Jankar Startet 12.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2014 Har søkt litt rundt, sikkert ikke godt nok. men føler jeg ikke finner så mye om godt vedlikehold av batterier igjennom vintere. hva gjør dere som har hatt båter gjennom vinteren før? jeg har bare ett batteri i båten som går på alt av starter, motor, stereo, 12v uttak osv. er på litt over 14v ifølge displayet i båten nå. vil gjerne ha det sånn neste år også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) lad det opp,, fyll på vann..(hvis du kan ). lad det opp igjen. koble fra polene.. vask batteriet hvis det er skittent. la det stå kaldt. lad det opp igjen i romjula. Hvis du skal bruke båten kobler du ikke av polene.. Redigert 12.Oktober.2014 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Amen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Har søkt litt rundt, sikkert ikke godt nok. men føler jeg ikke finner så mye om godt vedlikehold av batterier igjennom vintere. Det er litt informasjon på Båtwiki - Batterier, vedlikehold. Batterier er også nevnt på vinteropplagsguiden. lad det opp,, fyll på vann..(hvis du kan ). lad det opp igjen. koble fra polene.. vask batteriet hvis det er skittent. la det stå kaldt. lad det opp igjen i romjula. Hvis du skal bruke båten kobler du ikke av polene.. Er det viktig at det lagres kaldt? Har det mye å si? Ikke så veldig relevant for Jankar (som bare har ett batteri) - men jeg har registrert noen insidenter her på BP og i andre forum hvor ett batteri i en parallellkoblet batteribank har tatt kvelden. Dette kan være ganske ille, totalkapasiteten på batteribanken dradd veldig ned, de øvrige batteriene blir utsatt for mye unødvendig slitasje, og man kan også få et betydelig luktproblem dersom batteribanken står under ladning mens båten ikke er i bruk, og det dårlige batteriet koker. Mitt forslag (dersom man allikevel fjerner batteripolene) er å la batteriene stå å hvile seg i et par-tre timer og så måle spenning (og gjerne syrevekt). Hvilespenningen bør være lik, dersom det er signifikant avvik på ett batteri så er det antageligvis lurt å kassere dette batteriet. En ting jeg ikke var klar over - men det er veldig viktig at batteripolene blir strammet godt til når man fester batteriet igjen. Branntilløp og nedsmelting av batteripoler har visstnok forekommet. Selv pleide jeg å ha batteriklemmene ganske løse slik at jeg kunne ta ut og inn batterier, samt koble vekk batterier uten å måtte skru - det er visst ganske farlig. Redigert 12.Oktober.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
magnuje Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Er det problem å bare ha batteriene tilkoblet gjennom vinteren når man uansett er tilkoblet landstrøm? Mange inkl meg ligger jo som oftest med landstrøm resten av året Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Er det problem å bare ha batteriene tilkoblet gjennom vinteren når man uansett er tilkoblet landstrøm? Mange inkl meg ligger jo som oftest med landstrøm resten av året Nei - det er helt OK å ha batteriene i båten så lenge man sørger for at de er toppladet gjennom vintersesongen. Har man dem mer eller mindre permanent koblet til landstrømslader, så bør man sjekke at laderen gir riktig floatspenning. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Hei Jeg har tatt batteriet ut av båten og tatt det med hjem, oppbevares i garasjen og lades hver 14 dag sammen med mine bilbatterier. Bruker en CETEK lader MXS 5.0 Polar. Har aldri hatt problemer med mine batterier da de får en "kvessing" hver 14. dag gjennom hele året. Naboen kom innom en dag og lurte på om jeg hadde problemer med mine biler/ batterier ettersom jeg "må lade" så ofte, jeg måtte informere ham om at dette er vedlikeholdslading og dette medfører at jeg har gode batterier. Redigert 12.Oktober.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jankar Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 jeg tenkte å legge det i garasjen. jeg vet at det blir kaldt i garasjen når det er som værst ute siden jeg hadde noen vannflakser stående ute som frøys, har dette noe å si? hvordan er det å vedlikeholdslade et batteri som er "frossent"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 et batteri med god spenning fryser ikke.. hold det over 12,4 volt. da går selvutlading saktere. batterier står i biler når det er 30 minus ute, det går bra hvis de er i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Et ladet batteri tåler frost. Tenk deg bilbatteri i -30 grader. Ikke noe problem for batteriet. En topplading av batteriet i ny og ne holder ved lagring, en må ikke nødvendigvis ha noe superduper vedlikeholdslader (selv om sikkert veldig greit å ha). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Et toppladet batteri fryser ikke før ned mot -50oC. Dess lavere temperatur, dess mindre selvutlading. Plasserer du batteriet i dypfryseren, trenger du ikke en gang å etterlade det i løpet av vinteren. Batteri og ladeguruen Paul Rosenquist (som startet og drev Ladac) anbefalte meg dette, dersom jeg fikk lov av kona. Det fikk jeg ikke. Selv lar jeg derfor batteriene stå i båten om vinteren tilkoblet solcellepaneler som gir en fin vedlikeholdslading. Jeg har en lys presenning men panelene får nok lys til vedlikeholdslading like vel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jankar Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 får hive det i frysern da og sjekke spenning rundt jul og evt lade litt om det trengs da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 La det stå i garasjen med god samvittighet, du. Er helt prima det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Jeg pleide å vinterlagre MC-batteriet i fryseboksen. Trengte egentlig ingen vedlikeholdslading i løpet av vinteren så lenge batteriet var friskt og toppladet før "nedfrysing" Jo kaldere jo bedre. Redigert 12.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Den tiden jeg bodde i utlandet stod bilen med batteriet tilkoblet i bilen fra august til juni i 3 sesonger, aldri problemer med at batteriet tok kvelden, det var bare å gløde og starte når man kom hjem etter 10 måneder.. litt mindre futt var det, men ikke mye.. Tror en del dramatiserer dette med batterier veldig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Den tiden jeg bodde i utlandet stod bilen med batteriet tilkoblet i bilen fra august til juni i 3 sesonger, aldri problemer med at batteriet tok kvelden, det var bare å gløde og starte når man kom hjem etter 10 måneder.. litt mindre futt var det, men ikke mye.. Tror en del dramatiserer dette med batterier veldig.. "litt mindre futt" betyr at batterispenningen har falt i løpet av de tre månedene. Batterier har best av å være fullt oppladet hele tiden. Båtbatterier har et forskjellig bruksmønster enn bilbatterier, man ønsker gjerne å ha lengst mulig levetid på batteribanken, og man merker kanskje ikke like godt at bilbatteriet opererer med halv kapasitet ifht da det var nytt mens man gjerne irriterer seg grønn over dette på båten. Men ja, jeg synes også det virker litt overdrevent å putte batteriet i fryseren. Jaja, har man stor fryseboks "koster" det ikke mye å legge batteriene der :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Dagen Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Jeg lader batteriene noen ganger (3 ganger kanskje) i løpet av vinterlagringen. Men de står naturligvis i båten. Tror på ingen måte at de tar skade av det. Om batteriene skulle vare noe kortere tid av at de blir stående i båten om vinteren, så får det heller være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 De vil ikke vare kortere... Skal en kunne dokumentere dette, så trenger man et statistisk stort nok utvalg av eksakt like batterier som har gjennomgått eksakt den samme syklusen.. Har man f.eks 20 helt identiske batterier fra samme serie, brukt på eksakt samme måte, så kan man ta 10 av de i båten og 10 vinterlagret et annet sted.. Så vil man kunne danne seg et bilde etter vinteren(e).. Selv om nok 20 batterier er i grenseland lite statistisk utvalg Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Selvutladingen reduseres til det halve for hver 10. grad temperaturen synker. Dette gjelder for "vanlige" bly/syre batterier. Selvutladingen for GEL og AGM er lavere. Å sette batteriene i fryseren er vel lite praktisk dersom en feks. har 4 - 5 store 115Ah batterier. Ikke blir fruen særlig glad, og å håndtere disse batteriene fra batterirommet til frysen, er noen ryggen heller ikke er glad for. Så lad batteriene fullstendig opp, gjør de rene, koble fra polskoene, sjekk at væskenivået er korrekt og la de stå i båten. Sjekk spenningen noen ganger i løpet av vinteren og etterlad ved behov. For friske batterier skal det holde med en etterlading. Men synker spenningen noe særlig under 12,4V, kan det bli behov for flere etterladinger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Jeg ser at mange sier polskoene skal kobles fra under vinterlagring og lurer litt på hvorfor det ? Selv hadde jeg tenkt å la alle kabler og sko sitte tilkoblet (4 x 115 Ah + 70 Ah bly/syrebatterier). Alle hovedbrytere blir selvfølgelig slått av slik at det ikke er noen strømforbrukere tilkoblet.Altså slik båten normalt er tilkoblet ved landligge når jeg ikke bruker den gjennom uka, hvor eneste tilkoblingen er "Mastervolten" . Denne gir jo strøm og bruker ingenting. Har etterfylt og sjekket syrevekt i helga samt sprayet polene med CRC 6-66 og alt er på stell. Båten skal lagres inne i kald hall og tanken var å koble til Mastervolten for 2-3 dager av gangen et par-tre ganger i løpet av vinteren for å friske opp ladinga. Er jeg helt på jordet her eller er dette en kurant måte å lagre på ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Tja, jeg har nå et par forbruk som ikke går innom en hovedbryter, f.eks. VHF og lensepumpe. Men jeg kobler ikke fra. Er for praktisk med strøm til lukeløfteren på motorromsluka. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 (redigert) Det å kun slå av hovedbryterne, burde jo være helt greit dersom en er sikker på at ikke en eller annen liten forbruker er koblet på mellom bryter og batteri. Hva med den ekstra ledningen til radioen for at ikke radioen skal glemme innstilte stasjoner? Og er hovedbryteren ren og ikke har krypstrøm? Helt sikker på at kabel fra batteriet til bryter ikke ligger og gnisser mot jord og kan lage kortslutning? Så å koble fra polskoene, er kun for å være helt på den sikre siden. Selv slår jeg kun av hovedbryterne og vet at battmeter, utgang av landstrømlader og annet fremdeles er tilkoblet. Men jeg har som sagt solcellepanelet koblet på direkte hele vinteren. Redigert 14.Oktober.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Sniker inn et spørsmål her... Leser i manualen til min landstrømslader at den har et vedlikeholdsprogram (recycling) som går på 14 dagers sykluser. Dette for å unngå sulfatisering av batteriene. Er det trygt og kanskje til og med fordelaktig og la den stå tilkoblet i vinter? Har denne laderen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Jeg lar batteriene stå i båten med ctek laderen tikoblet hele tiden, det har aldri vært noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stekepanne Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Hvis laderen har et eller annet program for vedlikeholdslading er dette laget for, og fordelaktig, å bruke gjennom hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.