Worry II Startet 5.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2014 Oppdaget dette i dag, men skaden har nok vært der en stund, for jeg har sett bittelitt diesel på topplokket tidligere. Bolten er knekt, rett under der mutteren/skiva satt. Bolten må byttes, så spørsmålet er enkelt og greit;.. er dette enkelt og greit, eller faan i hellvette ? Jeg ser ikke om bolten kan skrues ut. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Ja bolten kan byttes det er en stander 8mm pinskrue Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Ja bolten kan byttes det er en stander 8mm pinskrue Det var et slikt svar jeg håpet på, 1000 takk ! Det er vel ikke så enkelt at den bare er skrudd links inn i blokka ? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Den er skrud rett i toppen, men den er ikke lings stander pinskrue Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Pokker ! Så jeg har ikke et problem ? Jeg liker den her motoren ! Jeg begynner faktisk å like deg littegrann også, liberty :-) Takk igjen ! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Mulig pinnebolten er satt med locktite, i så fall er det bare og varme litt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Ok, den skal vel skrus med en gitt tork også, så mulig jeg ber den lokale Yanmarmannen å gjøre dette for meg. Litte usikker på om jeg skal prøve selv.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Dette kan du trygt gjøre selv. Sett på doble muttere og dra passende til, Bruk deretter riktig moment på tilstramningen på klaven over dysa. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Ok, da trenger jeg tips på en momentnøkkel og hva momentet skal være, så prøver jeg ! Takk, hanto1 ! Forresten,.. det er for kort bolt igjen til å få på 2 muttere Redigert 6.Oktober.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Det er den nye bolten som skal skrues fast med dobbelt mutter. Tror manualen til din motor ligger i arkivet her på forumet, der står alle momenter. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Forresten,.. det er for kort bolt igjen til å få på 2 muttere Har med hell brukt en slik, bare at jeg tror jeg kjøpte min på Biltema : http://www.sealey.no/index.php/boltuttrekker.html Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Ja, takk, den så grei ut ! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Sett på en mutter og sveis den fast, skru ut pinneskruen.. (betinger tilgang til sveiseapparat).. Varmen vil kunne løsne eventuell loctite om det er brukt Redigert 6.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Dinamo Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Trur eg ville tatt dysa ut, og so løyst bolten med ei lita rørtang. Men den skal takast med sopass forsiktighet at den ikkje brekker igjen. Hvis den sit noko so inn i granskauen, kan det vera eit alternativ å skjera spor i den med ei baufil, og bruke slagskrujern - lenge Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Ja, jeg har ikke begynt å skru enda. Dysa må ut før jeg får sjekket hvor godt den sitter. Det er ikke bra om den knekker lenger ned ! Takk for tips, Dinamo ! Fant at Yanmar kaller pinskrua for 119175-11910. Må ha denne i hus før jeg begynner. Her er god delesøker: http://www.lsm-diesel.dk/2012/yanmar/pdf/motordele_4lham.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Er bolten brukket flush med toppen blir jobben straks mer krevende om bolten er brukket lenger oppe. Les deg opp på YouTube, der er sikker minst 100x treff på "broken bolt removal" Metoden med å sveise på en mutter er en typisk god metode. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Har bestilt opp ny bolt, så venter med å løsne dysa til denne kommer. Kan hende den ikke sitter så hardt, så tar ikke det problemet før det dukker opp. Takk for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Tipper den der er grei å få ut bare du får vekk dysa. Når du skal sette i en ny må du ikke trekke til den med et høyt moment, da vrir du den av. Momentet er for å oppnå korrekt forspenningskraft på dysa. Det er mutteren som klemmer ned dysa som skal trekkes til med moment (men det har du kanskje fått med det allerede ). Pinneskruen kan du i teorien skru ned med fingrene, men det er jo greit å dra den i bånn da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Kanskje med en dråpe lock-tite også. Er jo greit at den blir værende der når den først er skrudd inn... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 ....Det er mutteren som klemmer ned dysa som skal trekkes til med moment (men det har du kanskje fått med det allerede ).. Ja, det er jeg klar over, selv om jeg sliter med å finne momentet denne skal ha. Så om noe vet eller kan bistå med det, så ville jeg være takknemlig. (Også greit om andre med samme case, kan finne svaret her :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Er det M8? Sjekk merkingen, men jeg vil tippe det er en 8.8 skrue, da er 24 Nm et greit moment. Pass også på å bruke riktig mutter. Er det 10.9 kvalitet på skruen må du ikke bruke en "vanlig" mutter som det står 8 på, den vil ikke tåle momentet. Da skal du bruke en mutter med bedre fasthet som er merket 10. Men høyst sannsynlig er det en 8.8 skrue. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Det er 8mm, ja. Jeg har mutteren, så bruker den gamle. Men er det slik at dette burde være helt likt på alle dysene ? Er det dette som gjøres ved en vanelig "justering av dysene" ? Spør jeg dumt nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Nei, det holder at momentet er likt på de to mutrene som holder dysa. Og ja, når dysene har vært ute for justering må de monteres og trekkes til på nytt (uten at det har noe med justeringen å gjøre). Egentlig ikke så himla kritisk med 100% riktig moment på den skruen der. Drar du til for lite får du en diesellekkasje. Da må du trekke til litt mer Drar du til for hardt ryker skruene på nytt, men det er jo heller ingen krise å bytte de skruene der en gang til om du driter deg litt ut Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Takk for super hjelp igjen, Komodo ! Da skal jeg klare dette ! Ikke noe å miste nattesøvnen for, skjønner jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Nei, dette er planke, fixer du greit Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.