Jump to content

Enkleste måten for å justere båten for riktig kuletrykk

larsen2000

Recommended Posts

Har kjøpt ny båt og målte nå at kuletrykket er ca 140kg (!). Tårnet på hengeren står helt fremst og kan justeres et godt stykke bakover. Når jeg har justert dette tidligere har jeg koblet hengeren på bilen hver gang jeg skyver båten litt og litt bakover - for så å hekte den av å måle på nytt med badevekt. Dette for å unngå at båten blir for tung bak og tipper hengerkula i været.

Dette er jo veldig tidkrevende og tungvint, er dette strengt tatt nødvendig? Det skal kanskje mye til for at hengeren blir så baktung? Eventuelt andre metoder som er enklere?

Stiller bare inn nesehjulet til samme høyde som hengerkula og setter den på vekta.

Så låsert du hjula på hengeren og drar båten bakover til du har riktig kuletrykk.

Du skal somle mye hvis du bruker mer enn en time på dette.

Nødvendig er det bare hvis du ønsker å kjøre lovlig og sikkert i trafikken.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tips : kjøringa oppleves stødigere med max tillat vekt på kroken.

Kanskje dumt å skrive om lovlig og sikker kjøring i trafikken uten å spesifisere hvilken bil det er ulovlig med.

Tillat koblingslast finner man som regel i bilens vognkort.

Det er ikkje sikkert båten må lenger bak, dersom tilhengeren har fleire fastmonterte justerbare kjølruller så er det kanskje fremste rulle som står for høyt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sett noe under hengeren bak hjulene, ca 1 cm klaring til hengeren. Da risikerer du ikke at den vipper når du drar båten bakover. Ikke alle biler er mest stabile med tung kulevekt. Forrige versjon av outlander / peugeot 4007 var klart best med null kuletrykk. 150 kg har få biler, bør ha bakhjulstrekk eller firehjulstrekk for å ta bakkestart med det.

Forskjell på vekt på kula og nesehjul er liten, avstand fra akselen er nesten identisk, noen prosent i avvik bare. Justering av kjølruller har heller ingenting å si, bare hvor mye vekt som er på hver side av akselen.

Har vært borti litt av hvert av henger og båter og biler.... Det som er sikkert er at kuletrykket må stå i forhold til fjæringen på bakstillingen på bilen. Det er viktig at bilen har tilnærmet lik høyde med og uten henger. Litt baktung kan den bli, men ikke for mye. Da bil "baugen" på bilen løfte seg, og geometrien blir feil og bilen kan bli ustabil og farlig (bakstillingen for også feil hjulvinkler). Det er VELDIG viktig å ha stiv fjæring på bakakslen på bilen hvis du skal dra en henger med mye vekt. Det aller viktigste er faktisk at det ikke er for mye overheng og tung vekt bak bakre aksel på tilhengeren. Har du det får man fort "pendel-effekte" og hengeren kan logre som halen på en hund. Det er livsfarlig. Derfor mør man ha en henger som midten mellom hjulene på hengeren står et stykke bak balansepunktet på båten. Hvis hengeren har et langt drag foran båten så er det også en fordel, fordi det da blir lengre kraft x arm slik at bilen ikke blir så hardt belastet selv om man opprinnelig har en del kuletrykk (fordi båten står riktig / litt forover på hengeren). Bilens vekt må også må stå i forhold til hengeren og ikke minst kuletrykket. Er alt dette optimal kan du i prinsippet kjøre rally med båten bakpå på henger. Da ligger det som klistret på veien. Men om dette er lurt på offentlig vei er jo noe helt annet... En annet viktig ting er hvordan båten ligger på hengeren. Det er veldig viktig at det båten ligger på ikke svikter (gir etter) for båtens vekt. kjører man på humpete vei (og det er jo stort sett overalt i Norges land) så kan man oppleve at festestroppene faller av, fordi de blir slakke når båten "synker" og komprimerer f.eks. gummihjulene som den ligger på. Da detter båten av før eller siden og en annen får den i frontruta i neste sving. Derfor bør man legge båten på flate meier som på amerikanske hengere. Da ligger den som støpt og man trenger som regel ikke engang etterstramme stroppene. Og sånn kan jeg fortsette. Er helt utrolig hva som går rundt av båter og hengere..... Jeg kan si alt dette med 100% sikkerhet fordi jeg har kjørt ca. 100.000 km med båt på henger i alle størrelser. Og min første opplevelse var da jeg var 16 år og øvekjørte med muttern i min egen bil og mistet GH11n min av hengeren i en sving med oppbremsing fordi båten var altfor dårlig festet.... Bra man lærer! ;-) Har aldri hatt ett eneste uhell siden den gang heldigvis. God hengerkjøring!

Max kuletrykk varier noe, de typiske trekkvognene ligger ofte litt høyere. Pajero har eksempelvis 90 og 100kg avhengig av modell. Jeg foretrkker å kjøre med ca 120kg på en tilnærmet tom Pajero, synes dette gir bedre stabilitet enn ved lavere kuletrykk. Kulekoblingene på hengerene mine er spesifisert for max 150kg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...