KevinM Startet 28.August.2014 Del på Facebook Startet 28.August.2014 Hei. Jeg skal invistere i ny båt. Prissjiktet ligger mellom 1 til 1,3mill. I denne prisklassen er det mye å velge, nesten litt for mye... Kalesje eller tett båt. Fly eller ikke.... Har kikket litt på diverse Bavaria, Princess, Fairline, Windy. Kanskje noe andre har vært i samme situasjon og har et og annet tips å komme med?? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 Tenk ført igjennom hvilken bruk du vil ha av båten. Lag en kravspesifikasjon. Korte turer, lange turer med / uten barn.. Antall køyeplasser, kun bruk i sommer sesongen? Har du behov for å forflytte deg fort, eller holder det med 7-8 kn? Er du usikker på om du ønsker fly, så bør du ta en tur men fly. Da vil du ikke lure på det lenger. Sitér dette innlegget Link to post
KevinM Svart 28.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2014 Noen krav jeg har er følgende: Min 1 lukket lugar. Iallefall mulighet for 4 sengeplasser. Min marsj fart 25 knop. Helst ikke for gammel, eldre enn 1995. Vil aller helst ha med flybrigde, men prisen øker jo også da. Stort sett sommerbruk. Lange og korte turer. Ingen familie med.(for øyeblikket iallefall,hehe) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Har eid Sealine i en sesong nå. Godt fornøyd. Skal ikke prakke på andre egne valg, men du får en del båt for pengene med Sealine. Verdt å ta i betrakning i allefall. Har båter med kallesj, fly og skyvetak. Jeg falt for det siste og synes det er en god og rask løsning med skyvetak under skiftende værforhold. Ellers anbefaler jeg alle å kjøpe så liten båt du kan men som samtidig er komfortabel under de betingelser og forhold du vil opere under. Mindre båt gir mindre arbeid, vedlikehold og kostnader og er enklere å håndtere singelhanded ved ankomst utehavn og havn. Bare tenk på poleringsjobben med stor mot litt mindre båt. Mvh Sitér dette innlegget Sushi Link to post
VannTro Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Kanskje du skulle gjøre som vi gjorde, vike litt på kravet til fart, få en helt annen ro på fjorden og nyte livet i ro og mak med en slik variant: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50167922 Her får du "Hytte på vannet". Du er på tur i det du legger fra kai og målet er ikke å nå den neste havnen, men kose deg under veis og virkelig senke skuldrene. Etter en sesong med Trawler savner vi ikke å haste fra A til B slik mange rundt oss gjør. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KevinM Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Farten er jeg ikke villig til å fire på:) Må ha min 25 knop marsjfart. Har også sett på Marex 33 cc/ 350 cc og Windy Bora. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) Enig med deg KevinM. Forøvrig har jeg problemer med å se at det skal være noen stor ulempe om båten kan gå i 25kn. Freden og roden på fjorden i 6 kn. kan man til det fulle nyte også i en hurtiggående båt. På den annen side, hverken kona, bikkja eller jeg synes det er videre kos og senkte skuldre i 6 kn. når det begynner å plystre rundt øra og fjorden går hvit. Redigert 29.August.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MaSa Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Selv har jeg en bavaria 33 sport 08 modell kjøpt i fjor.Den er jeg iallefall veldig fornøyd med, utrolig romslig båt og godt utnyttet både ute og inne.God marsjfart , lite forbruk osv osv.Bavaria gir iallefall mye båt for pengene, satt med samme budsjett som deg i fjor og angrer ikke. kunne kjøpt en fairline targa 37 til samme pris men gjerne 9-11 år eldre båt.Lykke til uansett :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Marida Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Sealine bør i alle fall vurderes før den forkastes. Vå er bygget over de samme prinsippene som Fairline og Princess, men dog litt annerledes allikevel. For vårt vedkommende var kravene flat dørk inne, ikke trapper til salong, hekkport, skyvedør, strake aksler, og et par småting til som gjorde at vi landet på Sealine. Lykke til i jakta Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) Denne Nord West 355 har ligget ute en stund. Fantastisk båt ! Kanskje han ønsker seg noen bud snart ? 1.250 ? " Båten har gjennomgått fullstendig "recond" på Nordwest fabrikken . Her er alt utstyr gjennomgått og/eller skiftet ut til nytt." http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50112349&searchclickthrough=true Redigert 29.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Enig med deg KevinM. Forøvrig har jeg problemer med å se at det skal være noen stor ulempe om båten kan gå i 25kn. Freden og roden på fjorden i 6 kn. kan man til det fulle nyte også i en hurtiggående båt. På den annen side, hverken kona, bikkja eller jeg synes det er videre kos og senkte skuldre i 6 kn. når det begynner å plystre rundt øra og fjorden går hvit. Da har du enten ikke sett værmeldingen, veldig rart mønster for når du skal gå, eller planlagt dårlig i henhold til returen. En eller annen gang vil man kanskje måtte gå i dårlig vær, men det er mere unntaket enn regelen så jeg ser ikke helt problemet. Ulempen med å kunne gå i 25 knop er at man har muligheten og bruker den. Det er den roen man får i en båt som ikke går fort som er vanskelig å få en "med muligheten" til å skjønne. Det er faktisk en stor forskjell og jeg har hatt raske båter tidligere så jeg har prøvd begge deler. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Billa Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Vanntro har et poeng. Helplanende båter liker seg ikke i mellomfartsområdet mellom ca 6 og 17 knop. Skyver vann og lager bølger (men noen merker jo aldri det). Valgte selv planende båt og finner roen i uthavn. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Vanntro - det er vel ikke så enkelt. Vi drøyde en solskinnsdag i Kragerø i sommer, og skulle ha en fantastisk kvelds/natt-tur på fly hjemover til Oslo med kveldssol fra blå himmel, vindstille og uten bølger - i følge meldingen. Det startet fint, men endte med 14 sekundmeter, høljeregn og en intenst tordenvær. Helt i strid med meldingen. Da økte vi fra de planlagte 8 knop og opp i et godt tempo. Hadde muligheten til det, selvom det ikke var planen opprinnelig. Glad for muligheten, selvom vi ikke brukte den så ofte i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 La nå trawlerfolket få fortsette å messe om hvor fint det er å ikke kunne gå i mer enn 8 knop da ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VannTro Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg er også inne på det nordan family 27, det er ikke mulig å unngå å bli overrasket, men det hører til unntakene. Skal vel for øvrig ikke la dette bli en tråd om type båt siden trådstarter har slått fast at han ønsker en rask båt, men jeg fikk bare lyst til å nevne at vi ikke savner farten. Skal man strekke den økonomiske strikken litt hva angår en potensiell båt til trådstarter, har jeg sansen for Rodman 38. Dette er volumiøse båter med godt renommé og her er et eksemplar som er godt utstyrt og gir "mye båt for pengene": http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51202750&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KevinM Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Hei Worry Såg ikke dum ut den Nord West'n. Litt usikker om han er villig til å gå ned så mye, men verdt å prøve kanskje. Jeg har hatt båt før og det var vel ytterst sjelden jeg lå i fart mellom 6-17 knop, så derfor ønsker jeg en minimum marsjfart på 25. Folk er forskjellig og heldigvis for det;) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Ja, jeg finner ikke mye feil med den båten ! KAD44 er vel skuddsikkert ? Jeg snur meg etter disse i allefall Går ann å ta en telefon å høre med selger.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) Og skulle du vurdere åpen båt må du sjekke kalesjeløsningen. Er den tett langs vindskjerm i regn og motvind? Hvis det drypper vann inn, renner det da ut i drenser eller bakover og ned på dørk og eventuelt i teppe. Grunnen til at jeg nevner det er at dette er eneste ting jeg kan sette fingen på ved vår båt, drypper litt inn når kulingen står rett på mens det regner. God plass både oppe og under dekk og grei fart. Redigert 29.August.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
KevinM Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Ja kjenner til kalsje dessverre. Sa til meg selv når jeg solgte forrige båt at jeg aldri mer skulle ha kalesje og drev, men detter fort tilbake på det pga pris og tilgjengelighet. Windy Bora http://www.finn.no/50796943 Noen som har erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Fairline 43 og 48 targa? Har strake aksler. I fjor høst gikk det vel 2 av 48 Targa under 1,5, og et par 43 for omkring 1,3. Ikke sikkert selgerne er like motivert etter en sommer som i år... Sitér dette innlegget Link to post
Pelsjeger'n Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) Sjekk denne hvis du ikke er fast bestemt på flybridge, denne ligger vel innenfor dine nevnte kriterier? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49651907 Du kan sende IM hvis du lurer på noe rundt slik båt (spesielt denne) :) Redigert 29.August.2014 av Pelsjeger'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Fin båt Pelsjegern! Men hvordan er det med habiliteten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 KAD44 er vel skuddsikkert ? Sier du det Nå er vel ikke en installasjon med hekkaggregat skuddsikkert i utgangspunktet. Hvorvidt kad44 går for å være en såkalt "skuddsikker" motor er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KevinM Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Marex 350 cc ser ut til å være en veldig fornuftig båt:) Men hva sier dere om windy bora vs Princess v40? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) Mener du denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50796943 kontra denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50352067&searchclickthrough=true Det blir vel litt som hva som er best av reker og jordbær Hvis du skal sammenligne den Windyen med en Princess er det kanskje greit å sammenligne med en V-serie? Ikke noe tvil om hva jeg mener, men du bør kanskje gjøre deg opp en mening om kalesjebåt kontra flybridge, drev kontra strak aksel osv. Dvs., for deg som bor på vestlandet er vel valget innlysende, men det har du jo vært inne på tidligere også Lagt til: Den Windyen har jo en helt annen bredde enn en P40, så å sammenligne disse to båtene som 40-fotere blir jo litt søkt. Redigert 29.August.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.