Jump to content

Hvor viktig er det med dato stempling på propanslanger


windy26

Recommended Posts

Har neppe så lang slange. Antagelig kobberrør imellom. Når det gjelder bruk, så stenger vi alltid regulatoren etter bruk. Har også en gassavtrekksvifte i bunnen av salong som startes 2-3 minutter før jeg tenner blussene.

Siden enhver gnist kan antenne gass, må vifta gå 2-3 minutter før man skrur på noe som helst annet av elektrisitet ombord, helst 2-3 minutter før man entrer båten.

Link to post
Share on other sites

Har neppe så lang slange. Antagelig kobberrør imellom. Når det gjelder bruk, så stenger vi alltid regulatoren etter bruk. Har også en gassavtrekksvifte i bunnen av salong som startes 2-3 minutter før jeg tenner blussene. Man, ja, gassalarm vil bli montert som en del av vårklargjøringen.

Ville vurdert en slik isteden for å gå på badeplattformen og strenge regulatoren, monteres ved regulatoren. og en gassalarm inne .

Fra neptus.no/

57003-01.jpg

Så blir rutinen ..Stenge av blusset, stenge hovedkranen før blusset og stenge magnetventilen.

 

Mye bra i denne skal en sjekke gammelt anlegg.

 

Forskriften om vifte

 

(6) I de dypest mulig punkter ved eller under dørk hvor gassdannelser ved lekkasje kan samles, skal det være inntak til vifte med kapasitet på minst 2,5 m³ /min. a) Viftene skal være godkjent av Det norske Veritas eller av en av de nordiske sjøfartsmyndigheter for avtrekk av eksplosjonsfarlige gasser m.m., med hensyntagen til eventuelle begrensninger som er gitt i godkjennelsessertifikatet. b) Viftens motor skal være plassert gasstett utenfor viftekanalen og fortrinnsvis i fri luft. Dersom den er plassert i kahytt eller annet lukket rom, skal den plasseres så høyt over inntak til sugeledning at den ligger over det som kan betraktes som mulig gassfarlig område. c) Viften skal startes minst 5 minutter før åpen flamme eller andre tennkilder anvendes dersom fartøyet har vært ute av bruk i lengre tid.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Denne fra magnetventilen fra Truma er grei den, men den er mye brukt i bobiler eller campingvogner der en også kan stenge gassen innenfra.. Har selv vurdert denne, men siden jeg trenger gass 24 timer i døgnet når det er kjølig ute, så blir det å satse på deteksjon av lekkasje og forebyggende vedlikehold av systemet som omfatter visuell kontroll utskifting av 60cm slange og trykktesting at systemet . Har slangebruddventil som fingerer, denne testes årlig ved sesongstart. Men dette vil ikke dekke lekkasje i slange eller koblinger..

 

Videre er en god alarm viktig.. NX-5 er mye brukt for de som gassinstallasjoner i kjøretøy, den koster noen kroner og kan bygges ut med flere mange sensorer .. Men sikkerhet koster, og det er ikke der man forsøker å spare penger..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne fra magnetventilen fra Truma er grei den, ................. så blir det å satse på deteksjon av lekkasje og forebyggende vedlikehold av systemet som omfatter visuell kontroll utskifting av 60cm slange og trykktesting at systemet . Har slangebruddventil som fingerer, denne testes årlig ved sesongstart. Men dette vil ikke dekke lekkasje i slange eller koblinger..

jeg har den magnetventilen...funker bra

 

du kan ha en montert lekasjetester...........da ser du om det lekker i slanger koblinger, etter lekasje testern !

 

bilde

sitter den montert der du har propanflasken(og denne er riktig plassert!), så vill ev lekkende gas før testern, renne ut utenfor båten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Spør i forhold til bruken av slangeklemmer vs. skrudde koblinger; dette er originalinstallsjonen (99% sikkert) på en 2013 Bavaria.
Er dette i henhold til CE / bransjekrav/anbefalinger?

 

I disse dager er vi i gang med litt feilsøking - trolig årsak er enten dårlig O-ring mellom regulator/flaske (primus-type kobling) - men litt vil gjenstår ift. lekkasjer innvendig.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Spør i forhold til bruken av slangeklemmer vs. skrudde koblinger; dette er originalinstallsjonen (99% sikkert) på en 2013 Bavaria.

Er dette i henhold til CE / bransjekrav/anbefalinger?

 

I disse dager er vi i gang med litt feilsøking - trolig årsak er enten dårlig O-ring mellom regulator/flaske (primus-type kobling) - men litt vil gjenstår ift. lekkasjer innvendig.

 

bilde

Den ventilen der ligner ikke på originalen som ble levert med min i 2013. Det er fristende å spørre om dette er spekket av uautorisert Bavariaforhandler.

Link to post
Share on other sites

Det er en "Cavagna Type 794 - Gas Regulator" - har antatt at dette var standardutstyr, men får sjekke med Lunde båt. Kan være at det er byttet for å ikke ha Statoil-koblingen?

Jeg er ikke ekspert på dette altså, men jeg har Statoil 2 kg varianten, med større skap. I båten lå imidlertid originalventilen, og den var knall blå med trykkmåler.

Link to post
Share on other sites

Hvilken regulator/kobling du har spiller ikke noen rolle så lenge den er godkjent. Oppsettet du viser her er fullt lovlig og i henhold til kravene gitt i fritidsbåtforskriften siden slangeklemme er godkjent i NS-EN ISO 10239 som er en harmonisert standard.. Dog er det svakheter med denne standarden, og det kan en se på slangen rett utenfra slangeklemmen.. Der kan en se at slangen virker noe deformert. .Dette blir den gjerne om man benytter for tynn slange i forhold til nippelen og/eller slange er for kort og det blir en knekk rett etter nippelen..

 

Dog er det neppe stor fare forbundet med dette trykket 0,03 bar og det er svært lavt (slangen tåler 6-10bar).. Er usikker på om det er innebygget slangebrudd stening i denne regulatoren, men en del av de andre har dette innebygget, og jeg valgte en slik når jeg bygget om mitt tyske system..

 

Jeg hadde nok skiftet denne slange uansett om det er stor fare eller ei.. siden kostnaden er marginal sett i forhold til den mulig konsekvensen ved lekkasje .. Det er bedre å skifte slange for ofte enn for sjelden etter mitt syn

 

Jeg har slange fra regulator og til tilkobling som er ved gjennomføring fra drenert gass rom, og derfra er det rør helt frem til utstyret.. ikke noen slanger.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eller en luring fyrer opp en røyk mens han ror rundt båten i gummijolla.. Bavaria sin drenering fra gasskassen går ut gjennom skroget ett stykke over vannlinjen om jeg ikke husker helt feil

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slik er det også på min viknes, prøvde dreneringen med vann, renner det greit ut, gjør propanen det samme.

 

nei hanto1.....bare for att vann renner ut....så er det ikke sikkert att propanen gjør detsamme

 

slangen må gå rakt opp fra skroggjennomføringen til gassdræneringstanken.......

 

slangen kan ikke fra skrogjennomføringen gå ned for å sen gå opp mot gassdræneringstanken, da har du ett vannlås

fyller du vann her i dræneringstanken kommer det att renne ut, fyller du propan senere så vill den stanne kvar.

 

allt vann som kommer i denne dræneringsslangen må renne fullstændig ut, så att du har luft hele vegen i slangen for att denne

skall funke riktig

 

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Jeg har sjekket litt ang. henvisninger til ISO 10239-2008 som er standaren for gassfyrt annlegg i CE merket fritidsbåt.

I standaren står det at alle koplinger av gass slange skal ha permanent utførelse. Det blir av båtbyggere og reperasjonsverksteder som driver med dette(Autoriserte båtbyggere og gassverksteder tilsluttet Norboat) oppfattet som klemte koplinger og ikke slangeklemmer. Standaren nevner på et pungt slangeklemmer og det er at det er krav til at klemmen skal ha rustfri utførelse når de brukes på drenering til gasskasse eller skap.

 

Problemet med slangeklemmer på slanger er egentlig ikke at det er fare med koplingen men at man forandrer på en beskrevet innstalasjon som har sin samsvarserklæring som hører til båten.

At en innportør av en CE merket båt tukler med et beskrevet anlegg å setter på en slangeklemme i den ene enden når det er en klemt kopling i den andre enden av samme slange er FY etter min mening.

Da er hele poenget med CE merking borte !

 

Har også sjekket lengde på slangen og standard sier at den skal utføres så kort som mulig. Det er som Sydvesten komenterer tidligere ikke hentet fra standard men derimot en brangsje definisjon av hvor kort" kort som mulig er " altså 1,2 meter totalt. Normalt ved 2 forbrukere Ca 2x30 cm slange i pentry i forbindelse med stengekraner og 60 cm i gasskasse.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg antar den er byttet fordi man nedover i Europa har høyere trykk på propansystemer.

Tyskland har 50 mB, vi har 30.

Min tysker (bygget i Tyskland og brukt i Tyskland i 4år) har 30 mbar og ikke 50 mbar.. Har Truma separat gassregulator på denne, og den er stemplet 30 mbar (denne er fjernet nå siden regulatoren er i koblingen til flasken). .og alt utstyr inne er designet for 30mbar, det står på alle CE deklarasjonene .. Dette er fra 2010 modell, og min tysker skiftet statsborgerskap for 6 uker siden..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

bilde

Denne skissen viser en god installasjon, men jeg ville nok ha flyttet skrukoblingen til lekkasjetester inn i drenert rom(på innsiden av veggen) for å gjøre den ennå bedre..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne skissen viser en god installasjon, men jeg ville nok ha flyttet skrukoblingen til lekkasjetester inn i drenert rom(på innsiden av veggen) for å gjøre den ennå bedre..

 

Det er vel skottgjennomføringen vi ser i veggen på kassen. Og kobber/stål -rør videre på utsiden.

Hvordan har du løst det uten skottgjennomføringen?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På meg ser det ut som mutteren på yttersiden av kassen er koblingen rør inngangen til lekkasjetester er på andre av drenert kasse, en kan ikke se mutter på innsiden av gjennomføringen mellom kasse og tester. Dermed vil en lekkasje her i verste fall kunne ende i kjølen på båten om kassen er integrert i skroget slik som skissen viser. Videre er jeg tilhenger av "hel ved" eller helt rør uten koblinger der tilkomst er vanskelig for kontroll... Dermed ønsker jeg ikke koblinger noen steder uten at jeg kan etterse disse på en enkel måte.

 

Når det gjelder skottgjennomføring trenger ikke den ha noen mutter eller tett gjennomgang på noen måte, det rekker med en vanlig gummigjennomføring for røret.. Jeg ville hatt flest mulig av de skjøter i drenert kasse, dette for å redusere antall mulige lekkasjepunkter inne i båten .. Slik jeg ser dette så vil en lekkasje i mutter på yttersiden av drenert kasse og dermed inne i båten medføre økt risiko for en uønsket hendelse i forhold til å ha koblingen i drenert rom.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På meg ser det ut som mutteren på yttersiden av kassen er koblingen rør inngangen til lekkasjetester er på andre av drenert kasse, en kan ikke se mutter på innsiden av gjennomføringen mellom kasse og tester. Dermed vil en lekkasje her i verste fall kunne ende i kjølen på båten om kassen er integrert i skroget slik som skissen viser. Videre er jeg tilhenger av "hel ved" eller helt rør uten koblinger der tilkomst er vanskelig for kontroll... Dermed ønsker jeg ikke koblinger noen steder uten at jeg kan etterse disse på en enkel måte.

 

Når det gjelder skottgjennomføring trenger ikke den ha noen mutter eller tett gjennomgang på noen måte, det rekker med en vanlig gummigjennomføring for røret..

Er det etter CE forskriften?

Blir det tett da?. alle gasskasser har vel skottgjennomføring. og testeren skal på innsiden

Det blir stort trykk i kassa hvis flaske lekker.

 

 

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...