Optimist1 Startet 16.September.2014 Link til dette innlegget Startet 16.September.2014 Hei, jeg har en KAD44(99 mod med 800 timer) som jager når den går. Det gjelder uansett om motor er varm eller kald, og hvor mye diesel jeg har på tanken. Jeg har hatt problemet tidligere, men det har forsvunnet når jeg har byttet filter. Nå har jeg byttet forfilter og hovedfilter, men problemet er der fortsatt. Jeg har også prøvd å kjøre med tanklokket oppe for å sjekke at at ikke luftingen er tett, men ingen endring her. Over tid samler det seg opp litt vann i vannutskilleren, men ikke unormalt mye (kanskje 25 - 40 ml pr. 50 time). Jaggingen oppstår speseielt når båten går i sjø (dog uavhengig av turtall), det kan ikke komme en eneste bølge uten at turtallet dropper, men den jager også i flatt vann, men ikke på langt nær så hyppig. Turtallet dropper barre ett lite sekund (2-300 rpm) , men dropper på nytt på neste bølge. Jeg får maks turtall som normalt. Det at båten jager i "bølger" må jo snevre in feilsøkingen noe?! Noen som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Jaging kan også komme av for mye smøreolje i bunnpannen. Dvs oljen bidrar til forbrenningen. Da vil turtallet øke, ikke droppe. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Det er deifinitivt dropping av turtall, så da kan jeg vel utelukke det. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Vann i vannutskiller og problem når mye sjø kan indikere urenheter i dieseltanken(e). Har du kontroll på tankinnholdet ditt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Maruma Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 (redigert) Om det kommer vann i utskilleren til stadighet må du få orden på det først. Du må få renset tanken din og evt finne ut hvorfor du får vann på tanken. Om motoren drar vann til stadighet kan du ødelegge både dieselpumpe og dyser på motoren, dette er dyrt å fikse. Og ikke minst dieseldyr som kan lage mye kål og ugreie i båtlivet. Redigert 16.September.2014 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Bare tenker litt høyt. Høres ut som det kan være en elektrisk feil/ dårlig kontakt et sted mellom den elektroniske spaken og EDC hjernen. Tap av throttlesignal regner jeg med gjør at motoren vil til tomgang. En dårlig kontakt i noen tidels sekunder ifm slag i skroget kan da resultere i dropp/ jaging i turtall Jeg ville prøvd å dunke på ting og tang og bevege kabler og kontakter i rolig sjø når motoren ikke jager for å få fremprovosert problemet. Lykke til med feilsøkingen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Viknes 6BY Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Kjør på Diesel tilsetting i Diesel. Anbefaler QMI eller Forthe Diesel treatment. Ørsmå vanndråper, skaper forstyrrelse som du beskriver. Vært borti lignende tilfeller før. Om det er skikkelig ille kan du gi en liten dram med diesel tilsetting i diesel filteret også Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Vet at det kan bli problem med tett Vann i vannutskiller og problem når mye sjø kan indikere urenheter i dieseltanken(e).Har du kontroll på tankinnholdet ditt? Forfilteret så egentlig ganske rent og pent ut når jeg byttet det. Og som sagt er det ikke mye vann. Jeg har hatt en annen båt med KAD43, og det kom alltid litt vann i vannutskilleren på den også. Det er jo umulig å unngå litt vann i tanken - kondensen alene vil jo generere vann... Det er heller ikke slik at det tar litt tid før jeg merker effekten av sjøen. Flatt hav og en båt som kjører forvi så vil bølgen umiddelbart føre til turtallsdropp. For noen år siden da jeg hadde samme problemet sugde jeg opp diesel med en pumpe fra det laveste punktet. Fikk ikke ut noe vann og det var heller ikke grums i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Om det kommer vann i utskilleren til stadighet må du få orden på det først. Du må få renset tanken din og evt finne ut hvorfor du får vann på tanken. Om motoren drar vann til stadighet kan du ødelegge både dieselpumpe og dyser på motoren, dette er dyrt å fikse. Og ikke minst dieseldyr som kan lage mye kål og ugreie i båtlivet. Jeg har ikke dieseldyr, det ville jeg sett på forfilteret. Bruker Hammerdown som tilsetning i tanken, noe som i teorien skal blande vannet i dieselen under trykk, slik at det ikke skal være noe problem med forbrenningen. Hammerdown er imidlertid sikkert litt omdiskutert. Som jeg sa over, vil man ikke uansett få litt vann i vannutskilleren pga kondens? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Kjør på Diesel tilsetting i Diesel. Anbefaler QMI eller Forthe Diesel treatment. Ørsmå vanndråper, skaper forstyrrelse som du beskriver. Vært borti lignende tilfeller før. Om det er skikkelig ille kan du gi en liten dram med diesel tilsetting i diesel filteret også Som jeg har skrevet over bruker jeg Hammerdown i dieselen. Jeg er imidlertid usikker på om det har noe for seg. Da jeg søkte på Forthe Diesel treatment fikk jeg opp denne siden: http://www.dinside.no/854650/drivstoff-tilsetninger-bortkastede-penger. Mange som mener at de tilsetningsstoffene du trenger i dieselen allerede finnes der... Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Bare tenker litt høyt. Høres ut som det kan være en elektrisk feil/ dårlig kontakt et sted mellom den elektroniske spaken og EDC hjernen. Tap av throttlesignal regner jeg med gjør at motoren vil til tomgang. En dårlig kontakt i noen tidels sekunder ifm slag i skroget kan da resultere i dropp/ jaging i turtall Jeg ville prøvd å dunke på ting og tang og bevege kabler og kontakter i rolig sjø når motoren ikke jager for å få fremprovosert problemet. Lykke til med feilsøkingen :-) Foreløpig virker dette som den mest sannsynlige forklaringen tror jeg, skal prøve å bevege kablene litt med litt pådrag på gassen i "fri". Takk for tipset:) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg har ikke dieseldyr, det ville jeg sett på forfilteret. Bruker Hammerdown som tilsetning i tanken, noe som i teorien skal blande vannet i dieselen under trykk, slik at det ikke skal være noe problem med forbrenningen. Hammerdown er imidlertid sikkert litt omdiskutert. Som jeg sa over, vil man ikke uansett få litt vann i vannutskilleren pga kondens? Hvis det er sånn at du bruker tilsettning ofte pga. problemet med vann i dieselen mener jeg at du må slutte med det og få bort vannet på tanken. Jeg tror ikke det er et kondensproblem du har, vannet kan komme inn i lufting eller påfyllingen som utett, eller at du får vann i dieselen der du fyller. Det som skjer når du bruker tilsettning er at du blander vann og diesel som du sier også. For hver gang du stopper motoren og går fra båten vil det ligge vann i dieselen som tærer på dieselpumpa og dyser, ting ruster. Det kan godt hende at det er nettopp det problemet du har i dag, at det er ting som går tregt i dieselpumpa pga. tæring/rust. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Hvis det er sånn at du bruker tilsettning ofte pga. problemet med vann i dieselen mener jeg at du må slutte med det og få bort vannet på tanken. Jeg tror ikke det er et kondensproblem du har, vannet kan komme inn i lufting eller påfyllingen som utett, eller at du får vann i dieselen der du fyller. Det som skjer når du bruker tilsettning er at du blander vann og diesel som du sier også. For hver gang du stopper motoren og går fra båten vil det ligge vann i dieselen som tærer på dieselpumpa og dyser, ting ruster. Det kan godt hende at det er nettopp det problemet du har i dag, at det er ting som går tregt i dieselpumpa pga. tæring/rust. Jeg bruker i utgangspunktet tilsetning for å unngå dieseldyr, men du har et godt poeng. Jeg hadde imidlertid nøyaktig det samme problemet før jeg startet med tilsetning - så ble problemet borte - og nå er det kommet tilbake etter 4 sesonger, så jeg tror nok det er et tilbakevendende problem. Har ikke fått sjekket kablene enda. Men det kan uansett lønne seg å finne ut hvorfor det kommer litt vann i utskilleren. Får bytte pakning på lokket, vann i diesel ved påfylling er jo umulig å gardere seg mot...Bruker du selv noe tilsetning mot dieseldyr? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Har ikke dieselmotor i båten jeg :-) men hadde vannproblem i fjor, kjøpte båten i fjor foresten. Der var problemet at det kom inn vann i luftingen, ny lenger slange sånn at jeg fikk lagt den i svanehals og problemet har ikke vært der i år. Har ikke en dråpe vann i utskilleren. Som du sier kan man ikke gardere seg mot vann ved fylling, men jeg tror ikke det er noe stort problem i dag. Grunnen til at jeg er litt på akkurat dette er at forskjellene er så store i fra bil og båt når det kommer til dette med pumpe og dyse problematikken. Man kan lese om båtmotorer som bare har gått noen hundre timer som må overhale eller ha nye dyser og pumpe. Jeg kan ikke tenke meg at det er annet enn vann eller tilsetningstoffer som gjør dette. Noen som har problemer med jaging kan tilsette litt to-taktsolje i dieselen og problemet forsvinner siden pumpa da blir smurt litt, det er ørsmå toleranser ute å går her med andre ord. Du får prøve litt som SAP foreslo og bevege litt på ledninger og greier mens du kjører, det er jo flere ting som kan være årsak til problemene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Var nede i går og kjørte motoren på tomgang/fri. Fra 800 - 1300 rpm. Turtallet var stabilt hele tiden, det var det ikke forrige gang. Etter 20 minutters stabil gange prøvde jeg å bevege på kablene som går fra girspaken og som går inn til selve motoren. Ingen reaksjon. Tok en prøvetur, og motoren oppførte seg knirkefritt på alle turtall, også i bølger. Feilen har med andre ord "blitt borte" tillsynelatende av "seg selv". Sjekket tanklokket mitt og oppdaget at det var en grå masse/slim som lå langs gjengene på de 5 første cm av påfyllingsrøret. Kanskje 1/4 ts til sammen. Så mistenkelig ut som dieseldyr. Rengjorde lokket og oppdaget da at jeg fikk skrudd det til 1/4 omdreining mer. Mistenker (håper...) derfor at det kanskje ikke har vært helt tett. Vet ikke om kondensen i røret alene er nok til å lage grobunn for dieseldyr her, og det var bare øverst i røret. I mine øyne kan det tyde på en vannlekasje.Det er jo også vare i gjengene at vann/deisel vil legge seg - ellers renner det jo ned i tanken. Hvis jeg har fåt vann i dieselpumpen vil det kanskje bli borte av seg selv over tid? Kanskje det som skjedde her? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Som jeg sa over, vil man ikke uansett få litt vann i vannutskilleren pga kondens?Glem kondens. Det er uansett så små mengder som kondenseres at det ikke på langt nær kan bli slike mengder som du snakker om. Vannet du finner i filteret/vannutsklilleren kommer annensteds fra, mest sansynlig fra utett tanklokk eller fra dårlige slanger. Tror Sap_2000 er inne på noe, nær sakt som vanlig. Etter at EDC ble introdusert på slutten av 90-tallet ble det rapportert tilfeller av at båter gikk i gear av seg selv når den lå fortøyd med motoren i gang. Også tilfeldige turtallsdropp ble rapportert. Jeg opplevde det siste for noen år siden. Turtallet falt uforklarlig omlag 50 omdr. ved et par anledninger i ferien. Begynte å mistenke uren diesel jeg også, men kom etterhvert over en service bulletin fra Volvo som beskrev problemet, og hvilke åtgjerder en skulle ta. Ved EDC kontrollboksen på bab. side av motoren (TAMD74) sitter det en konnektor i kabelbunten inn til EDC-modulen. Denne konnektoren viste seg å ha dårlige termineringer, og bulletinen foreskrev at en koplet noen (eller alle) kablene direkte og utenom denne konnektoren. De foreskrev også hvilke typer loddehylser som skulle brukes. Jeg har ikke hatt problemer med turtallsdropp etter at jeg gjorde dette for noen år siden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Joda3300 Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Vist du er usikker på om det kan vera diesel problem kan du prøve ekstern tank direkte på motoren Har du kontrollert materpumpen på motoren? er det lett å pumpe frem diesel når du har byttet filtre? Hvor mange timer er motoren gått? Få ein diagnose time hos eit verksted så dei kan lese av all nødvendig data motoren trenger for å kunne gå som den skal Av og til er det bedre å først prøve diagnose på verksted, vist ikkje diagnosen gjer deg noe svar så kan man alltid spørre her:) Blir ofte mye sepkulering og synsing her inne. Mvh Tom Erik Redigert 21.September.2014 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 for meg hørtes ut som du har luft i system Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.