Jump to content

Pottebrenner i seilbåt - Refleks vs. Dickinson.


remiremi

Recommended Posts

Har kjøpt en brukt Dickinson Alaska.

 

Samme ovnen som Newport, bare at den er gulv-stående.

Effekt på ovn er diskutert tidligere i tråden her. Og dessverre blir denne for stor for mitt bruk.

Den har for stor effekt rett og slett. Kanskje noen har en mindre ovn men vil ha mer effekt..?

I så fall er jeg interessert i å bytte. Alder på ovnen er ukjent men den fremstår som ny/lite brukt.

Ovnen må være i tilsvarende god stand, med mindre effekt. F,eks en Refleks 66m/mk/mw/mf, SigMar 100/120, Taylors Model 079 Diesel, Glembringkaminen IG 92/5 eller IG 92/6. Større ovner, med høyere effekt (maks 2kw) enn disse, er ikke av interesse.

 

Håper det dukker opp noe. Inntil videre satser jeg på å bruke denne Alaska ovnen. Blir ikke å fryse ombord!

 

Må bare få montert den først. Planen var og koble den på hovedtanken med en el-pumpe, men der er såvidt jeg kan se bare èn utgang for drivstoff. Så det ser foreløbig ut som at den må kobles på en dagtank.

Finner dog ingen tanker som kan være aktuelle å bruke. Tips til hvor jeg kan finne en rimelig dagtank?

 

Overflods-tank.. Erfaringer med en slik?

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett rundt om på nettet og ringt sikkert 20 forskjellige firmaer i dag uten suksess.

 

Dette mangler jeg.:

 

* 5/8 mutter med kon + 30cm kobber rør-stuss med flens

* 7/16 mutter -------------------II----------------------------------

* Dagtank, eller toppmontert sugestuss til hovedtank

 

Pumpen har jeg ikke kommet til enda..

 

Med dette tempoet tviler jeg på at ovnen er montert før jul..

 

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksempel på sugerør ned i tanken. Riktignok til Wallas, men det spiller ingen rolle.

 

https://www.dropbox.com/sh/9v4td2kfoyaqoy3/AABXAIhOyjPSBXDzkyAXq1FSa/Marine/Accessories?lst#lh:null-30011_2.psd

 

Kommer visstnok ikke direkte opp via link, bare å scrolle ned til artikkelnr 30011

 

 

Har liggende en slik på 1 mtr lengde, kappes med rørkutter

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Satser på dagtank foreløpig. Og så koble denne til hovedtank når det passer seg, dvs til våren en gang når tanken ikke er full av drivstoff.

 

Noen som har tips til hvor jeg kan finne en dagtank? Noen her inne som har noe liggende?

 

GH Fitting har både mutter og kobber rør, men de er grossister og selger bare kolli. (Må kjøpe minimum 15meter kobberrør) Har vært i kontakt med rørleggere, kuldemontører, gassmontører, samt andre firmaer. Men ingen har 5/8 og 7/16 mutter med kon og tilhørende kobberrør-stuss. Verktøy til å lage en fals er mengelvare det også..

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

GH Fitting har både mutter og kobber rør, men de er grossister og selger bare kolli. (Må kjøpe minimum 15meter kobberrør) Har vært i kontakt med rørleggere, kuldemontører, gassmontører, samt andre firmaer. Men ingen har 5/8 og 7/16 mutter med kon og tilhørende kobberrør-stuss. Verktøy til å lage en fals er mengelvare det også..

Er ikke dette dimensjoner man finner igjen på brems og drivstoffsystemer? -Biltema eller et verksted med delesalg burde vel ha dette.

Link to post
Share on other sites

Står ett sted i tråden at 1liter diesel inneholder samme mengde energi uansett. Jeg titter på Kabola om dagen, og ser at helautomatiske fyrkjeler brenner 90-96% rent, mens pottebrennere er nede i rundt 60%. Betyr det at dieselforbruket senkes med ca. 35% ved bruk av fyr med vifte/Eberspecher o.lign? Jeg bor i båten, så dette er ikke ubetydelig.

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Hydroscand i flere byer også. I Moss hadde de visst mutter, men ikke rør.

Etter å ha sendt over skisse og bilde, og snakket med de på telefon frykter jeg at det kommer noe helt annet i posten dersom jeg bestiller derfra. Og har ikke selv mulighet å dra til Moss. Savner de gode gamle lokale jernvare-handlerne.. Hvor de hadde alt mulig mellom himmel og jord.

 

Har sett rundt om på nettet og ringt sikkert 20 forskjellige firmaer i dag uten suksess.

 

Dette mangler jeg.:

 

* 5/8 mutter med kon + 30cm kobber rør-stuss med flens

* 7/16 mutter -------------------II----------------------------------

* Dagtank

 

 

Med dette tempoet tviler jeg på at ovnen er montert før jul..

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Står ett sted i tråden at 1liter diesel inneholder samme mengde energi uansett. Jeg titter på Kabola om dagen, og ser at helautomatiske fyrkjeler brenner 90-96% rent, mens pottebrennere er nede i rundt 60%. Betyr det at dieselforbruket senkes med ca. 35% ved bruk av fyr med vifte/Eberspecher o.lign? Jeg bor i båten, så dette er ikke ubetydelig.

 

Det handler kanskje mest om at mye av varmen går rett ut pipen. At man får bedre utnyttelse av energien med varmeveksler eller vannvarme sammen med en pottebrenner. Er ett par tidligere poster om varmeveksler i tråden her.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært i kontakt med Hydroscand i flere byer også. I Moss hadde de visst mutter, men ikke rør.

Etter å ha sendt over skisse og bilde, og snakket med de på telefon frykter jeg at det kommer noe helt annet i posten dersom jeg bestiller derfra. Og har ikke selv mulighet å dra til Moss. Savner de gode gamle lokale jernvare-handlerne.. Hvor de hadde alt mulig mellom himmel og jord.

 

 

Ta kontakt med toplicht.de (de har engelsk på siden også). Toplicht er aleneimporteur av Dickinsons produkter til Tyskland. De sender til Norge også. Er helt overbevist at du få hjelp der.

Link to post
Share on other sites

Etter mye om og men fikk jeg tak i mutter og rør-stuss med flens. Det var ikke bare bare menen selvstendig kuldemontør hjalp meg. Han kappet til rør og flenset disse på 2 minutter. Hos de større firmaene som Hydroscand m.fl. var det dessverre ikke mye hjelp å få.. Så tipset til andre som leter etter lignende er å ta kontakt med kuldemontører.

 

Nå gjenstår det bare å finne en egnet dagtank.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

bilde

 

Da er ovnen sånn halvegs montert, og er under test-fyring :thumbsup:

 

Gjenstår litt småfiks. Varmeskjold rundt, over og under ovnen. Var heldig og fikk kjøpt en brukt Dickinson Alaska som hadde små eller ingen tegn til noe bruks-slitasje og ser praktisk talt ny ut. Den fungerer akkurat slik den skal og varmer svært godt. Nesten for godt, selv på minste effekt holder ovnen +18 (35 i tak)ombord ved - 8 i luft og ca frysepunkt i vannet.

 

Tidligere i tråden har jeg selv og andre vært innom dette med drivstoff-forbruk, og for mye varme ombord.

Det viser seg nå under testfyring at mine mine mistanker vedr ovnens effekt var vel berettiget. Med en minimums-effekt på 1550w blir ovnen i største laget. Særlig dersom man seiler i sør/vest-norge. Seiler man i nord-norge er ovnen perfekt. Eller, rettere sagt; -Seiler man lengre strekk hvor temperaturen er jevnt under 0 grader så er ovnen i sitt rette element. Jeg har ingen umiddelbare planer om vinter-seilas i nord-norge så jeg satser på å bytte til en mindre ovn så snart det dukker opp noe brukt i god stand. En nyere refleks 66 modell hadde vært perfekt til mitt bruk. Foreløpig gjør Alaska ovnen god nytte for seg ombord og holder skuta god og varm. Den store glass luken må nevnes. Den er genial! Den lyser opp og skaper en virkelig lun stemning ombord :smiley:

 

Legger ved en video fra dansken Mads hvor han går litt inn på varme og forbruk ved bruk av en Refleks 66.

Han har også flere videoer i spillelisten om selve installasjonen av ovnen ombord som kan være nyttig å se.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Py3_XBxy-ms

 

 

 

Når det gjelder dagtank så fant jeg det jeg trengte på biltema. Jeg har ganske enkelt modifisert en plast-tank på tolv liter, som skal kobles på hoved-tanken etterhvert. Akkurat dette kan bli en utfordring siden de få inn/ut-niplene på tanken allerede er i bruk. Så om noen har noen gode tips.

 

Legger ved bilder og art.nr av tank og koplinger til dere andre som sliter med å finne en enkel dagtank. Tips: Disse tankene får man helt opp i 40L med hjul på som enkelt kan bygges om til en rullende drivstoff-tank.

 

bilde

Tank 12L Art.nr 37-192 Minikuleventil 3/4'x1/2' art.nr 86-6875 Flex slange 1/2' art.nr 86-0078

Drivstoff filter art.nr 82-426

 

Drivstoff slange, pakninger, gjengeteip og slangeklemmer finner du også på biltema.

Det meste jeg har brukt er i utgangspunktet ment for vann, men tank m.m. er oljebestandig.

Alt i alt kom tanken og tilbehør seg på ca 450.- En grei og rimelig løsning.

 

Og siden jeg ikke har noe snarlig døds-ønske så er Karbonmonoksidalarm også montert. I samme høyde som seng. Tips: Dersom du har tid å vente på 2-4 ukers postgang så finner du gode og meget rimelige Co-alarmer på dx.com. Akkurat samme som man får kjøpt her i Norge, bare til 1/5 av prisen.

 

Send en melding dersom en av dere har en mindre ovn i god stand, og vil bytte eller selge.

 

ECO-fan. Noen som har erfaringer med en slik vifte?

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir en helt annen kosevarme fra en slik ovn enn fra Eber, Webasto o.l., ikke minst vinduet slipper ut mye strålevarme.

 

EcoFan er helt bortkastet etter min erfaring fra både en normal stue og en liten hytte. Den har nesten ingen energi å jobbe med og derfor gjør den heller ingen jobb...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Mange gode tips i tråden. Har sett at mange fiskebåter her i nord har en liten dagtank til diesel til ovnen, den fylles opp med returdieselen fra dysene på motoren. nesten øverst i dagtanken er det et overløpsrør som fører overskuddsdiesel (når dagtanken er full) til motorens drivstofftank. Dagtanken er ofte på ca 10 liter, og under fiske er det sjelden man må fylle denne, det gjør motoren automatisk! Ser at mange sverger til Webasto o.l , men må si at jeg har dårlig erfaring med driftssikkerheten på slike varmesystemer, og blir det feil koster det skjorta... Tar et forbehold om Mikuni, de har jeg ikke sett i bruk, enkelte sier de er mer driftssikre enn Webasto og Eberspächer. Av oljefyrer holder fiskere en knapp på Kabola, men de kjenner jeg heller ikke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...