Fzamanikia Startet 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2014 I tillegg til vibrasjoner på båten min "Scand 9200 med KAD300" som er nevnt i en annen emne, ønsker jeg tips for ventiljustering samt dyse kontroll?? Er det noen som kan si noe om fremgangsmåte? takker for tips Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 En god guide her. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?115129-KAD-44-300-Valve-Adjusting Skrevet av ev Norsk VP mekanikker på YBW forumet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
WGM Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Litt info her også: https://baatplassen.no/i/topic/79011-ventiljustering-kad-300/ Hvis du søker på KAD300 øverst til høyre finner du masse info. Vestfold Elektrodiesel sjekket / skiftet mine dysespisser. Sitér dette innlegget Link to post
john kristian Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Hvis motor går fint og ingen u lyder så ville jeg ikke justert etter 200 timer. Det er vanskelig å få tett dekksel etterpå. Skal du gjøre det så pass på at pakkningstoffet følger med topplokket og ikke dra av tettningstoffet som sitter i topplokket. Det er ikke pakkning der men et tettningstoff. Personlig gjorde vi første ventil justering på 1000 timer og alt var heilt fint. Og brennstoffrøra passer bare en plass, men du kan jo merke dem hvis du ønsker. Jobben er enkel hvis du har vært borti det før. Bare ein del skruing. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Det har vært en del havarier på KAD300 på grunn av feil ventilklaring, så det er veldig viktig å justere ventilklaringene på denne motoren i henhold til anbefalinger. Prosedyren for ventiljustering er: -Du demonterer dieselrørene fra brennstoffventilene og brennstoffpumpa og ikkje bare bøyer bort rørene som går over ventildekslene. -Demonterer ventildekslene -Så tørner du motoren til du ser ventilene på sylinder 1 veksler mellom innsug og eksos. Dermed kan du starte å justere ventilene på sylinder 6. Du justerer først ventilbroen slik at det er null klaring på ventilene, deretter justerer du klaringen på støtstanga i henhold til spesifikasjonen. -Så tørner du motoren til du ser at neste sylinder veksler på løfterene og justerer "motsatt" sylinder. Når sylinder 2 veksler, justerer du sylinder 5. Når sylinder 3 veksler, justerer du sylinder 4. Når sylinder 4 veksler, så justerer du sylinder 3 osv. Det er tenningsrekkefølgen som bestemmer hvilken sylinder som veksler neste gang (rekkefølgen husker eg ikkje nå). -Når alle ventilene er justert så monterer du på ventildekslene igjen og dieselrørene skruer du først på løst på brennstoffventilene, deretter ser du enkelt hvilet rør som skal være hvor på dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.