Sydvesten Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 (redigert) En del monterer eksterne laderegulatorer på dynamoen, for å optimalisere ladingen under gange, men uansett så er tiden en går for motor er betydelig mindre enn hva en normalt er tilkoblet landstrøm . Har en 100 motortimer i året, så er det det samme antall timer som fra søndag til torsdag for landstrøm.. i en uke.. Så sannsynligheten for at batteriene ødelegges ved for høy float er nok størst ved landstrøm om man bruker dette, og ikke motordrift. .. selv om spenningen også der er over 14 volt.. Det lader også en lader med, men det er for høy float spenningen som tar livet av batterier og den inntreffer normalt ikke den første timen eller to på landstrøm Redigert 26.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ida Marie III Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Kjører snitt 250 til 300 timer i året, batteriene holder fint i 8 til 10 år, aldri noe problem... Vanlige blybatterier.. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Jeg har ikke landstrøm i havnen og kobler meg til landstrøm kun når jeg ligger i en gjestehavn. Dvs sjelden tilkoblet mere enn 48 t før jeg flytter meg. Mototen, VP D6 lader på ca 14,4 V ved lavt turtall og under 14 V ved marsjfart. Kjører sjelden motoren mere enn 3-4 timer om gangen. Skulle dette medføre overlading av agm og gel eller er jeg ganske sikker? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Beste bang for the..... er vel å henge på et solcellepanel? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Beste bang for the..... er vel å henge på et solcellepanel? Den tanken har helt klart slått meg også, og står på den nesten uendelige lista over ting man bare må ha... Men så var det det med ladespenninger over tid igjen da. Er disse MPPT regulatorene justerbare eller programmerbare slik at man får tilpasset mot batteribanken(e)? Hva angår høy ladespenning under motorgange, var Jørg B her på forumet ganske klar på at det kunne man rett og slett se bort fra, som godt oppsummert over av Sydvesten. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Et lite sidespørsmål - hvordan får dere en batteri ombord, som veier nesten 50 kg? Om man er to personer? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
nordan family 27 Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Byttet et 230 ah batteri i sommer. Lå på skjæra utenfor blindleia. Batteriet opp av motorrommet, ned i jolla, skiftet på nærmeste tettsted og samme rute tilbake. Kjente det godt i rygg og armer dagen etter, ja. Veide vel kloss på 70 kg. Jeg har eksterne laderegulatorer. Kan stille direkte på dem hva slags batterier/syklus jeg vil ha levert. Ettersom jeg kun etterfyller vann en gang i året er de stilt på maks 14.4 (mot en kort periode 14,7 som vanlig på min batteritype) og redusert spenning etter 4 timer mener jeg det er. Også redusert spenning ved varm dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Skal bytte ut forbruksbanken i båten og ønsker derfor din hjelp til å gjøre et godt kjøp. Trenger derfor tips fra deg til hvilke batterier som gir mest bang-for-the-bucks! Standardpakken til Bavaria er litt for liten. Siden jeg ikke kan noe om batterier, kombinert med at det er hundrevis av meninger her på baatplassen om batterier - som er umulig å forholde seg til, så ringte jeg til Claes. Han satte inn 2 x 350 Ah AGM i vinter. Det, kombinert med lang skjøteledning som gjør at jeg kan gjemme Hondaen (EU20i) slik at den ikke forstyrrer noen, har gjort sitt ift at vi ikke trenger å bekymre oss for strømforbruk. Har også satt inn en batterimonitor. Fikser du sette selv, så kan du gjøre et langt bedre kjøp enn det jeg gjorde. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Er disse MPPT regulatorene justerbare eller programmerbare slik at man får tilpasset mot batteribanken(e)? Jeg kjøpte den "Tracer RN"-saken som ble pekt ut i tråden om seriekobling vs parallellkobling av paneler. Den har innstilling på hvilken type batterier man har, samt en del andre instillinger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
BingoBonzo Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Standardpakken til Bavaria er litt for liten. Siden jeg ikke kan noe om batterier, kombinert med at det er hundrevis av meninger her på baatplassen om batterier - som er umulig å forholde seg til, så ringte jeg til Claes. Han satte inn 2 x 350 Ah AGM i vinter. Det, kombinert med lang skjøteledning som gjør at jeg kan gjemme Hondaen (EU20i) slik at den ikke forstyrrer noen, har gjort sitt ift at vi ikke trenger å bekymre oss for strømforbruk. Har også satt inn en batterimonitor. Fikser du sette selv, så kan du gjøre et langt bedre kjøp enn det jeg gjorde. Jeg byttet ut standardpakken før jeg fikk båten, fikk satt inn to stk AGM Solarpower 200Ah batterier, disse begynner nå å skrante. For to uker siden to jeg de fulladet ut på fredagen og med begrenset bruk (2 kjøleskap, litt lys, 1 film + en 1/2 times kjøretur) så var de nede på 11.8V på søndag tidlig ettermiddag. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Et lite sidespørsmål - hvordan får dere en batteri ombord, som veier nesten 50 kg? Om man er to personer? Sikkert fornuftig å være to+ personer. Disse Trojan som VirtualMe har kjøpt kommer jo i 6V utgaver og da veier de bare 30kg, noen ekstra turer ned i motorrommet, men håndterbart for en person. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Jeg byttet ut standardpakken før jeg fikk båten, fikk satt inn to stk AGM Solarpower 200Ah batterier, disse begynner nå å skrante. For to uker siden to jeg de fulladet ut på fredagen og med begrenset bruk (2 kjøleskap, litt lys, 1 film + en 1/2 times kjøretur) så var de nede på 11.8V på søndag tidlig ettermiddag. Hvor gamle er disse batteriene? Er det mye landstrøm kontra motorkjøring? Kan være greit å se hvor lenge AGM batterier egentlig holder.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Et lite sidespørsmål - hvordan får dere en batteri ombord, som veier nesten 50 kg? Om man er to personer? Jeg tar o rigger spinnakerbommen og heiser det ombord..........sen litt taljer og heiser det ned o på plass i motorrommet, er ensom Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Jeg har dårlig erfaring med Haze gel batterier. De tok kvelden etter 2 år ombord. Concorde AGM er jeg veldig fornøyd med. Det er vel en grunn for at Redningsselskapet også bruker Concorde AGM. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Det som er interessant med Sun Extender batterier som er AGM er at det har ført opp en ladespenning.. Dette gir 13,38V som float spenning, og dette er lavere enn mange andre har som definert som float (14,22V som lading) LadingBatteriene lades med konstant spenning på 2,37 til 2,4 volt/celle, når denne spenningen er nådd går man over til vedlikeholdlading på 2,23 volt/celle.Dette er ved 25 ºC. Ved andre temperaturer kompenseres spenningen med 3,75mVolt/celle. Disse tallene kan benyttes ved temperaturer mellom 0 og 40ºC. Ved andre temperaturer bør leverandøren kontaktes. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Concorde AGM er jeg veldig fornøyd med. Det er vel en grunn for at Redningsselskapet også bruker Concorde AGM. Hvilket Concorde AGM batteri har du? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VirtualMe Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Hvor gamle er disse batteriene? Er det mye landstrøm kontra motorkjøring? Kan være greit å se hvor lenge AGM batterier egentlig holder.. Mine Euroglobe 150Ah AGM holdt 2-3 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Jeg har 2 stk av disse: http://www.ecodirect.com/Concorde-PVX-2580L-p/concorde-pvx-2580l.htm Victron landstrømlader og dynamo med Sterling PDAR og PRO-split. De er nå blitt 6 år gamle, og ingen tegn til slitasje. De er litt tunge å bære ombord, men jeg klarte det helt alene... Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Hvor gamle er disse batteriene? Er det mye landstrøm kontra motorkjøring? Kan være greit å se hvor lenge AGM batterier egentlig holder.. Batteriene har vært med i 3 sesonger, ble satt inn juli 2012. Har kjørt ca 220 timer siden 2012, ligger på landstrøm i havner som jeg besøker, sjelden over lengre perioder i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Det viker å være svært på AGM batterier som lever like lenge som vanlig bly/syre batterier.. I tillegg er AGM gjerne dyrere enn bly/syre, så økonomien i å ha en forbruksbank av AGM er vel heller tvilsom slik jeg ser dette.. Fordelen med AGM er vel at en kan tappe de lengre ned uten å drepe de. .. iallefall i teorien.. Praksis viser jo her at AGM har et relativt kort liv, så kanskje ikke teorien stemmer med virkeligheten.. Har vurdert AGM, men ser nå at det kan være dårlig butikk.. Rundt 300Ah bly/syre batterie og 140-200W solcelle tror jeg gjør nytten.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Sydvesten: Hulda har 2*220 Ah vanlige startbatterier kjøpt hos Biltema Sandefjord. De passerte 10 år nå i våres. Og holder fremdeles koken. Når vi ligger og seiler strekk på 10 timer eller mer med radar, tre kartplottere, lanterner, kjøleboks og alt det andre, så lar jeg gjerne aggregatet gå litt ekstra lenge når vi lager mat. Har en vender fra Jörg B som kjører strøm til Stirling vedlikeholdslader, 50 A gjennom landstrømanlegget. Poenget var at vanlige startbatterier holder innmari lenge ved fornuftig bruk. Roter meg alltid bort i lange forklaringer. Skal skjerpe meg... Redigert 3.Oktober.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Har også brukt Biltema( BT) batterier dog i bilen og de har vært aldeles utmerket.. Om AGM lever 3 år og koster 2-3 gangen Biltema batterier, så kan man skifte ganske ofte før det blir dyrere med BT batterier.. Enn så lenge så lever vel bly/syre batteri i snitt lenger AGM.. Ved normal bruk av Ola og Kari Nordmann.. (Det innbefatter ikke noen sofistikert ladesyklus, med en lader som koster mer enn ett batterisett) Redigert 3.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Jeg vil unngå knallgass og syresøl. Det er hovedgrunnen til AGM. Jeg har aldri vært under 70 prosent av batterikapasitet, i følge Mastervolt monitoren, så det er kanskje årsaken til at vår AGM bank er som ny, nå etter mange år. Jeg har jo også hatt Joerg B nede på besøk, med håndpåleggelse... :) Man blir religiøs av slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Jeg har hatt mine batterier i 12 år nå i båten. Har faktisk aldri løsnet batteripolene på dem! Jeg har to batterier på 62Ah koblet med skillebryter (1,2, 1+2) Direkte ladning fra dynamoen in på skillebryter. Ingen skilledioder eller noe som helst. Det eller de som skillebryter er satt på får også ladning. Brukes også som startbatterier. ar en vedlikeholdslader med 2 utganger med direkte tilkobling på hvert batteri. Batteritypen er jeg faktisk litt usikker på da de er Mil spec fra Gylling.. De er grå og har nesten ingen skrift. Jeg har ikke merket noe problemer med dem enda og de får stå noen år til. Ligger for øvrig ikke med batterilader på når ikke batteriene må lades opp. På ferie lades de i gjestehavn. I hjemme havn ligger de sjelden på da jeg får nok strøm ved å kjøre til regattabanen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Rampebatteriene mine har aldri avgitt knallgass eller syresøl. Det vil si, gass vil de avgi om det bobler i cellene. Noe det stort sett gjør. Men det har aldri vært nok til å kunne avgi bang eller lukt. Og jeg har aldri krenget mer enn 40 grader. Om jeg skulle dratt på lenger havseilas, der jeg ville måtte avfinne meg med det været som kommer, ville jeg nok vurdert alternative batterier. Men de jeg har nå kan krenges 45 grader uten at det gjør noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.