Jump to content

Kjøp av seilbåt albin alpha - innspill


Boibåt

Recommended Posts

Festina-lente: sendt mail til selger angående seil og hva som ble gjort når motor var ute for et par år siden. Takk for informativt innspill. Har ikke helt forkastet tanken - det er vel kunnskapen det skorter på som gjør meg mest usikker ;) planløsningen i Heron er bra synes jeg. Har laget meg en fil med all nyrtig innspill fra dere. Gull verdt! Etapn ser også super ut, + for langsgående romslig bysse til bobåt, dog litt over budsjett, Ser for meg et tak på 400000 +\-.

 

Synnmøre-andre: hva er de svake sidene ved bavaria når det kommer til seiling?

Redigert av Boibåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun Flyer: formulerte meg bra klønete angående doble skrog..sandwich er jo ikke dobbelt skrog som du påpekte. Jeg prøvde å få fram at man ikke merker noe særlig forskjell på sandwich eller enkeltlaminat. Og at jeg var enig at man ikke trengte dobbelt skrog for å bo i båt. For hvem har vel det..;)

Link to post
Share on other sites

Festina-lente: sendt mail til selger angående seil og hva som ble gjort når motor var ute for et par år siden. Takk for informativt innspill. Har ikke helt forkastet tanken - det er vel kunnskapen det skorter på som gjør meg mest usikker ;) planløsningen i Heron er bra synes jeg. Har laget meg en fil med all nyrtig innspill fra dere. Gull verdt! Etapn ser også super ut, + for langsgående romslig bysse til bobåt, dog litt over budsjett, Ser for meg et tak på 400000 +\-.

 

Synnmøre-andre: hva er de svake sidene ved bavaria når det kommer til seiling?

 

Båten har lav kjølvekt, om lag 25% på tom båt. Han blir vanskeleg å styre sjølv med rev i segla, broacher ofte.

Rettande moment ved 30 graders krenging er berre 30 Nm i følgje Seldens kalkulator, noko som er lavt for ein familiebåt. Dessutan står masta uvanleg langt framme, noko som presser ned båten og løfter det grunne roret. Dette er truleg gjort for å få masta ved hovedskottet, og ikkje gå gjennom bordet.

Høgt skrog gjev høgt tyngdepunkt. Kjølen og den innebygde sluttstivheita i skroget veg ikkje opp for dette.

 

 

Elles er sikkert båten grei, men ikkje "my cup of tea". Om du vil ha Bavaria i denne prisklassa, ville eg heller gått for 32 eller 34

 

http://arkiv.lundebaat.no/default.asp?ArtID=126

 

http://arkiv.lundebaat.no/default.asp?ArtID=111

Link to post
Share on other sites

Svakheten ved bavaria som seilbåt tror jeg ikke du merker sånn i det daglige med mindre det blåser veldig mye eller veldig lite. For gjennomsnittsseileren langs norges kyst holder bavaria i bøtter og spann spørr du meg.

 

Er enig i dette ndg mange av Bavaria sine modeller, men er uenig når det gjeld Bavaria 30. Det treng ikkje vere særleg sterk vind før du merker negative særtrekk.

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett angående bavaria 30. Og det du nevner om tyngdepunkt og rettende moment er jeg helt enig med deg i. Jeg tipper en gjennomsnittsbavaria med utstyr og last kullseiler ved rundt 100 til 110 grader. Det er for meg oppskriften på en båt til bruk langs kysten. Selvrettingsegenskapene er sikkert like dårlige. Nå seiler det allikeveld mange bavariaer på alle verdens hav, og veldig mange havarier har jeg jo ikke hørt om, så kanskje jeg svartmaler det litt. Beneteau 40.7 eller hva benevnelsen var ble vel erklært sjøudyktig til havseilas etter et havari/kullseiling år tilbake pga stabilitetsegenskapene. Selv om det jo er en havseiler. Jeg har etterspurt gz-kurver for bavaria flere ganger uten å klare å opdrive noen, og det i seg selv sier vel litt... (at den er ce-merket A sier ikke så mye om sjødyktigheten og evnen til å klare seg i uvær på havet etter mine begreper.)

Link to post
Share on other sites

Svakheten ved bavaria som seilbåt tror jeg ikke du merker sånn i det daglige med mindre det blåser veldig mye eller veldig lite. For gjennomsnittsseileren langs norges kyst holder bavaria i bøtter og spann spørr du meg.

Det er endel Bavariaer som seiler jorden rundt. I følge din påstand har disse kanskje flaks med vær og vind, ettersom de faktisk klarer hele turen uten nevneverdige problemer utover det andre som følger samme eller tilsvarende rute har?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Neida min påstand er ikke at de har flaks med været. Jeg skrev vel også noe om at jeg ikke har hørt om nevneverdig mange havarier heller. Men jeg personlig ville ikke lagt ut med en bavaria 30 på et lengere havstrekk. Man trenger strengt tatt ikke noe stabilitrtsreserve eller hva man kan kalle det i normalt vær. Men for oss som har opplevd virkelig mye vind på lengre havstrekk så tror jeg de fleste av oss føler oss tryggere i en båt som har bedre gz-kurver enn en bavaria. Kjølvekt og tyngdepunkt spiller faktisk en rolle når man skal krysse lange havstrekk. Hvertfall i hodet mitt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har igjen tatt opp jakten etter pendler hybel til høsten og kom over denne.Noen innspill på pris? Egnethet?

Ser ut til å være tatt noen nødvendige oppgraderinger siste år, samt relativ ny motor. Noe skeptisk til seilgarderoben

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57322336&ov=m

 

Alle innspill mottaes med takk ;)

Link to post
Share on other sites

Denne modellen er vel bra som bobåt, men ser ikke ut til å være i så bra stand. Putetrekkene ser ut til å være hjemmesydde. Den nye varmeren har altfor lav effekt for helårsbruk. 10 år gamle seil som står på båten året rundt er antagelig ikkenoe å ta vare på. Originalt teakdekk fra 78 er nok modent for utskiftning.

 

Her er en annen i samme sjanger:

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57015956&price_from=330000&price_to=480000&class=2188&sort=1&ref=fas

 

eller kanskje en slik:

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=56402270&price_from=330000&price_to=480000&class=2188&sort=1&ref=fas&searchclickthrough=true

Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes det er dyrt sammenlignet med annet som har vært annonsert/solgt siste 2 årene som ikke var i perfekt stand

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=204703&finnkode=40108591

 

Det er veldig dyrt å ruste opp en båt og man får ikke så mye igjen av de pengene ved et salg. Jeg har fulgt med på noen modeller som jeg er interessert i bla HR 312.

Prisene der varierer fra 250 -450 000. Sånn totalt sett kan den til 450 000 være billigere da det fort blir noen hundre tusen for ny motor, seil, teakdekk, instrumenter etc..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...