Jump to content

Vedlikehold og oppbevaring av batterier i vinter


Jankar

Recommended Posts

Har søkt litt rundt, sikkert ikke godt nok. men føler jeg ikke finner så mye om godt vedlikehold av batterier igjennom vintere. hva gjør dere som har hatt båter gjennom vinteren før?

jeg har bare ett batteri i båten som går på alt av starter, motor, stereo, 12v uttak osv. er på litt over 14v ifølge displayet i båten nå. vil gjerne ha det sånn neste år også.

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt rundt, sikkert ikke godt nok. men føler jeg ikke finner så mye om godt vedlikehold av batterier igjennom vintere.

Det er litt informasjon på Båtwiki - Batterier, vedlikehold. Batterier er også nevnt på vinteropplagsguiden.

 

lad det opp,, fyll på vann..(hvis du kan ). lad det opp igjen. koble fra polene.. vask batteriet hvis det er skittent. la det stå kaldt. lad det opp igjen i romjula.

Hvis du skal bruke båten kobler du ikke av polene..

Er det viktig at det lagres kaldt? Har det mye å si?

 

Ikke så veldig relevant for Jankar (som bare har ett batteri) - men jeg har registrert noen insidenter her på BP og i andre forum hvor ett batteri i en parallellkoblet batteribank har tatt kvelden. Dette kan være ganske ille, totalkapasiteten på batteribanken dradd veldig ned, de øvrige batteriene blir utsatt for mye unødvendig slitasje, og man kan også få et betydelig luktproblem dersom batteribanken står under ladning mens båten ikke er i bruk, og det dårlige batteriet koker.

 

Mitt forslag (dersom man allikevel fjerner batteripolene) er å la batteriene stå å hvile seg i et par-tre timer og så måle spenning (og gjerne syrevekt). Hvilespenningen bør være lik, dersom det er signifikant avvik på ett batteri så er det antageligvis lurt å kassere dette batteriet.

 

En ting jeg ikke var klar over - men det er veldig viktig at batteripolene blir strammet godt til når man fester batteriet igjen. Branntilløp og nedsmelting av batteripoler har visstnok forekommet. Selv pleide jeg å ha batteriklemmene ganske løse slik at jeg kunne ta ut og inn batterier, samt koble vekk batterier uten å måtte skru - det er visst ganske farlig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det problem å bare ha batteriene tilkoblet gjennom vinteren når man uansett er tilkoblet landstrøm? Mange inkl meg ligger jo som oftest med landstrøm resten av året

Nei - det er helt OK å ha batteriene i båten så lenge man sørger for at de er toppladet gjennom vintersesongen. Har man dem mer eller mindre permanent koblet til landstrømslader, så bør man sjekke at laderen gir riktig floatspenning.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har tatt batteriet ut av båten og tatt det med hjem, oppbevares i garasjen og lades hver 14 dag sammen med mine bilbatterier.

 

Bruker en CETEK lader MXS 5.0 Polar.

 

Har aldri hatt problemer med mine batterier da de får en "kvessing" hver 14. dag gjennom hele året.

 

Naboen kom innom en dag og lurte på om jeg hadde problemer med mine biler/ batterier ettersom jeg "må lade" så ofte, jeg måtte informere ham om at dette er vedlikeholdslading og dette medfører at jeg har gode batterier.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Et toppladet batteri fryser ikke før ned mot -50oC. Dess lavere temperatur, dess mindre selvutlading. Plasserer du batteriet i dypfryseren, trenger du ikke en gang å etterlade det i løpet av vinteren. Batteri og ladeguruen Paul Rosenquist (som startet og drev Ladac) anbefalte meg dette, dersom jeg fikk lov av kona. Det fikk jeg ikke. Selv lar jeg derfor batteriene stå i båten om vinteren tilkoblet solcellepaneler som gir en fin vedlikeholdslading. Jeg har en lys presenning men panelene får nok lys til vedlikeholdslading like vel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleide å vinterlagre MC-batteriet i fryseboksen. Trengte egentlig ingen vedlikeholdslading i løpet av vinteren så lenge batteriet var friskt og toppladet før "nedfrysing"

Jo kaldere jo bedre.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den tiden jeg bodde i utlandet stod bilen med batteriet tilkoblet i bilen fra august til juni i 3 sesonger, aldri problemer med at batteriet tok kvelden, det var bare å gløde og starte når man kom hjem etter 10 måneder.. litt mindre futt var det, men ikke mye.. Tror en del dramatiserer dette med batterier veldig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den tiden jeg bodde i utlandet stod bilen med batteriet tilkoblet i bilen fra august til juni i 3 sesonger, aldri problemer med at batteriet tok kvelden, det var bare å gløde og starte når man kom hjem etter 10 måneder.. litt mindre futt var det, men ikke mye.. Tror en del dramatiserer dette med batterier veldig..

"litt mindre futt" betyr at batterispenningen har falt i løpet av de tre månedene. Batterier har best av å være fullt oppladet hele tiden.

 

Båtbatterier har et forskjellig bruksmønster enn bilbatterier, man ønsker gjerne å ha lengst mulig levetid på batteribanken, og man merker kanskje ikke like godt at bilbatteriet opererer med halv kapasitet ifht da det var nytt mens man gjerne irriterer seg grønn over dette på båten. Men ja, jeg synes også det virker litt overdrevent å putte batteriet i fryseren. Jaja, har man stor fryseboks "koster" det ikke mye å legge batteriene der :-)

Link to post
Share on other sites

De vil ikke vare kortere... Skal en kunne dokumentere dette, så trenger man et statistisk stort nok utvalg av eksakt like batterier som har gjennomgått eksakt den samme syklusen.. Har man f.eks 20 helt identiske batterier fra samme serie, brukt på eksakt samme måte, så kan man ta 10 av de i båten og 10 vinterlagret et annet sted.. Så vil man kunne danne seg et bilde etter vinteren(e).. Selv om nok 20 batterier er i grenseland lite statistisk utvalg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvutladingen reduseres til det halve for hver 10. grad temperaturen synker. Dette gjelder for "vanlige" bly/syre batterier. Selvutladingen for GEL og AGM er lavere. Å sette batteriene i fryseren er vel lite praktisk dersom en feks. har 4 - 5 store 115Ah batterier. Ikke blir fruen særlig glad, og å håndtere disse batteriene fra batterirommet til frysen, er noen ryggen heller ikke er glad for.

 

Så lad batteriene fullstendig opp, gjør de rene, koble fra polskoene, sjekk at væskenivået er korrekt og la de stå i båten. Sjekk spenningen noen ganger i løpet av vinteren og etterlad ved behov. For friske batterier skal det holde med en etterlading. Men synker spenningen noe særlig under 12,4V, kan det bli behov for flere etterladinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mange sier polskoene skal kobles fra under vinterlagring og lurer litt på hvorfor det ?

 

Selv hadde jeg tenkt å la alle kabler og sko sitte tilkoblet (4 x 115 Ah + 70 Ah bly/syrebatterier). Alle hovedbrytere blir selvfølgelig slått av slik at det ikke er noen strømforbrukere tilkoblet.
Altså slik båten normalt er tilkoblet ved landligge når jeg ikke bruker den gjennom uka, hvor eneste tilkoblingen er "Mastervolten" . Denne gir jo strøm og bruker ingenting.

Har etterfylt og sjekket syrevekt i helga samt sprayet polene med CRC 6-66 og alt er på stell.

Båten skal lagres inne i kald hall og tanken var å koble til Mastervolten for 2-3 dager av gangen et par-tre ganger i løpet av vinteren for å friske opp ladinga.

 

Er jeg helt på jordet her eller er dette en kurant måte å lagre på ?

Link to post
Share on other sites

Det å kun slå av hovedbryterne, burde jo være helt greit dersom en er sikker på at ikke en eller annen liten forbruker er koblet på mellom bryter og batteri. Hva med den ekstra ledningen til radioen for at ikke radioen skal glemme innstilte stasjoner? Og er hovedbryteren ren og ikke har krypstrøm? Helt sikker på at kabel fra batteriet til bryter ikke ligger og gnisser mot jord og kan lage kortslutning? Så å koble fra polskoene, er kun for å være helt på den sikre siden. Selv slår jeg kun av hovedbryterne og vet at battmeter, utgang av landstrømlader og annet fremdeles er tilkoblet. Men jeg har som sagt solcellepanelet koblet på direkte hele vinteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Sniker inn et spørsmål her... Leser i manualen til min landstrømslader at den har et vedlikeholdsprogram (recycling) som går på 14 dagers sykluser. Dette for å unngå sulfatisering av batteriene. Er det trygt og kanskje til og med fordelaktig og la den stå tilkoblet i vinter? 

Har denne laderen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...