ravddo Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Min far ønsker å montere ankerwinch på sin seilbåt akterut for fortøyning til land. Hva bør man gå for? Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Førstefender Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 (edited) Jeg monterte ankervinsj i år og valgte Quick Genius, hadde erfaring med denne fra før og har vært helt problemfritt, noe jeg ikke kan si om ankervinsjen fra Ilas som jeg også her erfaring med. Om trent alle deler ble byttet.. og tilslutt også selve vinsjemotoren. Ble et kostbart eierskap. Velg en vinsj med frittfall og helst kjetting, har tau nå selv, men bruker daumann ved litt vind. Edited October 11, 2014 by Førstefender (see edit history) Quote Link to post
Vidar B Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Jeg ville velge Ilas eller Quick. Har Quick nå, men veldig gode erfaringer med Ilas. Kjetting kan anbefales. Ut fra båtlengde er vel 6 mm kjetting den rette dimensjonen. Quote Link to post
SoBo Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Hadde også Quick Genius frittfall, montert innvendig i den forrige båten. (helt problemfritt i sju år) Har Ilas nå, men var mer fornøyd med Quicken når man skal stoppe kjettingen som "renner" fritt ut. PÅ Ilasen er det bråstopp, med kjettingen i kabelaret. Quicken har en clutch system og man får ikke disse slaga belastningene på kabelar/vinsj. Men igrunn, det meste er smak og behag. http://www.seatronic.no/ankervinsj-ankervinsjer-c-229_54/quick-genius-1000f-800w-p-1177 Quote Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ravddo Posted October 13, 2014 Author Share Posted October 13, 2014 Takk for svar. Har vært på jollesamling med ungene i helgen. Vi ønsker å bruke tau. Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts