SvartRøyk Startet 18.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2014 Har en Scand 360 med ovennevnte motorer. Er usikker på om jeg burde gå opp en str på propellene. Den makser idag på 4000 rpm (100 for mye), 38 knop. Cruiser lett i 26 knop v/3100 rpm. Kjører C4 sett idag. Ikke sjekket utvekslingen enda. Er litt spent på hvordan den er å få i plan med større propeller og lurer på om andre har erfaringer med denne båten? I tung motsjø må jeg ned i rundt 22 knop og da er jeg helt på grensen når komressorer slår ut/inn. Dette vil kansje bli mer masete med større propeller,kanskje kompressor ligger inne hele tiden i dette fartsområdet? Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Hvis du tar en titt på denne linken her https://baatplassen.no/i/topic/107603-valg-av-propeller-til-windy-grand-mistral/ så finner du litt tanker og info rundt temaet ditt.Ser ut til at Grand Mistralen og Scand 360 oppfører seg temmelig likt med de samme propellene. Jeg fikk også glatt 4000 i vår med B4 propellere (dro kjapt spakene tilbake igjen men rakk å lese av 33,5 knop). Fikk 38-39 knop med B5 på ca 3900 rpm..Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med en oppdatering på den linken for å få andres erfaring gjennom sommeren på banen, men har bare ikke kommet så langt ennå Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 20.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Takker. Lukter C5 lang vei. Får se om noen er interessert i mindre propellene å er villig til å bytte før neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 UPS. Etter rengjøring av propeller innser jeg at jeg har blingsa på nummeret som sluttet på 4C. Jeg HAR C5 som Agder Boats anbefaler til denne båten. Lurer på om jeg tør å gå på C6...? Kunne vært interessant om det var noen andre Scand 360 eiere med samme kombinasjon har noen erfaringer. I mitt tilfelle så synes jeg den virker tørst og tror det kommer av høyt cruising turtall. (3100 v/26kn) En kompis har Windy GM med samme motor/drev/propell kombinasjon og cruiser på 26kn v 2800rpm og bruker 20% mindre fuel....(gjenstår å sjekket utvekslingen men antar at KAD44 kom med samme her) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Da kan jeg prøve dine C5 :-) Mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SvartRøyk Svart 11.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2015 Det må du gjerne gjøre! Jeg venter på noen dyser og har endel igjen. Ikke på vannet før om 3 uker skulle jeg tro. I mellomtiden kan det hende jeg har funnet en løsning. En kompis har B6 for å prøve men jeg mistenker at dette tilsvarer C5... Til info så brukte jeg 380liter, dvs 80 liter mer enn Windyen Horten - Kristiansand! Nekter å tro at min er så mye tyngre å drive. (Nå bytter jeg 1 gåen turbo, 12 dyser, rengjør kjølere og justerer ventiler så får vi se da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.