Jump to content

Bavaria 35 sport eller 37 sport ?

Erica100

Recommended Posts

Da tolker jeg det dit hen at du vil ha en Bav av den gamle sport-typen. Jeg har den nye og den er perfekt for en familie på 4, masse plass og gode løsninger, solid båt på alle måter. Siden den er bygget med plass for øye er den ikke like slank og elegant i sjøen som andre båter og det er jo noe som du må vurdere. De "gamle" sport-båtene er nok slankere og muligens "bedre" i sjøen, men igjen så er vi tilbake hva du er på jakt etter.

Det er solide båter, bare sørg for å ha nok motor.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Hei Erica 100

Har hatt en 2006 Bavaria 35 Sport i 3 sesonger og en 2008 Bavaria 37 Sport i fire sesonger så jeg kjenner disse båten ganske godt. Min 35 hadde 2 x D4 225HK og 37 hadde 2 x Dx260. Dette er grei motorisering i begge båtene og gir deg en grei marsfart på 25-26 knop med full oppakning. 37 gir vesentlig bedre plass, i cockpit, salong og i alle kabiner. I tillegg har 37 eget dusjrom og vesentlig større bad. Pantry i 37 har vinkelbenk som gir bedre benkplass, og begge båter har bra med skapplass. Går fint i sjøen begge to, har like knotete kalesjeløsninger, og for lite forbtuksbatterier. Jeg ettermonterte to batterier til å forbruksbanken og dermed var problemet løst.

220V/sprit kokeapparatet disse båtene er utstyr med holder ikke mål dessverre. I 37 byttet vi ut med gass,noe som kan varmt anbefales.Se etter en båt med baugspyd, for det er langt fra baugen og ned, og det er dyrt å ettermontere.

Badeplattformen på begge er integrert i skroget. Det er stilig men litt knotete å komme i land på siden i tillegg til at det er høyt til vannet slik ay det er tungt/ vanskelig å dra opp jolle somn veier litt.

De er i utgangspunktet enkelt utstyrt, med tanke på lys etc. så noen oppgradreinger kan være fornuftig. Her er hva vi gjorde av oppgraderinger på våre båter, som vi var veldig glade for:

* 2 x 140 AH ekstra batterier til forbruk

* Bytte panel for baugpropell til joystick

* Etterisolere motorrom/ badeplattfor,

* Montere automatisk lensepumpe i motorrom. Den som er standard i båten sitter under senga i stiikabin.

* Montere vinsj for jolle

* Bytte ut kokeapparat med gass. Skap for gassbeholderne er det plass til i coskpit, og dør med logo kan kjøpes av Bavaria Motorbåter.

* Led leselys i begge kabiner

Lykke til med valget, begger er gode alternativer, men 37 gir deg et hav av plass, større kabiner og skikkelig bad og dusj som sikkert vil bli satt pris på.

Hilsen Ludde

Jeg har Bavaria 38 (Samme som 37) og kan egentlig bare skrive under på hva Ludde sier angående forbedringer som må utføres.

Bavaria 35 er en stor båt, men 37 gir deg mer rom følesele i båten. Vår familie på 4 + hund kan lett sitte nede i kabinen og se på TV en kveld uten at det føles klaustrofobisk trangt,

På min båt så går hele jolla til ungene inn i garasjen (Må legge motor oppi gummibåten). Dette er et STORT pluss for min del.

Redigert av bergetun (see edit history)

Skal du ha fra før 07 modell så hadde jeg ikke tatt 37. Da ville jeg gått for 35!

Men bavaria etter 07 ble mye mere båt og bedre utnyttet. Spesielt kvitt den faste solsenga på 37 sport som blir unødvendig og tar utrolig mye plass.

Selv har jeg 33sport og har bedre plass /utnyttet plass oppe i min enn en 37 sport fra før 07.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Saken er at jeg har omtrent like stor solseng i min 33 enn i 37 sport, men samtidig har jeg ordentlig sittegruppe bak med full utnyttelse av bordet til spising osv.

Samt en bue forran til å sitte i under fart og kos.

Jeg droppet selv en slik 37 sport pga solsenga.

Men ja jolleplassen er kjekk ingen tvil om det :)

Men igjen smaken er som baken, men selv følte jeg at vi fikk begge deler i 33 sport.

Og 35 sport er samme båten bare alt er hakket større :)

Lykke til med båtkjøpet, bavaria er jeg iallefall host fornøyd med så langt :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Vedrørende motor, så har jeg hatt en 300 Sport 2001 modell med en stk Kad-44. Pass på å ha nok motor, var det en som sa over, og det var det ikke i dette tilfellet. Falt ut av plan i medsjø. Ellers var det en grei motor som funket godt de to sesongene jeg hadde den. Vedlikeholdte ihht manualen.

Etter en sesong med Uttern 66 m/225 Verado (Mercury) som gjorde at jeg kunne "leke" med båten i alle forhold, bekrefter muligens overfornevnte utsagn.

Men så fikk jeg atter engang samme opplevelse med Bavaria 28 Sport som jeg hadde i 2010/11. Den hadde en stk D4-260, og var undermotorisert. Falt også ut av plan i medsjø og krever mye kaptein bak roret. Nå har jeg en 39 foter fra Bavaria med 2 stk D4-300 og vi begynner å nærme oss nok krefter i medsjø.

Årsaken til at jeg refererer til medsjø er at jeg syntes det er en grei "baseline" ift hva jeg syntes er krevende sjø å gå i dersom båten ikke har nok motor.

Ellers: Bytt batteripakke som anbefalt over dersom det ikke allerede er gjort. Jeg har satt inn en monsterpakke. Standardpakka er ikke god nok. Holder i 12 timer med 2 kjøleskap. Etterisolering av motorrom har jeg gjort (med nåværende båt) uten at det er nevneverdig forskjell annet enn på tomgang.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Blir litt smak og behag dette, men det er klart at før 2007 fikk du solseng og jollegarasje og da het vel båten strengt tatt 38 sport, med en rundsitter i cockpit. Disse var stort sett motortrisert med KAD 44 eller KAD 300, og har også sett at de finnes med IPS. Høsten 2007 kom den første 37 Sport med det nye designet som 2008 modell. Her har man en enorm solseng og i tilleg en sittegruppe som rommer det meste. På mange måter ser denne modellen ut som en BMB 35 Sport som er blåst opp på bredde og lengde, med enkelte små, praktiske endringer.

Velger man BMB før 2007 er vel dette de mest vanlige motoralternativene, og begge er gode motorer som krever ventiljustering etter 200 timer. Etter 2007 kom de første D serie motorene i 37 Sport, og vi hadde 2 D4 260 i vår båt som fungerte utmerket og ga bra skyv. I markedet i dag finnes det en del slike båter med D4 300, og skulle jeg valgt i dag ville jeg foretrukket en slik innstalalsjon, da det gir ennå bedre fart og økonomi. Enkelte hevder at det er noen problemer med denne motoren, spesielt trøbbel med toppen, men jeg har aldri hørt annet enn positive bemerkninger om denne motoren.

Standard installasjon i BMB 35 Sport er D4 225, en motor som passer båten veldig godt. Dersom man velger 35 ville jeg søkt etter en av de site modellene, da det kom en facelift i 2007, samt at VP hadde noen oppgraderinger på motorene.

Uanett, dersom du velger d-motorer, se til at disse er oppgradert med nytt sjøvannsfilter med glasslokk, nye reimhjul og strammere i metall, nye hydraulikkslanger på drev, og gjerne også oppgraderte shims i DPH drevene. Optimalt sett burde også gerawirene være av den nye teflon typen(sorte strømper), som gir mye mindre friksjon slik at du ikke får feilmeldinger på EVC.

Lykke til

Hilsen Ludde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...