DieselDahl Startet 24.August.2014 Del på Facebook Startet 24.August.2014 Hvem har brukerhåndbok til båten sin? Vet du om det finnes til din båt? Overraskende mange problemer vi båteiere har med båtene våre kunne vært unngått om vi visste litt mer om hvordan de er laget og hva som bør gjøres av vedlikehold og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har aldri sett brukerhåndbok til selve båten, hverken i båten eller på nett, men brukerhåndbok for motor og drivlinje finnes jo i båten. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 Skriv gjerne hvilken båt du har og når den er fra. Har sett i en sunseeker en innholdsrik perm som beskriver båtens tekniske installasjoner. Brukerhåndbok til motorene er forholdsvis lett tilgjengelig og pleier også å følge med. Jeg kunne godt tenke meg å lage en slik håndbok selv til mine båter. Det kan være lurt å ha både en håndbok med i båten og en dokumentmappe hjemme med kjøpekontrakt, forsikringspapirer, kvitteringer, garantidokumenter og annet. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Det fulgte med en brukerhåndbok med vår Scand Baltic. Det meste av den er nok generell for alle Scand sine modeller, men det er også tegninger for Baltic. Skulle gjerne hatt mer utfyllende informasjon, men det er bedre enn ingenting. Spesielt på det elektriske har jeg savnet informasjon. Det fulgte også med en mappe med varierende dokumentasjon for det meste av installert utstyr ombord, som thrustere, komfyr, skillerele, varmtvannstank, plotter, vhf, lader osv. Noe av dette er skikkelige bruksanvisninger, andre er kun salgsbrosjyrer uten særlig teknisk innhold. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Jeg har original brukerhåndbok og reparasjonshåndbok til motoren (Yanmar 4JH3-DTE). For en litt tilårskommen båt som vår (1982-modell Nidelv 28), som har gjennomgått diverse modifikasjoner under flere eiere, finnes det ingen "original" dokumentasjon som er dekkende. Jeg har derfor laget min egen håndbok for båten, med viktige utdrag fra motorens brukerhåndbok pluss beskrivelser av utstyr og elektriske installasjoner/koblingsskjemaer. Håndboka, som nå er blitt ei "hendig lita lefse" på 34 sider, oppdateres fortløpende når det gjøres modifikasjoner ombord. I tillegg fører jeg årlig en vedlikeholdslogg for båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Ja, det har jeg. Både for båt, motor og alt annet utstyr. Det skulle vise seg ganske greit forrige helg de jeg ikke fikk startet for å flytte litt på den. Det dukket opp ikke mindre enn 5 feilmeldinger på SmartCraft instrumentet til Cumminsen og jeg ble litt nedfor. Startet med å prøve litt logisk tankegang, men innså ganske fort at hjernen var litt "varmere" enn ønsket. Tok deretter frem "bibelen" til motoren og slo opp på kapittelet "motoren starter ikke". Det første jeg ble bedt om å sjekke var om nødstopp-bryteren som er montert rett bak rattet ikke var løst ut. Det var den og en litt brydd fem-åring måtte innrømme at han hadde trykket på den. Kjekt med litt lektyre som går gjennom de mest sannsynlige feil før man drar frem verktøy og gjør mer ugagn enn nytte ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kjeros Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Min forrige båt, Askeladden C6 hadde brukerhåndbok. Dette var en ringperm med beskrivelse av båt, løsninger ombord, forskjellig koblingsskjema, skisser, manualer og datablad til montert utstyr, vedlikeholdstips osv. Båten ble kjøpt ny av meg i 2011. Denne mappa var samlet og satt sammen av Askeladden. Jeg fulgte opp dette og satte inn manualer og datablad for det utstyret jeg selv monterte i ettertid. I tillegg fulgte det selvsagt med 2 permer med dokumentasjon og manualer til motorinstallasjonen (VP D3-170 DPS). Siden jeg bare hadde båten i 3 år, var vedlikeholdsloggen en samling av detaljerte fakturaer. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
REM Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 (redigert) Har full brukerdokumentasjon på motor, båt og utstyr forøvrig. Har vel funnet en del huller ettehvert som jeg har lært båten å kjenne, men i det store og hele synes det meste å være med. Jeg har en innbundet perm (øverste bilde til høyre) med beskrivelser av alle installasjoner, og en koffert (øverst til venstre) med alle OEM datablader og bruksanvisninger. He r har jeg fyllt på gjennom årene slik at jeg har oppdattert dokumentasjon til det meste lett tilgjengelig. Redigert 24.August.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Popeye70 Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har det som kom med båten da jeg kjøpte den. I tillegg har jeg tatt noen notater underveis. Min båt er relativt standard, så det meste fra produsenten stemmer, men den dokumentasjonen sier ikke noe om hvordan ting er koblet sammen (typisk navigasjonselektronikk). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bmi Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har en Askeladden C62 Xover og har brukerhåndbok til den. Ok å ha selv om det er en del ting som jeg savner i den, det blir litt vel generell på en del punkter. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Generelt er det vel ikke så vanlig, og særlig for oss som har eldre båter. Men det er klart at de kan være nyttig. Jeg har bruket en vanlig ringperm hvor jeg har samlet spesifikasjoner og bruksanvisninger etter tema som f.eks: Rigg, motor, navigasjon osv osv. I tillegg har jeg alltid ført loggbok hvor vedlikehold og div. båt-arbeid føres inn. Har flere ganger opplevd det som nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Selvsagt. Båt og alt utstyr. Er ikke det et krav for CE-godkjennig? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Careka Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har alt, ombord, og jeg ser ofte in i de, Det er jo så mye å lære, og så glemmer man jo litt, da man ikke gjør alle disse "greiene" hele tiden, og da må boka fram for å finne ut hvordan man skulle gjøre dette. Sette visse greier, eller forandre parameters. Sånn e det bare. jo mer duppeditter jo mer bøker. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
-morten- Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Selvsagt. Båt og alt utstyr. Er ikke det et krav for CE-godkjennig? Nå er det nok veldig mange båter her til lands som er bygget før CE-godkjenning fantes. Har inntrykk av at det er svært mangelfult på en del eldre båter. selv har jeg en ringperm som fulgte med båten da dn var ny Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NilsPils Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Selvsagt. Båt og alt utstyr. Er ikke det et krav for CE-godkjennig? EU-direktivet krever brukerhåndbok på norsk. Det er også en ISO-standard som sier hva den bør inneholde. Der går det stort sett på detaljer som har med sikkerheten å gjøre, så en skal ikke forvente at en der nødvendigvis finner underlag for problemløsing og teknisk vedlikehold. For Saowanee har jeg i tillegg samlet alt jeg finner om utstyret ombord og oppdaterer dette stadig. Det er utrolig mye nyttig å finne på nettet som jeg legger inn i min O&M- manual, helst FØR jeg får bruk for det. Manualen har jeg lagret på fast installert PC ombord. Der loggfører jeg også alle modifikasjoner, reparsjoner og vedlikehold. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Mamba 311 84. Original salgsbrosjyre, original beskrivelse av el-anlegg pluss forslag til utvidelser og manual til yanmar. Manualer og kvitteringer på gudameg alt til nå pluss noen tidligere kontrakter ved salg, målebrev osv. Mao mye papirer. Har satt opp regneark på innkjøpt utstyr med pris og leverandør basert på alle kvitteringer pluss oversikt over tidligere eiere. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Nå er det nok veldig mange båter her til lands som er bygget før CE-godkjenning fantes. Har inntrykk av at det er svært mangelfult på en del eldre båter. selv har jeg en ringperm som fulgte med båten da dn var ny Det der det helt klart, men siden det nå er over 16 år siden kravet om CE-godkjenning kom så begynner det å gjelde relativt mange båter. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
tobixen Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Jeg tror at en god brukermanual for båten er noe man lager selv, tross alt blir det alltid individuelle endringer på båten, man finner selv ut hvor det er best å plassere forskjellig sikkerhetsutstyr, verktøy etc, man installerer ulike duppedingster, bytter ut komponenter og utstyr, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har et par ringpermer med bant annet servicemanual til motoren, bruksanvisninger og lignende. Båten er en tidligere charterbåt (1992-modell Oceanis), så det følger det også med en forenklet bruksanvisning som gjelder slike ting som lading, bunnventiler og annet nyttig. Passer på å komplettere permene etter hvert som jeg kjøper nytt utstyr. Kan ikke se at båten skal selges med det første, men når eller hvis det skjer vil slikt være veldig kjekt for en ny eier Så håper den som eier min eventuelle framtidige båt også tar vare på slikt, til glede for meg når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Kastet to store ringpermer med unyttig papir når eg rydda ut av båten etter kjøp. Kvitteringer og manualer på alt av investeringer. Men siden båten er gammel og det meste av utstyr var byttet så hadde det ingen verdi lenger. Har ikkje tenkt over om det burde vert laget ny perm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jørn Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har en diger perm som GP har satt sammen, her er også tegninger av alle instalasjoner og hvor kabler går. I tillegg er det med en perm med brukerveiledning på utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Som i mange eldre båter er det meste ombord hos oss en blanding av gammelt, halvgammelt, halvnytt og nytt. Jeg har faktisk hatt glede av å bruke oppsamla spesifikasjoner i mange tilfeller. Ute i Europa finnes fremdels folk som kan mekke å reparere eldre saker. Min gamle drukna Navico selvstyring fra 80-tallet fikset f.eks. diplom.ing. Dieter..ettellerannet på Lefkas for 500,- kr, den ble som "ny" å styres fremdeles i lange svake buer, Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Jeg har brukerhåndbok fra Fairline og manualer til noe av utstyret ombord. Og siden jeg har to TAMD63P, så har de selvsagt passet på at det er to manualer til disse. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
SeaSC Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Har håndbøker på alt som er montert i båten. Egen bukerhåndbok på selve båten med koblingsskjema på alt det elektriske. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 For de med SeaRay er det ingen grunn til å ha en på engelsk. På hjemmesidene finner en både brukermanualer m. elektriske skjemaer og delekataloger på stort sett alt nyere en 1977. Om alle manualene er like detaljerte som de nyere fra siste 10 årene vet jeg ikke. Selv har jeg også en forkortet versjon på norsk, siden den er CE merket i nyere tid. Men finner heller frem originalen, siden den norske kun stort sett forklarer det mange vil kalle for Norsk bondevett. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.