Lars Ole Startet 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2014 Vet at det finnes hundrevis av innleg ang dette her på baatplassen men ikke spesifikt for stålbåt. Jeg skal montere landstrøm med skilletrafo i vår stålseilbåt. Ønsker beskrivelse fra noen som har skilletrafo montert i stålbåt(siden jeg forstår at monteringen vil være annerledes enn i en plastbåt) eller tips til montering. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Det er vel ingen forskjell på stål og plast i så måte. Installasjonen må godkjennes av el. installatør. Hulda har trafo fra Noratel lagt opp med nulleder. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Da burde vel mitt opplegg på bildet under være greit når en bytter ut ordet der det står "Dynaplate" med "Stålskrog"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Nei, jeg kan ikke se nytten av å koble skroget sammen med nulleder. Jeg er alltid livredd for at det skal kunne komme en likestrømskomponent snikende. Dess færre koblinger til skrog, dess bedre. Jeg har også Dynaplate, der regjerer VHF-kassa i ensom majestet. Men hvis vi plukker vekk kobling til batteri minus og Dynaplate, så tror jeg at vi har nokså like opplegg. Jeg har to kurser, begge sikret med personvernbryter på hhv. 10 A og16 A som utløser på 30 mA 'jordfeil'. Vi koker med el., derfor 16 A. Redigert 1.Oktober.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Da tolker jeg dere at jeg burde bruke Lars H. sitt skjema men jord kun til batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Det blir ikke helt riktig. Du har ikke 'jord', men en nulleder som går tilbake til nullpunktet i skilletrafoen. Batteri minus har, inntil noen med spesialkompetanse hevder noe annet, ikke noe i denne kretsen å gjøre. Slik jeg har fått godkjent mitt anlegg, er det verken kobling til skrog, Dynaplate eller batteri minus. På en båt som ikke har et 'sant' to-polet 12 V anlegg vil batteri minus føre til sjø. Og det er meget få lystbåter som har to-polet anlegg som jeg sikter til. Altså kunne man like gjerne lagt en leder til skroget. I hvert fall vil det opptre slik i min båt. Jeg skjønner ikke formålet med å legge jordledning til batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Hei, Om du har jordfeilvern på 30 mA og dette skal ha noen som helst funksjon må du legge senterlederen til stålskroget som Lars viser på skjemaet, eller du kan legge denne senterlederen frem til alle apparater som ikke er dobbelisolert. På den annen side er jeg ikke overbevist om at det er et krav til jordfeilvern etter en skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Lars H sitt skjema beskriver at det er lagt frem nulleder til alle stikk. Og jordfeilbryter funker hos meg. Testes med ujevne mellomrom. Det er ikke krav til skilletrafo. Men hvis du ikke har et slikt opplegg, skal landjord kobles til motor/batteri minus. Da er man sikker, men pådrar seg samtidig galvanisk tæring på de komponenter som er i forbindelse med sjø. Forholdet kan langt på vei bremses med s.k. 'zinc saver'. Denne bremser strøm med spenning opp til ca. 1,5 V. Alt over dette renner gjennom og til sjøjord. Dette kan sjekkes opp på DSB sine hjemmesider.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Da tolker jeg igjen: nulleder fra skilletrafo til skrog. Skroget vil da være "lokal jord". + sikring og jordfeilbryter frem til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Eg er på ingen måte elektriker, og kanskje nettopp derfor så strider det veldig i mot min logikk å koble noe som helst av hverken 12V / 24V eller 220V til skrog, enten det er jord eller minus eller nulleder. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arvor 20 Fish Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Er det ikke slik med jordfeilbryter at den måler at strømmen i begge faser er lik, og bryter dersom det blir avvik mellom fasene? Hovedsakelig årsak til skilletrafo er vel å ikke dra med seg evt. Jordfeil fra land, og trenger kun jorde på sekundærrpunktet på skilletrafoen til kurser i båten. Dersom man har jordingspunkt til dynaplate, eller batteriminus blir vel det flytende jord, som it nett. Forutsetter at trafo er dobbelisolert. Redigert 8.Oktober.2014 av Westbas 29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Er det ikke slik med jordfeilbryter at den måler at strømmen i begge faser er lik, og bryter dersom det blir avvik mellom fasene? Strengt tatt er man ikke avhengig av jordingspunkt med skilletrafo. Hovedsakelig årsak til skilletrafo er vel å ikke dra med seg evt. Jordfeil fra land, og trenger kun jorde på primærpunktet på skilletrafoen. Etter det blir det vel industert en feilfri strøm til båten.? Dette er so NESTEN rett, og ser so besnærande ut. Men jordfeilbryteren måler summen av strøm i alle faser (størrelse og retning) og har ein toleranse (30 mA) før den slår ut. Når den måler både størrelse og retning, er summen alltid null i eit feilfritt anlegg. Men for å få feilstrøm må der vera ein feil, OG feilstrømmen må ha mulighet til å komma seg tilbake til traforen Dette besørger jording av transformatorens midtpunkt. Uten denne ledningen må der minst to forskjellige feil for å få slå ut jordfeilbryteren. Dette gjer samtidig feilsøk so mykje vanskeligare, for når der er berre ein feil igjen, ser anlegget feilfritt ut. Samtidig er det rett at skilletrafoen gjer at båten ikkje drar med seg jordfeil frå land, men eg ville ogso kutta jordledningen frå land, for å avskjæra det at båten blir ein jordledning til for anlegget i land, med dei strømmar og tæring det kan medføra. Magne Redigert 8.Oktober.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Du var der når jeg redigerte på padden Vi er enig dinamo Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Da Lars Ole blir det slik hulda beskriver, forutsatt at du har dobbelisolert skilletrafo. Da kutter du jordledningen fra landstrømmen ved skilletrafo - uten å koble den til noe. På sekundærsiden av skilletrafoen benytter du nullpunkt som jordingspunkt i egen installasjon til stikkontaktene i båten, og kun det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Takk Westbas! Liker korte konkrete oppsumeringer:-) Skilletrafoen jeg planlegger å bruke er klasse B, Noratel ISO 1-14: Støydempingstransformator - Noratel Men har en følelse jeg må velge en ny Noratel: http://noratel-no.ww06.online4u.no/content/view/full/5055 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Jeg har LS16-230,den siste du viser til. Den kan til tider dure en del. Kommer nok an på landstrømmens frekvens. I hjemmehavnen kan jeg stort sett ikke høre at den er der. Merk at lederen for landjord ikke kun skal kuttes 'inne i kabelen', den skal henge i pen, liten kveil på noen centimeter. Og isoleres med dertil farget tape. Det fikk jeg kikk for da jeg hadde installatør om bord for å godkjenne anlegget. Viktig at man får samsvarserklæring for godkjent anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Merk at lederen for landjord ikke kun skal kuttes 'inne i kabelen', den skal henge i pen, liten kveil på noen centimeter. Og isoleres med dertil farget tape. Det fikk jeg kikk for da jeg hadde installatør om bord for å godkjenne anlegget. Viktig at man får samsvarserklæring for godkjent anlegg. Dette er fordi du må bruke landjord hvis du benytter landtilkoblingen når båten står på land. Alternativt kan du ta om bord skjøteledning (m/ jord) fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Dette gjer samtidig feilsøk so mykje vanskeligare, for når der er berre ein feil igjen, ser anlegget feilfritt ut. Magne I et slikt system kan man montere alarm for første jordfeil. Da slipper man å "vente" på den andre før det skjer noe. Hensikten er selvfølgelig å unngå to jordfeil samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Jeg har også LS16/230. Den fungerer helt fint, og er produsert for dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Dette er fordi du må bruke landjord hvis du benytter landtilkoblingen når båten står på land. Alternativt kan du ta om bord skjøteledning (m/ jord) fra land. Er dette rett da? Dette gjelder vel når du har etablert lokalt jordplan....som ikke er godkjent lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det er nok korrekt. Man kan ev. legge opp en vender som kobler ut båtens nulleder til trafo og kobler inn landjord. Akkurat den varianten har jeg ikke til hensikt å engang vurdere installert hos meg. Lokalt jordplan var å klippe landjord og legge båtens jordledning til sjø via en min. 0,5 kvadratmeter kopperplate, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 (redigert) Når en står på land, er det en grei måte å bruke en ekstra kabel fra land, - med jord. Så glemmer man fordelingen i båten og kobler det en trenger rett på denne kabelen. På land er det jo vanligvis polermaskiner, driller, vinkelslipere osv. som brukes. Redigert 9.Oktober.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Ole Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Da har jeg fått vite fra Noratel at skilletrafoens(Noratel ISO 1-14: Støydempingstransformator - Noratel)midtuttaket på sekundærsiden har primærnettets jord. Dvs landjord rett i båten. Hva tenker dere om det? Jeg har fortstått det som at det er evt. landjordfeil vi ikke ønsker ombord i båten.. Planen min var å koble sekundøruttaket på skilletrafoen til en byggsentral: Med innebygd jordfeilbryter og automatsikring av slagfast termoplast. Jordfeilbryteren betjener alle uttak. De fire 1-fasede uttakene på 16 A er utstyrt med sikring. Utstyrt med håndtak. IP44. 1 x CEE inntak, 16 A, 3-fase 2 x CEE uttak, 16 A, 3-fase 4 x uttak 16 A, 1-fase 2 x C16 A, automatsikring 1 x 40 A jordfeilbryter, 30 mA Videre å ha skjøteledninger fra de 4 1- fasede uttakene og evt fra de 2 3-fase uttakene. Det vil bli et fleksiblet system som jeg etter hva jeg forstår har lov til å endre på selv. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Enten DSB liker det eller ikke: Det ER mange båter som har kuttet jord fra land, og benytter dynaplate eller metallskrog som lokal jord. Når du da setter båten på land, har du ingen jord, og må derfor supplere med jord fra land på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Da har jeg fått et endelig og forståelig svar fra Noratel ang. Noratel sin ISO 1-14 skilletrafo: Dersom du vil bruke ISO 1-14 forslår jeg at du monterer denne isolert fra båtens jordingssystem – altså ingen forbindelse mellom transformator og båtens jord. Du kan dermed tilkoble landjord som sikkerhetsjord på trafo uten at dette påvirker båtens jording. Sekundærsidens midtuttak kan du benytte som båtens jordpotensial - du kobler midtuttaket til stålskroget som jord Akkurat samme sak som vi anbefaler på vår dobbeltisolerte LS16-230. Dermed har du en jordet båt som ikke har forbindelse til landjord – i tillegg vil ISO 1-14 stoppe støy og transienter som finnes på landstrømmen. Da bestiller jeg elektriker for å få jobben gjordt. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.