Pequod Startet 16.September.2014 Del på Facebook Startet 16.September.2014 Har et par spørsmål som kanskje i utgangspunktet virker noe dumme, men så har jeg jo ikke noe erfaring med dette fra før, så da er det jo bare én ting å gjøre, og det er å spørre noen voksne som har peiling på slikt! Om bord i båten er det en ankervinsj akter som er hjemmesnekra, men som virker! Den betjenes ved å slå på en bryter som man kommer til ved å fjerne ryggen i aktersofaen. Etter at den er slått på er det en vippebryter som slipper ut ved å vippe den opp, og som trekker inn ved å vippe den ned. Jeg kunne godt tenkt meg å montere en bryter på/ved instrumentpanelet ved førerplassen slik at jeg kan slå på og slippe ut/trekke inn derfra. Ettersom det tross alt allerede er koblet til en bryter ved vinsjen, så skulle vel ikke det være mer avansert enn å trekke ledninger og sette på? Eller? Punkt to er at jeg har lyst på et annet instrumentpanel enn det som er i båten nå. Det har lamper som lyser når temperaturen er for høy, når det er for lite olje og når batteriet trenger å lades. Hvis jeg kjøper et nytt instrumentpanel med metre for både temperatur, olje og volt, er det bare å koble ledningene som allerede er koblet til lampene på det som er i båten nå til det nye, og dermed vil det virke? Eller er det ikke så enkelt? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Dinamo Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Om bord i båten er det en ankervinsj akter som er hjemmesnekra, men som virker! Den betjenes ved å slå på en bryter som man kommer til ved å fjerne ryggen i aktersofaen. Etter at den er slått på er det en vippebryter som slipper ut ved å vippe den opp, og som trekker inn ved å vippe den ned. Jeg kunne godt tenkt meg å montere en bryter på/ved instrumentpanelet ved førerplassen slik at jeg kan slå på og slippe ut/trekke inn derfra. Ettersom det tross alt allerede er koblet til en bryter ved vinsjen, så skulle vel ikke det være mer avansert enn å trekke ledninger og sette på? Eller? Eg antar at det skal gå an at ved å skifta ut desse brytarane med to - tre relè, so kan det lagast ei slik fjernstyring. Dette med å trekka ledningar må ogso til, der. Hvis jeg kjøper et nytt instrumentpanel med metre for både temperatur, olje og volt, er det bare å koble ledningene som allerede er koblet til lampene på det som er i båten nå til det nye, og dermed vil det virke? Eller er det ikke så enkelt? So enkelt er det IKKJE. Signallys og metre har so forskjellige signal at ei slik utskifting av panel, ogso krev nye givere på motoren, og kabeltrekking til instrumentene. Forresten, turtall var ikkje nevnt. Hvis du skal inn med det ogso, so må du sjå etter at der er ei tilkobling som heiter w på dynamoen, og dra ledning frå den til turteller. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Takk for svar! Tenkte vel nesten at det ikke var så lett, nei... Turteller må jeg jo også ha, men det er på plass nå, med vanlig meter, så da regner jeg nesten med at det går greit? Skal uansett skifte ut alle ledninger siden mesteparten av det som er i båten er 40 år gammelt... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
SoBo Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Har jeg forstått dette dette rett:så vipper du bryteren den ene veien for ut og motsatt for opp. Har den da en midtstilling, hvor ingenting skjer? Dersom det er en slik "treveisbryter" kan du koble inn en slik fjernkontroll i paralell med bryteren. Har brukt denne ved flere tilfeller og fungerer perfekt: http://www.ebay.com/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-sail-trim-controller-boston-whaler-/331306198352?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d23636550&vxp=mtr Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Anjuma Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Hvorfor ikke bare kjøpe en trådløs fjernkontroll til vinsjen med releeboks fra dx.com til 60,- ? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
SoBo Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Fordelen med den jeg linket til er (sånn jeg ser det) at den både er vanntett og flyter. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Anjuma Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Vanntett og flyter er en stor fordel ja :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Pequod Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Må nok en tur ned ibåten for å sjekke, for sikkerhets skyld... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.