Jump to content

Hvor viktig er det med dato stempling på propanslanger


windy26

Recommended Posts

Ps.

Denne forskriften tror jeg er kun for ikke CE godkjent fartøy (Gamle båter)

CE godkjent fritidsbåt har som mange hevder 5 års inntervall på slanger og gjennomgang av gassfyrt annlegg og slangene skal byttes ut med slanger med ferdig klemte koplinger (Ikke slangeklemmer) Det er også en max lengde på slangen: tilsammen 1,5 meter,

 

I båt er max lengde på gasslange 1.2m ( på land 1,.5m)

(2) Tilslutningsslangenes lengde skal være minst mulig og ikke over 1,2 m.

 

 

a) Anvendelse av slanger skal være minst mulig med unntak som nevnt for beskyttelseskasse i § 9 og tillates for øvrig bare mellom det faste røropplegg og forbruksapparater med balanseoppheng eller andre arrangementer som nødvendiggjør bevegelse av de tilkoplede apparat. Alle slanger etter trykkregulator skal minimum være godkjent for 6 bar. Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling. Slangesokler og slanger skal være tilpasset hverandre. Slangene skal være gassbestandige og være merket med gasstype samt maksimalt trykk, henholdsvis 3 MPa (ca. 30 bar) og 0,6 MPa (ca. 6 bar).

 

 

Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy

 

c) Fartøy: Ethvert fartøy - herunder fritidsfartøy og lektere uansett størrelse.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ps.

Denne forskriften tror jeg er kun for ikke CE godkjent fartøy (Gamle båter)

CE godkjent fritidsbåt har som mange hevder 5 års inntervall på slanger og gjennomgang av gassfyrt annlegg og slangene skal byttes ut med slanger med ferdig klemte koplinger (Ikke slangeklemmer) Det er også en max lengde på slangen: tilsammen 1,5 meter,

Det er riktig som du sier, den harmoniserte standarden som gjelder gassinstallasjon for fritidsbåter, som faller inn under fritidsbåtdirektivet (CE merkede) er NS-EN ISO 10239:2008

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da jeg i 2012 handlet vår nåværende båt ble det opplyst av selger at propananlegget jevnlig ble kontrollert og testet for lekkasje av fagfolk. Dette hørtes jo betryggende ut, men da jeg hadde besiktelsesmann fra KNBF ombord ifbm kjøpet bemerket han at begge gasslangene som var montert i båten var gått ut på dato og måtte byttes - den ene slangen var fra 1999 (samme år som båten var ny) og den andre fra 2006, mens grensen iflg besiktelsesmann var tre eller fem år (husker ikke helt, men mener det var tre år).

 

Selger var naturlig nok forundret over dette da de som nevnt jevnlig hadde hatt systemet sjekket og kontrolllert av «fagfolk» - siste gang i 2009 iflg kvitteringer. På siste kvittering for kontroll kommer det også frem (ser jeg nå) at den ene gasslangen også ble byttet ifbm kontrollen i 2009. - Her må da altså firma som utføre kontrollen ha satt på en «ny» gasslange som på tidspunkt for montering i realiteten må ha vært tre år gammel (regner her med det var slangen merket 2006 som ble montert i 2009).

 

Skift gassslangen når det er tegn til sprekker på yterslangen.

Dette sier forskriften.

 

3) Gassfyrte anlegg i kontrollpliktig fartøy skal prøves og kontrolleres av installatør minst en gang hvert femte år etter retningslinjene i denne paragraf. Slanger og pakninger skal etterses og skiftes ut hvis nødvendig, og skal i tilfelle erstattes med materiale som er bestemt til bruk for lette kullvannstoffer. Installatøren plikter å påse at anlegget er i samsvar med denne forskrift. Når anlegget er funnet forskriftsmessig skal installasjonsbevis utstedes.

Sitat ovenfor ser kun ut å gjelde kontrollpliktig fartøy - men kan dette da tolkes som at slanger som brukes ombord i kontrollpliktig fartøy (som har pålagt kontrolll hvert femte år iflg sitat) blir godkjent uansett alder så lenge de består kontroll test, - mens på ikke kontrollpliktige fritidsbåter som frivillig får utført samme type kontroll kan det ikke benyttes slanger som er eldre enn tre/fem år om man vil unngå anmerkning ifbm KNBF besiktelses-/sikkerhetskontroll?

 

I dette tilfellet ble også besiktelsesmann fra KNBF opplyst av selger at anlegget ble godkjent av sertifisert firma for et par år siden, men dette ble ikke tatt hensyn til - det var tre/fem års regelen som skulle følges.

Kan også nevne at slangen fra 1999 (som altså ble godkjent av sertifisert firma så sent som i 2009) var montert innendørs i lukket båt, bak «skuffer og skap» (og dermed aldri utsatt for sol/lys/frost/etc), og så tilsynelatende ut som ny når jeg byttet denne i fjor etter omkring 14 års tjeneste - men var på tidspunkt for utskifting allikevel med god margin innenfor godkjenningsperiode på fem år (ref forskrift som postet av «roger-jo» som sitert ovenfor) om båten hadde vært kontrollpliktig.

 

bilde

 

Ovenfor: Scan (utsnitt) fra KNBF besiktelses-/sikkerhetskontroll dokument (fra 2012) med anmerkning om at gasslanger må skiftes

 

bilde

 

Ovenfor: Scan (utsnitt) av faktura fra firma som utførte kontrollen (2009).

 

Kan også legge til at firma som utførte kontrollen det vises til her står oppført som sertifisert foretak hos Norsk Gassnorm,

http://gassnormen.no/fylkeoversikt.aspx

 

...

CE godkjent fritidsbåt har som mange hevder 5 års inntervall på slanger og gjennomgang av gassfyrt annlegg og slangene skal byttes ut med slanger med ferdig klemte koplinger (Ikke slangeklemmer) Det er også en max lengde på slangen: tilsammen 1,5 meter,

Mye av det du sier her stemmer ikke overens med bruks/monteringsanvisning for Techimpex gassapparat - (se scan nedenfor),

 

bilde

 

Levetiden på gasslanger har veldig mye å gjøre med miljøet, spesielt temperatur og sollys, og mekanisk påvirkning (sterke bøyer). Det er ikke tiden alene som ødelegger slangen. Det kan derfor ikke uten videre være fornuftig å bytte slanger etter dato.

Med forbehold om at firma som utførte kontrollen det vises til innledningsvis i denne posten handlet i tråd med gjeldende lover og regler når de godkjente en 10 år gammel slange for ytterligere fem nye år har du nok rett her.

Problemet her er vel kanskje at hvermannsen hverken har kunnskap eller utstyr til å avgjøre om en slange som er x antall år gammel fremdeles er trygg å bruke eller ikke derfor anbefalingene om at gasslanger skal byttes hvert tredje, fjerde eller femte år - alt ettersom hvilken anbefaling/regel man velger å følge.

Link to post
Share on other sites

Problemet her er vel kanskje at hvermannsen hverken har kunnskap eller utstyr til å avgjøre om en slange som er x antall år gammel fremdeles er trygg å bruke eller ikke derfor anbefalingene om at gasslanger skal byttes hvert tredje, fjerde eller femte år - alt ettersom hvilken anbefaling/regel man velger å følge.

Dette er nok sakens kjerne, normalt er tilstandbasert vedlikehold rimeligere enn tidsbasert vedlikehold. .Dette siden det er tilstanden som avgjør og ikke tiden.. Det er visse unntak her og det er lovpålagte regler som gjelder sikkerhetsutstyr.. Der er det ofte tidsbasert som gjelder..

 

Tid basert gjelder også for oljeskift, i tillegg til kjørelengde/timer.. Det er oljeskift hvert x antall timer eller årlig... Kontroll av brannslukker er årlig, kontroll av løfteutstyr er årlig, registerreim, PKK har også tidsbestemt krav i tillegg til lengde/kjøretid, trykk påkjent utstyr har tidsbasert kontroll..

 

I mange tilfeller er de billigere å kjøpe en slange til 200kr enn å leie inn en kontrollør til å sjekke slangen..

 

Eller man rett og slett drite bi kontrollen og satse på at lykken står en bi..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Ser at jeg i farten skrev 1,5 i steden for 1,2 som da er lengden på samlet gass slange i CE godkjent båt.

Beklager!

Ser at flere stiller spørsmålstegn ved klemte slanger.Dette er et CE krav og oss som båtprodusent løste dette ved å bestille slanger i ferdige lengder med samme kopling som en hydraulikk slang. (Dette er eget pungt på Norboat sin sjekkliste utarbeidet for Norske båtbyggere.

Ikke slangeklemmer i CE godkjent båt.)

Norboat har kjørt flere kurs for gassmontører mot båtbrangsjen og har også egen autorisasjon for bedrifter som skal montere og reparere gassanlegg.

 

Der jeg jobber har vi en sjekkliste for opplags båt som automatisk gir kontroll av gassfyrt annlegg. Montøren har godkjent gasskurs og bedriften har autorisasjon.

Da jeg tok disse kursene ble det i praksis utført prøver på faren ved gasslekasje og det smalt og brant mye mer enn man skulle tro(små lekkasjer.

 

Gass er livsfarlig om ikke anlegget sjekkes og alt til en hver tid er i orden.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hvilken standard er kravet om klemte koblinger nedfelt i? (vet kravet er der for høytrykksiden, men ikke for lavtrykksiden (30mbar som er etter regulatoren, ofte montert på flaske koblingen i Norge) og hvilken standard er kravet om maks slanglengde på 1,2 meter nedfelt.. Er dette i ISO-10239 fra 2008 ?.. Kan du vise til hvilken harmonisert standard dette er i .. eventuelt hvilken annen standard som definere dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei og svar til Sydvesten!

Uten å ha Iso standaren hjemme. så henviser både sjekklister og samsvarserklæring for gassinstalasjon i CE godkjent fartøy(utarbeidet av Norboat) til:

ISO 10239 og for å ikke bruke slangeklemmer er da henvist til 6.3.3 bilde

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

.. Ikke slangeklemmer i CE godkjent båt.

Du har tydeligvis mye kunnskap omkring dette med CE godkjenning og gass i båt generelt så jeg har har et spørsmål - når det er et krav at man ikke kan bruke slangeklemmer på gasslanger i en CE merket båt, betyr dette at man heller ikke lovlig kan selge CE godkjente båter på bruktmarkedet hvor det er brukt slangeklemmer på gasslanger?

Sitat nedenfor sakset fra batliv.com med tittel "Alt om CE merking"

http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1066694

 

Hva om du endrer på båten, med for eksempel ombygging? Ifølge Sjøfartsdirektoratet anses båten da som ny, og båten må ha en ny samsvarsvurdering før den igjen kan settes på markedet. Det er derfor også forbudt å omsette en slik båt, og den vil være beheftet som en kjøprsettslig mangel. Det vil si at om selgeren ikke har opplyst deg om endringene og den manglende merkingen, kan du i verste fall kreve kjøpet hevet.

 

Det å bytte ut andre koblinger med slangeklemmer på gasslanger blir vel neppe å betrakte som "ombygging" i de fleste tilfeller, men ettersom det er et krav for CE merkingen at det ikke benyttes slangeklemmer på gasslanger så går jeg ut fra at dette er ufravikelig.

 

Spørsmål: Dersom jeg selger min CE merkede båt - som har slangeklemmer på gasslanger og unnlater å gjøre kjøper oppmerksom på dette - gjør jeg da noe "forbudt"?

Link to post
Share on other sites

Svar til The Kolonel:

Om du som privat mann forandrer på en gass innstalasjon i båt uten å ha kompetangse og ikke bruker godkjente komponenter så blir alt feil og du kan sannsyneligvis komme i et annsvar juridisk og i beste fall må omgjøre salget av båten.

Det er ikke lov å bytte komponenter i gassfyrt anlegg uten å ha en autorisasjon ! (CE merket)

Nå er det etter hvert kommet en god del autoriserte gassmontører (Du finner liste på Norboat sin hjemmeside) så problemet er sikkert så stort. Få noen til og oppgradere anlegget i henhold til gjeldende regelverk og selg båten med god samvittighet.

 

I brukerhåndboken til båten skal det bak skilleark 5 ligge en samsvarserklæring på det gassfyrte anlegget og den er ufravikelig !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Her er du etter mitt syn på litt tynn is Knude. Det er ikke krav om at en må benytte autorisert installatør for at båten skal være CE merket.. Norboat er en bransjeorganisasjon som har som oppgave å mele sin egen kake (satt på spissen), ivareta sine medlemmer interesser.. De er ikke noe sertifisert 3. part organisasjon (notified body) og dermed kan de ikke pålegge noe i forbindelse med CE merking.. Så lenge man forholder seg til harmoniserte standarder så tilfredsstiller båten kravene i fritidsbåtdirektivet.

 

NS-EN ISO 10239:2008 sier ikke noe om at en må være autorisert av en bransjeorganisasjon , men denne som andre setter kravene til installasjonen.. Denne standarden har ikke noen krav om maks slangelengde, og den den tillater bruk av slangeklemmer på lavtrykksiden på installasjonen.. Den tillater faktisk slange hele veien fra flaske til forbruker om slangen er mulig å kontrollere i hele sin lengde, og noen andre krav som ikke gjennom motorrom osv. Men dette er ikke anbefalt av bransjen.. men fremdeles tillatt

 

De harmoniserte standardene er meget runde, de skal gjelde for hele EU området, og tidligere lokal praksis fra alle EU land er ofte tatt hensyn til, dermed er det svært får helt konkrete krav, dette for at alle land skal kunne benytte denne uten for store forandringer .. Hele dokumentasjonskravet på at båten er i henhold til direktivet på konstruktøren, og den som setter båten i markedet.. Så lenge arbeidet er gjort i henhold til de gjeldende harmoniserte standarder og COC er utarbeidet av den som er ansvarlig, så er en på "trygg" grunn..

 

Hvor mange sørger for å be om COC med slangene de kjøper det være seg drivstoff eller gass.. Dette bør man gjøre, og den kan skrives av enten selger som da tar de ansvaret for at den er i henhold til kravene, av produsenten av slangen som da tar ansvaret eller av brukeren som da tar ansvaret.. Sistnevnte sitter da med totalansvaret om han ikke har sørget for COC på alle komponenter som systemet er bygget opp rundt...

 

Så en kan fint gjøre alt selv, så lenge man forholder seg til standarden og innehar kunnskapene og kan dokumentere det. Standarder dekker minimumskravene, men det er ikke forbudt å ha strengere interne krav.. men en kan ikke pålegge dette..

 

Om det er lurt eller ikke å gjøre ting selv er en annen sak, men en må skille på hva som er krav(lovfestet av myndigheter) og hva som kan være fornuftig (lytte til bransjeorganisasjoner).

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med SV, men vil gjerne legge at det ikke er et krav for CE-merking at du følger de harmoniserte (fy-for-et ord!) ISO standardene for lystbåter. Båten kan også bygges etter andre internasjonalt anerkjente standarder som da vil fremgå av amsvarserklæringen. Det er kun de krav som er eksplisitt nevnt i EU-dirktivet som er absolutte og MÅ følges. Det gjelder for eksempel krav til motorstøy, toilettanlegg, og en del annet som går på sikkerhet.

 

Når det gjelder anlegg for sterkstrøm vil også nasjonale krav komme i tillegg. Uten å være ekspert (har ikke gass i båten) vil jeg vel tro at det kanskje også er norske krav som må følges når det gjelder gassanlegg? Men at det "Det er ikke lov å bytte komponenter i gassfyrt anlegg uten å ha en autorisasjon ! (CE merket)" har jeg veldig vanskelig for å tro på når det gjelder vanlige norske lystbåter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er enig med Nils Pils her, det er ikke et krav.. men følger man de harmoniserte standardene som gjelder så er man i henhold til fritidsbåtdirektivet .. Legger man til grunn andre standarder eller egne, så blir det en større jobb å dokumentere at man er i henhold til direktivet ..

 

Det har nok vært nasjonale krav, og er sikkert ennå.. men disse kan ikke pålegges fulgt siden en CE merket båt eler noe annet er godkjent for bruk i det norske markedet.. Egne pålegg i Norge vil være konkurransevridende og dermed ikke tillatt.. Vi har jo hatt noen runder i Efta domstolen, siden vi har forsøkt oss med mye rart i kongeriket Norge opp gjennom tidene, og stort sett har vi blitt dømt i alle saker som omhandler konkurranse.. Så dermed tror jeg ikke en kan pålegge ytterlige nasjonale krav på en CE merket båt så lenge vi har anerkjent og ratifisert fritidsbåt direktivet .. med mindre det ligger særlige grunner til dette.. En husker vel EU sitt syn på CE merkede vannscootere.. og den støyen som ble da dette var forbudt ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter min mening så er det båtens brukerhåndbok med sine vedlegg som bestemmer ! Samsvarserklæringen har vedlegg med benyttede standarer. Det samme for gassfyrt annlegg. Den har et vedlegg som beskriver innstalasjonen og har en sjekkliste som det kommer tydelig frem hvordan montasjen er utført fra fabrikken (Den som har laget samsvarserklæringen)

Det er et myndihets krav at et fritidsfartøy ikke kan omsettes i markedet om den ikke er CE merket og har den dokumentasjon som standaren sier. Dette for å sikre kunden som kjøper båten at den er trygg og sikker å bruke.

 

Mitt poeng er at om man endrer på båten eller innstalasjoner så er ikke denne lengre i henhold til egen dokumentasjon og derfor "Katta i sekken "

jeg er klar over at du ikke får politiet på døra om du setter en slangeklemme på en slange i steden for en klemt kopling. :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Driver med bass på jobben, jeg personlig ville skiftet hvert annet til hvert 3 år. vært hos kunder hvor det har luktet gass og slangene var rett over 3 år , slangene har sett fine ut i første øyekast, ved nøyere studier var det morkne på et punkt og lakk gass...

slanger koster ingenting så er det siste jeg hadde vurdert å spare penger på i båtsammenheng...

Link to post
Share on other sites

Om du som privat mann forandrer på en gass innstalasjon i båt uten å ha kompetangse og ikke bruker godkjente komponenter så blir alt feil og du kan sannsyneligvis komme i et annsvar juridisk og i beste fall må omgjøre salget av båten.

Det er ikke lov å bytte komponenter i gassfyrt anlegg uten å ha en autorisasjon !

Takk for svar. Jeg har som du forstår begrensede kunnskaper om dette, men følte meg allikevel trygg på at gassinstallasjonen i båten var på stell da jeg kjøpte denne da jeg som nevnt ovenfor hadde besiktelsesmann fra KNBF ombord og han sjekket gassystemet nøye vil jeg si. Jeg har ikke gjort endringer på systemet bortsett fra å bytte gasslangene som påpekt av besiktelsesmann fra KNBF samt gassregulator. Blir dette å regne for komponenter man må ha autorisasjon for å bytte om man ønsker å følge alle lover og regler ved videresalg av båt?

 

Var reglene på dette området de samme i 1999 da båten jeg har var ny, eller er reglene her kommet til senere? Dersom de er kommet til senere, har disse tilbakevirkende kraft?

 

Som også nevnt tidligere så ble det foreatt kontroll og testing av gassanlegget av autorisert firma senest i 2009. Dersom det på dette tidspunktet ikke var tillatt å bruke slangeklemmer på gasslanger burde vel dette blitt opplyst om ifbm denne kontrollen.

Jeg føler ikke at vedkommende jeg kjøpte båten av kunne gjort så mye annerledes i dette tilfellet - dersom ikke en kontroll og test av gassanlegg av autorisert firma avdekker feil eller mangler ved anlegget, og som også godkjenner annlegget for nye fem år, så kan man vel ikke annet enn å gå ut fra at annlegget er i orden.

 

Har firma som utførte kontroll og test av gassanlegget gjort feil når de godkjente et gassannlegg i en CE merket båt hvor slangeklemmer er brukt på gasslangene? Hva med besiktelsesmann fra KNBF, burde han ha gitt anmerkning på bruk av slangeklemmer på gasslangene?

Redigert av the colonel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter i Tyskland, må få gassanlegget sitt godkjent hvert år. og det blir tydeligt merket at det er godkjennt.

Det blir da lekkasjetesta hvert år. og gått over av godkjennt firma.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vil tippe at den i min båt er ca 5 meter.

Da har du gasslange hele veien fra flaska og inn til forbruker? Hvorfor ikke legge opp kobberrør, hvis du kommer til. Da slipper du å bekymre deg for lekkasjepunkter bortsett fra den lille stussen med slange fra flaska til røret og fra røret til forbruker. Hos meg er det til sammen 70-80cm med slange, flaska-røret og røret-komfyren, resten er kobberrør.
Link to post
Share on other sites

Da har du gasslange hele veien fra flaska og inn til forbruker?

Ble egentlig litt flau nå. :rolleyes: Båten er for oss ny av året, og akkurat det har jeg ikke tenkt på. Når du sier det så tar jeg for gitt at det er slik i en fabrikkbygget båt. Vil sjekke og sette meg inn i opplegget, samt sjekke alder på slangene. Det er vår første båt med gass, og jeg er veldig opptatt av å ivareta sikkerheten.

Link to post
Share on other sites

Vil sjekke og sette meg inn i opplegget, samt sjekke alder på slangene. Det er vår første båt med gass, og jeg er veldig opptatt av å ivareta sikkerheten.

Ikke dumt å se litt over opplegget, spesielt hvis det er nytt for deg. Med såpass lang slange, vurdert gassalarm? For min del hadde jeg nok ikke turt bruke gass ombord uten alarm, har lekt såpass med gass opp gjennom ungdomsårene at jeg har fått veldig respekt for kraften i gass. Tar i tillegg av regulatoren så snart jeg er ferdig å bruke gassen, så minimeres risikoen ytterligere. Bildet er av en eksplosjon av 450g boks inni en lokal bunkers for et par år tilbake. Bunkersen har et innvendig volum tilsvarende en 40'-45' seilbåt. Såpass mye kraft i en forholdsvis liten gassboks, tør ikke tenke på hvordan båten min hadde sett ut etter en lignende eksplosjon.. Greit å ta sikkerheten på alvor, både når det gjelder sprukne slanger og koblinger :wink:

 

1410107782.jpg

Link to post
Share on other sites

Har neppe så lang slange. Antagelig kobberrør imellom. Når det gjelder bruk, så stenger vi alltid regulatoren etter bruk. Har også en gassavtrekksvifte i bunnen av salong som startes 2-3 minutter før jeg tenner blussene. Man, ja, gassalarm vil bli montert som en del av vårklargjøringen.

Link to post
Share on other sites

Får håpe det er rør der en ikke har tilkomst..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...