Jump to content

Pottebrenner i seilbåt - Refleks vs. Dickinson.


remiremi

Recommended Posts

Har selv ikke erfaring med noen av disse pottebrennerne som er nevnt, så jeg tar imot all informasjon jeg kan få. Planen er i utgangspunktet å montere en dagtank og kople den til hovedtanken. Men er åpen for alternative løsninger. Spesielt dersom man kan spare plass i båten.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra første posten i denne tråden.

 

Hvor mange timer/år tåler disse ovnene før den må restaureres?

 

Jeg er vil mest sannsynlig kjøpe en brukt pottebrenner, men ovnene som ligger til salgs ser ut til å være både gammel og godt brukt.

 

Refleks Oljeovne skriver i sin monteringsveiledning, følgende under avsnittet- utskiftning av reservedeler :

 

Sitat: "Brænderpotte og kobberspiral har en gennemsnitlig levetid på 8-10 år.

 

Brænderpotten er konstrueret således, at defekter normalt først fremkommer i brænderpottens øverste ring, (opphængingsringen), det ses som gennemtæring, hvorved der suges falsk luft til forbrænningen, med en soden flamme til følge og en meget dårlig varmeeffekt. En ny brænderpotte er meget påkvævet.

 

En olieovn som står ubenyttet med saltvand i brænderpotten gennem-tæres på mindre enn ett halvt år." Sitat slutt.

 

Siden alle de overnevnte ovnene er bygd opp på samme prinsipp så gjelder vel det Refleks skriver for samtlige ovner også.

Og er noe man bør være obs på ved kjøp av brukt ovn.

 

Noen som har erfaringer å dele vedr. denne "forbrenningspotten", utbytting av den, osv?

Link to post
Share on other sites

Taylor ovnen ser ikke så veldig ulik Dickinson Newport ovnen ser det ut til. Er det "vindu" på den? Man sparer nok mye plass i båten på å ikke ha en dagtank men en slik direktepumpe fra hovedtanken. Man slipper vel også å tenke på at en dagtank må stå høyere en regulatoren. Spesifikasjonene på pumpen er visst på 0.01A og det kan jo være mulig å overleve selv om batteribanken ikke er den største. Du skriver at modellen med pumpe ikke har regulator. Dette skulle jeg gjerne visst mer om.

Det er et lite vindu ved brennkammeret, men det er ikke like stort som det Dickinson Newport har. Det er også en "dør" foran brennkammeret som beskyttelse mot varme overflater. Som vist på linken er dette lokket forsynt med huller, men det vil nok skjule innsynet til flammen ganske godt likevel. Vi pleier å ha denne døren halvveis åpen for å skape et skjold som sender varmen akterover i båten.

 

Jeg har ikke erfaring med versjonen med dagtank, men jeg kan ikke se at den versjonen heller trenger regulator. Som sagt er regulatoren erstattet av en liten nåleventil (kontrollventil) som står installert inline i røret fra dieseltanken/dagtanken. Standard er at ventil og dryppglass er montert på venstre side av ovnen. Det er også en temperaturføler. Jeg sier ikke at det er umulig, men det kan nok bli litt utfordringer å flytte det til den andre siden, Bl.a. på grunn av at denne føleren går inn i et lite hull på venstre side i brennkammeret.

 

Jeg vet ikke helt hva du vil vite mer om, men opptenning skjer på følgende måte:

  • Strømmen til pumpen settes på
  • En LITEN mengde rødsprit sprutes inn i brennkammeret for å forvarme så dieselen tenner
  • Rødspriten tennes på
  • Når rødspriten begynner å brenne ut er det klart for å åpne for diesel. I starten må en magnetventil som stopper for dieselen overstyres ved holde en knapp inne. Når dieselen har tatt fyr slik at temp-føleren føler at det varmt kan knappen slippes (ca 1 minutt)
  • Hvis du var fornøyd med varmeinnstillingen sist du brukte ovnen er du nå ferdig. Hvis ikke kan du justere litt på ventilen for å øke/minke dieselmengden. Siden det er en treghet i systemet, er det rett under ventilen montert et dryppglass hvor du kan telle antall dråper i minuttet

 

Hvis jeg skal si noe negativt om ovnen er at den kan være litt kilen ved forbrenningen. Den liker best at det kommer 110-120 dråper i minuttet. Hvis ikke blir forbrenningen dårlig.

 

Når det gjelder utskifting av brennkammeret/forbrenningspotten merket vi ifjor at det lakk litt diesel ut nederst. Ovnen er da 15 år gammel, så det de skriver om levetid kan jeg vel skrive under på.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sitat: "Brænderpotte og kobberspiral har en gennemsnitlig levetid på 8-10 år.

 

Brænderpotten er konstrueret således, at defekter normalt først fremkommer i brænderpottens øverste ring, (opphængingsringen), det ses som gennemtæring, hvorved der suges falsk luft til forbrænningen, med en soden flamme til følge og en meget dårlig varmeeffekt. En ny brænderpotte er meget påkvævet.

 

En olieovn som står ubenyttet med saltvand i brænderpotten gennem-tæres på mindre enn ett halvt år." Sitat slutt.

...

Noen som har erfaringer å dele vedr. denne "forbrenningspotten", utbytting av den, osv?

Når vi kikket på Tabita, stod det en vedovn i den, men vi kunne få en Refleks-ovn istedet, for det hadde stått der før. vi takket ja til Refleks-ovnen, men den ble stående i båten hele sommeren uten at den ble koblet til og testet. Fant ut noen mnd etter at Tabita hadde ligget 10 dager i Egersund, at importøren og verkstedet holdt til der...

 

Når Tabita kom opp til Trondheim i høst gjorde rederen forsøk på å få den til å fungere. Den øverste ringen i brennpotta var så godt som borte, og ovnen ble sendt til Egersund for overhaling. Tror jobben kom på ca 4500kr med deler.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Inntrykket mitt er at de litt større bruktovnene som er til salgs, f.eks Refleks 62m som det finnes drøssevis av på nettet, har stått i fiskebåter eller lignende. Hvor selger er klar over at ovnen har begrenset levetid, og dette reflekteres i prisen på ovnen. Mens de som selger mindre ovner som har stått i fritidsbåter tror det er evighetsmaskiner som er laget av gull! :lol: Hvor selger ikke bryr seg, eller har tenkt over, at en ovn har begrenset levetid. Noe som reflekteres i blodprisen som forlanges. Dersom en vurderer å kjøpe brukt ovn er dette noe en må være obs på slik at man unngår å gjøre et bomkjøp hvor ovnen lekker, ikke brenner ordentlig, osv. Legger ved ett bilde fra en annen tråd jeg fant her inne hvor forbrenningspotten er kaputt.

Forbrenningspotta nede til venste i bildet.
kk.jpg
Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva du vil vite mer om...

 

Når det gjelder utskifting av brennkammeret/forbrenningspotten merket vi ifjor at det lakk litt diesel ut nederst. Ovnen er da 15 år gammel, så det de skriver om levetid kan jeg vel skrive under på.

 

På en regulator er det vel en "overflow" ventil, eller? Med mye lukt og søl dersom man ikke har en ekstra tank hvor denne dieselen kan gjøre av seg.

Og slik jeg har forstått det så slipper man å tenke på dette med en slik nåleventil som du har. Tenker at de er interessant. Også dette med å bruke en pumpe istedenfor en dagtank for å begrense plassbruken i båten, og andre praktiske saker..

Link to post
Share on other sites

Et båtliv uten pottebrenner er utenkelig...

Vi har Taylors Mod 58. (nederst på siden) Den er såvidt jeg kjenner til ikke lenger i produksjon, og det skyldes nok at den er som ei svigermor, oftest et varmt og hyggelig selskap ombord, men av og til krevende.

 

Har bodd ombord i dagesvis (uke) med temperaturer jevnt på 15 kuldegrader utenfor, inne er det varmt og tørt. Oljeovnen har en fantastisk egenskap til å tørke ut skuta. 2 turer til Shetland og Færøyene, med meget fuktig vær skapte ingen problemer med fuktighet inne. Sengetøyet var tørt hver kveld og knekkebrødet knaste friskt til frokost. Vi henger opp klesvask som har dryppet fra seg ute i salongen over natta, neste morgen er det knusk tørt.

De absolutt beste egenskapene ved en pottebrenner er at den ikke krever strøm, har få mekaniske slitedeler, og er trygg å forlate for opp til flere timer. Vi fyrer døgnet rundt når det kreves, også på natta når vi sover. Har selvfølgelig flere strategisk plasserte røykvarslere.

Når vi er på tur så er første gjøremål etter ankring å sette opp pipa og fyre opp Taylor`n (se midt på siden) Vifta på toppen er en 5 år gamel Ecofan som funker som bare det. Den gir akkurat den luftsirkualsjonen som trengs, uten å blåse så mye stearinlys og oljelampe blaffrer for mye. Når ei dampende gryte kommer på bordet ser en tydelig hvor mye luft som vifta flytter. Taylor`n er såpass stor at vi kan sette en 2 liters kjele på toppen sammen med ecovifta. Neste morgen er det varmt vann klart til morgenkaffen.

 

Svakheter finnes desverre:

Desverre så kan ikke Taylor`n brukes under seilas. Den ikke tåler krenging og pipa kommer i konflikt med bommen. Vår lange utvendige pipe kommer som følge av at ovnen er montert oppe på kjølkassa i salongen og derfor bare har en bitte liten meter innvendig pipelengde opp til taket, og det samme utvendig før den når opp i bommen, noe som gir for dårlig trekk. Dette er en av de uløste utfordringene ombord og mannskapets stadig tilbakevendende hodebry; hvordan får montert en permanent pipe som gir god nok trekk uten at den er til hinder under seilas :headbang:

Det har hendt et par ganger at kraftige vindkast har forårsaket at det har kommet noe røk inn. (Mest plagsomt før vi fikk lengre pipe)

Hos oss er det montert en dagtankt på skottet bak ovnen, så vi må ut i cockpit for å pumpe diesel i kanne for å fylle tanken på 15 liter.

Viktig at flammen er jevnt blå med bare et lite islett av orange på toppen av flammen. Må ikke fyre den for hardt, da soter den masse. Den brenner med orange flamme i begynnelsen før brenneren er blitt ordetlig varm, men så roer den seg og blir nydelig blå.

Største svakhet mer Taylor Mod 58 er at den må forvarmes og tennes fra toppen, noe som krever litt planlegging og en stødig hånd. Vi har løst det med å bruke spritbrikker (hvite opptenningsbrikker) som vi brekker av i et sukkerbitstort stykke og legger i bunnen. Spritbrikken tennes med en lang utgave grill lighter, men mye av handa må ned i ovnen, setter brenngitteret på plass og smeller på lokket, helts før fammene fra spritbrikken nå opp til fingrene. Ja, det er et herk, men det går når du blir vant.

Relativt stor ovn gir stort forbruk. På normal drift holder 15 liter i knapt 3 døgn. Regnskap for årest Svalbardtur (6 uker) viser at vi brukte 220 liter diesel på Taylor`n, men da brandt den nærmest døgnet rundt, bortsett fra når vi seilte.

 

Dette var kanskje litt på sidelinjen av trådstarters intensjoner, men helt opplagt en hyllest til å ha en pottebrenner ombord.

Link to post
Share on other sites

Det var en grei gjennomgang Gyda. Hva Hulda ser mest frem til er når hjemmesiden til Gyda blir oppdatert med reisen foretatt i 2014 :-)

 

Vi vurderte også pottebrenner i Hulda. Og kjøpte til og med inn en Refleks 62 med spiral for radiatoroppvarming. Kom etter hvert til at vi ville ha en ovn som tålte ubegrenset krenging, og som ikke ville sote om den gikk feil. Vi snakket med et par fiskere som hadde fått sotet ned innredingen med akkurat den ovnen vi kjøpte. Derfor solgte vi ovnen og kjøpte Eber D4. Denne har gått døgnet rundt mens jeg har vært på jobb offshore. Dvs. tre uker i strekk, døgnet rundt. Eber bruker maks. 1/2 liter i timen, trekker diesel fra hovedtanken, brukes under seiling. Og har så langt oppført seg upåklagelig, Varmer og tørker hele båten som måler "13- ganger 4 meter".

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Største svakhet mer Taylor Mod 58 er at den må forvarmes og tennes fra toppen, noe som krever litt planlegging og en stødig hånd.

Akkurat det er kanskje en av årsakene til at den ikke produseres lenger (?)

 

Jeg kan ikke se for meg at noen pottebrennere som brenner diesel kan tennes uten forvarming. Til det har diesel for høyt flammepunkt.

 

På modell 079 er tenningen på forsiden av brennkammeret. Ingen fare for brente fingre. Sammen med ovnen følger det med en liten flaske for lagring av rødsprit. Flasken er utstyrt med en tynn slange i toppen som akkurat går inn i det samme hullet som brukes til påtenning. En vanlig fyrstikk er vanligvis nok til å få fyr.

 

Det blir mange ord dette. Jeg skal ned i båten på lørdag. Da kan jeg ta noen bilder.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg fyrer min Dickinson med parafin, som soter mindre, og har et lavere flammepunkt. Har en tank oppe på akterdekket med en fallhøyde ned til ovnen. Jeg river av en stripe med avispapir som stikkes ned i ovnen og dynkes med tennvæske. Etter et par min. tilsettes parafin med regulatoren. Renslig og trygt. Hyggelig å se at M/Y Gyda også bruker Eco Fan for å spre varmen i cabinen. :clap: Den er etter min mening litt av et columbiegg. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me fyrer med parafin i vår Dickinson Newport.

Eg fyrer opp ved å sleppa inn litt parafin, stenga tilførsla og så legga inn ei brennande strimla avispapir (ca. 1,5 * 15 cm). Når det brenn godt opnar eg for parafinen.

Det er best å auka tilførsla gradvis.

 

Me kan fyra sjølv om me seglar, men me kan ikkje ha både bimini og storsegl samstundes.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg slapp litt diesel inn i Glembringen, stengte og tente på med peislighter. De små koksbetene som lå nede i potten fungerte som veke. Når der begynte å bli litt lunk i brenneren skrudde jeg regulatoren opp til minimum og lot den brenne til flammen ble ren og løftet seg opp til øverst i potten så er det på tide å guffe opp. Denne metoden tar litt tid men funker fint.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var en grei gjennomgang Gyda. Hva Hulda ser mest frem til er når hjemmesiden til Gyda blir oppdatert med reisen foretatt i 2014 :-)

 

Vi vurderte også pottebrenner i Hulda. Og kjøpte til og med inn en Refleks 62 med spiral for radiatoroppvarming.

 

Stønn.. Det er mye arbeid og gjøre ferdig hjemmesidene, og med dagen fylt av jobb og andre ting, så blir det i sene kvelder at vi sorterer bilder og ordner på den. Håper å få gjort unna det meste før november blir veldig gammel.

 

Vi laget et opplegg med vannbåren varme via Taylor`n, som har opplegg for dette, men måtte bare konstantere at dette slett ikke fungerte etter hensikten. Et av målene med oljeovnen er å ha oppvarming som ikke bruker strøm. For å kunne koble Taylor`n inn på radiatorene som er tilknyttet den vannbårne varmen fra Webastoen, måtte vi installere ei ekstra sirkulasjonpumpe fordi Taylor`n står oppe på kjølboksen. Så langt alt vel. Taylor`n sørget for varme i alle radiatorer når sirkulasjonspumpa gikk. Problemet oppstod når vi slo av den. Da ble væska i rørene inne i Taylor`n så varm at den kokte og...BOOOM...

En slange i systemet tålte ikke trykket og sprakk, med rundvask av hele salongen som resultat. Heldigvis var vi ute akkurat da det skjedde, for kokende varm radiatorvæske og damp hadde sprutet utover.

 

I ettertid har jeg sett opplegg på passive vannbårne system der oljeovenen står som laveste punkt i sløyfa, og så står radiatorene litt og litt høyre, med den lengst unna brenneren som den høyeste. Væska som varmes i ovnen vil da begynne å stige i rørene og på det viset sirkuleres systemet.

Hos oss står radiatorene litt hulter til bulter hva gjelde høyde, med Taylor´n tronende på toppen.

Enden på visa hos oss er at Tydor`n er koblet fra radiator systemet og lever sitt eget liv, mens Webastoen står for radiatorvarmen når det trengs.

 

Og bare for å ha sagt det, Taylor`n klarer ikke varme opp akter og forluggaren og badet til behagelig "tusle inne temp" på kalde dager, fordi døråpninger og vinkler på rommene hindrer luftgjennomstrømmingen, så vi må ty til Webastoen for å få det gjennomvarmt i alle rom.

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var noe av den samme konklusjonen jeg kom til, Gyda. Refleksen på laveste punktet ville beslaglagt et helt klesskap. Men den ville uansett bli for høy til å kunne gi sentralvarme til forpiggen. Resten ville kunne fungert. Da med sløyfe gjennom hele båten og en ekspansjonstank øverst i akterkabinen med lufting/overtrykksventil til friluft. Eber'n varmer hele båten og kjører tørkeskap. Det skal legges til at Hulda er hinsides godt isolert. Jeg valgte rett og slett den for meg enkleste løsningen. Men jeg ser så absolutt fordelen med en løsning som verken krever beveglige deler eller strøm.

Link to post
Share on other sites

Et båtliv uten pottebrenner er utenkelig...

Vi har Taylors Mod 58. (nederst på siden) Den er såvidt jeg kjenner til ikke lenger i produksjon, og det skyldes nok at den er som ei svigermor, oftest et varmt og hyggelig selskap ombord, men av og til krevende.

 

Kjempefin hjemmeside og flott båt.

Kom over en aktuell ovn i går som selger mente var relativt ny og ubrukt. Men når jeg fikk se bilder viser det seg at det er en av de eldste modellene, mer enn godt brukt og det manglet flere vitale deler. Samt at regulatorens posisjon ikke var optimal i forhold til eksos og montering i båtens lengderetning, dessverre. Men det dukker nok opp noe etterhvert :smiley:

 

Har man batterikapasitet til å drive f.eks en Mikuni varmluftsovn, så er det i mange fordeler med å montere en slik ovn. Det kan også være rimeligere enn å montere en pottebrenner i mange tilfeller, dersom man ser bort fra servicekostnader. Det er bare litt kjipt dersom man plutselig er fri for strøm midt på havet..

 

En grei måte å stadfeste alder på ovnen er å se på regulatoren, og hvilken modell dette er. De eldre modellene har oval form. Disse skiller du fra hverandre med å se på plassering av justeringshullene og farge. Den eldste har svart farge på dekslet, så er det en modell med grå farge men med 2 hull til justeringsskruene. Siste ovale modellen er det bare ett justeringshull og du må av med dekslet for å komme til skrue nr to. Siste modell av Refleksovnen har en firkantet regulator. Se bilde.

 

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var noe av den samme konklusjonen jeg kom til, Gyda. Refleksen på laveste punktet ville beslaglagt et helt klesskap. Men den ville uansett bli for høy til å kunne gi sentralvarme til forpiggen. Resten ville kunne fungert. Da med sløyfe gjennom hele båten og en ekspansjonstank øverst i akterkabinen med lufting/overtrykksventil til friluft. Eber'n varmer hele båten og kjører tørkeskap. Det skal legges til at Hulda er hinsides godt isolert. Jeg valgte rett og slett den for meg enkleste løsningen. Men jeg ser så absolutt fordelen med en løsning som verken krever beveglige deler eller strøm.

Jag har en reflex som står högre än en del kovektorer så jag använder en cirkulationspump på 3W som gott och väl räcker till att cirkulera vattnet runt i mina 40 fot. Det anser jag vara en försumbar strömförbrukning.

Link to post
Share on other sites

Nesten litt fristende å skissere en ovn selv. Og få platene stampet ut hos et mekanisk verksted. Spesielt fristende er det når man ser hva rustfrie stålplater koster. Her er ett priseksempel fra Leif Hubert. Regner man litt på det så blir råkost for èn ovn ca 200.-kr i materialer pluss en eventuell regulator/dryppventil. Ja, to hundre kroner! Litt off-topic, men syns ikke tanken var så dum.

 

 

 

#Refleks Glembring Dickinson pottebrenner #Refleks Glembring Dickinson båtvarmer #Refleks Glembring Dickinson Dieselovn

#Refleks Glembring Dickinson Oljeovn #Refleks Glembring Dickinson Kamin #Refleks Glembring Dickinson Båtvarmare

#Refleks Glembring Dickinson Bootsheizung

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok noen raske mobilbilder av Taylor 079D dieselovnen igår:

bilde

Her ser man nåleventilen som kontrollerer dieselmengden øverst. Nedenfor er det en blå "knapp" som overstyrer en temperaturfølsom ventil som lukker hvis flammen har slukket (Dvs at det har blitt kaldere i brennkammeret) Bak og til venstre sees en tynn strek. Det er temperaturføleren. Under den blå knappen er dryppkammeret. Litt vanskelig å se, men det er et vindu nedenfor hvor man kan telle antall dråper i minuttet. Dette justeres med nåleventilen.

 

 

bilde

Her er brennkammeret. Man ser også enden av temperaturføleren som her er tatt ut av brennkameret. Den store mutteren på forsiden er der man spruter inn litt rødsprit og tenner på for å forvarme ovnen. Dieselen kommer inn på undersiden av brennkammeret. Det vises ikke her. Til høyre ses litt av døren. Det runde feltet er vinduet hvor du kan se flammen.

 

bilde

Her er døren lukket igjen. Slangeklemmen rundt røykrøret har stått der siden jeg forsøkte å forvarme ovnen med rødsprit og tenne på før den var ordentlig kald... Det smalt så godt at røykrøret spjæra! :blush: Skremte livet av Suzuki som noen husker fra forumet her.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Gode bilder og forklarende tekst!

 

Logisk løsning dette med å tenne ovnen gjennom ett slik hull. Rart mange andre produsenter sverger til tenning ovenfra med påfølgende svidde øyenbryn :thumbsup:

 

Har fortsatt ikke funnet en bruktovn i grei stand. De jeg har kommet over har enten vært blod-over-priset eller gamle rustholker, dessverre. Eller så

har regulatorens posisjon vært feil i forhold til ovnens eksos og båtens lengderetning, med tanke på montering. Men når jeg finner en ovn og skal installere den så frister det å slippe hele regulatorproblematikken! Og løsningen du har ombord med dryppventil og temperaturføler er jo genial. Sparer jo masse plass, og annet plunder. Noen som har erfaring med å fjerne regulatoren på f.eks en refleks å erstatte denne med en slik dryppventil?

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min båt står regulatoren som alternativ 1, montert slik for å tåle hellingen man får i en seilbåt følge forrige eier (Glembring). Hvis man kan gå ut fra at alle slike regulatorer er like burde det vel stå noe på nettet et sted om hvordan den bør stå? Eller kontakte produsenten for mer sikker info?

Link to post
Share on other sites

Har selv Newport i min 34'foter, ville ikke hatt mindre ovn enn dette, den tørker godt opp i fuktig høstvær og gir en god behagelig varme. Om sommeren bruker vi den stort sett i de dagene der det er rundt 15-18 grader, har den da på minimum og holder da ca 20-22 grader i båten. Jeg har falltank fra "løs" tank i luka i akterspeilet og opplever at den bruker mindre enn oppgitt forbruk. Tanken er på ca 15 liter.

En sensommer/høst langhelg (Tors-søn) vi var ute nå i september med lavere temperatur og veldig rå nattluft hadde jeg den på minimum på dagtid og nesten maks(!!) (rederinnen er frysepinn) om natta kl 20.00-09.00, dette skulle tømt tanken på under to netter ifølge hva oppgitt forbruk er, jeg hadde fremdeles et par liter igjen på tanken da vi søndag kveld la fra oss båten.

Ikke minst så elsker rederinnen lyset fra luka, da dette gir en veldig koslig kveldstemning og litt lys i kabinen når man sitter i kjelleren. Jeg bruker aldri papir e.l for å tenne den, skrur på maks i ca 5 min og tenner deretter med peislighter direkte i dieselen. lar den da brenne på halv styrke i ca en halvtime før jeg eventuelt skrur den ned til minimum hvis det er den styrken jeg da eventuelt skal ha. Grunnen til at jeg ikke bruker papir o.l er sotingen dette medfører.

Har selv brukt ovnen under seilas og krengning uten at dette var noe problem, noe jeg ærlig talt ikke visste at det kunne være heller. :blush::giggle:

 

Vet ikke størrelsen på din båt, men om den er fra ca 30-40 fot er jeg ikke i tvil om hva jeg selv ville valgt.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...