Jump to content

Yanmar 4LHA, knukket bolt til dyse, mulig å skifte bare bolten ?


Worry II

Recommended Posts

Oppdaget dette i dag, men skaden har nok vært der en stund, for jeg har sett bittelitt diesel på topplokket tidligere. Bolten er knekt, rett under der mutteren/skiva satt. Bolten må byttes, så spørsmålet er enkelt og greit;.. er dette enkelt og greit, eller faan i hellvette ? Jeg ser ikke om bolten kan skrues ut. Noen som vet ?

 

bilde

Link to post

Sett på en mutter og sveis den fast, skru ut pinneskruen.. (betinger tilgang til sveiseapparat).. Varmen vil kunne løsne eventuell loctite om det er brukt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tipper den der er grei å få ut bare du får vekk dysa. Når du skal sette i en ny må du ikke trekke til den med et høyt moment, da vrir du den av. Momentet er for å oppnå korrekt forspenningskraft på dysa. Det er mutteren som klemmer ned dysa som skal trekkes til med moment (men det har du kanskje fått med det allerede :smiley: ). Pinneskruen kan du i teorien skru ned med fingrene, men det er jo greit å dra den i bånn da.

Link to post

....Det er mutteren som klemmer ned dysa som skal trekkes til med moment (men det har du kanskje fått med det allerede :smiley: )..

Ja, det er jeg klar over, selv om jeg sliter med å finne momentet denne skal ha. Så om noe vet eller kan bistå med det, så ville jeg være takknemlig. (Også greit om andre med samme case, kan finne svaret her :-))

Link to post

Er det M8? Sjekk merkingen, men jeg vil tippe det er en 8.8 skrue, da er 24 Nm et greit moment. Pass også på å bruke riktig mutter. Er det 10.9 kvalitet på skruen må du ikke bruke en "vanlig" mutter som det står 8 på, den vil ikke tåle momentet. Da skal du bruke en mutter med bedre fasthet som er merket 10. Men høyst sannsynlig er det en 8.8 skrue.

Link to post

Nei, det holder at momentet er likt på de to mutrene som holder dysa. Og ja, når dysene har vært ute for justering må de monteres og trekkes til på nytt (uten at det har noe med justeringen å gjøre). Egentlig ikke så himla kritisk med 100% riktig moment på den skruen der. Drar du til for lite får du en diesellekkasje. Da må du trekke til litt mer :smiley: Drar du til for hardt ryker skruene på nytt, men det er jo heller ingen krise å bytte de skruene der en gang til om du driter deg litt ut :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...