Jump to content

Hvor viktig er det med dato stempling på propanslanger


windy26

Recommended Posts

Det er ikke noe krav om et gjennomføring opp skal være gasstett så lenge den er høyere enn regulatoren på flasken ... Kravet er at det skal være drenering for lekkasje gass, og den er i bunnen av boksen på grunn av gassenes tetthet.. Den dunken du viser til er ikke noe trykktank, og en lekkasje på innsiden av boken vil blir drenert gjennom den nedre drenering. Jeg ville fortsatt hatt helt rør gjennom boksen og koblingen på innsiden av boksen.. om denne boksen er plassert på innsiden av skroget.

 

Dog er dette ikke et krav men etter mitt syn beste praksis med minst mulig lekkasjepunkter Det er fullt ut lovlig å ha koblinger inne båten, og en kan ha så mange en ønsker. . Derfor skrev jeg hva jeg ville gjort.. og jeg ønsker minst mulig antall koblinger som kan fylle rommet med gass ved lekkasje

 

Det beste man kan gjøre om man kjøper denne dunken er å la røret gå rett gjennom denne koblingen, trekke til slik den blir tett, montere lekkasjetester på innsiden med rørinngang og bruke slange med pressede koblinger frem til regulator, med skrukobling.. men dette er igjen ikke noe krav, men beste praksis om man ønsker å minske faren for uønsket gasslekkasje

 

Når det gjelder CE forskriften her så er dette fritidsbåtforskriften og den inneholder ikke konkrete krav rundt installasjonen, derimot finnes det harmoniserte standarder som sier noe om dette.. Det finnes iallefall en, og den er referert til lenger opp EN-ISO 10239-2008

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe krav om et gjennomføring opp skal være gasstett så lenge den er høyere enn regulatoren på flasken ... Kravet er at det skal være drenering for lekkasje gass, og den er i bunnen av boksen på grunn av gassenes tetthet.. Den dunken du viser til er ikke noe trykktank, og en lekkasje på innsiden av boken vil blir drenert gjennom den nedre drenering. Jeg ville fortsatt hatt helt rør gjennom boksen og koblingen på innsiden av boksen.. om denne boksen er plassert på innsiden av skroget.

 

Dog er dette ikke et krav men etter mitt syn beste praksis med minst mulig lekkasjepunkter Det er fullt ut lovlig å ha koblinger inne båten, og en kan ha så mange en ønsker. . Derfor skrev jeg hva jeg ville gjort.. og jeg ønsker minst mulig antall koblinger som kan fylle rommet med gass ved lekkasje

 

Når det gjelder CE forskriften her så er dette fritidsbåtforskriften og den inneholder ikke konkrete krav rundt installasjonen, derimot finnes det harmoniserte standarder som sier noe om dette.. Det finnes iallefall en, og den er referert til lenger opp EN-ISO 10239-2008

Mener at du tar feil i at den ikke er en "TRYKKTANK" heldigvis er kassefabrikanten sitt ansvar bevist.

Etter en ulykke og påfølgende en test øket de dreneringen fra 16 til 22 mm da en kasse med 16mm dren sprakk da gassflaska inni i kassa revnet.

Og gassen havnet i båten.

 

CE reglene ble øket til 19mm Norsk forskrift sover og har 16mm.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

(4) Når beskyttelseskassen er plassert innvendig bør den fortrinnsvis bygges i ett med skroget. (5) Forsenket brønn i dekk, eller brønn, skap og beskyttelseskasse plassert i den åpne del av fartøyet skal være fullstendig gasstett atskilt fra fartøyet for øvrig. Luknings- og tetningsanordninger for lokk og rørgjennomføringer skal være sikre, gasstette og værbestandige.

(6) Fra bunn av brønn, skap eller beskyttelseskasse skal det være anordnet dreneringsrør eller slange med fall og lysåpning på minst 16 mm diameter som føres til utsiden på fartøyet nærmest mulig vannlinjen eller annet sikkert sted utenbords. Dreneringsrør skal være korrosjonsbestandig.

 

 

Tror vi er enige :wflag:

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er viktig at dreneringen er stor nok, og her avviker best praksis fra kravene..

 

Best practice
We recommend all cylinder locker drains are not less than 19mm
(3/4 in) internal diameter or equivalent area
en ID på Ø 19mm gir et areal på 283mm2 som er ansett som nok for vanlige gassflasker som en ha lov å ha med (2x11kg)
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min tysker (bygget i Tyskland og brukt i Tyskland i 4år) har 30 mbar og ikke 50 mbar.. Har Truma separat gassregulator på denne, og den er stemplet 30 mbar (denne er fjernet nå siden regulatoren er i koblingen til flasken). .og alt utstyr inne er designet for 30mbar, det står på alle CE deklarasjonene .. Dette er fra 2010 modell, og min tysker skiftet statsborgerskap for 6 uker siden..

 

Jeg vet ikke hvor mye du bruker den tyskeren til båttur.

 

bilde

 

Dette skiltet står på båtkomfyren min.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er det lov til å 1 x 22kg , eller 4 x 5 kg . Jeg skal på langtur og hadde tenkt å ha 3 x 3kg plastflasker , ( tror det er 3 kg )

 

Jan Martin

Jeg tror det er 22 kg totalt, om du har store eller små flasker tror jeg ikke spiller noen rolle ... men kilden er her: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 - se paragraf 7, punkt 1.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...