Jump to content

Montering av fjernstyring til hjemmelaget ankervinsj m.m.

Pequod

Recommended Posts

Har et par spørsmål som kanskje i utgangspunktet virker noe dumme, men så har jeg jo ikke noe erfaring med dette fra før, så da er det jo bare én ting å gjøre, og det er å spørre noen voksne som har peiling på slikt! :smiley:

Om bord i båten er det en ankervinsj akter som er hjemmesnekra, men som virker! Den betjenes ved å slå på en bryter som man kommer til ved å fjerne ryggen i aktersofaen. Etter at den er slått på er det en vippebryter som slipper ut ved å vippe den opp, og som trekker inn ved å vippe den ned.

Jeg kunne godt tenkt meg å montere en bryter på/ved instrumentpanelet ved førerplassen slik at jeg kan slå på og slippe ut/trekke inn derfra. Ettersom det tross alt allerede er koblet til en bryter ved vinsjen, så skulle vel ikke det være mer avansert enn å trekke ledninger og sette på? Eller?

Punkt to er at jeg har lyst på et annet instrumentpanel enn det som er i båten nå. Det har lamper som lyser når temperaturen er for høy, når det er for lite olje og når batteriet trenger å lades.

Hvis jeg kjøper et nytt instrumentpanel med metre for både temperatur, olje og volt, er det bare å koble ledningene som allerede er koblet til lampene på det som er i båten nå til det nye, og dermed vil det virke? Eller er det ikke så enkelt?

Om bord i båten er det en ankervinsj akter som er hjemmesnekra, men som virker! Den betjenes ved å slå på en bryter som man kommer til ved å fjerne ryggen i aktersofaen. Etter at den er slått på er det en vippebryter som slipper ut ved å vippe den opp, og som trekker inn ved å vippe den ned.

Jeg kunne godt tenkt meg å montere en bryter på/ved instrumentpanelet ved førerplassen slik at jeg kan slå på og slippe ut/trekke inn derfra. Ettersom det tross alt allerede er koblet til en bryter ved vinsjen, så skulle vel ikke det være mer avansert enn å trekke ledninger og sette på? Eller?

Eg antar at det skal gå an at ved å skifta ut desse brytarane med to - tre relè, so kan det lagast ei slik fjernstyring. Dette med å trekka ledningar må ogso til, der.

Hvis jeg kjøper et nytt instrumentpanel med metre for både temperatur, olje og volt, er det bare å koble ledningene som allerede er koblet til lampene på det som er i båten nå til det nye, og dermed vil det virke? Eller er det ikke så enkelt?

So enkelt er det IKKJE. Signallys og metre har so forskjellige signal at ei slik utskifting av panel, ogso krev nye givere på motoren, og kabeltrekking til instrumentene.

Forresten, turtall var ikkje nevnt. Hvis du skal inn med det ogso, so må du sjå etter at der er ei tilkobling som heiter w på dynamoen, og dra ledning frå den til turteller.

Magne

Har jeg forstått dette dette rett:så vipper du bryteren den ene veien for ut og motsatt for opp.

Har den da en midtstilling, hvor ingenting skjer?

Dersom det er en slik "treveisbryter" kan du koble inn en slik fjernkontroll i paralell med bryteren.

Har brukt denne ved flere tilfeller og fungerer perfekt: http://www.ebay.com/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-sail-trim-controller-boston-whaler-/331306198352?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d23636550&vxp=mtr

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...