Jump to content

Nå er avgiftsfri diesel dyrere enn vanlig diesel.


arvydas

Recommended Posts

Men detter er jo samme stasjon , disse pumpene står med 20 meters avstand !

 

 

 

Ja, samme stasjon.

 

En kollega på jobben ringte her i våres en tankbil, også det i Arendal, for å få denne til å komme å fylle på båtene våre. Han fikk da beskjed om at dette tankbilfirmaet ikke ville fylle diesel på båter, fordi de også var Esso.

 

Tankbilfirmaet hadde altså blitt enige med Esso på Havstad (Arendal) at de ikke skulle "gå hverandre i næringingen". De har altså blitt enige om å ikke konkurrere, og dermed kan man vel ikke forvente noe annet enn at prisene på båtdiesel blir som den blir? :confused:

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri kan avskaffes. Den er jo ikke Avgiftsfri uansett :/

 

Og hva tror du da "avgiftsdiesel" ville kostet i marinaene? :nonod: Her på Skjetten ved Lillestrøm (langt fra sjøen) kostet forresten "avgiftsdiesel" 12,06 for 10 minutter siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om jeg så skulle ha fylt i kanner, så hadde jeg ikke benyttet meg av Esso i Arendal. At de har blitt enige i at de ikke skal "gå hverandre i næringingen" er faktisk ikke lov så vidt jeg vet. Jeg kan ikke forstå at de kan nekte å komme med tankbil for å fylle. Smaker møkk dette her.

Redigert av Roger og Olina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Smaker ikke bare "møkk" men prissamarbeid er ikke lov :thumbsdown: om noen klare og bevise dette kan det begynne og blåse litt rundt ørene på vedkommende som uttalte dette. Har du fått dette skriftelig? eller kun muntlig.. Du kan jo sende ham en e-mail igjen og se hva du får til svar..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bensinstasjonene må betale mer for drivstoff til marinemarkedet enn til bilmarkedet. Denne prisforskjellen pluss verdien av priskrig på autodrivstoff har her blitt større enn autodieselavgiften og da får vi sånne utslag. Nå finnes det sikkert tankselskaper som selger til anleggsbransjen og til fyringsanlegg som vil selge til oss båteiere, sånn er det iallefall med Østfold olje A/S og Nesodden boligvarme.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Nesodden Boligvarme og får stort sett dieselen for ned mot 10.20 tallet. høyeste jeg har hørt om i år er 10.80.  Allikevel  så høres det litt søkt ut at de ikke vil tråkke væreandre på tærne. Hadde denne tankbilen satt prisen noe høyere eller lik, da hadde det vært mer realt og da kunne kunden velge hvem han ville kjøpe av. Samarbeid på markedet er ikke lov uansett.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Nå er vel spesifikasjonen på autodieselen helt den samme, og som båteier ville du vel ikke ha fylt avgiftsdieselen selvom den er billigere.

 

Det Nesodden leverer til den prisen er vel mgo og ikke diesel. Ryker voldsomt hos meg og stinker grusomt når jeg har hatt den guffa på.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor mange prosent "veiavgift" delen av avgiftene som en slipper ved "avgiftsfri" diesel er?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er noe gale der østpå, her koster avgifts fri diesel 9,95... på flere marinaer....

Syns det er helt greit att østlendingene og andre i grisgrendte strøk betaler mer for dieselen enn oss i Bergensområdet.Det koster jo å frakte drivstoffet ut også.?

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

En faktor er at stasjonene her østpå kun har kunder om sommeren mens mange stasjoner vest og nordpå har kunder (fiskere) hele året. Da er det lettere å drive butikk med litt lavere priser. Og husk, dette er business og ikke sosialvesen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel spesifikasjonen på autodieselen helt den samme, og som båteier ville du vel ikke ha fylt avgiftsdieselen selvom den er billigere.

 

Det Nesodden leverer til den prisen er vel mgo og ikke diesel. Ryker voldsomt hos meg og stinker grusomt når jeg har hatt den guffa på.

Nei.. faktisk ikke noe mer røyk etter fylling fra Nesodden Boligvarme, opplever faktisk at det ryker mindre kontra andre jeg har fylt hos ila ferien :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Sagt med en liten smule oppgitt ironi!

 

Ser i langesund på salen så har han ikke Avgiftsfri iallefall da jeg spurte han i fjor. Da var dieselen som ble levert til biler oppe på stasjon, den samme som ble levert ut til båter.

 

Med andre få vanlig diesel og ikke Avgiftsfri. 'Men ble solgt til redusert pris på marinaen.

 

Om det er endret eller om jeg fikk feil opplysninger i fjor det kan jeg ikke garantere for.

 

Men når Avgiftsfri og avgiftsbelagt faktisk er samme pris og nå Avgiftsfri er dyrere, ja da er det ikke lett og mene noe lenger.

 

Oppgitt er rette ordet :/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Smaker ikke bare "møkk" men prissamarbeid er ikke lov :thumbsdown: om noen klare og bevise dette kan det begynne og blåse litt rundt ørene på vedkommende som uttalte dette. Har du fått dette skriftelig? eller kun muntlig.. Du kan jo sende ham en e-mail igjen og se hva du får til svar..

Har bare fått det muntlig, og ja, dette er åpenbart et ulovlig samarbeid.

 

Men nå er det også slik at mistanken om en form for prissamarbeid i denne bransjen slett ikke er ny, og det gjelder slett ikke bare i forhold til båtdiesel. Dette har også blitt forsøkt avdekket av både konkurransetilsynet og medier. Mitt inntrykk er også at de fleste er enige om det foregår en form for ulovlig samarbeid, men de klarer altså ikke å finne bevisene.

 

Så ja, det vil nok ikke bare blåse litt rundt ørene på hun som sa dette. Orkan er vel en bedre betegnelse om vi hadde bevis for dette.

Link to post
Share on other sites

Bensinstasjonene må betale mer for drivstoff til marinemarkedet enn til bilmarkedet. Denne prisforskjellen pluss verdien av priskrig på autodrivstoff har her blitt større enn autodieselavgiften og da får vi sånne utslag.

 

Jeg tviler sterkt på at den prisen stasjonene må betale mer for avgiftsfri diesel enn avgiftsbelagt(listepris). Det som derimot skjer er at stasjonene får "subsidiert" drivstoff jo nærmere søndagen vi kommer. Om denne "subsidieringen" fører til at noen går underskudd tviler jeg sterkt på, men det viser at konkurranse i hvert fall fungerer på en søndag i drivstoffmarkedet for bil.

Denne konkurransen finnes ikke i båt-verden på Østlandet og da må vi finne oss i å betale overpris. Det er nok dessverre selskapene som sitter igjen med den største gevinsten og ikke stasjonseieren......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er ikke så sikker Vanntro. For endel år siden (1999) betalte jeg kr 7,30 i Grimstad, 3 dager senere 5,40 i Vrengensundet på Nøtterøy. Den samme sommeren fortalte folk fra Karmøy at prisen der var kr 3,79. Altså enorme forskjeller den gangen også.

 

Mener du at en bensinstasjon i Grimstad må betale så mye mer for diesel enn en bensinstasjon på Karmøy?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...