bjelke / bord på langs under, mener du da i sjøen under båten? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Nei, under pressenning, ikke under båten Midt i båten. Evt bygge et lite fundament av tre som kan hvile på aktertufte, slik at bjelke / bord ikke ligger og gnager på motorlokk, og stabiliserer bjelken. Tenk deg en bred "A", der bjelken spikres inn på topp av A-en. Som et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.