Jump to content

Raymarine C80 sliter med gps signaler

Billa

Recommended Posts

Min Raymarine C80 som fulgte båten bygget i 2008 har begynt å streike. Den slår seg på som normalt, men bruker lang tid på å finne posisjon og hastighet. Gjentatte ganger så dropper den ut etter å ha funnet posisjonen og begynner å lete på nytt. I går måtte den ha flere forsøk på å etablere posisjon. Problemet har vært økende i løpet av siste 2 mnd. Problemet er oftest registrert etter at båten har stått ubrukt i mere enn 1 uke.

Kan dette skyldes svekkelse av et internt batteri som lagrer GPS data?

Andre erfaringer?

På forhånd takk.

Sushi

Det har vert eit par tråder om liknande problem. Det høres absolutt ut som det er batteriet oppe i antenna som er oppbrukt. Der ligg altså eit lite batteri i soppen, mulig det var cr3220. Skru opp å sjå. Eg har hørt at nokon antenner har batteri slik at du bare bytter det enkelt medan andre har nermast lodda det fast slik at du må klippe det laus.

Prøv søkefunksjonen her på bp å sjå om du får treff, for i ein av trådene vart det lagt ut bilder.

Alternativt kan du bytte antenna med ny.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har snakket med Raymarine. De var ikke sikker på at det var batteriet men trodde det var hele gps antenna. Dette ble begrunnet med at når gps faller ut etter å ha fått signal, kan det være selve gps antenna som svikter. Signalene kan sjekkes på menyen og Raymarine hevder at jeg bør motta 8-9 satelitter.

det kommet nytt utstyr med ny kabling som må konverteres for å passe c80. Selvsagt ønsker de at jeg bytter hele greia, men jeg begynner med å ta ned antenna og se om batteriet er loddet. Får gjøre det etter turen vi planlegger i helga. Så får vi ta det derfra. Synes at dette utstyret bør holde mere enn 6 år. Nesten så jeg får lyst til å sette opp en iPad holder. Årlig avskrivingskost på plotter med gps tilsvarer en ny iPad i året.

Takk for alle svar

Sushi

Har en C80 selv hvor Raystar GPS (sopp) er i ferd med å dø (lang oppstartstid). Iflg. tråder på flere andre utenlandske fora er det ikke alltid gitt at batteribytte er tingen (dvs. det hjelper rett og slett ikke), men andre rapporterer om suksess. Derfor er det åpenbare å begynne med å bytte batteri. Fungerer ikke det, må nok GPSen byttes. Hvis man vil fortsette med Raymarine blir det ekstra dyrt: 1) fordi du må kjøpe en ny overpriset GPS (Raystar 130), og 2) fordi Raystar 130 kun har Seatalk ng, mens C80 støtter kun (gammel) Seatalk, og du må derfor i tillegg kjøpe en konverter Seatalk ng -> Seatalk. Totalt NOK 3K på Seatroinc.

Alternativet er å kjøpe en NMEA GPS (mulig at noen også har en eldre GPS i skuffen, som i mange tilfeller også vil kunne kobles opp). Evercom GPSen som det vises til ovenfor får gode skussmål, og fås på eBay, Amazon, mv. Denne må enten kobles opp på NMEA inngangen på C80, eller hvis denne er i bruk (til f.eks. AIS), via en multiplexer. Noen kan også koble den inn på kontrollenheten til kartplotteren, eller inn på VHF hvis det er støtte for dette.

En doktorgrad henger høyt!

Man foretar dypdykk på spesifikke områder og får innsikt i hva som må til.

Gjerne ender det opp i en artikkel og/eller et foredrag, artikkelen lagres i BP rikholdige arkiv :-) (tråden er "tagget" så arkivnormen er ivaretatt)

All ære til de som deler sine erfaringer og løsninger her på forumet, det er det som gjør BP til en god kilde til problemløsning.

Så en dr. tittel i tillegg til kapteinstatus er ikke å forakte :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Min rs125 antenne begynte midt i sesongen med å ikke få fix på satelittene. Jeg oppfattet det til å fungere bedre om jeg ventet littmed å skru den på til etter start av motor og ved høy ladestrøm til å få raskere fix. Byttet batteri og jubel!

Men den falt ut også en eller to ganger. Lurer på om den blir særs kresen på spennig. Om batteriet er flatt. Og om den mister posisjon midt i kalkuleringen av ny posisjon.

Ihvertfall helt flott å fikse det så enkelt som nytt batteri. Bare pass på å rense batteriet med sint rens før det settes på plass for å sikre kontakt (aceton eller annet sterkt fettløsende)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...