Jump to content

Pottebrenner i seilbåt - Refleks vs. Dickinson.


remiremi

Recommended Posts

Hei

 

For mange år sidan var eg om bord i ein svensk langturbåt med namn Lindisfarne. (Dei har heimesida.)

Dei hadde ein refleksomn der sirkulasjonsvatnet blei varma i eit kammer utanfor omnen.

Omnen hadde òg luftinntak under. Dette kunne koplast til ein slange, slik at ein kunne ta forbrenningsluft frå kor som helst i båten.

 

Hvilken teknologi er det?

Jeg vurderte sterkt å kjøpe Glembringen med varmesløyfe med tanke på å spre varmen til gulv og lugarer som et framtidig prosjekt men Glembring sa klart fra at skulle en ha varmespiral i ovnen MÅTTE den brukes ellers ville den overopphetes og ødelegges.

Også litt greit at Glembring har termostatregulering av oljeregulatoren som opsjon, lurer på hvorfor de andre ikke har det (eller har de endelig tatt til fornuft og fått den muligheten?). Det er ikke en nøyaktig termostat med gradeinnstilling men fungerer ganske fint likevel.

Link to post
Share on other sites

Aller helst skulle jeg kjøpt en brukt ovn i rimelig grei stand. Men plassering av regulator på ovnen kan være ett problem siden ovnen skal brukes i seilbåt, og under seilas. Og det vil være vanskelig å endre regulators plassering selv på en brukt-kjøpt ovn. Ved kjøp av en ny ovn er pris, effekt, forbruk og "peiskos" viktige barometre å ta hensyn til. Så jeg lager en liten oversikt over mulige aktuelle ovner og hva jeg har funnet ut så langt. Som en liten huskeliste til meg selv, og andre som er i samme situasjon.

 

Refleks 66m/mk forhandles i Norge av Shelby. Målene til Refleks 66 er geniale (H320*B160) og ovnen bør være enkel å plassere i båten. Men den leveres dessverre ikke med "vindu" Ovnen leverer en maks effekt på 1600W med et maks forbruk på 0.3L pr time. Den billigste modellen fra Shelby en gulvstående modell og koster 6500.- ekskl mva.

 

Dickinson M100 er den minste av flere fine modeller fra Dickinson. Denne har noen centimeter større mål enn Refleks, men dette er grunnet "kåpen" som omgir ovnen og beskytter små barnehender fra en gloheit ovn. Pluss til Dickinson for denne beskyttelsen. Denne modellen har også "vindu" slik at det blir litt "peisstemning" i båten. Ovnen har et forbruk på 0.15L pr time (0.9gallon/24h) ved laveste effekt og leverer en maks effekt på 3500W (12.000BTU/h). Ved dagens valutakurs vil denne modellen koste 4600.- ekskl. mva.

 

Glembring kaminen IG 92/5 er nesten lik Refleks i utførelse, størrelse og effekt. På papiret hevder Grembring et mindre drivstoffforbruk ved maks effekt enn Refleks, men teori og praksis er to forskjellige ting. Glembring leveres som standard uten "vindu" men dette kan leveres om ønskelig. Det er pr dags dato ingen forhandlere i Norge, såvidt jeg vet. En engelsk forhandler kan levere denne ovnen til NOK 7700.- ekskl mva. Og er dermed det dyreste alternativet.

 

Skal man i tillegg ta kostnader på tilbehør som ovnsrør, dekksgjennomføring, pipehatt o.l. så kommer Dickinson M100 klart best ut så langt. Den er har en fin form, "vindu" og beskyttelse for små barnehender som standard. Uslåelig pris på selve ovnen, og er spesielt billig på tilbehøret som koster en formue i hos norske forhandlere.

 

Bilder av ovnene 1. Dickinson M100 2. Refleks 66m 3. Glembring IG

 

bilde

Refleks 66m - https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57347/66mweb.jpg

Dickinson M100 - https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57347/dickinson_m100.jpg

Glembring IG 92/..- https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57347/glembring_ig.jpg

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kan være fleksibel mht. retningen eksosrøret tar så har du jo muligheten til å snu ovnen slik at regulatoren havner langskips og så gjøre tilpasning på eksosrøret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan være fleksibel mht. retningen eksosrøret tar så har du jo muligheten til å snu ovnen slik at regulatoren havner langskips og så gjøre tilpasning på eksosrøret.

 

Kom akkurat ove ren brukt Refleks 62m, modellen over 66m, til en rimelig pris. Og slik det ser ut på bildet så står eksos og regulator i linje ovenfor hverandre.

Litt vanskelig å se, men mulig denne kan være ett rimelig alternativ til en ny overpriset ovn.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har Dickinson Newport i min Bavaria 37 cruiser og har gode erfaringer med denne. Du finner monteringsanvisning på hjemmesidene til Dickinson, og der står det at ovnen må monteres med regulator i lengderetning av seilbåter, og at den da klarer inntil 15 grader krengning.

 

Teoreitisk forbruk stemmer også godt i praksis, jeg regner 5 liter i døgnet og da har jeg litt å gå på hvis jeg ikke klarer å fylle dagtanken når den teoretisk skulle vært tom. Vi bruker båten og ovnen hele året, når det er sommer og varmt (altså ca 16 grader litt utpå en vestlandssommerkveld) blir det ca 25 grader i salongen. Hos oss er ovnen montert ved siden av kartbordet - altså ganske langt bak i båten - og varmen stiger fint opp under kalesjen og tørker/varmer cockpit. Fint når det regner :smiley:

 

På vinteren holder holder "peisen" båten god og varm selv om det er minus 10 ute.

 

Jeg støvsuger (kald) ovn en gang iåret, da må jeg skrape litt sot/koks nederst i potta, og har aldri hatt problemer med opptenning og drift. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at ovnen brenner renere med vanlig autodiesel (grønn) enn på marindiesel. Det har nok noe med krav til renhet i bildiesel ift til lavere kvalitetskrav til marine diesel. Det blir også litt varmere med autodiesel enn marinediesel.

 

Vi lar ovnen brenne om natten og lar luken ut til cockpit stå halvveis åpen - og har alltid tørr og varm båt til frokost. Om vinteren har jeg latt ovnen brenne i flere uker i strekk for å holde båten tørr og varm. (har 400 w elektrisk varme til vanlig, det blir litt lite når det blir noen minusgrader).

 

Hvis du kjøper Newport direkte fra Canada/USA, vær obs på at nippelen for påkobling av kobberrør for diesel har tommemål og da er det vanskelig å finne et kobberrør som passer. Ovnene som selges av importør i Norge leveres med en ekstra nippel som er metrisk.

 

Jeg kjøpte min ovn hos Maritim, tror de er importør. Ovn med pipe, dempesjeld (barometric damper), gjennomføring, pipehatt og beskyttelssgitter for pipe kom på ca 13.000 alt i alt.

 

Etter at Newport'en ble montert, har ikke den bråkete og strømslugende dieselvarmeren blitt startet en eneste gang - på 3 år...

 

Prøver å legge inn et bilde...https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16863/newport_in_bavaria_37.jpg

Redigert av spk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Refleks 66 som jeg hadde, var i en 27 foter som var delvis isolert, og var i bruk om vinteren også. 62 modellen er MYE større. Bestilte den først, men måtte bytte.

Når det gjelder Dickinson Newport, så er ikke det noen stor ovn. 1600 - 3800w, og relativt beskjedne mål. Den du kaller M100, er vel en Sigmar ovn?

Hvis ikke den har skiftet navn. Den varmer ikke på langt nær så godt som Newport, og har en mye mindre omkrets på brennkammer. De som har røykrøret ut på toppen, krever mindre monteringsplass.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Dickinson Newport i min Bavaria 37 cruiser og har gode erfaringer med denne. Du finner monteringsanvisning på hjemmesidene til Dickinson, og der står det at ovnen må monteres med regulator i lengderetning av seilbåter, og at den da klarer inntil 15 grader krengning.

 

Etter at Newport'en ble montert, har ikke den bråkete og strømslugende dieselvarmeren blitt startet en eneste gang - på 3 år...

 

Prøver å legge inn et bilde...https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16863/newport_in_bavaria_37.jpg

 

Veldig fin installasjon og plassering.

Jeg har undersøkt hvem som forhandler Dickinson i Norge, og såvidt jeg vet er det ingen nå i dag. Maritim var jeg innom men de hadde ikke ovn eller tilbehør.

Link to post
Share on other sites

Refleks 66 som jeg hadde, var i en 27 foter som var delvis isolert, og var i bruk om vinteren også. 62 modellen er MYE større. Bestilte den først, men måtte bytte.

Når det gjelder Dickinson Newport, så er ikke det noen stor ovn. 1600 - 3800w, og relativt beskjedne mål. Den du kaller M100, er vel en Sigmar ovn?

Hvis ikke den har skiftet navn. Den varmer ikke på langt nær så godt som Newport, og har en mye mindre omkrets på brennkammer. De som har røykrøret ut på toppen, krever mindre monteringsplass.

 

Dickinson M100 ( former Sigmar ) står det på nett. Hjemmesiden til Sigmar er fortsatt oppe å går dog. Den selges under begge navnene hos forskjellige forhandlere. Lurer på om Dickinson har kjøpt Sigmar.

 

Til bruk i min båt er en av de minste ovnene, f.eks Refleks 66 elller Dickinson M 100, det beste valget tror jeg. Refleks 62 blir litt vel stor. Det eneste som taler til fordel for 62m er at det er et stort utvalg av veldig rimelige brukte ovner til salgs. Dickinson Newport liker jeg veldig godt, men den blir for stor rett og slett. Jeg ville sannsynligvis ende opp med å ha den på minimum effekt hele tiden. Og etter hva jeg forstår så er forbrenningen av drivstoffet best fra middels effekt og opp. Men jeg avskriver ingen ovner foreløpig, dukker det opp en Dickinson Newport på bruktmarkedet så får jeg se om det kan være aktuelt å kjøpe en slik.

 

Har du noen erfaringer å dele ang ute og inne temperatur i båten når du fyrte med Refleksen, holdt den en grei inne temperatur?

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant en serie videoer på youtube hvor en danske går gjennom deler av prossessen med å installere en Refleks m66 i en Albin Ballad 30ft.

Innbygging av ovn, pipe og dekksgjennomføring, osv. Greit å ta en titt dersom man vurderer å gjøre det samme selv. Man får også ett godt inntrykk av størrelsen på ovnen. I en av videoene brenner ovnen for full effekt og da oppnår han en temperatur på +29`c inne i båten, med en ute-temp på +10`c. Da var ikke forpiggen stengt.

 

Det har vært ett usikkerhetsmoment for meg om hvilken ovn jeg må ha i båten for å holde en grei temperatur på kalde dager. Men etter å ha sett videon antar jeg at en Refleks 66m/mk eller Dickinson M100 burde holde greit.

 

How to install an Refleks 66m marine diesel heater :)

 

#Dieselheater #Dieselovn #Dieselvarmer #Oljeovn

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske noe temperaturer inne/ute med refleksen, men varmt nok både sommer og vinter med både refleks og newport .Lav styrke og lufting på kalde sommerdager og høst, og noe høyere på vinter. Jeg har aldri problemer med å få det varmt, og regulerer heller med lufting. Tørr båt i fuktig vær, og lar den gjerne brenne hele helgen når jeg er på tur høst og vinter. Refleksen er vel på 1800W ca, og det var en helt annen varmekapasitet enn Eberen på 2000W ga i samme båt. Newport, er som tidligere nevnt, mye bedre å regulere og brenner renere etter min erfaring. Største utfordringen med disse ovnene, er å fordele varmen gjevnt. Der er varmeveksleren til røykrøret på dickinson fin, hvor du via vifte og luftslange også kan få varme til annen kabin eller ned ved dørken. Se "heatex" på hjemmesiden. Maritim selger vel Dickinson. Hvor stor båt skal du ha den i?

Link to post
Share on other sites

Ser på hjemmesiden til Maritim at de selger Dickinson Newport for den nette sum av 9000.- norske blanke kroner. Til sammenligning selger 2gomarine samme ovnen for nesten 4000.- kroner mindre, inkl. moms! Ran på høylys dag kalles det maritim driver med. Hos denne kanadiske nettsiden koster ovnen 4500.-, 50% mindre enn Maritim mao. Jeg var nå forøvrig innom Maritim og spurte om de hadde noen pottebrennere men da sa de nei. Kanskje de bare selger den gjennom nettsiden. Rart at de ikke sa noe om det..

 

Jeg håper dog å finne en brukt ovn, og dersom jeg er heldig følger tilbehøret med.

 

Denne M100 modellen fra Dickinson, har du noe erfaring med den? Tennes og reguleres den på samme måte som Newport ovnen?

Link to post
Share on other sites

Største utfordringen med disse ovnene, er å fordele varmen gjevnt. Der er varmeveksleren til røykrøret på dickinson fin, hvor du via vifte og luftslange også kan få varme til annen kabin eller ned ved dørken. Se "heatex" på hjemmesiden.

Varmeveksler høres forlokkende ut. Anskaffelse av Ovn er førsteprioritet, dog :wink: Ikke bare anskaffelse, men også finne ut av hvilken type og størrelse. Øker Ikke strømforbruket med varmeveksler, pga elektriske vifter? Hovedårsaken til å installere en pottebrenner, og ikke en typ webasto eller lignende, er jo at de ikke bruker strøm.

 

Bilde: Varmeveksler

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg festet ei PC-vifte rett bak ovnen som blåser over ovnen og dermed skaper litt mer sirkulasjon av varmen. Den trekker minimalt med strøm (0,45w/0,0375A) og sirkulerer varmen merkbart bedre rundt om i salongen enn når den ikke står på. Tenker på å legge ned en lufteslange i den ene benken og dermed suge luft fra andre enden av salongen og blåse ut over ovnen. Som et billigere alternativ for å fordele/utnytte varmen bedre :wink:

Link to post
Share on other sites

M100 er akkurat samme prinsippet. Har en slik i familien, og har litt problemer med regulering og jevn drift, så har ikke blitt så glad i den, men kan være en god ovn selv om ikke vi er helt i mål enda.

Den refleksen på youtube brenner altfor hardt. Skal ikke være rød på røykrøret og brumme slik. For mye diesel.

Der ser du også hvor mye plass du må ha med røykrør på siden i stedet for oppå.

Link to post
Share on other sites

Eller denne? Bruker ikke strøm, og starter og går så lenge ovnen er varm. Har hatt den i flere år på min Dickinson Antarctic. :thumbsup:

Absolutt en interessant vifte :thumbsup: Har sett på og vurdert en slik en tidligere, men ser at den foreløpig er noe dyr i forhold til en PC-vifte til en hundrelapp..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ecofan som står til pynt på peisen på hytta. Klarer overhode ikke å se at den har noen effekt i det hele tatt. Det krever noe energi å flytte luft og Ecofan viften sviver greit rundt men det må være verdens minst effektive vifte...

 

PC vifte i en såpass størrelse at den støyer i meste laget gjør en grei jobb med å flytte varme.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På en hytte har den nok ikke noen virkning, da det gjerne er for store rom. Men i en cabin i en båt på 36 fot, gjør den nytten. Jeg kjenner varmluften når jeg står foran den. Og at den ikke bruker strøm overhode, er en fordel. Men en el- vifte, er gjerne mer effektiv. Dessuten er nok toppen på en Dickinson varmere enn en peis, og viften går fortere jo varmere platen er.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hyttepalasset mitt har en grunnflate på 26 m2 og stua er mindre enn 2/3 av det. Er vel på størrelse med salongen i en 36 foter det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

 

Veldig fin installasjon og plassering.

Jeg har undersøkt hvem som forhandler Dickinson i Norge, og såvidt jeg vet er det ingen nå i dag. Maritim var jeg innom men de hadde ikke ovn eller tilbehør.

 

De ulike Maritim butikkene har nok ulike varer som lagervare. Jeg kjøpte Newport av Maritim i Stavanger, og der er pottebrennere lagervare. Når det gjelder pris, jeg undersøkte også import fra 2gomarine, og kom fram til at jeg ville spare litt over 2.000 kr etter mva og frakt (samt mva på frakt) - altså ca 15% ift kjøp fra Maritim. Så du sparer en del, men "halv pris" er vanskelig å oppnå.

Link to post
Share on other sites

M100 er akkurat samme prinsippet. Har en slik i familien, og har litt problemer med regulering og jevn drift, så har ikke blitt så glad i den, men kan være en god ovn selv om ikke vi er helt i mål enda.

Den refleksen på youtube brenner altfor hardt. Skal ikke være rød på røykrøret og brumme slik. For mye diesel.

Der ser du også hvor mye plass du må ha med røykrør på siden i stedet for oppå.

 

Finner ingen bilder eller bruksanvisninger på den M100 modellen. Men det er altså en luke i front og du tenner ovnen via luken slik som på en Newport-ovn?

Rart at dere har problemer med den. Regulatoren til han karen på youtube videoen var visst feilkalibrert, og fikk derfor alt for mye drivstoff. Etter kalibrering brant den uten problemer. Som demonstrert i denne videoen, hvor han også greier å tenne ovnen uten å miste øyenbrynene :wink: Kanskje ovnen dere har trenger en kalibrering?

Link to post
Share on other sites

 

De ulike Maritim butikkene har nok ulike varer som lagervare. Jeg kjøpte Newport av Maritim i Stavanger, og der er pottebrennere lagervare. Når det gjelder pris, jeg undersøkte også import fra 2gomarine, og kom fram til at jeg ville spare litt over 2.000 kr etter mva og frakt (samt mva på frakt) - altså ca 15% ift kjøp fra Maritim. Så du sparer en del, men "halv pris" er vanskelig å oppnå.

 

Jeg håper å finne en brukt ovn i grei stand.

 

Men siden vi allerede er inne på temaet. Det er fristende å kjøpe en ny, blank og fin, ovn. Men det blir ikke hos Maritim når man kan kjøpe ovnen mye billigere hos andre. Lurer på om det er noen fra maritim som har fått med seg denne tråden for i går kostet en Newport 9300.-, og i dag "bare" 8990.-.

Prisene hos go2marine er inkludert 20% VAT (mva). Og da blir stemmer det som du sier at du sparer 2000.- . Dersom du bestiller en ovn hos go2marine ber du spesifikt om et pristilbud uten 20% VAT siden oven skal eksporterer til Norge. Da slipper man dobbel moms og ender opp med å spare noe over 4000.- i forhold til prisen hos Maritim.

Link to post
Share on other sites

Rundt årtusenskiftet innstalerte vi en Taylor pottebrenner i vår Alo 33. Den kan forsynes med diesel på to forskjellige måter. Enten falltank/dagtank eller pumping rett fra dieseltanken. Jeg valgte det siste. Det snakkes mye om plassering av regulator, maks helningsvinkel osv. Tayloren har ingen egentlig regulator. Pumpeversjonen føler på mottrykket og slår et slag innimellom (knapt hørbart) Så er det en nåleventil som kontrollerer hvor mye diesel som slipper gjennom. Mengden kan avleses på antall drypp i minuttet i et lite dryppkammer med vindu.

 

Så lenge den er stilt inn på ønsket varme kan jeg ikke se hvorfor den ikke kan fungere ved krenging. Ved stor krenging kan det være vanskelig å avlese antall dråper, og hvordan brennkammeret oppfører seg i 45 graders krenging har jeg ingen formening om.

 

bilde

 

Ovnen bygger lite, som du kan se av målene over.

 

Den ble kjøpt hos Progress Ingeniørfirma

 

 

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en bra ovn. Jeg ble nettopp oppmerksom på Taylor ovnen og visste ikke om denne, eller Glembring, for inntil nylig. Taylor ovnen ser ikke så veldig ulik Dickinson Newport ovnen ser det ut til. Er det "vindu" på den? Man sparer nok mye plass i båten på å ikke ha en dagtank men en slik direktepumpe fra hovedtanken. Man slipper vel også å tenke på at en dagtank må stå høyere en regulatoren. Spesifikasjonene på pumpen er visst på 0.01A og det kan jo være mulig å overleve selv om batteribanken ikke er den største. Du skriver at modellen med pumpe ikke har regulator. Dette skulle jeg gjerne visst mer om.

 

Jeg er dog primært ute etter en grei brukt ovn, og dessverre finner jeg ikke mange Taylors på bruktmarkedet.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...