Jump to content

Skal kjøpe nye forbruksbatterier - Hva er det beste kjøpet?


BingoBonzo

Recommended Posts

Vi fant også ut at baugpropellbatteriet kun får lading fra motor via skilledioden og er skilt fra forbruksbanken. Kompis har tenkt å sette inn et så stort Haze han får plass til fremme og paralellkoble mot forbruksbanken med en bro over uttak 2 og 3 på skilledioden.

Bare et tips, men sjekk i så fall nøye at oppsettet og uttak på dioden er likt hos deg.

 

Hei, ref mitt svar mtp skillediode og lading av baugprop batteri: Sjekket du med han angående den ekstra laderen og mitt bilde av skillediode?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Skilledioden er lik. A er startbatteri, B er service og C er baugpropp.

Har ikke hørt noe mer med han om det, men han er bruker her på forumet.

Kikket inn ved enden av senga i midtkabinen. Så bare en lader, og den hadde 2 uttak. Service og startbanken.

 

Mener vi målte å baugpropellbatteriet med tilkoblet landstrøm uten at det skjedde noe.

I så fall vil det si at det batteriet får lading ved motorkjøring.

Men tar forbehold på hukommelsen...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skilledioden er lik. A er startbatteri, B er service og C er baugpropp.

Har ikke hørt noe mer med han om det, men han er bruker her på forumet.

Kikket inn ved enden av senga i midtkabinen. Så bare en lader, og den hadde 2 uttak. Service og startbanken.

 

Mener vi målte å baugpropellbatteriet med tilkoblet landstrøm uten at det skjedde noe.

I så fall vil det si at det batteriet får lading ved motorkjøring.

Men tar forbehold på hukommelsen...

 

Den andre laderen er mye mindre og sitter langt oppe til høyre, du må stikke hodet helt inn og se opp til høyre for å se den.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Skal nevne det for han.

Men mente vi målte spenningen fremme uten at det skjedde noe....

Da blir det spennende å se hva den ekstra laderen brukes til :-)

 

Skal se om jeg får målt startbatteriet påkoblet landstrøm ved anledning.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Båtwiki-artikkel om anskaffelse av batterier. Forbedringsforslag tas i mot med takk.

Lang og god artikkel om batterier, for mange er den for lang, bør legge anbefaling i starten av artikkelen slik at man slipper å lese hele..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi målte spenningen og det ble ikke ladet ved landstrøm.

Kunne ikke se at jeg hadde noen ekstra lader oppe til høyre. Sjekker en gang til i morgen.

Fant du ut av det kjeok?

 

Min lader til baugprop var oppe til venstre..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har bestilt nye batterier.

 

Landet på disse: http://www.bema.no/?ItemID=1816

 

Pga $-kurs m.m. så var ikke Trojan aktuelle, men Euroglobe skal være relativt like.
Har bestilt 4 stk slik at jeg får ca 480Ah til min forbruksbank.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Forbruksbatterier er en evig bekymring.

Min 360 Ah bank med Ritar AGM fra juli 2014 viste i helgen 5V spenning. Både over hele banken og når alle tre 120Ah batteriene ble koblet fra hverandre. 

Sterling Ultracharger 50A lader alltid tilkoblet landstrøm og kjøleskapet har stått på siden juli. Batteriene har oppført seg eksemplarisk inntil nå og har aldri vært under 50% DOD. 

 

Har anbefalingene om hvilke batterier som anbefales endret seg siden tråden ble startet?

Link to post
Share on other sites

Har problemer med uttrykket 'evig bekymring'. Hulda har kortvarig bekymring hvert tiende år når disse blytunge klossene skal opp- og ned av båten.

 

Hos oss står det nå, som forrige gang to stk ca. 220 Ah bly/syre med kork som forbruk/start. Dessuten ett ditto i baugen på 180 Ah. Begge batteripakkene lades via landstrøm kontinuerlig. Det i baugen av en gammel Ctek, de to store av en 50 A Stirling (som er enda eldre). Mellom baug og forbruksbank vanlig mekanisk vender. I praksis bli baugbatteriet bare ladet av landstrøm, hvis det da ikke blir heftig brukt. 

 

Så overlater jeg til andre å eksperimentere. Hulda lander ut på minst kr./år/bruk kan det virke som. Og dette er ikke noe som har endret seg siden tråden ble startet. Egentlig har det vel i prinsipp ikke endret seg siden første verdenskrig. 

 

Så en snutt fra YouTube, 'Emerald Steel'. De har bodd om bord i 30 år, lavbudsjett, har nå batteribank bestående av 6 V bly/syre med kork, holder 10 år. Solcelle, aggregat og dynamo. Sjelden landstrøm, ligger som regel for anker.

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske min bekymring var like kortvarig!

 

Du har et svært godt argument for vanlig batterier, men kanskje også bedre ladeforhold i og med at du har generator? (Det har ikke jeg)

 

Som i mange masseproduserte plastbåter står batteriene mine under køya i den ene akterkabinen med begrenset lufting. Hvordan løser man lufting/avgassene fra batteriene best?

Etter det jeg skjønner er et større problem med vanlige/væskefylte batterier enn AGM og gel?

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en titt på tråden til Hulda, vil det fremgå hvor mange aggregattimer vi hadde under langturen på forsommeren. Husker ikke, men tror ikke det var mer enn fem timer.

 

Batteriene våre gasser ikke mer enn at vi fyller en skvett vann i året. Mener jeg sjekket dem før vi dro på tur i våres, nå må jeg nok sjekke dem igjen. Og mulig det på tre store batterier går på en desiliter eller to. Altså, det blir spaltet minimalt med hydrogen.

 

Vi ligger og sover oppå baugbatteriet. Noen vil hevde at dette er en vanvittig risikosport. Vi har ikke problemer med det. Utluftingen er til rommet der vi ligger. Forbruksbanken er lokalisert under dørken i salongen. Samme der, ingen spesiell lufting. 

 

Nå er jeg utstyrt med nese. En dings som sitter midt i maska. Den bruker jeg . Og om en battericelle skulle konke, lukter jeg det med en gang. Det skjedde med forrige batteripakken. Prosedyre er å lufte ut, lempe batteriene på land og installere nye. 

 

Så forresten noen AGM som en bekjent hadde lempet ut. Godt varme og så ut som de skulle eksplodere. Uansett løsning, om feilbehandlingen og provokasjonen er grov nok, så er uansett faremomentet til stede. Uansett hvilken løsning som blir valgt. 

 

Og lufting. Jeg har sentralt en prosessorvifte som starter og går på utsug så lenge motorstrømmen er slått på. Den suger fra motorrommet. Og batteriene er ikke plassert i motorrommet. Men når det er vindstille er det et teoretisk undertrykk og dermed sirkulasjon i båten. Når vi er om bord er motorstrømmen på hele tiden.

 

Håper dette er et greit svar. Dog noe fragmentert. 

Link to post
Share on other sites

Man burde tatt med madrassen og sovet på dekk. 

 

Bare et seriøs tillegg. Hulda, under vanlig seilas- uten å gå på sparebluss, trekker kontinuerlig 10- til 15 A. I løpet av 24 timer med autopilot, radar, navigasjon er vi nede på rundt 50 %. Vanligvis seiler vi 10 timer. Deretter plugger vi inn landstrøm der vi kommer. Derfor er vi i praksis sjelden under 70 % av batterikapasiteten på forbruksbanken. Baugbatteriet er ikke med i forbrukskretsen, men ligger fulladet. Kommer vi ned på 70 %, starter vi aggregatet og Stirling klikker inn med 48 A lading. Det er hva Stirling i praksis yter i hht amperemeteret vårt fra BEP når spenningen er lav og batteriene tar imot det de kan få.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...