Jump to content

Skal kjøpe nye forbruksbatterier - Hva er det beste kjøpet?


BingoBonzo

Recommended Posts

En del monterer eksterne laderegulatorer på dynamoen, for å optimalisere ladingen under gange, men uansett så er tiden en går for motor er betydelig mindre enn hva en normalt er tilkoblet landstrøm . Har en 100 motortimer i året, så er det det samme antall timer som fra søndag til torsdag for landstrøm.. i en uke..

 

Så sannsynligheten for at batteriene ødelegges ved for høy float er nok størst ved landstrøm om man bruker dette, og ikke motordrift. .. selv om spenningen også der er over 14 volt.. Det lader også en lader med, men det er for høy float spenningen som tar livet av batterier og den inntreffer normalt ikke den første timen eller to på landstrøm

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke landstrøm i havnen og kobler meg til landstrøm kun når jeg ligger i en gjestehavn. Dvs sjelden tilkoblet mere enn 48 t før jeg flytter meg. Mototen, VP D6 lader på ca 14,4 V ved lavt turtall og under 14 V ved marsjfart. Kjører sjelden motoren mere enn 3-4 timer om gangen.

Skulle dette medføre overlading av agm og gel eller er jeg ganske sikker?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Beste bang for the..... er vel å henge på et solcellepanel?

 

Den tanken har helt klart slått meg også, og står på den nesten uendelige lista over ting man bare må ha... Men så var det det med ladespenninger over tid igjen da. Er disse MPPT regulatorene justerbare eller programmerbare slik at man får tilpasset mot batteribanken(e)?

 

Hva angår høy ladespenning under motorgange, var Jørg B her på forumet ganske klar på at det kunne man rett og slett se bort fra, som godt oppsummert over av Sydvesten.

Link to post
Share on other sites

Byttet et 230 ah batteri i sommer. Lå på skjæra utenfor blindleia. Batteriet opp av motorrommet, ned i jolla, skiftet på nærmeste tettsted og samme rute tilbake. Kjente det godt i rygg og armer dagen etter, ja. Veide vel kloss på 70 kg.

 

Jeg har eksterne laderegulatorer. Kan stille direkte på dem hva slags batterier/syklus jeg vil ha levert. Ettersom jeg kun etterfyller vann en gang i året er de stilt på maks 14.4 (mot en kort periode 14,7 som vanlig på min batteritype) og redusert spenning etter 4 timer mener jeg det er. Også redusert spenning ved varm dynamo.

Link to post
Share on other sites

Skal bytte ut forbruksbanken i båten og ønsker derfor din hjelp til å gjøre et godt kjøp.

 

Trenger derfor tips fra deg til hvilke batterier som gir mest bang-for-the-bucks!

Standardpakken til Bavaria er litt for liten. Siden jeg ikke kan noe om batterier, kombinert med at det er hundrevis av meninger her på baatplassen om batterier - som er umulig å forholde seg til, så ringte jeg til Claes. Han satte inn 2 x 350 Ah AGM i vinter. Det, kombinert med lang skjøteledning som gjør at jeg kan gjemme Hondaen (EU20i) slik at den ikke forstyrrer noen, har gjort sitt ift at vi ikke trenger å bekymre oss for strømforbruk. Har også satt inn en batterimonitor.

 

Fikser du sette selv, så kan du gjøre et langt bedre kjøp enn det jeg gjorde.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Standardpakken til Bavaria er litt for liten. Siden jeg ikke kan noe om batterier, kombinert med at det er hundrevis av meninger her på baatplassen om batterier - som er umulig å forholde seg til, så ringte jeg til Claes. Han satte inn 2 x 350 Ah AGM i vinter. Det, kombinert med lang skjøteledning som gjør at jeg kan gjemme Hondaen (EU20i) slik at den ikke forstyrrer noen, har gjort sitt ift at vi ikke trenger å bekymre oss for strømforbruk. Har også satt inn en batterimonitor.

 

Fikser du sette selv, så kan du gjøre et langt bedre kjøp enn det jeg gjorde.

 

Jeg byttet ut standardpakken før jeg fikk båten, fikk satt inn to stk AGM Solarpower 200Ah batterier, disse begynner nå å skrante. For to uker siden to jeg de fulladet ut på fredagen og med begrenset bruk (2 kjøleskap, litt lys, 1 film + en 1/2 times kjøretur) så var de nede på 11.8V på søndag tidlig ettermiddag.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Et lite sidespørsmål - hvordan får dere en batteri ombord, som veier nesten 50 kg? Om man er to personer?

Sikkert fornuftig å være to+ personer. Disse Trojan som VirtualMe har kjøpt kommer jo i 6V utgaver og da veier de bare 30kg,

noen ekstra turer ned i motorrommet, men håndterbart for en person.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

 

Jeg byttet ut standardpakken før jeg fikk båten, fikk satt inn to stk AGM Solarpower 200Ah batterier, disse begynner nå å skrante. For to uker siden to jeg de fulladet ut på fredagen og med begrenset bruk (2 kjøleskap, litt lys, 1 film + en 1/2 times kjøretur) så var de nede på 11.8V på søndag tidlig ettermiddag.

Hvor gamle er disse batteriene?

Er det mye landstrøm kontra motorkjøring?

 

Kan være greit å se hvor lenge AGM batterier egentlig holder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant med Sun Extender batterier som er AGM er at det har ført opp en ladespenning.. Dette gir 13,38V som float spenning, og dette er lavere enn mange andre har som definert som float (14,22V som lading)

 

Lading
Batteriene lades med konstant spenning på 2,37 til 2,4 volt/celle, når denne spenningen er nådd går man over til vedlikeholdlading på 2,23 volt/celle.
Dette er ved 25 ºC. Ved andre temperaturer kompenseres spenningen med 3,75mVolt/celle. Disse tallene kan benyttes ved temperaturer mellom 0 og 40ºC. Ved andre temperaturer bør leverandøren kontaktes.

 

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Concorde AGM er jeg veldig fornøyd med. Det er vel en grunn for at Redningsselskapet også bruker Concorde AGM.

Hvilket Concorde AGM batteri har du?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor gamle er disse batteriene?

Er det mye landstrøm kontra motorkjøring?

 

Kan være greit å se hvor lenge AGM batterier egentlig holder..

 

Batteriene har vært med i 3 sesonger, ble satt inn juli 2012.

 

Har kjørt ca 220 timer siden 2012, ligger på landstrøm i havner som jeg besøker,

sjelden over lengre perioder i hjemmehavn.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det viker å være svært på AGM batterier som lever like lenge som vanlig bly/syre batterier.. I tillegg er AGM gjerne dyrere enn bly/syre, så økonomien i å ha en forbruksbank av AGM er vel heller tvilsom slik jeg ser dette.. Fordelen med AGM er vel at en kan tappe de lengre ned uten å drepe de. .. iallefall i teorien.. Praksis viser jo her at AGM har et relativt kort liv, så kanskje ikke teorien stemmer med virkeligheten..

 

Har vurdert AGM, men ser nå at det kan være dårlig butikk.. Rundt 300Ah bly/syre batterie og 140-200W solcelle tror jeg gjør nytten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten: Hulda har 2*220 Ah vanlige startbatterier kjøpt hos Biltema Sandefjord. De passerte 10 år nå i våres. Og holder fremdeles koken. Når vi ligger og seiler strekk på 10 timer eller mer med radar, tre kartplottere, lanterner, kjøleboks og alt det andre, så lar jeg gjerne aggregatet gå litt ekstra lenge når vi lager mat. Har en vender fra Jörg B som kjører strøm til Stirling vedlikeholdslader, 50 A gjennom landstrømanlegget. Poenget var at vanlige startbatterier holder innmari lenge ved fornuftig bruk. Roter meg alltid bort i lange forklaringer. Skal skjerpe meg...

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også brukt Biltema( BT) batterier dog i bilen og de har vært aldeles utmerket.. Om AGM lever 3 år og koster 2-3 gangen Biltema batterier, så kan man skifte ganske ofte før det blir dyrere med BT batterier.. Enn så lenge så lever vel bly/syre batteri i snitt lenger AGM.. Ved normal bruk av Ola og Kari Nordmann.. (Det innbefatter ikke noen sofistikert ladesyklus, med en lader som koster mer enn ett batterisett)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil unngå knallgass og syresøl. Det er hovedgrunnen til AGM.

Jeg har aldri vært under 70 prosent av batterikapasitet, i følge Mastervolt monitoren, så det er kanskje årsaken til at vår AGM bank er som ny, nå etter mange år.

Jeg har jo også hatt Joerg B nede på besøk, med håndpåleggelse... :)

Man blir religiøs av slikt....

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mine batterier i 12 år nå i båten. Har faktisk aldri løsnet batteripolene på dem!

Jeg har to batterier på 62Ah koblet med skillebryter (1,2, 1+2) Direkte ladning fra dynamoen in på skillebryter. Ingen skilledioder eller noe som helst. Det eller de som skillebryter er satt på får også ladning. Brukes også som startbatterier.

ar en vedlikeholdslader med 2 utganger med direkte tilkobling på hvert batteri.

 

Batteritypen er jeg faktisk litt usikker på da de er Mil spec fra Gylling.. De er grå og har nesten ingen skrift. Jeg har ikke merket noe problemer med dem enda og de får stå noen år til.

 

Ligger for øvrig ikke med batterilader på når ikke batteriene må lades opp. På ferie lades de i gjestehavn. I hjemme havn ligger de sjelden på da jeg får nok strøm ved å kjøre til regattabanen.

Link to post
Share on other sites

Rampebatteriene mine har aldri avgitt knallgass eller syresøl. Det vil si, gass vil de avgi om det bobler i cellene. Noe det stort sett gjør. Men det har aldri vært nok til å kunne avgi bang eller lukt. Og jeg har aldri krenget mer enn 40 grader. Om jeg skulle dratt på lenger havseilas, der jeg ville måtte avfinne meg med det været som kommer, ville jeg nok vurdert alternative batterier. Men de jeg har nå kan krenges 45 grader uten at det gjør noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...