Jump to content

Scand 360 - KAD44 DPE - Propellvalg


SvartRøyk

Recommended Posts

Har en Scand 360 med ovennevnte motorer. Er usikker på om jeg burde gå opp en str på propellene.

Den makser idag på 4000 rpm (100 for mye), 38 knop. Cruiser lett i 26 knop v/3100 rpm.

Kjører C4 sett idag. Ikke sjekket utvekslingen enda.

 

Er litt spent på hvordan den er å få i plan med større propeller og lurer på om andre har erfaringer med denne båten?

I tung motsjø må jeg ned i rundt 22 knop og da er jeg helt på grensen når komressorer slår ut/inn.

Dette vil kansje bli mer masete med større propeller,kanskje kompressor ligger inne hele tiden i dette fartsområdet?

 

Takker for innspill.

Link to post

Hvis du tar en titt på denne linken her https://baatplassen.no/i/topic/107603-valg-av-propeller-til-windy-grand-mistral/ så finner du litt tanker og info rundt temaet ditt.
Ser ut til at Grand Mistralen og Scand 360 oppfører seg temmelig likt med de samme propellene. Jeg fikk også glatt 4000 i vår med B4 propellere (dro kjapt spakene tilbake igjen men rakk å lese av 33,5 knop). Fikk 38-39 knop med B5 på ca 3900 rpm..
Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med en oppdatering på den linken for å få andres erfaring gjennom sommeren på banen, men har bare ikke kommet så langt ennå :blush:

Link to post
  • 5 måneder senere...

UPS. Etter rengjøring av propeller innser jeg at jeg har blingsa på nummeret som sluttet på 4C.

 

Jeg HAR C5 som Agder Boats anbefaler til denne båten. Lurer på om jeg tør å gå på C6...?

Kunne vært interessant om det var noen andre Scand 360 eiere med samme kombinasjon har noen erfaringer.

 

I mitt tilfelle så synes jeg den virker tørst og tror det kommer av høyt cruising turtall. (3100 v/26kn)

En kompis har Windy GM med samme motor/drev/propell kombinasjon og cruiser på 26kn v 2800rpm og bruker 20% mindre fuel....(gjenstår å sjekket utvekslingen men antar at KAD44 kom med samme her)

Link to post

Det må du gjerne gjøre!

Jeg venter på noen dyser og har endel igjen. Ikke på vannet før om 3 uker skulle jeg tro.

I mellomtiden kan det hende jeg har funnet en løsning. En kompis har B6 for å prøve men jeg mistenker at dette tilsvarer C5...

Til info så brukte jeg 380liter, dvs 80 liter mer enn Windyen Horten - Kristiansand! Nekter å tro at min er så mye tyngre å drive. (Nå bytter jeg 1 gåen turbo, 12 dyser, rengjør kjølere og justerer ventiler så får vi se da :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...