Jump to content

Kalesjebåt om vinteren - avfukter vs. Tørrbolle?


Kyst1

Recommended Posts

Jaja, nei meningene er så mange... Uansett, når en ser på hvor lite vann en tørrbolle i realiteten trekker ut i forhold til hva en avfukter klarer kun ved å kjøre ned RF til 50% så tenker jeg ihvertfall at tørrbolle nærmest er bortkastet.

 

Det er så mange faktorer.

Skal du bruke båten jevnlig gjennom vinteren, regelmessig tilsyn, er den fri for vannlekkasje i dekket etc. Har du mulighet til å lukke salongen helt. Hvor ligger båten, er det tørr luft eller skiftende, bløtt vestlandsklima.

 

Er det det kald tørr luft ute så er god gjennomlufting bra. -kombinert med at det ikke lekker friskt vann inn i båten. Men da kan du også glemme å ha nytte av frostvakter etc ;)

 

 

Er det skiftende vær, snø og regn om hverandre, litt vann som lekker inn her og der, ja så kan du ha glede av avfukter, om du kan stenge båten nærmest hermetisk..

 

Det er vel i perioden før og etter vinteren som er verst. Kald luft er tørt luft.

Kjøp deg en digital værstasjon med inne og ute temp, minne for Max og min temp samt hygrometer, så vil du få en god indikasjon på om du må ha en avfukter/ få bedre gjennomlufting.

 

Du må få RF under 60%. Mugg og sopp trives godt over dette. (60-65+)

 

Med avfukter, og tett salong, stiller jeg den på 50%RF. De første dagene trekker den ut mange liter. Deretter er det lite vann om båten ligger ubrukt. -så tar jeg den på tur, bruker seilene, som oppbevares i salongen, koker kaffi og suppe etc etc. Legger fra meg båten, på med avfukter, og mange liter trekkes ut. Og slik går vinteren.

Ombord oppbevarer jeg dyner, madrasser, klær etc. - og knekkebrødene er like sprø.

 

Dessuten avgir avfukteren varm luft når den tørker. Da er det deilig å komme ombord og dra på tur med tørr og temperert båt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Skal ha båten min under hel preSenning i vinter ute.

 

Har det noe for seg med en frostvakt? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-35573/

 

Skal også ha et par fuktslukere.. Er det bedre for båten og ha en liten lunk inne?

Hvor mye strøm trekker en sånn i døgnet?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Skal ha båten min under hel preSenning i vinter ute.

 

Har det noe for seg med en frostvakt? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-35573/

 

Skal også ha et par fuktslukere.. Er det bedre for båten og ha en liten lunk inne?

Hvor mye strøm trekker en sånn i døgnet?

Jeg ser to formål i å holde "litt lunk" i båten når den ikke er i bruk, det ene er å forhindre frostproblemer og det andre er å holde det litt tørt i båten.

 

Dersom båten ikke skal brukes i mange måneder, så er det langt bedre energiøkonomi (samt brannforebygging) å forhindre frostproblemene gjennom vinterkonservering enn å ha på noe slags form for frostvakt. Nå er imidlertid strøm billig og tid et dyrebart gode for de fleste av oss, så det er kanskje ikke noe argument.

 

Dersom man har tilgang på landstrøm og formålet er å ha det tørt, så trekker en avfukter langt mindre strøm enn en varmeovn ifht nytten. (Skal man spare strøm bør man dog ha en avfukter som skrur seg av automatisk når det er "tørt nok"). Oppvarming fjerner jo ikke fuktighet, så dersom man har et fuktproblem (f.eks. pga regnvannslekkasjer) og en båt som ikke er så veldig godt ventilert, risikerer man at fuktigheten forflytter seg f.eks. fra kjølsvinet og over til kondens på utsatte steder.

 

Et par torrboller i en relativt stor båt, det blir rett og slett insignifikant. Klart, har man en 16-fots seilbåt med bitteliten kahytt, og kahytten kan stenges godt av, så er det nyttig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vi har ligget ute de siste 5 sesongene med 2 ulike båter hele året igjennom, og har prøvd litt ulike modeller.

Det har vært frostvakt, tørrboller, varmeovn eller lyspære. Konklusjonen for oss ble etterhvert at ingenting er det beste,

less is more. Sist vinter hadde vi ingenting på, bare 4-5 tørrboller fordelt rundt i båten. Men viktig er lufting, dører til kabiner og opp i båten står åpent så luften får sirkulert. Det fungerer alldeles utmerket.

Så er selvsagt motor konservert fra 1.12 til ca 1.3 og ferskvannsopplegget tømt og blåst igjennom.

 

Ved mange marinaer man kan ligge om vinteren betaler man ganske dyrt for strømmen, så også der vi ligger tobixen, så det å ha en avfukter, ovn eller annet stående å gå kan gi deg en kraftig regning til våren.

I sommerhalvåret er strømmen inkludert i leien, men ikke om vinteren - vær obs på det.

Link to post

Jeg har en 21 fot daycruiser. Skal stå på henger inntil garasjen, med heldekkende tett presenning.. Så da er det ingen god grunn til å ha frostvakt? Har strøm rett ved båten.

Skal uansett frostsikre do/septik før vinteren..

Tørrbollen samler litt vann men ikke mye. Tenkte kanskje det ble tørrere med en liten lunk i båten...

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det viktigste for å unngå mugg er å vaske båten grundig innvendig før vinteropplag. Brødsmuler, fettflekker etc er som magneter for muggangrep, fjerner du alt slik skal det mer til før muggen kommer. Jeg har båten på sjøen året rundt uten varme og med kun et par torrboller. Varmen fra sjøen sørger fro at det alltid er ørlite varmere inne enn ute, så lufta sirkulerer og fuktighet blir ventilert ut. Har ikek tatt ut puter, sengetøy etc. de siste 10 årene, og det fungerer helt fint! Ved opplag på land ville jeg imidlertid ha tatt ut puter etc, ikke mye varme å hente fra sjøen da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Er ikke sånne tørrboller best egnet i helt tette rom? Jeg vil tro at de da vil absorbere den fuktigheten som er der uten at det kan komme mer fuktighet utenfra og at det er dette som er hensikten. Hvis man bruker den som en luftavfukter kontinuerlig i et ventilert rom, vil jeg tro den vil mettes ganske fort og må byttes ofte ettersom sirkulasjonen stadig vil tilføre mer fuktighet.

Link to post

Ved mange marinaer man kan ligge om vinteren betaler man ganske dyrt for strømmen, så også der vi ligger tobixen, så det å ha en avfukter, ovn eller annet stående å gå kan gi deg en kraftig regning til våren. I sommerhalvåret er strømmen inkludert i leien, men ikke om vinteren - vær obs på det.

"strømforbruk markedspris" - det er vel ikke så dyrt det?

 

Legger vi til grunn NOK 1/kWh (worst-case scenario) og har en 300W avfukter eller varme stående på kontinuerlig i fire måneder, blir det under en "båtlapp". Bruker man en avfukter som skrur seg selv av- og på ved behov og samme med en frostvakt, og holder RF på under 60% og temp på over 5C, så regner jeg med at det blir billigere.

 

Kjører man på med 2kW+ varmeovn og 24/7 komforttemperatur gjennom alle fire månedene så drar det selvfølgelig på seg en del kroner, avhengig av hvor godt isolert båten er og hvor stor den er. Samme dersom man betaler mange kroner pr kWh.

 

Har man kjøleskap og varmtvannstank påkoblet, så drar dette også noe, men antageligvis i gjennomsnitt langt under 300W.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Er ikke sånne tørrboller best egnet i helt tette rom? Jeg vil tro at de da vil absorbere den fuktigheten som er der uten at det kan komme mer fuktighet utenfra og at det er dette som er hensikten. Hvis man bruker den som en luftavfukter kontinuerlig i et ventilert rom, vil jeg tro den vil mettes ganske fort og må byttes ofte ettersom sirkulasjonen stadig vil tilføre mer fuktighet.

Korrekt. Torrbollen er veldig velegnet i lukkede skap og stuerom, er nå min ... delvis erfaring og delvis synsing (erfaringsgrunnlaget er ikke helt empirisk og beheftet med usikkerhet). Men teoretisk sett, et lite rom med lite ventilasjon til omgivelsene vil kunne holdes tørt med en torrball. Jeg pleier å legge inn slikt der jeg lagrer mat og lignende, året rundt - har stående i kjøleskapet også når det er plass der.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Men har det noe for seg med en frostvakt eller er det like greit å la det være kalt?

Jeg kan skrive under på det med matrester.. Vi hadde en barnestol stående i kjelleren et år. En sånn babystol som det gjerne blir en del matrester og gulp/søl på.. Den så ikke ut. Alt det andre som lå der var helt fint..

bilde

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Men har det noe for seg med en frostvakt eller er det like greit å la det være kalt?

Jeg mener å huske at noen har skrevet i en eller annen tråd at det i grunnen er greiest at en velventilert vinterkonservert båt i vinteropplag holder samme temperatur som omgivelsene.

 

Jeg kjenner til to argumenter - jeg er ikke sikker på hvor gyldige de er, men de virker fornuftige:

  • Snevær: Båten blir dekt av sne, dersom man har varme på i båten vil sneen smelte. Våt sne er noe av det værste man kan pakke båten inn i- har man noe som helst form for lekkasjer på båten, så vil vannet finne veien inn. Er båten dekt av våt sne vil vannet kunne finne veien inn på steder hvor regnvann normalt ikke slipper inn.
  • Kondens: Dersom båten er over gjennomsnitts fuktig av ulike grunner (f.eks. pga vann som har funnet veien inn pga greia over) og innetemperaturen holdes høyere enn utetemperaturen, så risikerer man at kondensasjon på utsatte steder, dette vil igjen kunne medføre lokale råteskader.
Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det viktigste for å unngå mugg er å vaske båten grundig innvendig før vinteropplag. Brødsmuler, fettflekker etc er som magneter for muggangrep, fjerner du alt slik skal det mer til før muggen kommer.

Det er et meget godt poeng. Jeg har lagt til et avsnitt annen forebygging på båtwiki-artikkelen:

 

Materialene i en moderne båt vil normalt ikke mugne av seg selv - men matsøl, fett fra stekeos og smuler mugner fort - så det kan være en god idé å vaske ofte og grundig, og særlig før vinteropplag og andre perioder da båten står lenge ubrukt[referanse til innlegget av index][referanse til innlegget av glalaks]

... samt endret på vinteropplagsartikkelen, fra

 

Man bør vaske alt som kan lukte, særlig viktig med vask av kjøleskap, vask rundt toalett og [[motorvask]], samt generelt se over og vaske vekk matsøl - det kan sette seg godt fast til neste sesong. Grundig rengjøring forøvrig er ikke nødvendig, da man uansett bør gjøre grundig rent til våren.

til

 

Man bør vaske alt som kan lukte, særlig viktig med vask av kjøleskap, vask rundt toalett og [[motorvask]], samt generelt se over og vaske vekk matsøl - det kan sette seg godt fast til neste sesong. Det kan også være en god idé med grundig rengjøring, matsøl, brødsmuler, fett (f.eks. fra stekeos) mugner lett dersom båten blir fuktig[referanse til index]. (Men selv om man gjør grundig rent før vinteropplaget, må man antageligvis ta en ny rengjøringsrunde til våren).

 

(send en IM eller rediger båtwiki'en dersom dere ikke ønsker å bli referert til fra båtwiki'en)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg mener å huske at noen har skrevet i en eller annen tråd at det i grunnen er greiest at en velventilert vinterkonservert båt i vinteropplag holder samme temperatur som omgivelsene.

 

<klippet>

  • Kondens: Dersom båten er over gjennomsnitts fuktig av ulike grunner (f.eks. pga vann som har funnet veien inn pga greia over) og innetemperaturen holdes høyere enn utetemperaturen, så risikerer man at kondensasjon på utsatte steder, dette vil igjen kunne medføre lokale råteskader.

 

 

Ang. varme i båt så tenker jeg som så. Om båten ligger på sjøen så kan det være hensiktsmessig med varme hvis det blir så kaldt at en risikerer at noe fryser, men har en varme på så må det også luftes da varm luft bærer mer fukt enn kald luft og må ut for å slippe fra seg fukten. Om den ikke slipper ut vil den sette av fukten mot kalde flater, dvs skape kondens. Varm og fuktig luft slipper fra seg fukten i møte med en kald flate.

 

Om båten er på sjøen og ikke brukes mye, eller kun lagres, ville jeg brukt så lite varme som mulig, feks kun en svak varme ved motor, hvis nødvendig, og luftet relativt godt. Sjøen gir mye varme i seg selv så normalt vil vel det holde. Om en isolerer ekstra over motoren så kan det også hjelpe.

 

Med båt på sjøen så har en i praksis en viss oppvarming året rundt, sammen med god lufting har båten gode forhold.

 

Lufting gir også mindre forskjell på temperatur inne/ute og derav mindre kondensproduksjon i seg selv.

 

Tar høyde for at lukket båt og aktiv avfukter selvsagt gir enda bedre forhold.

-------

Med båt på land blir det litt annerledes. Det vil til en viss grad oppstå temperaturforskjeller mellom inne og ute pga døgnsvingninger. I deler av sesongen er forskjellene store og det vil produseres kondens pga døgnsvingninger. Overdekking av båten vil antagelig hjelpe en del da det stopper direkte sol osv. I mitt hode vil lufting være veldig viktig når båten står på land for å redusere temperaturfoskjell inne/ute til det minimale slik at det ikke blir kondens.

 

Når det blir kaldt nok bærer lufta så og si ikke fukt (relativt sett) og kondensproblemet mer eller mindre forsvinner. Men om man da velger oppvarming så blir temperaturforskjellen inne/ute desto større og en legger til rette for å skape enda mer kondens, men da må jo fukten komme fra ett sted. Om man da lufter godt så vil fukten gå ut og avsettes i friluft, det blir som å få rim i barten en kald vinterdag :-) På et tidspunkt er det meste av fukt drevet ut, men en risikerer også at den setter seg på kalde flater som is, eller noe nærheten og ikke blir drevet ut med mindre en fyrer veldig varmt i båten og flytter kondenspunktet på utsiden av skorget, og det skal godt gjøres...

 

Om man velger oppvarming og lite lufting i den kalde perioden vil fukten sirkulere inni båten. Fra kondens på kalde flater, over til luft og tilbake på kalde flater igjen. Fukt og varme over tid er vel noe av det verste en kan drive med for en båtinnredning så det tror jeg er en dårlig plan.

 

Med strøm på land ville jeg valgt tett båt pluss aktiv avfukting, alternativt så god lufting som mulig uten noen varme.

----------

 

Ang. rengjøring. Sist høst smurte jeg veggene på dass med Johni, sånn møbelpolish, tror det er mest silikonolje eller noe. Ved et uhell gled døra til doen igjen. Når jeg kom til båten senere på høsten var alt jeg hadde smurt med Johni helt svart av svertesopp! Hele veggene og alt var svart av sopp.

 

Det ble full nedvask med svak klorinblanding og siden har jeg ikke sett snurten av svertesoppen og Johni ble satt på land for godt.

 

Og som flere har nevnt, renhold/nedvask er tingen... biologisk materiale er mat for soppen.

Link to post

Ang. varme i båt så tenker jeg som så. (...)

Ja, slik tenker jeg også. Har man varme på, så må båten være godt ventilert. Lukket båt med litt regnvannslekkasjer og varme, det er noe av det værste. Har man ikke noe form for avfukting, så bør båten også være godt ventilert.

 

Videre, har man en elektrisk aktiv avfukter med avløp til sluk, kan man godt også ha noe ventilasjon - avfukteren er såpass effektiv at den meget godt greier å holder en fornuftig RF inne til tross for noe ventilasjon. Prøver man derimot å kontrollere fuktigheten ved passiv fuktfanging (dvs enten mange tørrballer eller en hjemmesnekret oppskalert versjon), så må båten være så potte tett som overhodet mulig.

 

Jeg kom på to til argumenter mot oppvarming som jeg hadde glemt av:

  • Brannrisiko - enhver elektrisk varmeovn innebærer en ekstra brannrisiko, og mange vifteovner og oljefylte ovner er overhodet ikke egnet for langtidsbruk i båt uten tilsyn.
  • Mugg og råte trives bedre i varme enn i kulde - og tildels gjelder dette også kjemiske prossesser, slik som korrosjon - det går raskere jo varmere det er.
Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

For to år siden leide jeg plass i vinterhavn. Mener å huske jeg brukte 250 kwt fra 1 oktober til 1 mars.

Da hadde jeg avfukter innstilt på 50% RF og frostvakt ombord.

Det var aldri under 5 grader under dekk. I perioder var det -14 grader, og minusgrader i uvanlig lange perioder.

 

-så skylder jeg å si at hele skroget over vannlinjen , har blitt etterisolert med 10 og 19 mm skrogisolasjon. -samt storparten av himlingen.

 

Hvordan trives mugg og sopp når det kryper under 4-5 grader? -skulle tro det ikke trivdes da.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...