Jump to content

Trenger gode fortøyningstips!


ET

Recommended Posts

Jeg finner til stadighet båten mer eller mindre hengende i fortøyningene, pga stor forskjell på tidevannet. Det lar seg ikke gjøre i prasis å inspisere ofte nok, og jeg ser derfor etter en lur måte å holde fortøyningene stram på selv ved forskjell på to meter. Hva gjør dere andre? Finnes det noe på markedet som løser problemet?

Link to post
Share on other sites

Bruker selv en patent for å holde båten inntil brygga når jeg driver å går ombord/iland f.eks ved lasting av feriegodset.

Har en brest akterut som er festet i land, og har et lodd i andre enden.  Bruker selv ei 5-liters spylervæskekanne full av sand som lodd.  Tauet legger jeg så det løper rundt "frienden" av pullerten.  Loddet henger ned under båten og holder båten pent intil bryggen.

 

En lignende løsning burde la seg gjøre ifm. store tidevannsendringer.  Hvor stramt du ønsker det avgjør du med loddets vekt i vann.

 

PS.  Pass på at tauet ikke ligger og filer på noe ettersom det nødvendighvis blir litt bevegelse.

Link to post
Share on other sites

Tidevannsforskjeller er i praksis uproblematisk på Sørlands kysten så jeg har ingen erfaring selv. Var på biltur nedover i europa i sommer og i Venezia noterte jeg meg at det hadde slått ned en masse påler som de fortoyde bla gondolene  og taxibåtene i. Synes det så litt upraktisk ut med alle disse pålene (som sto langs brygga, nesten helt inntil) helt til jeg skjønte poenget: Båtene ble festet med en løs lykke rundt to slike påler (feks et påle stikk rundt pålen men mye videre enn pålen), da kunne fortøyningen skli opp/ned på pålen alt etter høy/lavvann. Virket ganske smart. Kan det være en løsning? Er denne metoden i bruk her til lands i det hele tatt?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

God kveld

Regner med at du ligger på langs av en fast brygge...

Fortøy uten tau rett inn til land, men med  lange spring i begge ender, gjerne begge veier. Springet festes i kaien i den høyden som er horisontal ved middel vannstand, og kan evt utstyres med strikk hvis du vil ligge stramt. Sykkel / mopedslange som knyttes over en bukt på tauet er ok.

Hvis kaia ikke er lang nok må en evt prøve å finne feste i forlengelsen av kaia.

I tillegg kan en ha en bøye utenfor båten. Moringen legges slik at tauet opp til fortøyd båt er ca 45 grader. Midt på tauet festes et passende lodd, og tauet festes midt på båten. En kan da ha slakkere tau inn til kaia og båten blir liggende et stykke ut fra kaia og flyter fritt opp og ned.

 

Lykke til

 

Mons (tidligere nordbo med 2 m tidevann)

Mons

Link to post
Share on other sites

Her på våre kanter med stor forskjell på flo og fjære bruker vi bare et tau med lodd eller kjetting ut til en

ile som alternativt kan være utstyrt med blåse/bøye. Da er det bare å dra båten inntil når du skal ombord. Når du går i land er det bare å gi passelig slakk i landtauet/landtauene og vekta av loddet vil da dra båten ut fra brygga. Tyngden på loddet eller kjettingen må selvsagt tilpasses båtens vekt, sjødrag og vind.Da vil båten alltid holdes klar av brygga enten det er flo eller fjære.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar.

Det er desverre ikke egnet for ilestein pga bratte bunnforhold, men kaien er lang nok så jeg holder en knapp på forslaget med faste fortøyninger men som gir etter og holdes stram med et lodd. Jeg kommer med en tilbakemelding når alt er rigget og de første erfaringene er høstet.

 

Mvh

ET

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke tenkte på at der kunne være så brådypt at ile er ubrukbart.

 

Du vil legge båten langsetter kaia og bruke lodd, det vil nok fungere. Dersom du monterer ei

stang eller lignende ut fra kaia i begge ender og fester tauene med lodder på til disse kan du få båten ut fra kaia og dermed unngå at denne ligger å gnager i fenderverket.

 

Hvor solid denne stangkonstruksjonen må være vil avhenge av størrelsen på båten, vindbelastning og sjødrag. Det kan være alt fra en passende slank trestamme til en telefonstolpe eller et fagverk i stål.

Link to post
Share on other sites

Hvor solid denne stangkonstruksjonen må være vil avhenge av størrelsen på båten, vindbelastning og sjødrag. Det kan være alt fra en passende slank trestamme til en telefonstolpe eller et fagverk i stål.

Noe slikt som dette kunne kanskje være noe?

 

Selges hos AS Maritim, men er vel ikke akkurat mitt førstevalg ved valg av fortøyning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...