BårdK Startet 12.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2014 Så på en rib i går hvor pontongene var ganske myke. Ble fortalt at det skyldtes lav temperatur, men det var ca. 14-15 grader i går. Har to spørsmål: Kan dette være et tegn på at det er noe galt med båten og noe mer generelt, hvor temperaturfølsomme er egentlig pontongene? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Det er vel ikke pontongene som er temperaturfølsomme men lufta inni. Det er helt vanlig på alt oppblåsbart. Derfor kan det også være litt dumt å blåse de maks opp i lave temperaturer Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Torsen67 Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Har en RIB lstående selv. Når den er på land så svinger det enormt. På dagtid når solen skinner så ser de veldig faste og fine ut. På kvelden når sola forsvinner og tempen faller så ser det nærmest ut til at tubene har punktert. Regner med at dette endrer seg på vannet da vanntemperaturen som er stabil, vil gjøre forskjellen mindre mellom dag/natt. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Samme med sånne små robåter. Blåser den fast og hard i solsteken oppi båten, og når man legger den på sjøen for å ro en tur så blir den litt daff.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
3rik Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 fyll de med nitrogen så er problemet løst! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Takk for gode svar, alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Jeg hadde faktisk fenderne fylt med nitrogen :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
alfaalfa Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Luft utvider seg med temperatur (gasser gjør det, og luft inneholder hovedsaklig nitrogen). En rib har elastiske pontonger. Så de kan være fylt til maks på dagen og fremdeles være helt ok på nattens laveste temperatur for volum endringen tas opp av elstisiteten i pontongene. Slik at på sommeren med relativt jevn temperatur vil dette være helt ok. Dvs uten at man trenger å fylle eller tømme ut luft. På vår og høst der svingningene i temperatur er større vil det være større volumforskjeller i gassen og pontongene er OK på det varmeste (solstek ol) men natten blir å kald at pontongene blir synlig slappe. Som det står over så vil det da ikke være lurt med mindre man har overtrykksventiler, å pumpe opp potonger til maks i kaldt vær uten å tømme litt ut ved maks varme. Men dette er som sagt vår/høst problem. Ang nitrogen så er det bl.a i bildekk enkelte som bruker ren nitrogen. Det hjelper ikke. Gasser utvider seg med tempertur. Så det er en liten urban legend dette med nitrogenfylling ikke endrer volum. Ihvertfall ikke basert på fysikk. Men det kan hjelpe litt at gassen er tørr, dvs at om man fyller med en gass rett fra flasker (som nitrogen) som vil denne inneholde mindre luftfuktighet og det kan bidra til mer stablititet i volum ved endring i temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Selv merker jeg på banekjøring at en slipper å justere trykket etter noen runder med oppvarming av dekkene som en må med luft. En kan kjøre til og fra og under uten å regulere trykket med medbrakt pumpe. Ulempen er at om en må regulere og har kun en vanlig pumpe tilgjengelig så forsvinner effekten fort etter som en blander ut gassen. Har prøvd både vanlig luft, tørket luft, og Nitrogen. Nitrogen skiller seg relativt mye mer ut i forhold til de andre. Ren Nitrogen har også mer konsistent utvidelseskoeffisient sammenlignet med mange av luftens andre bestandeler . Samt større molekyler, så siver ikke ut gjennom gummien så fort. Men jeg ser egentlig ingen store fordeler å bruke det i vanlige bildekk og RIB så lenge en ikke har tilgang på gratis Nitrogen veldig lett tilgjengelig. Redigert 12.Oktober.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
alfaalfa Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 For all del Nitrogen har sine positive sider - og fly og andre spesielle brukere har nytten. Men så var det oss andre da, der marginene kanskje ikke betyr helt det samme: http://www.youtube.com/watch?v=knHeUF9JLzg Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Tilbake til "the urban legend": alle gasser under samme trykk endrer volum likt med temperatur : 1/273,15 del per grad celsius. Så for å teste pontoner på en båt så fyll dem opp og la det gå en viss tid. Om temp er lik uiskal de ha samme fasthet, med mindre de lekker Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 alle gasser er å ta litt hardt i, det er kun noenlunde nøyaktig for idelle gasser ved høye temperaturer og lave trykk(gassloven). nitrogen og luft er begge blandt disse:) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Ja, det er viktig å bruke modeller som passer til formålet ;-) Den ideelle gassloven er passe nøyaktig for bildekk og rib pontonger tror jeg nok at det er passe rett å hevde. For å forklare årsakssammenhengene. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Fiffig. Får en jo til å tenke litt. Kan det være andre elementer de gangene jeg har kjørt med Nitrogen i dekkene som forårsaker den reduserte variasjonen mon tro. Min erfaring er ivertfall ikke Placebo. Har ved gjentatte ganger merket mindre slitasje på dekkene ved bruk av det. Men så har jeg også passet på å fylle Nitrogen inn i dekket ved påsetting på felgen, for å skvise ut all luft/fugtighet. Ser Fifth Gear fikk mer trykk etter å varmet opp. Og de nevner jo også at dekket kanskje ikke har helt rent Nitrogen i seg. Rundetidene mine varierer ikke noe avhengig av Nitrogen eller ikke (ivertfall ikke noe jevnt jeg kan måle). Men det har ganske mye å si på slitasjen på dekkene. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.