Jump to content

Båtkjøp 1-1,3 mill. Bavaria, Princess, Fairline etc., tips?


KevinM

Recommended Posts

Siden min Targa 43 er til salgs for under 1.3, så er jeg partisk så det holder, men jeg vil likevel komme med noen innspill.

 

Kalesjebåt på 43 fot kan ikke sammenlignes med en på si 30-35 fot. Det er mye mer plass og "luft" under kalesjen. Det er trivelig der både i fint vær og i dårlig vær. I sommer beholdt vi toppen på når vi åpnet foran og bak. Da ble det en flott uteplass, men med nok skygge til at vi ikke ble helt stekt.

 

Strake akslinger er i mine øyne mer driftsikkert og rimeligere å vedlikeholde enn drev. VP 63/74/75 er etter det jeg har klart å suge til meg av kunnskap et hakk enklere og mer robuste enn f.eks. KAD300. Et solid skyv har de også. De ryker litt, og bruker mer diesel på lav fart enn nyere VP, men er enklere konstruksjoner.

 

Jeg er enig med flere her i tråden. Finn først ut om du vil ha fly eller kalesje, og om du vil ha drev eller akslinger. Da får du snevret inn utvalget til noe som er håndterbart

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det tidligere (innlegg # 22) i tråden fra "Komodo"blir stilt spørsmål rundt min habilitet med :smiley: riktignok.

Skulle mene at det fremgår av innlegg # 21 som ble kommentert at habiliteten i dette tilfellet ikke er tilstede for de som skulle ha vært i tvil...

 

Ellers i livet mener jeg at denne er på plass... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min observasjon i sommer og de siste åra er att båter med 2 store motorer gjerne av typen Princess. Fairline og lignende ligger ca i ett fartsområde rundt 6-8 knop . Dette er jo selvfølgelig for og spare diesel mange av disse båtene har ett forbruk tilsammen på 2 motorer ved Marsjfart på rundt 20-25 knop på120-200 liter i timen og med Dieselpriser på 11-12 kr literen så er det jo lett og skjønne hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Min observasjon i sommer og de siste åra er att båter med 2 store motorer gjerne av typen Princess. Fairline og lignende ligger ca i ett fartsområde rundt 6-8 knop . Dette er jo selvfølgelig for og spare diesel mange av disse båtene har ett forbruk tilsammen på 2 motorer ved Marsjfart på rundt 20-25 knop på120-200 liter i timen og med Dieselpriser på 11-12 kr literen så er det jo lett og skjønne hvorfor.

Jeg går mye i 7-8 knop, men det er fordi det er trivelig, ikke for å spare diesel. Disse båtene er såpass dyre å drifte at dieselkostnaden utgjør en liten andel av totalkostnaden. Og så bruker jeg rundt 100 liter i timen i 25 knop.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Her på forumet har jeg fått mye pepper og spydige bemerninger gjennom årene for mitt kjøremønster i typisk 6kn. på en motor. Vi har gått slik i alle år fordi vi trives best i denne hastigheten, vel og merke så lenge det er flatt vann og ellers fine forhold. I feriene på fine dager kan vi gjerne gå slik i time etter time og dag etter dag. Vi bytter på motorene slik at vi kommer omtrent likt ut med timetallet. Blåser det opp og blir ubehagelig kopler vi inn motor nr. to og legger oss i 20+ kn.

Forbruket ved 6kn på en maskin har vi målt tidligere til å ligge svært nære 1l/Nm. Forbruk ved toppfart som alle synes å være opptatt av på "store" cruisere som dette er for oss ikke interessant i det hele tatt. Simpelt hen fordi vi skjelden og aldrig ligger i denne hastigheten.

Forbruket ved blandet kjøring derimot er interessant. I ferien i år benyttet vi derfor anledningen til å måle så nøyaktig vi kan uten å ha forbruksmålere ombord.

 

Vår båt veier 14,5 tonn, men dieselforbruket har lite med vekt å gjøre. Det som avgjør er som sakt hvor fort du går.

I ferien tilbakela vi totalt 376Nm fra topping på Hærføl på vei sørover. Så toppet vi tankene igjen når vi var hjemme i Asker igjen og fylte da 897 liter, hvilket vil si 2,38l/Nm. I dette ligger at vi stort sett gikk i våre 6-6,5kn, på èn maskin. Unntaket var et strekk på 1,5 time mellom Smøgen og Læsø, og strekket fra Læsø til Vinga ved G`borg hvor vi gikk i 25 kn. Totalt kjøring i 25kn. blir da 60Nm eller drøyt 15% av totalt utkjørt distanse. I tallet ligger også forbruket fra agregatkjøring i ca 10 timer.(omlag 1,5l/t)

Da 15% i 25kn. nok er godt over vårt normale kjøremønster vil jeg tippe at vårt forbruk over sessonge som hele ligger godt ned mot 2,0l/nm, kanskje også under?

Dette altså i en 45 fots flybridgecruiser på innpå 15 tonn og med to digre dieseldyr på 1000 hester.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

kjenner meg godt igjen i det du skriver REM selv om vi ikke har så stor og tung båt, ei heller gått på en motor men på begge to hele ferien..

Men tilbakela ca 350NM mener jeg og huske og hadde en snittfart på 8,2 knop og forbruket vårt var da pr time ca 12,2 liter pr time på begge motorer eller ca 1,6 Liter pr NM totalt på begge motorer.

Selv målte jeg forbruket på marsjfart over 300NM mil på henteturen min, da holdt jeg ca 22-23 knop og forbruket var på ca 42L pr time totalt.

35 fot og ca 7500-8000kg
Og bare 380 HK :)

Så 120-200liter i timen på en båt da snakker vi forhåpentligvis båter på 50+++ i 20-25 knop??

Eller så går nok planene mine om og ha større båt i vasken

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Flere av de jeg kjenner som bruker båtene mye gjennom sommeren og har båter med størrelsesorden 800-1200 hk (40-50 fot flybridgecruisere) rapporterer om et normalforbruk på 6-8 000 liter for sesongen.

 

Det tror jeg er ganske normalt for denne fartøysklassen med relativt mye bruk. Det stemmer med min egen båtsommer så langt også. Blir vel litt mer før sesongen avsluttes helt tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er greit C'engineer, men dette sier jo fint lite om effektivitet og forbruket da, så lenge vi ikke vet noe om utseilt distanse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Uansett hva man velger, så er det kos. Var ute med Grandezzaen i dag. Og det er jo noe i det, slike båter pløyer mye sjø mellom 7 og 19 knop. Men opp til 7 knop og fra 20 og oppover, så er det kos. Dvs, kos, det inntreffer virkelig når man har en god autopilot. Det er første året med AP på Grandezzaen, og aldri før har turene vært SÅ behagelig.

-så, se til at du kjøper en båt med god autopilot, eller sett av penger til å montere det umiddelbart.

Link to post
Share on other sites

Støtter litt Nord West forslaget. Har vært en del ombord i en slik som er nevnt litt lenger opp, og må si at både kvalitet og ikke minst utnytting av plass er tiltalende. Så det er intet dumt forslag.

 

Men det blir jo en smakssak, og du verden hvor mye kjekt det er å se på finn...... jeg har brukt mange timer der og ved å kikke på bilder finner man litt ut av hva en trenger og ikke minst kan tenke seg på sin neste båt.

 

Lykke til. Moro å høre hva du lander på

Link to post
Share on other sites

Sier du det :smiley:

 

Nå er vel ikke en installasjon med hekkaggregat skuddsikkert i utgangspunktet. Hvorvidt kad44 går for å være en såkalt "skuddsikker" motor er jeg usikker på.

Du skjønner, Komodo.. Nå har jeg snakket så mye negativt om drev siden 2006, at jeg tenkte gi det et lite dytt :-) Selv kommer jeg aldri til å eie en drevbåt igjen. Jeg er akslingens mann. Men.. om noe må marsje fortere enn 25 knop, så er ikke valgene så mange i denne prisklassen. Jeg har ofte tenkt på hva neste båt skal bli. Den skal fortsatt ha single installasjon, samt aksling. Riviera 925, Saga 315, Scand Baltic/Atlantic og Nimbus 320 er mine favoritter. Rivieraen, forbi jeg da ville kunne sitte der oppe nå sola skinner. Min nåværende båt bruker 7 liter i timen i 7,5 knop. Kan kjøre og kjøre uten å se det på nåla. Kan marsje i 17 ferielastet, på rundt 20 liter i timen. Den muligheten ønsker jeg også i min neste båt. Så til trådstarter, som har tidligere erfaring, er du sikker på at +25 knop er lykken ?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet; denne er litt for dyr. Men kanskje litt pruting og strekke seg litt?

 

En så fin og ny båt med 32knop maks fart? Og D6 370hk utgaven som vel er noe av det bedre fra VP? Og bare en motor=minimum vedlilehold og utgifter? Og nesten ny...?

 

 

 

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?price_from=980000&year_from=2007&make=2824&class=6923&length_feet_from=35&sort=6&ref=fas&finnkode=50640952

Link to post
Share on other sites

Mye dieselforbruk ute å går her. Hadde tomme tanker ved sjøsetting. Har snart tomme tanker igjen. Har fylt ca 1800 liter i år, og over 100 motortimer. Opplever å ha brukt båten mye. Vært på lange weekendturer, og Oslo-Blindleia i ferien. Så dieselforbruket avhenger av bruksmønsteret, ja.

 

Trådstarter spør om V40. Er ikke det drev-båt? Mitt svar ville vært nei, men Fairline Targa 43/48 med aksler ville vært ja. Alt annet likt ville jeg personlig valgt aksler, og de motorene med stort sylindervolum, lavt turtall og uten kompressor.

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer "Nordan Family27". Begge de båtene som jeg nevner har drev. Det har jeg hatt før og. Men skal være enig med deg at aksling er mer syteløst:)

Men man kan ikke alltid få i pose og sekk... Og så ønsker jeg helst ikke å overstige 40 fot.

 

Erfaringer Windy Bora? Princess V40?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...