Jump to content

Tips montering av utvendig svinger innvendig


OT-flyktning

Recommended Posts

Begynner vel heller egen tråd om ekkolodd/fishfinder.

 

Har en Raytheon Lx65 montert utvendig på akterspeilet. Og den viser dybden tilfredsstillende. Hastighet er det verre med og det skyldes både groing på hjulet og det faktum med planingsfart og deplasementsfart. I tillegg synes jeg det er dumt at den viser dybden bak båten.

 

Hadde nå tenkt å flytte den innvendig lengst mulig foran og da burde jeg jo bruke en annen type giver. Men: rett foran kjølen - hvor mange seilbåter har giveren har jeg ballastvanntanken. Men jeg greier kanskje å montere den giveren som jeg allerede har inne i tanken (og da må den jo også være vanntett). Virker en akterspeilgiver bra nok som en giver som 'skyter' gjennom skroget? Montage uten bobler i limen osv selvfølgelig forutsatt.

->

 

Link to post
Share on other sites

Du kan teste om dette funker ved å plassere giveren i en pose, fylle denne med litt vann og legge greiene inntil skroget der du vil teste om plassering er gunstig. Kanskje litt vanskelig hvis båten er på land for vinteren....Tror egentlig det du skisserer skal gå, mener å ha lest i en humminbird brosjyre en gang.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene. :rolleyes:

 

Jeg trodde begrensningen kunne være at givere som er laget til å 'skyte' gjennom skroget hadde mer effekt, men det er vel ikke tilfelle, da måtte jo også ekkoloddet være annerledes, kanskje.

 

Ja, bunnen på tanken *er* skrogbunnen og siden båten er på land kan jeg ikke prøve. Jeg satser på at det som er bra på andre båter er bra også på min.

Link to post
Share on other sites


Andreas: Takk for svarene.  :rolleyes:

 

Jeg trodde begrensningen kunne være at givere som er laget til å 'skyte' gjennom skroget hadde mer effekt, men det er vel ikke tilfelle, da måtte jo også ekkoloddet være annerledes, kanskje.

 

Ja, bunnen på tanken *er* skrogbunnen og siden båten er på land kan jeg ikke prøve. Jeg satser på at det som er bra på andre båter er bra også på min.


 

 

Du vet det sikkert fra før, men jeg nevner det nå så det er med i denne tråden:

 

Er bunnen bygget i sandwich går dette ikke, heller ikke på en trebåt.

Det er veldig kritisk å få ut all luft mellom giver og skrog så du bør vri giveren på plass i limet for å skvise ut luft.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte selv et Humminbird ekkolodd i vår med giver for innvendig montering. Produsenten anbefalte i bruksanvisningen bruk av epoxy til montering av giveren, og det fulgte faktisk med epoxylim som skulle brukes til dette. Så jeg prøvde meg frem med giveren i en pose med vann for å finne den beste plasseringen, og limte den fast. Etter det jeg kan se så fungerer dette meget bra.

 

En kamerat gjorde det samme med sin hekkgiver, men siden denne var flat og bunnen skrå så bygde han først opp en forskaling av et skråskåret plastrør og rettet av med epoxy før giveren blesatt på plass. Det er jo greit at strålene går rett vei... Dette fungerte også meget bra, til tross for et tykkere lag med epoxy.

 

Det er imidlertid viktig å ikke bruke hurtigherdende epoxy, da luftboblene må få tid til å komme ut. I tillegg så bør man være forsiktig ved sammenblandingen ac epoxyen slik at man ikke pisker inn unødig luft.

Link to post
Share on other sites

Dexter: ...Produsenten anbefalte i bruksanvisningen bruk av epoxy til montering av giveren, og det fulgte faktisk med epoxylim som skulle brukes til dette...

 

...En kamerat gjorde det samme med sin hekkgiver, men siden denne var flat og bunnen skrå så bygde han først opp en forskaling av et skråskåret plastrør og rettet av med epoxy før giveren blesatt på plass. Det er jo greit at strålene går rett vei... Dette fungerte også meget bra, til tross for et tykkere lag med epoxy.


 

Jeg var også redd for at giveren kanskje er laget i et materiale som ikke kan limes med epoxy (PE eller PP). Men det høres ut at det går bra.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Ingar: Når det gjelder innvendig montering:

Noen sier at svingeren må stå vertikalt, - - -


 

Ja, den må stå verikalt. Tenk tilbake til fysikktimen om lys som brytes i et prisme eller en glassplate. Det er akkurat det smme med lydbølger gjennom glassfiber. Står giveren loddrett i et bad av vann (eller væske med tilsvarende brytningsindeks) vil retningen av strålen endres i det den går inn glassfiberen. Men når den går ut av glassfiberen, endres rettningen tilsvarende (under forutsettning jevn tykkelse på bunnen akkurat der) slik at den går videre rett nedover mot havets bunn. Litt sideforskjøvet, men likevel loddrett nedover.

 

Dersom giveren sto vinkelrett på en skrå bunn, ville strålen gå vinkelrett igjennom uten å brytes og treffe bunn langt til side for båten.

 

Dette med hva slags fludium giveren står i er viktig. Væsken må ha samme brytningsindeks som sjøvann. Lakserolje eller matolje er å anbefale. Vet ikke om epoxy har samme indeks som vann, så uten å vite noe mer om brytningsindeks for epoxy, ville jeg ikke støpe den fast i epoxy mot en skrå bunn.

 

Dessuten er det værre å få den løs igjen om ønskelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: [Ja, den må stå verikalt.

 

Selv om jeg er total amatør på dette området synes jeg det er intr... :smiley:

Og med respekt å melde Lars, jeg er fortsatt ikke overbevist, spes. på sammenligningen med lys.

 

Tenk at man plasserer en høyttaler på skrå mot en plate.

For en som står på den andre siden av platen, hvor vil lyden være sterkest?

Vinkelrett ut fra den, eller i en forlengelse av høyttaler-spolen?

Ut fra min ringe forståelse vil det første være tilfelle. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Skulle ha svart mer i går kveld, men kom over en skatt i søppelspannet for papir som jeg deler med naboen. Han hadde ryddet i skuffer og skap og hadde kastet 12 årganger, -78 til -89 av Donald Duck, tilsammen nesten 1 1/2 hyllemeter  i tillegg til den ene meteren med -60/-70 talls Donald jeg har fra før! Så kvelden gikk til å sortere og lese Donald.

 

Men tilbake til saken. Etter å ha snakket med eksperter her på jobben, står jeg for så vidt fast på det jeg skrev i forige innlegg. Og ekspertene her vet hva de snakker om. Jeg jobber jo på Forsvarets Forskningsinstitutt , og vi hare flere prosjekt gående på området sonar og ekkolodd.

 

Blandt annet er det utviklet en selvstyrt undervannsfarkost, Hugin som kan gå ned til 3000m dyp og kartlegge havbunnen for så å venne tilbake til moderfartøyet med dataene.

 

Bilde

AUVs may be used for seafloor mapping. Seafloor bathymetry

at the Ormen Lange field, recorded by HUGIN II at 1000m

water depth in 2000. Photo: NUI/Norsk Hydro.

 

For mer info,klikk på FFI og velg Hugin prosjektet.

 

Men det du sa om at signalet går/kan gå vinkelrett ut fra bunnen av båten, - kan, ha noe for seg under spesielle uheldige sammentreff. Dette kan skje spesielt dersom giveren er limt/festet direkte til glassfiberen i bunnen. Alt etter hvor stiv bunnen er og hvilken frekvens loddet arbeider på, kan bunnen virke som en stor høytalermembran. Da går lydbølgene vinkelrett ut fra denne. At det i det hele tatt mottas ekko da skyldes at spredningsvinkelen blir meget stor. Men dette er absolutt en utilsikted effekt.

 

Så det aller beste er selvfølgelig gjennomgående/utvendig montert giver. Nest best er at giveren står loddrett i et rør fyllt med dertil egnet væske innvendig. Uansett blir det en reduksjon av signalet med innvendig giver. Og husk, - signalet skal tilbake samme veien. Og det signalet er meget svakt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som PanPan. Innvendig montert giver i rør.

 

Røret er skråskjært og fylt opp med matolje. Har festet røret i skroget vha hvit sikaflex. Brukte først noe Claes Olson lim, men det ble lekk etter en stund. Virket som matoljen løste opp limet. Det lukta popcorn over hele havna når jeg lenset.  :cheers:

 

Giveren er festet inni røret vha med kiler (halve klesklyper) Det har fungert helt perfekt i min båt, men det er tydligvis delte meninger om dette.

 

Hos Hovdan her i Oslo sa de at det bare var tull å forsøke seg på innvendig montering. Det kom ikke til å fungere - ble det sagt. :wink:

Link to post
Share on other sites


Lasse: Jeg har samme erfaring som PanPan. Innvendig montert giver i rør.

 

Røret er skråskjært og fylt opp med matolje. Har festet røret i skroget vha hvit sikaflex. Brukte først noe Claes Olson lim, men det ble lekk etter en stund. Virket som matoljen løste opp limet. Det lukta popcorn over hele havna når jeg lenset.  :cheers:

 

Giveren er festet inni røret vha med kiler (halve klesklyper) Det har fungert helt perfekt i min båt, men det er tydligvis delte meninger om dette.

 

Hos Hovdan her i Oslo sa de at det bare var tull å forsøke seg på innvendig montering. Det kom ikke til å fungere - ble det sagt. :wink:


 

Tja...jeg har hatt 4 løsninger for dette med ekkolodd i 4 ulike båter:

 

Viksund-snekke: Humminbird W100 med skrå giver beregnet for innvendig liming. Dette fungerte helt greit og jeg har ikke inntrykk av at signalet på noen måte ble hindret. Skal jo sies at dette er et enkelt ekkolodd uten masse fancy funksjoner.

 

Alo-Mikkel: Giver montert i oljefylt rør. Dette var et enkelt NASA lodd som kun viste dybde. Også dette funket ok, men det var noe søl den gangen oljen lakk ut. Får vel skyldes på forrige eier for dette.

 

Hansvik skjærgårdsjeep: Giver montert på hekken. Dette er det dårligste jeg har hatt. Ved planingsfart fungerte ikke ekkoloddet av typen Humminbird W200 i det hele tatt. Bare støy på skjerm. Det er mulig dette kunne vært avhjelpet med å justere giveren men siden jeg i hovedsak hadde bruk for loddet når jeg gikk sakte gadd jeg ikke styre med dette.

 

Viknes: Har et JRC FF30 ekkolodd med gjennomgående bronsegiver. Dette fungere veldig bra med unntak av i høy fart hvor jeg tror det kommer luft mellom skroget/giver og vannet slik at vi får mye støy hvis det er litt skvalp. Dybden kommer greit frem selv om det er støy.

 

Hvis man har et enkelt lodd og primært vil vite hvor dypt det er ville jeg ikke nølt med å give giveren, i alle fall ikke hvis det er en giver som er beregnet for det. Igjen med forbehold om veldig tykke laminat eller sandwichkonstruksjoner.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Og da tar jeg frem igjen den gamle tråden, siden det ble idag at jeg testet det hele.

 

Først: jeg monterte allikevel IKKE i ballasttanken. Hadde blitt meget vanskelig tilgjengelig og helt umulig å fikse i sesongen.

 

I løpet av vinteren hadde jeg limt en kryssfinerplate på bunnen med et hull formet som giveren. Denne platen ble ordentlig forseglet med epoxy. På toppen av kryssfineren limte jeg en 30mm plate av markisolasjon også med hull i giverens form. Så ble det fyllt opp litt laxer-olje og giveren presset ned til oljen kom opp.

 

De første testene tilsier at dette med dypte virker.

 

Bilde tilføyer jeg senere her. Glemte kameraet denne gangen.

 

Men en slik giver har jo flere funksjoner: min har også et skovlehjul og en temperaturgiver. At jeg måtte gi avkall på hastighetsmåling i første omgang var jeg innstillt til. Og den funket uansett bare sjelden pga groingen. Men temperaturen? Jeg brukte denne markisolasjonsplaten for å isolere giveren termisk mest mulig fra båten, slik at den holder best mulig samme temperatur som vannet på den andre siden av bunnen. Men jeg syntes det var litt varm under kjølen.... Kan det hende at giveren omsetter en del strøm til varme som ødelegger? Noen som vet?

 

Kommer tilbake til dette med hastighet.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tar denne opp igjen siden jeg går videre med dette.

 

Laget hus i tykk kobber som ble limt under trykk på bunnen med epoxy. Håper at varmen som tydeligvis oppstår pga effektomsetning i giveren nå ledes bedre bort mot vannet.

 

Bilde

 

Skal i tillegg legge noe glassfiber/epoxy rund huset. Kanskje tilsette aluminiumspulver eller kobberpulver for å øke varmeledningen ytterlige. Hvor får man foresten slik metallpulver?

Link to post
Share on other sites

Du verden for kompliserte prosedyrer som beskrives. Jeg fikk et tips som jeg var skeptisk til, men prøvde med vellykket resultat:

 

Legg en kladd Sikaflex i bunnen der du vil feste giveren og klin giveren fast i denne. Jeg kan ikke se at det kan gjøres enklere.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Du verden for kompliserte prosedyrer som beskrives. Jeg fikk et tips som jeg var skeptisk til, men prøvde med vellykket resultat:

 

Legg en kladd Sikaflex i bunnen der du vil feste giveren og klin giveren fast i denne. Jeg kan ikke se at det kan gjøres enklere.

Skal det gjøres avansert så skal det gjøres avansert - koste hva det koste vil (i arbeidstimer)   :smash::wink::rolleyes:

 

Nei, hvis du leser tråden så har dette med dybdemåling funket og ville ha funket sikkert også med en kladd sikafleks. Det er temperaturmålingen som funket dårlig: etterhvert varmet giveren seg opp av tapet på den elektriske effekten.

 

Og dette med hastigheten - gjennom vannet - tviler jeg på at jeg får det til. Men vi får se....

Link to post
Share on other sites

Du verden for kompliserte prosedyrer som beskrives. Jeg fikk et tips som jeg var skeptisk til, men prøvde med vellykket resultat:

 

Legg en kladd Sikaflex i bunnen der du vil feste giveren og klin giveren fast i denne. Jeg kan ikke se at det kan gjøres enklere.

 

Eivind

Sikaflex fungerer sikkert det, men ville heller benyttet 2 komponent araldit. Tingen er at mediet du benytter skal være en god akustisk leder for signalene giveren sender.  :yesnod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Det ble diskutert opp ned noen få ganger - du finner det sikkert i emneoversikten under 'ekkolodd':

 

Det avgjørende er at du ikke får luftbobler mellom svingern og skroget - nærmest uansett hva du kladder med. Silikon, epoksy, sika -  you name it. Jo mer denne gjørmen som du bruker likner på skroget ditt - akustisk sett - når det er herdet jo bedre. Luft likner nemlig svært dårlig på skroget.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei alle, mitt første innlegg her... :smiley:

 

Jeg har kjøpt Gpsmap178C med hekksvinger med temp. Ifølge gutta på Maritim er det ikke noe problem å montere denne innvendig. Fikk tips om å bruke 2-lags epoxy, og vri og presse slik at jeg er sikker på at all luft imellom skrog og svinger er borte.

 

Jeg er klar over at vanntemp ikke blir 100% nøyaktig med innvendig montering, men skrogtempen vil stort sett være lik vanntemp. Og jeg vil helst ha innvendig montering for enkelhetens skyld.

 

Vil bare høre om noen har noen tips til meg? Ser at det noen snakker om olje osv ved innvendig montering. Vil gjerne gjøre dette riktig første gang.

 

Takker for hjelp! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen!

 

Akkurat dette har vi diskutert i det vide og bredde før. Særlig undertegnede har et rulleblad på dette. :rolleyes: Tråden finner du her.

 

(Og i løpet av dagen kommer jeg til å hekte din tråd - denne her - på den eksisterende. Det er mer praktisk for senere generasjoner å ha det mer samlet)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...