Jump to content

Läckande bränsletank på P40


ebonita

Recommended Posts

Nå var det ikke meningen å spre pessimisme. Se det på en annen måte: Hvis du ikke har/har hatt vannlekkasjer ned på tanken, heller ikke vann i dieselen, så skal det heller ikke være korrosjon. Da burde en aluminiumstank holde i noen hundre år, kanskje lenger.

 

Men start med å sjekke det enkleste, eks. slangeklemmer. Og plukk vekk den isolasjonen som er våt av diesel.

Link to post

Og om det skulle være korrosjon, så må du nok regne med at det er et ukjent antall hull på gang som ikke har tæret gjennom enda. Personlig har jeg liten tro på sveisefeil som har overlevd trykktest.

Veldig enig i det. Men det kan jo selvsagt være svakheter ved sveisen som gjør at det tærer fortere gjennom her samt eventuelt svekkelser i korrosjonsbestandigheten i sveiseavsettet.

 

Hvis du ikke har/har hatt vannlekkasjer ned på tanken, heller ikke vann i dieselen, så skal det heller ikke være korrosjon. Da burde en aluminiumstank holde i noen hundre år, kanskje lenger.

Den var litt teoretisk Hulda :wink: Det skal ikke rare kondensen til før man får en bitteliten vannmengde i bunn av tanken. Og så spørs det hvor pirkete Princess har vært når de designet tanken i forhold til drenering. Det har en stygg tendens til å ligge igjen en liten skvett. I tillegg kommer avleiringer på bunn som antagelig alle med flat bunn har med tilhørende tildekkingskorrosjon.

Link to post

Ebonita.

Eg har medfølelse for deg for eg har vert gjennom denne prosessen..

Egentlig er det bare å brette opp armene å begynne med å løfte ut maskinene..

Min Fairline Phantom 43 fra 2001 begynte å lekke en dråpe i ny og ne når den var over halvfull på eine tanken.

Etter en del kvaler valgte eg å brette opp armene,sette båten med akterenden opp på slipp.Ligge ekstra stokker under akterenden for å få høyde til kran og lastebilkran inn døren til cockpit og løftet ut begge maskinene.

Det største problemet var høyden når maskinene skulle ut,så eg har laget en spesial løfteramme som passer Volvo 74 maskin slik at løftekroken på kranen kjem heilt ned til motoren og den er i balanse..

Da eg fikk ut tanken som lekker fant eg ikkje noen lekkasjer før jeg satte trykkluft i den og da viste det seg at det var fleire porer midt under tanken.Altså tæring.Det var ikkje mulig å få ut eine dieseltanken uten at BEGGE maskinene var ute .

Dersom det hadde vert sprekk i ein sveis hadde eg nok fått den sveiset men siden det var tæring ble det boss..

Siden det var tæring og relativ stor jobb å ta ut maskinene inkl slipping osv valgte eg å bytte BEGGE tankene fordi eg ønsker ikkje å måtte gjenta denne operasjonen hvis den andre tanken skulle begynne å lekke om noen år.

Fekk kopiert begge aluminiumstankene og laget nye i rustfritt.

Mye arbeid men føles godt etterpå... lykke til

Redigert av Hardingen (see edit history)
Link to post

Tack för svar Hardingen, där kom det nya fakta upp till ytan.

 

Jaha bägge motorerna... Och bägge tankarna....

 

No good news. :nonod: :nonod: :nonod:

 

Har förstått att lyfthöjden blir en faktor om man skall ha ut motorerna. Hade tänkt att isf lösa detta med en gaffeltruck med långa gafflar.

Antar att man måste sära motorer och backslag innan lyft?

Kunde Du ta ut tankarna hela?

Kan Du berätta lite om tidsåtgång för de olika momenten och vilka kostnader jag kan se fram emot...

Ja överhuvud taget är alla praktiska 'nice to know' välkomna.

Har Du kanske bilder?

Link to post

Ref DieselDahl:

 

Umhm... Teleskopisk jibb...

Tänkte mig att en gaffeltruck skulle stjäla mindre på lyfthöjden?

Plus ge lugnare rörelser?

Men det kanske kan bli svårt med lyftkapaciteten på det utligg som erfordras?

Kan väl handla om 4,5 meter eller så?

Du har kanske gjort jobbet i praktiken DD?

Och - jo skruva kan jag ju själv...

Link to post

Ville nok definitivt gått for en lastebil med en solid kran og teleskopjibb til den jobben der ja. De nye kranene har proposjonalhydraulikk, og er nok vel så kontrollert i bevegelsene som en gaffeltruck. Hvis du lager deg et åk som DD sier og sjakler det rett i motoren kan du sjakle kroken rett i åket. Mulig du kan ta av kroken også og sjakle rett i jibben. Smidigere enn det får du det ikke. Et åk lager du lett av en stump av en HUP eller HEA som du antagelig får gratis på en skrot og tre løfteører (flattstål/platebit som du borer et hull i).

 

En kamerat hjalp meg med å buksere dreiebenken inn i garasjen når vi flyttet hit for en del år siden. Den veier litt den også. Hvis det går vektmessig ville jeg gått får å koble av klemflensen fra kassa istedenfor å dele motor og gearkasse. Men da må du selvsagt også forsikre deg om tyngdepunktet på motor og gear i forhold til åket.

 

Men jeg ville uansett begynt med tipset til Hulda, altså å få vekk våt isolasjon. Deretter ville jeg forsøkt å sette et svakt overtrykk på tanken og se om du får en stråle et sted. Er lekkasjen i fyllestuss/slange og nivået er under funker det bra med lekkasjespray, den er effektiv til å lokalisere lekkasjer med. Men du må vel rigge deg til med et speil for å se baksiden kanskje?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Eg har ingen bilder frå denne jobben.

Før eg tok mot til meg å lasta ut maskinene prøvde eg å etablera overtrykk i tanken for å lokalisera ein lekasje men fann ingen lekasje(sjølvsagt).Eg hadde jo lekasjen i bunn og der ligger tanken i et "trau"av plast i Fairline og det var ikkje mulig å observera lekasje..Det er begrenset med plass for å leita etter lekasjer når maskinene er ombord så det er ein krevjande øvelse.Du kan gjerne fjerna isolasjonen på tanken din hvis du kommer til,men det er tvilsomt om du finner lekasjen.Det er bunnen som tæres bort og ikkje sidene og eg tippar på at du finner feilen der, men for din del håpar eg det er ein sveis som er sprukket.

..

Hvis du har båten på land i ein marina er det sikkert greit å bruke truck.Det er mange marinaer og verksteder som har laga brukbart verktøy til å festa på truck for motordemontering.

Dersom du vil bruke lastebil så leig deg ein moderne bil med ditto krane som er teit og fin og tette ventilar så den ikkje siger.Dei fleste som driv i den bransjen har ein forlengar på 2-3 mtr dei henger ytterst på kranen og den er mykje tynnare enn resten av kranen og da rekker dei langt.Denne ytterste delen treng ikkje vera hydraulisk fordi dei metrane du skal flytta maskinene dine bakover har rikelig med lengde på resten av kranens teleskop.

Kostnadene vil nok variera etter kor langt du går i utskiftinga av ein eller begge tankene.Det einaste eg kjøpte av verktøy var ein batterdrevet muttertrekker og det var vel anvendte pengar sjølv om det rauk med 4 båtlappar til den

Eg måtte rydda bort sofa og inventar i cockpit,demontera motorromslukene,skru opp dørkplatene ut mot borde og tverrstillte avstivare under dørken.

Å demontera dørken og maskinene var egentlig ikkje så mykje arbeid.Det var rein "gammaldags skruing".Det som er utfordrande er å få ut tankane som er plassert før overbygget er montert.Eg fekk dei ut heile men måtte bruke talje for å klare å trekka dei inn mot midten i båten."Trauet"tankane ligger oppi i Fairline måtte modifiserast litt før eg fekk dei ut.

Eg valgte som nevnt før å bytta begge tankane når eg først holdt på for å vera sikker på at eg ikkje skal gjenta denne operasjonen fleire ganger.

På min Fairline var det plass til å løfta maskinene opp og ut med gearkassane på i vannrett stilling.Ein annen i båtlaget som hadde ut ei maskin i ein Fairline 40 fra 98 for overhaling måtte løfta maskina opp mens den hang loddrett i kranen og hadde ei talje hengande i kranen slik at han kunne talje maskina vannrett før den skulle ut døren.

Eg fekk laga nye tankar i rustfritt på eit verksted som driver med valsing og rustfri sveising men fekk laga dei nokre få centimeter lågare slik at dei vart lettare å få på plass igjen.

Heile operasjonen kosta nok minst 100 båtpengar totalt med leige av mekanikar for oppretting av maskinene etter at eg hadde løftet dei inn.

Eg gjorde denne operasjonen i fjor vinter og har ikkje kalkulert noko timar men gjorde den feilen til å begynne med at eg tok berre ut eine maskina først og trudde eg dermed kunne få ut eine tanken,men oppdaget at begge maskinene måtte ut,så eg måtte tilkalla lastebilen ved seinare anledning

. Du får pusla med det i vinter og ta det pent og pyntelig så kjem du nok i mål.Det verste er å komma i gang.

STÅ PÅ

Redigert av Hardingen (see edit history)
Link to post

Frå andre båter, men motorjobb, så har eg god erfaring med å bruke jekkestropper eller små tajler rett i jibben, og gjerne jekkestroppe over jibben slik at det ikkje går vekk noko tap i løftehøyde. Då er det også enkelt å "slenge på " en ekstra jekk i starten på løftet for å få balansert.

Eg har også god erfaring med å løfte ut motor med båten liggende på sjø ved flytebrygge og hekken mot land, pga kranevinkel inn i cabin.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Litt mer informasjon om dette. Det var BB tank hos meg, så jeg husket feil, men for å få til dette tok de bare ut BB motor, så det skal ikke være nødvendig å ta ut begge. Det ble satt inn uorginal tank, og det lønner seg å gjøre da originalen er dyr, i tillegg til at frakten på denne blir veldig høy.

 

Tanken ble tatt ut og levert inn til et sveiseverksted som kopierte denne. Jobben ble ble faktureret med 41 timer, og utfordringene ligger i å sette motor inn igjen. Det å ta den ut er visstnok forholdsvis greit.

 

Håper dette er til noe hjelp i alle fall.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Om det er tæring i tanken, som jeg egentlig har implisert hele tiden, er det allikevel ikke nødvendig å skrote den og kjøpe ny. Det er ikke noe i veien for å skjære ut og sveise inn ny bunn, evt. bare nedsenkningen hvis tæringene er avgrenset til det området. Blir dette gjort på en god måte kan tanken bli like bra som ny, om ikke bedre. Men er det mye som må repareres vil det jo bli et kosntadspørsmål om når det vil lønne seg bytte. Og så avhenger slike ting selvsagt av om man gjør en egeninnsats eller setter bort alt.

 

Ps, før jeg hadde gått for reparasjon ville jeg forsøkt å finne ut om det er sjøvannsbestandig alu i tankene (57S e.l.). Hvis de er laget av vanlig aluminium som ikke er sjøvannsbestandig ville jeg i tilfelle byttet ut hele bunn. Sidene og opp er nok ikke så kritisk, de vil nok stort sett være eksponert for ren diesel.

Det med å doble bunn med en ny plate vil jeg i aller høyeste grad fraråde. Det er å be om spaltkorrosjon og samme problem om igjen.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

En løsning in-situ er å skjære ut mesteparten av eksisterende tank men la bunnen og en del av sidene stå. I dette monterer man så plast-tanker f eks fra Plastinvent, i størrelse slik at man får dem inn uten store dyre arbeider. Dette er en metode som er brukt i mange år på gamle Taiwan-trawlere (Marine Trader, C-Kip, CHB osv) etter hvert som lekkasjer via påskrudde teak-dekk har rustet bort tanktoppene.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Betydelig bedre enn tanker i svart-stål eller alu i alle fall; og en helt annen peace-of-mind enn man får med enda en tank i metall. Med den bonus at tanknivået er synlig. Jeg synes i grunnen ikke at det er så dumt.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ikke meningen å avspore tråden, men hvorfor blir ikke glassfibertanker mer brukt?

 

Jeg har komposittanker montert ut mot skutesidene skilt fra motorromet med en demonterbar vegg.

 

Trodde forøvrig nyere P og F (siden en gang på 90-tallet) hadde rustfrie tanker.

De eldre vet jeg hadde vanlige ståltanker som har gitt mange eiere hodebry.

 

Lykke til Ebonita. Håper på en enkel årsak til lekkasjen din i toppen ved slangestussene :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Synes ikke ideen til Worse er så dum. Det kommer an på hvordan alutanken er festet. Så det kan bli en plasttank som ligger i en aluminiumsramme. Eller så, med den begrensede kjennskapen jeg har til materialer, ville jeg heller hatt tank i formstøpt plast, AISI 316L eller karbonstål fremfor en tank i aluminium. Jeg hadde en kunde en gang i tiden som var teknisk direktør i et tankrederi. Han hadde penger til å velge hvilket som helst materiale. Han valgte 2 mm karbonstål, malt etter spec. på utsiden.

 

Så er det vel et spørsmål om hva det egentlig er som er feil på tanken til Ebonita, kan hende er det en slakk slangeklemme.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor man velger aluminium til septik, drivstoff og drikkevann.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...