Sjantimann Startet 4.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2014 Ahoy, Båtvenner! Vurderer å kjøpe denne gamle skjøyten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51206315 Dette blir i tilfellet min første trebåt, og med begrenset kompetanse er jeg veldig redd for å kjøpe meg et kjempeproblem. Jeg har sett på båten, og den virker ok, men er veldig skeptisk til skroget. Jeg fikk kun inspisert det helt akter i motorommet, og jeg synes ikke det ser pent ut. Det er dobbelt skrog, alt er av furu, ytterskrget (hudplankene) er to tommer tykke, og det ser ikke ut til at det er gjort noe særlig med det på lang tid. På bildene kan man bla se et spant som er fullt av et hvit, tørt stoff. Det er ikke salt. Kan det være en vill soppvekst? Det samme stoffet var å finne mellom flere av hudplankene. Det er også et bilde av en lekasje mellom to hudplanker. Hvor skummelt er dette? På siste bilde kan man se litt av det fuktige, flisete innerskroget. Er dette et kjempeproblem? Risikerer jeg at hele skuta plutselig synker? Har den fremdeles mange gode år foran seg? Og hvor mye tror dere båten er verd med et slikt skrog? Man kan selvsagt ikke vente seg allverden av en 76 år gammel dame, men vil nødig ta meg vann over hodet. Dersom noen med peiling kunne gitt meg noen tips, hadde jeg blitt meget glad! https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57223/dsc_0019.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57223/dsc_0018.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57223/dsc_0017.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Store gamle trefartøy er vel ikke så helt ideelle for "ferske" båtfolk, det er nok noe som svært mange har lært på den tunge og kostbare måten ....Uten å ha noen spesiell båt i tankene vil jeg nok si at gamle trebåter MÅ besiktiges på land, og man MÅ ha med seg en som virkelig KAN trebåter, det bør være en båtbygger eller en annen som har mange års erfaring med hvor de svake punktene kan finnes - ikke bare en som hadde en liten snekke i ungdommen Uansett så kan det være greit å huske på at markedet for store, gamle bruksbåter synes å være stein dødt for tiden. Ta tiden til hjelp og la ikke følelsene løpe løpsk, det kan bli dyrt! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Festina_Lente Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Det der ser ut som lut-tæring, her er det muligens noen elektriske strømninger på avveie. Og de er vanskelig å finne ut av. Har hatt det samme på Festina Lente. Lytt til Poseidons råd her. Kjenner du en ERFAREN skøyteeier som kan være med deg og vurdere båten? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Regn med store kostnader og mange arbeidstimer. Ligger det hvitt pulver på treverket så må du regne med at det er luting av treverket. Når jeg ser den ledningssnutten på det ene bildet med en skjøt nede i bunnen (?) som går fra rød- til sort kabel, så er jeg enda sikrere. Antakelig vis er det en del uprofesjonelle installasjoner av elektro og annet. Som skrevet over, få med en som er profesjonell på trebåter for vurdering, og båten må på land. Dessuten må det maskinelle vurderes. Som eksempelvis gangtid på motor/gir/winch/styring/propellanlegg, altså en teknisk tilstandsvurdering. Alt dette blir rådyrt å fikse om det er utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Synes prisen er forholdsvis frisk i i utgangspunktet - sett i forhold til markedet for trebåter i øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Dersom du ser kvitt pulver rundt metallgennomføringer i skroget, er det lutråte. Stikk med en kniv eller skrutrekker i området. Dersom det er lutråte, vil treverket være flisete / pulverisert og treverket må byttes. Dette skyldes feil på elektrisk anlegg og for mye bruk av sink eller blanding av ulike metaller under vannlinje. Små antydninger til lutråte kan vaskes bort med edikk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Vil bare understreke det rådet du har fått i forhold til å ha med en kyndig trebåtmann. Hvis du ikke kjenner en meget dyktig, så oppsøk en profesjonell og betal ham for å være med deg på en grundig gjennomgang. Ta notater og bilder av det han sier. Deretter bør du gjøre det samme med det tekniske. Da sitter du med informasjon som kan hjelpe deg i vurderingen. Hvis du ikke tar deg råd til en slik gjennomgang bør du styre unna, da spiller du russisk rulett. Uansett, lykke til med jakten på skøyte Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skogtroll2 Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Jeg ville aldri kjøpt en slik skøyte uten slippsetting og fagmann med på inspeksjonen, selv om jeg har hatt trebåter i nesten 30 år fra 22 til 85 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Er enig at dette er en båttype med sjarm. Men jeg tror jeg ville brukt de kronene på en båt i plast eller annet materiale. Har man ikke peiling på en slik båt så kan det fort ende med at du har en båt som ikke er stort verdt. Poseidon er nok inne på noe her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjantimann Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Hjertelig takk for mange gode svar! For et sted dette er. Alt tatt i betraktning kommer jeg nok til å droppe den. Jeg synes det er skummelt at jeg bare fikk inspisert noen få fot av skroget på innsiden. Og det i det best ventilerte området i båten. Kjempetips å besiktige den på land med en fagmann, men tror ikke det er verd bryet.. Etter hva jeg har hørt kan jeg ikke tenke meg at båten er i god nok stand til å bli tatt vare på av en trebåtfersking som meg. Så det blir nok plast, igjen, så får jeg se om jeg våger meg på en trebåt ved en senere anledning dersom jeg er ute etter noe litt mindre og mer overkommelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.