Boibåt Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 (redigert) Festina-lente: sendt mail til selger angående seil og hva som ble gjort når motor var ute for et par år siden. Takk for informativt innspill. Har ikke helt forkastet tanken - det er vel kunnskapen det skorter på som gjør meg mest usikker ;) planløsningen i Heron er bra synes jeg. Har laget meg en fil med all nyrtig innspill fra dere. Gull verdt! Etapn ser også super ut, + for langsgående romslig bysse til bobåt, dog litt over budsjett, Ser for meg et tak på 400000 +\-. Synnmøre-andre: hva er de svake sidene ved bavaria når det kommer til seiling? Redigert 20.Desember.2014 av Boibåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 En negativ sak med heroen er forskjellige høydenivåer på dørken. Slitsomt når du skal bo i den. Har ikke vært ombord i denne men generelt er de slik, mye klatring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båt-W Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Sun Flyer: formulerte meg bra klønete angående doble skrog..sandwich er jo ikke dobbelt skrog som du påpekte. Jeg prøvde å få fram at man ikke merker noe særlig forskjell på sandwich eller enkeltlaminat. Og at jeg var enig at man ikke trengte dobbelt skrog for å bo i båt. For hvem har vel det..;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båt-W Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Svakheten ved bavaria som seilbåt tror jeg ikke du merker sånn i det daglige med mindre det blåser veldig mye eller veldig lite. For gjennomsnittsseileren langs norges kyst holder bavaria i bøtter og spann spørr du meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boibåt Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Den bavarian jeg posta tidligere her har en motor på 18hk. Er det stusslige saker på en 30fot eller tålelig greit? Ser albin jeg posta i starten hadde 10 og det ble ymtet frampå at det var vel lite Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Jeg har 18 hk yanmar på aksling i min comfort 30. Ville ikke gått fortere om den var større. Oppnår 7,1 knop når den har ny bunnsmøring, og tobladet gammel foldepropel. Tror nok det er greit kraftoverskudd uten at jeg har prøvd i storm, motsjø og bølger som fjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Festina-lente: sendt mail til selger angående seil og hva som ble gjort når motor var ute for et par år siden. Takk for informativt innspill. Har ikke helt forkastet tanken - det er vel kunnskapen det skorter på som gjør meg mest usikker ;) planløsningen i Heron er bra synes jeg. Har laget meg en fil med all nyrtig innspill fra dere. Gull verdt! Etapn ser også super ut, + for langsgående romslig bysse til bobåt, dog litt over budsjett, Ser for meg et tak på 400000 +\-. Synnmøre-andre: hva er de svake sidene ved bavaria når det kommer til seiling? Båten har lav kjølvekt, om lag 25% på tom båt. Han blir vanskeleg å styre sjølv med rev i segla, broacher ofte. Rettande moment ved 30 graders krenging er berre 30 Nm i følgje Seldens kalkulator, noko som er lavt for ein familiebåt. Dessutan står masta uvanleg langt framme, noko som presser ned båten og løfter det grunne roret. Dette er truleg gjort for å få masta ved hovedskottet, og ikkje gå gjennom bordet. Høgt skrog gjev høgt tyngdepunkt. Kjølen og den innebygde sluttstivheita i skroget veg ikkje opp for dette. Elles er sikkert båten grei, men ikkje "my cup of tea". Om du vil ha Bavaria i denne prisklassa, ville eg heller gått for 32 eller 34 http://arkiv.lundebaat.no/default.asp?ArtID=126 http://arkiv.lundebaat.no/default.asp?ArtID=111 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båt-W Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Jeg har 18 hk på 36 fot/5000 kg..holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 20.Desember.2014 Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Svakheten ved bavaria som seilbåt tror jeg ikke du merker sånn i det daglige med mindre det blåser veldig mye eller veldig lite. For gjennomsnittsseileren langs norges kyst holder bavaria i bøtter og spann spørr du meg. Er enig i dette ndg mange av Bavaria sine modeller, men er uenig når det gjeld Bavaria 30. Det treng ikkje vere særleg sterk vind før du merker negative særtrekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båt-W Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Du har sikkert rett angående bavaria 30. Og det du nevner om tyngdepunkt og rettende moment er jeg helt enig med deg i. Jeg tipper en gjennomsnittsbavaria med utstyr og last kullseiler ved rundt 100 til 110 grader. Det er for meg oppskriften på en båt til bruk langs kysten. Selvrettingsegenskapene er sikkert like dårlige. Nå seiler det allikeveld mange bavariaer på alle verdens hav, og veldig mange havarier har jeg jo ikke hørt om, så kanskje jeg svartmaler det litt. Beneteau 40.7 eller hva benevnelsen var ble vel erklært sjøudyktig til havseilas etter et havari/kullseiling år tilbake pga stabilitetsegenskapene. Selv om det jo er en havseiler. Jeg har etterspurt gz-kurver for bavaria flere ganger uten å klare å opdrive noen, og det i seg selv sier vel litt... (at den er ce-merket A sier ikke så mye om sjødyktigheten og evnen til å klare seg i uvær på havet etter mine begreper.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Jeg kjenner ikke alle Bavaria modeller, men en av de nyere rundt 30 fot har altfor liten kjølvekt. De har med selvsyn opplevd et tappert forsøk på å seile kryss med denne i en liten kuling, og det virket umulig da den bare la seg ned og drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Svakheten ved bavaria som seilbåt tror jeg ikke du merker sånn i det daglige med mindre det blåser veldig mye eller veldig lite. For gjennomsnittsseileren langs norges kyst holder bavaria i bøtter og spann spørr du meg. Det er endel Bavariaer som seiler jorden rundt. I følge din påstand har disse kanskje flaks med vær og vind, ettersom de faktisk klarer hele turen uten nevneverdige problemer utover det andre som følger samme eller tilsvarende rute har? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Svært mange av Bavaria sine båter er heilt OK. Kritikken her går på Bavaria 30, som trådstartar vurderar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Ja, det var vel den jeg observerte. Har seilt store Bavaria (50-52), helt ok, men har ingen langtidserfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båt-W Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Neida min påstand er ikke at de har flaks med været. Jeg skrev vel også noe om at jeg ikke har hørt om nevneverdig mange havarier heller. Men jeg personlig ville ikke lagt ut med en bavaria 30 på et lengere havstrekk. Man trenger strengt tatt ikke noe stabilitrtsreserve eller hva man kan kalle det i normalt vær. Men for oss som har opplevd virkelig mye vind på lengre havstrekk så tror jeg de fleste av oss føler oss tryggere i en båt som har bedre gz-kurver enn en bavaria. Kjølvekt og tyngdepunkt spiller faktisk en rolle når man skal krysse lange havstrekk. Hvertfall i hodet mitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Ut fra ett sikkhetsperspektiv er det vel ingen fare å seile med Bavaria 30 på vanlig kyst-ferieseilas. Den vil i alle fall ha bedre stabilitet enn de fleste motorbåter. Hovedproblemet blir dårlige seilegenskaper pga lav kjølvekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båt-W Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Helt enig pettersand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boibåt Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Har igjen tatt opp jakten etter pendler hybel til høsten og kom over denne.Noen innspill på pris? Egnethet? Ser ut til å være tatt noen nødvendige oppgraderinger siste år, samt relativ ny motor. Noe skeptisk til seilgarderoben http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57322336&ov=m Alle innspill mottaes med takk ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oystein_k Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Denne modellen er vel bra som bobåt, men ser ikke ut til å være i så bra stand. Putetrekkene ser ut til å være hjemmesydde. Den nye varmeren har altfor lav effekt for helårsbruk. 10 år gamle seil som står på båten året rundt er antagelig ikkenoe å ta vare på. Originalt teakdekk fra 78 er nok modent for utskiftning. Her er en annen i samme sjanger: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57015956&price_from=330000&price_to=480000&class=2188&sort=1&ref=fas eller kanskje en slik: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=56402270&price_from=330000&price_to=480000&class=2188&sort=1&ref=fas&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boibåt Svart 7.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2015 Takker for innspill. Har vært borti Malön tidligere også :) Du tenker at prisen generell er stiv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oystein_k Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Ja jeg synes det er dyrt sammenlignet med annet som har vært annonsert/solgt siste 2 årene som ikke var i perfekt stand http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=204703&finnkode=40108591 Det er veldig dyrt å ruste opp en båt og man får ikke så mye igjen av de pengene ved et salg. Jeg har fulgt med på noen modeller som jeg er interessert i bla HR 312. Prisene der varierer fra 250 -450 000. Sånn totalt sett kan den til 450 000 være billigere da det fort blir noen hundre tusen for ny motor, seil, teakdekk, instrumenter etc.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oystein_k Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Hvis du sammenligner HR 35 rasmus med denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=204703&finnkode=56566358 150 000 mer, men det tror jeg det er verdt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boibåt Svart 11.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2015 Najadn er flott :) Dessverre litt over pristaket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.