Jump to content

Kjøp av seilbåt albin alpha - innspill


Boibåt

Recommended Posts

Også noe usikker på hva selger mener er gjort med motor:

 

"Motoren (Volvo Penta MD17) fungerer bra. Den starter svært lett, og går jevnt og fint. Den ble installert etter komplett overhaling i 2012. Da ble den gamle motoren lagt i deler (medfølger), fordi den gamle motoren hadde litt oljeforbruk. Installasjonen skjedde sammen med kvalifisert personale. Det medfølger nesten en hel komplett motor i deler, systematisert og market med navn".

 

Sendt mail nå foe å sjekke!

Link to post
Share on other sites

Plastpest er plastpest, båten synker ikke av den grunn. Denne er ihvertfall undersøkt. -og la ikke tråden spore over på det, for da mister du både nattesøvnen og fokuset på å finne en båt.

 

Heroen så fin ut, var det dusj på badet?

Isolasjon ble nevnt. De fleste dekk er laget i sandwich, altså på et vis isolert. Skrog er enten enkeltlaminat eller sandwich. Dersom skrogtrekket er originalt, så er det kanskje uansett tid for et bytte. Da kan det være smart å legge på 10mm skrogisolasjon før du legger på nytt skrogtrekk. Er du heldig, så kan deler av Innerliner demonteres og du kan legge isolasjon bak.

Maritim.no har en bra isolasjon som pleier å være på salg på denne årstiden.

Jeg, med flere, har isolert båtene våres. Det gir meget godt resultat. Redusert støy utenfra, lunere båt, ingen kondensering på overflatene, og betydelig redusert behov for energi til oppvarming.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er enig i at prisen er veldig drøy....

 

Det står i annonsen at den er sandwich konstruert med divinycell over vannlinjen, den bør jo derfor være rimelig tørr og bra isolert. Er enig i at doughouse gjør at litt mere skal varmes opp og at du får litt varmetap gjennom vinduene, på den andre siden er det jo da god takhøyde, noe som nok er veldig behagelig når man skal bo ombord :smiley:

 

Fare for plastpest hadde jeg ikke ofret en tanke, Epoxy på skroget fra ny, og skulle man få det er det heller ikke krise, koster litt i egeninnsats og kr og båten må på land et år og tørke for å reparere 100%, men ikke farlig.

 

Motor: Gikk ut av produksjon for 30 år siden og selv om den ble totaloverhalt i 2012 (hva som nå ligger i det i dette tilfellet...) begynner det før eller siden å bli vanskelig å få tak i reservedeler

 

Seil: Står ingenting om storseilet, gjetter på at det er originalt, eller nesten originalt og rullegenuaen ble sydd opp i 2012. Dvs at den begynnte bli sliten allerede da :sad:

 

Etter overhaling har båten vært på langtur, med det det medfører i form av svært stor slitasje på båt og utstyr, sannsynligvis bør den få en ny overhaling nå, med nye seil og vinsjer (ikke selvskjøtende vinsjer på så stor båt, betyr at du helst må ha med deg mannskap, evt. at du mister mye fart/høyde i slagene)

 

Ville ikke betalt over 180"- 200" for denne. Husk at beholder du denne i 10 år må du sannsynligvis bytte hele seilgarderoben og motoren i denne perioden

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige innspill Trygve.

Jo mer jeg tenker over det jo mindre fristende blir akkuratt dennne - til tross for at den traff meg i første øyekast. Er uansett jakt etter en jeg kan seile alene - det er et must. Ellers har jeg skjønt at det gjelder å finne en med riimelig ny motor - det er heller vanskelig. Men nå er jo markedet på finn litt preget av vinter og julestria. Om dere kommer over noen gode kjøp takker jeg doe linker :)

Link to post
Share on other sites

Har følget med markedet i noen år nå, ser at båter som kommer inn sent høst på finn er priset veldig høyt, rundt februar/mars kommer det og ta seg veldig opp i antall båter i dette segmentet, da er det bare og prute som f...

Var ikke meningen og ta opp plastpesten, men jeg tror samtlige hero eigere har hatt en eller annen form for angrep eller at de har behandlet dette, det er jo ikke katastrofe, men behandlingen er tidkrevende.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke bod i båt om vinteren her hjemme, men har konstanter at noen båt-boere legge isolasjonmatter over både dekk og vinduer. Hero 101 har også dobbelt skrog.

Det er faktisk det kan være smart å kjøpe båt på vinteren. Da har man som regel en god grunn til å selge. Husk at etterspørsel kommer om våren og med økt etterspørsel går neppe prisene ned. Det ligger forresten en Mamba 311 til salgs på Finn. Fine svenske kvalitetsbåter til en bra pris.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Super båt dette her, mye bra utstyr, mulig noe er noen år. Hero er go sikker båt.

Prisen derimot er høy, ville ikke betalt mere enn 220 båtpenger for denne med så gammel motor, disse båtene er også plaget med endel plastpest.

 

Jeg synes ikke prisen for denne er høy.

Langtursbåter er ofte mye grundigere gjennomgått og løpende oppgradert enn sommerferiebåter.

MD 17 er en gammel motor, men solid og traust - og produsert i store mengder. Grundig gjennomgått i 2012 - ref. annonsen. Du får neppe problemer med deletilgang i din levetid.

Plastpest kan umulig være noe problem på denne båten (ref. annonsen)

 

 

Hei

 

Er enig i at prisen er veldig drøy....

 

doughouse .......varmetap gjennom vinduene...., på den andre siden er det jo da god takhøyde, :smiley:

 

 

Seil: Står ingenting om storseilet, gjetter på at det er originalt, eller nesten originalt og rullegenuaen ble sydd opp i 2012. Dvs at den begynnte bli sliten allerede da :sad:

 

 

Ville ikke betalt over 180"- 200" for denne. Husk at beholder du denne i 10 år må du sannsynligvis bytte hele seilgarderoben og motoren i denne perioden

 

Trygve

 

Sjekk med selger ang.alder og stand på seil.

Ikke sikkert det er så gale som noen tror.

 

Igjen sjekk - sjekk - sjekk, og så kan du ha en mening om pris etter dette.

Takk for nyttige innspill Trygve.

Jo mer jeg tenker over det jo mindre fristende blir akkuratt dennne - til tross for at den traff meg i første øyekast. Er uansett jakt etter en jeg kan seile alene - det er et must. Ellers har jeg skjønt at det gjelder å finne en med riimelig ny motor - det er heller vanskelig.

 

Rimelig båt med rimelig ny motor = liten båt som kanskje ellers er i dårlig stand. Det har du ikke mye glede av i en bobåt.

 

Alle turbåter i denne størrelsen kan seiles greit alene ( altså ikke hvis det er en flyvepap som danskene sier :giggle: )

 

Jeg ville absolutt vurdert denne som bobåt, hvis du liker planløsningen ( at du kan bevege deg greit inne), og hvis du synes cockpit er grei å bevege seg i med presenning/ cockpit-telt på (ref. at du holder til nordpå, og der er mye vær der hele året rundt så vil du sette pris på dette ekstra rommet).

 

Når du er så snar til å velge bort denne båten får meg til å lure på om du kanskje ikke helt vet hva du er ute etter?

Prisen virker ikke på bærtur i mine øyne. Og det er sikkert ikke så vanskelig å snakke ned prisen hvis du forankrer det i reelle vurderinger.

Link to post
Share on other sites

-igjen, om båten du velger har enkeltskrog, så gjør du en innsats med å isolere den med 10mm skrogisolasjon. Det isolerer langt bedre enn sandwich. Når du tydeligvis sikter deg inn på 80-tallsbåter, så er det ofte på tiden med skift av skrogtrekk uansett.

Dog ser jeg at maritim sin pris har steget, 169 pr plate. Da den var på salg i fjor vinter var den nede på 109. Det går fort noen m2.

 

Alternativet er noe som heter Armaflex. Finnes i mange tykkelser. Brukes mye av vvs-folk og dukker av og til opp på finn.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor nå i en båt med sandwich i både skrog og dekk. Kan ikke si jeg merker noe særlig forskjell på hverken isoleringsevne eller kondensproblematikken i forhold til forrige båt i enkeltlaminat. (Ref. Sun Flyer`s innlegg om doble skrog)

Når det gjelder hva som er billigst å produsere trodde jeg det var sandwich-skrog, da de trenger mye mindre glassfiber/polyester og dertil kortere herdingsproses/raskere produksjon. Det er vel bare Nauticat og et par andre "dyre" båter som lenger produseres i enkeltlaminat rund baut.

Redigert av Båt-W (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville mye heller hatt den hero 107'en

Og layouten med de store vinduene er et kjempepluss.

At man skal trenge dobbeltskrog for å bo i båt er bare tull. Hvem f**n har dèt, egentlig? :)

 

Enig med Sun Flyer!

 

Etap har skumfylt dobbeltskrog. Ligger en 39-foter til salgs - sørpå.

Synker ikke hvis den får plastpest :lol:

 

Litt høyere pris - men mye mer båt!!

EN av mine favoritter.

Link to post
Share on other sites

Hadde personleg ikkje kjøpt Bavaria 30 på grunn av seilegenskapane. Dersom du tenker båten først og fremst som bubåt, vil båten vere grei. Som seilbåt har Bavaria 30 ein del svake sider, først og fremst i litt sterkare vind, som gjer at eg ikkje er så glad i denne båten. Det var elles ein samanlikningstest i Praktisk båtegande for ein månad eller to sidan, der Maxi 999 og Bavaria 30 blir vurdert opp mot kvarandre. Konklusjonen var at Bavaria vinn som bubåt, Maxien vinn som seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Ok, så dobbeltskrog=sandwich? Tja...

 

Hvis sandwich er et must, må jo alle som bor i jeanneau eller beneteau ha problemer med både oppvarming og fukt. Det er jo ikke sånn. Nå har jo jeg òg sandwich men det oppdaget jeg ikke før jeg hadde hatt båten etpar år. Tidligere har jeg bodd i 3 båter med enkeltlaminat. Merket ikke forskjell.

 

Ja, etap er noe annet. Det er dèt som er dobbeltskrog. Er nok veldig bra :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...