Jump to content

Läckande bränsletank på P40


ebonita

Recommended Posts

I samband med oljebyte på motorerna så gjorde jag den mindre trevliga upptäckten att det läcker Dieselolja från BB tank.

 

Inte så stora mängder, men det droppar en droppe c:a varannan minut.

 

bilde

 

Svårt att lokalisera läckstället exakt, men har fotograferat var det droppar.

 

bilde

 

Det droppar strax för om (till höger om i bilden) avtappningskranen och ett misstänkt läckställe skulle ju kunna vara svetsen där denna är fäst i tanken. Detta har dock inte kunnat verifieras.

 

bilde

 

Svetsen ser ju lite helt frisk ut. Men tank-isoleringen kan ju även tänkas leda läckande bränsle från andra högre belägna läckställen.

 

Felet är ju av den karaktären att det visserligen inte är urakut, men heller inte kan lämnas utan åtgärd. Att svetsa skadan är säkert inte svårt, men kräver ju dels att man kan lokalisera läckstället, dels att man kan komma till att svetsa. För att kunna lyfta ut tanken måste motorn ut. Så det är ju inget man fixar på en kafferast precis. Till råga på allt är tanken full med 536 liter diesel. Men vintern närmar sig ju …

 

Jag har inga egna erfarenheter av denna typ av jobb, så jag vänder mig till Baatplassens kunniga medlemmar för att efterhöra synpunkter, goda råd och tips. Är det t ex någon här som har gjort ett liknande jobb, dvs lyft ut motor och tank på P40 eller liknande båt? Vad är lämpligt tillvägagångssätt, och vad skall man tänka på? Tidsåtgång för olika moment? Lämplig typ av kran?

 

Tackar på förhand för goda råd och moraliskt stöd...

 

:pray: :pray: :pray:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Oppdaget det samme på min P360, samme plass på tanken. Under kuleventilen.

Brukte endel tid for og forsikre meg om at det var her lekkasjen var pga diesel hadde trekkt inn i isolasjonen som er limt på tanken.

Riv bort isolasjon som er fuktet med diesel og tørk opp alt diesel. Etterpå vasker du over med zalovann. Da vil du etterhvert lokalisere hvor det kommer ut.

Min lekk er i hjørnesveisen på tanken under kuleventilen. Ser ut som en pore i sveisen.

 

Har ikke fikset det ennå men var inne på tanken om å ta ut motor for å deretter ta ut tanken.

Har nå tenkt å drenere tanken og gjøre området helt rent, og tette det med 2 komponent loctite som tåler diesel. Astor her på forumet har gjort liggnende rep på sin tank.

Link to post

Kjedelig sak Ebonita. Kan se ut som om du har blitt rammet av samme problem som meg. Jeg tippet også lekkasje i sveis, men jeg slet litt med å finne lekkasjen eksakt. Da jeg fikk ut tanken og begynte å skjære i den fant jeg ut at problemet kom av tæring. I løp av årenes løp har det lagt seg sedimenter på bunn av tanken, og under disse avleiringene blir det tildekkingskorrosjon. I tillegg var ikke dreneringsmulighetene helt i bunn, så det ble alltid stående igjen ca 10mm med vann man ikke fikk ut. Hele bunnen av tanken var angrepet av korrosjon, men jeg byttet bare bunnen av pungen.

 

Nærmere beskrivelse kan du se i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-paa-viksund-900-futura/

Link to post

Jeg har god erfaring med såkalt kjemisk metall, epoksi-stick som hefter til det meste, bl.a. Oljete rustne tanker. Nå kan det høres ut som om dette er et kjent problem ved at det står vann i hjørnet av tanken som ikke lar seg drenere og da har du korrosjon i porer fra innsiden. Da vil det begynne å lekke igjen selv om du får tettet akkurat denne lekkasjen. Du kan prøve å lokalisere lekkasjen først ved hjelp av talkum.

Link to post

At tanken er tetthettsprøvd sier ingenting om at sveisen er god. Ser på min egen tank at det er flere porer i sveisen

 

Jo, det sier at tanken ikke lakk da den var ny, altså er det en lekkasje som har oppstått. Det kan godt hende at sveisen ikke var helt bra, men det må uansett ha vært forhold til stede som har gjort at det har oppstått en lekkasje, enten det er korrosjon eller mekaniske belastninger på godset. Det er standarder som regulerer hvordan en slik tetthetsprøve skal foregå, og den skal være med et visst overtrykk. En slik tetthetsprøve må imidlertid ikke forveksles med en trykkprøve av en trykktank som i første rekke er en styrkeprøve av tankens materiale.

 

Men tatt i betraktning at det er en liten lekkasje i en tank som er noen år gammel og av aluminium tipper jeg det er korrosjon fra innsiden og at det ikke har vært noe feil med sveisingen.

Link to post

Eneste jeg tenker i mitt tilfelle er at jeg har planer om å renovere motorommet på sikt men ikke akkurat nå , slik at jeg kommer til å gjøre dette fra utsiden. Visst du googler dette temaet finner du mange som har gjort dette med god erfaring. Han ene hadde gjort dette for 10 år siden og fremdeles tett. Men er det korrosjon i hele bunnen er det selvsagt verre

Link to post

Visst du googler dette temaet finner du mange som har gjort dette med god erfaring. Han ene hadde gjort dette for 10 år siden og fremdeles tett. Men er det korrosjon i hele bunnen er det selvsagt verre

Ja, kan man gjøre en "midlertidig" reparasjon som holder i en del år er jo selvsagt det ingen dum løsning. Ikke sikkert man trenger gjøre noe mer i det hele tatt den tiden man eier båten. Men ut fra hvordan min tank så ut innvendig og hvordan hydraulikktanker osv. ofte ser ut vil jeg tro at avleiringer på bunn med dertil hørende tildekkingskorrosjon er et meget utbredt fenomen. Venter man for lenge med å rengjøre tanken grundig mekanisk fra innsiden vil denne korrosjonen gå tvers gjennom og da må man sannsynligvis anse hele tankbunn som ødelagt. Får man stoppet korrosjonsangrepet i tide kan tanken leve veeldig lenge :yesnod: Det er selvsagt ingen umulighet å skifte hele tankbunn heller, men da blir det jo brått dyrere :smiley:

Link to post

Tack för alla inspel och kloka kommentarer.

 

Det leder till att man aktiverar nya tankebanor.

 

Jag har nu lagt igen salongsgolvet och därmed tills vidare tappat möjligheten att göra ytterligare undersökning den vägen.

Men jag tog en massa bilder och jag har även andra bilder från mer eller mindre dolda utrymmen t ex där påfyllningsslangen och utluftningen från tanken går. För som någon säger så kan ju problemen alternativt emanera från läckage där som sprider sig med tankisoleringen till undersidan. Vad som talar för denna teori är att problemen sammanfaller med att jag denna sommar hållit tankarna ovanligt välfyllda med ganska täta tankningar, ofta efter varje tur. Jag fyller alltid helt fullt, så det har således ganska ofta stått bränsle upp i påfyllningsslangen. Ett läckage här skulle ju då kunna ge bränsledropp så länge tanken är full, men även en tid efter att man börjat förbruka bränsle från tanken.

 

När det gäller möjligheten till svetsdefekter så är det ju inte så lätt att konstatera med tanken på plats, men om man studerar de foton som jag tagit av det vinklade dräneringsrörets insvetsning i tanken så kan man nog se en misstänkt problempunkt i kälsvetsen på ovansidan till höger. Här skulle jag gärna vilja veta hur DieselDahl menar att man kan detektera läckor med talk? En läcka här skulle möjligen kunna reparationssvetsas med tanken på plats. Jag har ett VeHo datamikroskop som jag kanske kan ta bilder med här nästa gång jag öppnar motorrumsluckorna.

 

bilde

 

Min första tanke var att ta itu med detta problem omedelbart när båten kommit på land och inomhus, men vid närmare eftertanke så tror jag att det är klokare att man tar tid till att försöka fastställa mera specifikt var det läcker först. Det vore ju fatalt om man lyfter ut motor och tank och svetsar och sedan konstaterar att läckaget sitter i påfyllningsslangen eller utluftningen…

 

Om jag iställer förbrukar några tiotals liter från tanken före upptagning så att det inte står bränsle alldeles upp till tanktaket och i påfyllningsslangen och luftslangen så kan jag ju efterhand kolla om det fortsätter att läcka eller inte. Detta borde ju vara utslagsgivande för var läckan kan sitta.

 

Man griper ju i första hand efter halmstråna som skulle kunna innebära att man slipper plocka ut tanken. Vet för övrigt inte ens om det går, den kan ju i sämsta fall vara satt på plats innan däcket lades på… Kanske någon vet?

 

:confused: :confused: :confused:

Link to post

Jeg oppdaget akkurat samme problen på babord tank i min P40 i sommer. Fikk en båtmann ombord som lokaliserte hvor det lakk. Hans oppfatning var at det antagelig er tæret hull i aluminiumstanken pga. at vann legger seg i nedsenkingen i tanken der tappeventilen er. Tømte tanken, tettet først med noe lim og så kjemisk metall. Ble bedre, men måtte kjøre en runde to. Ble da nesten helt tett, men dryppet fremdeles kansje en dråpe hver 3-4 time. Vi valgte da å skumme med skum som er bestandig mot diesel under den delen av tanken der tappeventilen er slik at det er tett mellom skottet og tanken. Gjorde det samme på styrbord siden for å forsøke å forhindre at det samme skal skje der. Så får vi håpe det holder, for her er det nødvendig å ta ut maskinene for å få ut tankene, og det ser jeg ikke spesielt lyst på. Lykke til.

Link to post

Fikk en båtmann ombord som lokaliserte hvor det lakk. Hans oppfatning var at det antagelig er tæret hull i aluminiumstanken pga. at vann legger seg i nedsenkingen i tanken der tappeventilen er.

:yesnod: Men, hva er en båtmann??

 

Det trikset med å skumme under tanken for å tette tror jeg er litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Tæringen fortsetter like herlig fra innsiden. Tipper at den eneste holdbare løsningen i lengden er å stålsette seg og ringe til en med lastebilkran og få ut motorene, kappe opp bunn av tanken og reparere.

Link to post

Det er nok lurt å bruke litt tid på å lokalisere lekkasjen 100% før du gjør noe drastisk. Kanskje er det så enkelt som at det lekker i gjengene til kuleventilen...... Det er så klart noe herk med diesellekkasje og det kan bli endel jobb av det. Jeg mener bestemt at du må inspisere tanken innvendig for korrosjon gjennom mannlokket. Med en elektrisk pumpe og noen fat kan du tømme tanken ganske greit. Da kan du få inspisert den innvendig. Men finn ut først hvor det lekker, det kommer mest sannsynlig ut av en sveis. Jeg har dessverre ikke stor nok kran, eller så kunne jeg ha hjulpet deg med løfting. Jeg byttet forresten hele bunnen i vanntankene mine i sommer pga utvendig tæring (ingen lekkasje ennå), det kostet 4400 kr inkl. Mva. så det trenger ikke bli så dyrt. Demonterte de selv og leverte på verksted.

bilde

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Leste for en stund siden i et britisk båtblad om et patent der man senket ned en ny intern gummi (?) inne i tanken som ble blåst opp og festet seg til tankens innside, og som det ble laget koblinger til ut og innløpene på. På denne måten fikk tanken ny og tett innside uten å ta den ut. Nå er det vel 2-3-4 år siden jeg leste om det, men mener å erindre at det ble brukt på bl.a Princesser som alternativ til større tank operasjoner.

 

Noen andre som har lest om det?

Link to post

Ref DieselDahl: Da kan du få inspisert den innvendig.

 

Helt riktigt finns det en prydlig manlucka på Princess-tanken men tyvärr sitter den nästintill oåtkomlig inne under skarndäcket.

 

bilde

 

Det ingår dock i min åtgärdsplan att försöka kontrolldra dessa muttrar nästa gång jag lyfter motorluckorna.

 

På bilden ser man också påfyllningsslangen och luftningsslangen. Även dom sitter ju då utanför min räckvidd, men jag tänkte göra en förlängningsstång med en 7mm hylsa och försöka efterdra dom på det sättet.

Link to post

Slik satt mannhullet også på min P35. Jeg skar opp i dørken over og fikk tilgang fra under soffan.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det der var ikke spesielt servicevennlig. Slik jeg ser det bør prioritet 1 være å fjerne det av skumplasten der dieselen har trukket inn grunnet brannfaren.

 

Av bildet ser det for meg ut som om den tykke slangen har litt stor diameter i forhold til tankstussen. Vi før håpe at det er der feilen ligger.

 

Jeg mener at SveinHa her på baatplassen beskrev hvordan han plukket ut en tank ved å kutte den i biter. Eller så var det han som har båten liggende i Peterhead (Skottland). Drivemaster var nicket, han har ikke vært inne her på lange tider.

 

Dog, problemet ble løst ved at tanken ble saget ut i biter. Og to nye tanker ble montert inn. Hver av dem var ikke større annet enn at de kunne passere motoren uten å måtte løfte ut. For ditt vedkommende er det kanskje lettere å ta ut motoren og deretter tanken. Om det kommer så langt. Uansett tror jeg du kan se bort fra å sveise tanken der den ligger. En slik jobb vil også føre med seg kostnader og sikkerhetsrisiko. Og om det skulle være korrosjon, så må du nok regne med at det er et ukjent antall hull på gang som ikke har tæret gjennom enda. Personlig har jeg liten tro på sveisefeil som har overlevd trykktest.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...