Jump to content

Nå er avgiftsfri diesel dyrere enn vanlig diesel.


arvydas

Recommended Posts

Er noe gale der østpå, her koster avgifts fri diesel 9,95... på flere marinaer....

Men betalte i går kr 11,61 på bilstasjonen Statoil Ravnanger for den avgiftsfrie (fyller kun en 10 l kanne i nye og ne så er ikke veldig opptatt av prisen eller fargen). Tror vi er litt heldig at det er god konkurranse blant marinaene våre her vestpå.

Link to post
Share on other sites

Men det er noe som heter kvantumsrabatt også når stasjonene skal kjøpe inn diesel/bensin. Tidligere hadde vi stasjon på bryggen i Son. Så satte stasjonen på Filtvedt ned prisen og salget i Son gikk ned. Vi er jo ganske troløse og handler der det er billigst. Dermed fikk ikke stasjonen i Son kvantumsrabatt, og måtte sette opp prisen til båtfolket. Derigjen sank salget ytterligere, og stasjonen ble nedlagt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det Nesodden leverer til den prisen er vel mgo og ikke diesel. Ryker voldsomt hos meg og stinker grusomt når jeg har hatt den guffa på.

Nesodden boligvarme leverer anleggsdiesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var for noen år siden en Esso stasjon på brygga I Sandefjord.

 

De hadde "avgiftsfri" pumpe oppe ved stationen for traktorere etc. og pumpe ned på kaia for båter.

Den avgiftsfrie ved stationen var 1 kr,- rimligere enn pumpa på kaia.

Argumentet var at det var så mye mer styr med pumpen ved kaia.

Bare jug. Skulle du fylle måtte du gå opp til stationen, hente nøkkel låse opp pumpen, fylle drivstoff, låse pumpen, gå over til stationen, levere nøkkel og betale.

De var da eneste fylle mulighet I Sandefjord.

Heldigvis startet Framnes opp med sine ubetjente automat pumper. Da forsvant den Esso stationen fort.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sagt med en liten smule oppgitt ironi!

 

Ser i langesund på salen så har han ikke Avgiftsfri iallefall da jeg spurte han i fjor. Da var dieselen som ble levert til biler oppe på stasjon, den samme som ble levert ut til båter.

 

 

Tror nok dette er mer regelen enn unntaket... Det ser nok samme suppa som serveres både til båt og til bil..Det kommer med samme bil, og fra samme raffineri (Esso Slagen for de fleste østpå) Enten det heter Shell eller Esso.. Same shit different wrapping, men folk liker å la seg lure til å tro noe annet, og troen til folk skal man ikke fleipe eller spøke med

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå får jeg sikker gjennomgå, men det høres nesten ut som om noen ønsker seg tilbake til det gamle Sovjet her  :smiley:

 

Nå er det vel gjerne slik at tilbud og etterspørsel er det som styrer prisene på det aller meste, ikke bare drivstoff.

Har man en vare folk vil ha priser man etter hva de er villige til å betale, ikke etter hva den koster i innkjøp/produksjon.

Og så justerer man litt etter konkurransen

 

Akkurat som vi vil ha lønn etter hva markedet vil betale - ikke etter hva det koster å drifte familien eller hva utdannelsen kostet.

 

I den grad det er noe galt her er det vel at det er for få steder å fylle tanken her på østlandet.

 

Noen her som tror det er dobbelt så dyrt å plukke jordbær tidlig i sesongen enn mot slutten feks?

Eller at det koster 100 kr stykket å få fraktet et syrefast hengsel fra Kina og at det er derfor det koster så mye her i landet?

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Jeg mener i realiteten at bensinprisen bør være lik dieselprisen, helst lavere. Det er vedtatt at dieseleksos er mer kreftfremkallende og direkte skadelig enn bensineksos. Og spesielt på veien er det derfor merkelig at det koster 2kr mer pr liter for bensin. Avgiftsforskjellen på diesel og bensin er 0,99kr/liter "på land".

 

Jeg er ikke misunnelig slik du mener det, det er en fri verden til å kjøpe det man vil om man har penger. Jeg har akkurat valgt å bytte til bensin og kommer sikkert til å gå for diesel igjen på sjøen hvis jeg skal ha større båt i tillegg til de jeg har i dag. Jeg bryr meg lite om drivstoffkostnad og det kunne gjerne kostet 25kr/literen for min del.

 

Jeg er dog prinsipielt opptatt av rettferdighet. Derfor kan jeg ikke skjønne hvorfor båter skal betale veiavgift ved fylling av "marinebensin".

Anleggsdiesel er vel heller ikke helt god i forhold til autodiesel, så den bør jo være billigere. Autodiesel er jo belastet med avgifter, men har lavere avgift enn tilsvarende bensin. Forstå det den som kan hvorfor det skal være forskjell på avgiftsbeleggingen.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Enig med Lingefan. Et annet poeng som det snakkes veldig lite om er at diesel har en god del høyere tetthet enn bensin, så det er egentlig ingen grunn til at diesel skal ha høyere avgift enn bensin så lenge den regnes per liter, tvert imot. En liter diesel forurenser vesentlig mer enn en liter bensin, både når det gjelder karbondioksid og nitrogenoksider som er de to komponentene som vektlegges i forbindelse med engangsavgiften på biler.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lingefan. Et annet poeng som det snakkes veldig lite om er at diesel har en god del høyere tetthet enn bensin, så det er egentlig ingen grunn til at diesel skal ha høyere avgift enn bensin så lenge den regnes per liter, tvert imot. En liter diesel forurenser vesentlig mer enn en liter bensin, både når det gjelder karbondioksid og nitrogenoksider som er de to komponentene som vektlegges i forbindelse med engangsavgiften på biler.

 

Ein dieselmotor er i hovudsak meir effektiv enn ein dieselmotor og slepp ut mindre CO2 enn ein tilsvarande bensinmotor. I byane er nitrogenoksider problemet. Trudde ikkje det var store problemet på sjøen? Me snakkar trass  alt ikkje om Venedig. Slutt å samanlikn diesel som i hovudsak er eit tettstadproblem med diesel på det opne hav! 

Link to post
Share on other sites

Bunkersbåt ved Isegran, Fredrikstad skiltet med 8.99 for avgiftsfri diesel idag. Er vel ok med tanke på  så usentral beliggenhet  :rolleyes:  :giggle:

 

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Ein dieselmotor er i hovudsak meir effektiv enn ein dieselmotor og slepp ut mindre CO2 enn ein tilsvarande bensinmotor. I byane er nitrogenoksider problemet. Trudde ikkje det var store problemet på sjøen? Me snakkar trass  alt ikkje om Venedig. Slutt å samanlikn diesel som i hovudsak er eit tettstadproblem med diesel på det opne hav! 

 

Det er riktig at dieselmotoren har høyere virkningsgrad og slipper ut mindre CO2 enn en tilsvarende bensinmotor på en gitt strekning. Men her snakker vi om drivstoffavgift, ikke om motorvirkningsgrad. Hvis du fyller 100 liter diesel og jeg fyller 100 liter bensin, står du for et høyere CO2-utslipp når du bruker dine 100 liter diesel enn jeg gjør når jeg bruker mine 100 liter bensin. Likevel betaler du mindre avgift for din diesel enn jeg gjør for min bensin. At du kommer lengre med 100 liter diesel enn jeg gjør med 100 liter bensin er på siden av saken. Det er irrelevant både for CO2-budsjettet og avgiftsbudsjettet hvor langt du reiser så lenge volumet er gitt.

 

Poenget er altså at drivstoffavgift regnes per liter og når man regner per liter, forurenser diesel mer enn bensin, uavhengig av virkningsgrad.

Link to post
Share on other sites

Poenget er altså at drivstoffavgift regnes per liter og når man regner per liter, forurenser diesel mer enn bensin, uavhengig av virkningsgrad.

Når det gjelder CO2 så er fakta at bensin produserer 2,316 kg/l og diesel 2,663 kg/l. Når det gjelder CO2 avgift pr liter er satsene i år for bensin kr 0,97og diesel kr 1,12.

 

Om du regner dette om til avgift pr kg CO2 er dette i begge tilfeller kr 0,42. Det blir da relevant at man kommer lenger (les får mer virkning) på en liter diesel.

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Når ble utslippet per tilbakelagte distanse irrelevant?

 

I det øyeblikket vi begynte å diskutere avgifter som regnes per liter og ikke per tilbakelagt distanse. Hvis du fyller 100 liter på en 20 fots båt, kan du sikkert reise 100 nm. Hvis du fyller 100 liter på en 40 fots båt kommer du ikke i nærheten av like langt. Men avgiften du betaler for 100 liter drivstoff er nøyaktig den samme okke som. Altså er tilbakelagt distanse irrelevant.

Link to post
Share on other sites

I det øyeblikket vi begynte å diskutere avgifter som regnes per liter og ikke per tilbakelagt distanse. Hvis du fyller 100 liter på en 20 fots båt, kan du sikkert reise 100 nm. Hvis du fyller 100 liter på en 40 fots båt kommer du ikke i nærheten av like langt. Men avgiften du betaler for 100 liter drivstoff er nøyaktig den samme okke som. Altså er tilbakelagt distanse irrelevant.

 

Her får me være ueinige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...