Jump to content

Temperatur og myke pontonger på rib


BårdK

Recommended Posts

Har en RIB lstående selv. Når den er på land så svinger det enormt. På dagtid når solen skinner så ser de veldig faste og fine ut. På kvelden når sola forsvinner og tempen faller så ser det nærmest ut til at tubene har punktert. Regner med at dette endrer seg på vannet da vanntemperaturen som er stabil, vil gjøre forskjellen mindre mellom dag/natt.

Link to post

Luft utvider seg med temperatur (gasser gjør det, og luft inneholder hovedsaklig nitrogen). En rib har elastiske pontonger. Så de kan være fylt til maks på dagen og fremdeles være helt ok på nattens laveste temperatur for volum endringen tas opp av elstisiteten i pontongene. Slik at på sommeren med relativt jevn temperatur vil dette være helt ok. Dvs uten at man trenger å fylle eller tømme ut luft.

 

På vår og høst der svingningene i temperatur er større vil det være større volumforskjeller i gassen og pontongene er OK på det varmeste (solstek ol) men natten blir å kald at pontongene blir synlig slappe. Som det står over så vil det da ikke være lurt med mindre man har overtrykksventiler, å pumpe opp potonger til maks i kaldt vær uten å tømme litt ut ved maks varme. Men dette er som sagt vår/høst problem.

 

Ang nitrogen så er det bl.a i bildekk enkelte som bruker ren nitrogen. Det hjelper ikke. Gasser utvider seg med tempertur. Så det er en liten urban legend dette med nitrogenfylling ikke endrer volum. Ihvertfall ikke basert på fysikk.

 

Men det kan hjelpe litt at gassen er tørr, dvs at om man fyller med en gass rett fra flasker (som nitrogen) som vil denne inneholde mindre luftfuktighet og det kan bidra til mer stablititet i volum ved endring i temperatur.

Link to post

Selv merker jeg på banekjøring at en slipper å justere trykket etter noen runder med oppvarming av dekkene som en må med luft. En kan kjøre til og fra og under uten å regulere trykket med medbrakt pumpe. Ulempen er at om en må regulere og har kun en vanlig pumpe tilgjengelig så forsvinner effekten fort etter som en blander ut gassen.

Har prøvd både vanlig luft, tørket luft, og Nitrogen. Nitrogen skiller seg relativt mye mer ut i forhold til de andre.

Ren Nitrogen har også mer konsistent utvidelseskoeffisient sammenlignet med mange av luftens andre bestandeler . Samt større molekyler, så siver ikke ut gjennom gummien så fort.

 

Men jeg ser egentlig ingen store fordeler å bruke det i vanlige bildekk og RIB så lenge en ikke har tilgang på gratis Nitrogen veldig lett tilgjengelig.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Fiffig. Får en jo til å tenke litt. Kan det være andre elementer de gangene jeg har kjørt med Nitrogen i dekkene som forårsaker den reduserte variasjonen mon tro.

 

Min erfaring er ivertfall ikke Placebo. Har ved gjentatte ganger merket mindre slitasje på dekkene ved bruk av det. Men så har jeg også passet på å fylle Nitrogen inn i dekket ved påsetting på felgen, for å skvise ut all luft/fugtighet.

Ser Fifth Gear fikk mer trykk etter å varmet opp. Og de nevner jo også at dekket kanskje ikke har helt rent Nitrogen i seg.

 

Rundetidene mine varierer ikke noe avhengig av Nitrogen eller ikke (ivertfall ikke noe jevnt jeg kan måle). Men det har ganske mye å si på slitasjen på dekkene.

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...