Jump to content

"Middel lavvann" -Hvordan beregne?


Sofaseileren

Recommended Posts

I forbindeles med en reklamasjonssak på et murdingsarbeid, har jeg tatt en del dybdemålinger, og skal omregne disse, tatt under dagens svært høye vannstand, til nivået beskrevet i tilbudsbeskrivelsen. Dybdene i tilbudsbeskrivelsen tar utgangspunkt i lavvann, men jeg kan ikke se at det finnes noe "middellavvann" å beregne dette ut i fra. Derimot finnes det et Middel høyvann, og et middelvann. Jeg forstår dermed at det derfor er benyttet et noe ukurant begrep i tilbudsbeskrivelsen, men spørsmålet er om jeg kan ta differansen mellom middenvann og middelhøyvann og trekke denne fra middelvann, og dermed ende opp med et "middellavvvann" som jeg kan regne ut ifra? Synspunkter? Andre måter å gjøre dette på?bilde

Link to post
Share on other sites

Kan lavvann i en slik forbindelse være noe annet enn sjøkartnull? Her omkring samsvarer sjøkartnull med LAT (laveste astronomiske tidevann). Sør for Utsira og til svenskegrensen er sjøkartnull LAT minus 20 cm, og i Oslofjorden innenfor Drøbaksundet er det LAT minus 30 cm.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Middel lavvann (MLW) er:
Gjennomsnittet av alle observerte lavvann i en periode på 19 år.

Kartverket bruker middelvann minus amplituden til den harmoniske
konstituenten M2 som en god tilnærming.

Middelvann (MSL)
Gjennomsnittlig høyde av sjøens overflate på et sted over en periode på 19 år.
Middelvann beregnes som gjennomsnittet av vannstandsobservasjoner foretatt med faste tidsintervall - fortrinnsvis over en periode på 19 år. Dagens middelvann er beregnet over perioden 1979 til 1997.

Jeg vil foreslå at du kontakter Kartverket, kanskje de kan hjelpe deg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er ganske komplisert og kommer også an på hvem som skal ha måledataene.

Jeg har vært litt involvert i oppmåling og nedsprengning foran kaianlegg for å oppnå større dybde.

Området hadde dybde i sjøkartet på 5,5 meter.

Ved kontrollmåling (godkjent oppmåling) viste det seg at dette stemte. Da satte kystverket dybden til 5 meter ettersom nye regler for oppmåling av kaianlegg skal ha en sikkerhetsmargin på 0,5 m.

Plutselig kunne ikke båter som hadde trafikkert havna i årevis komme inn, og det måtte sprenges ned en meter over store områder for å få den halvmeteren ekstra man opprinnelig ønsket.

Så vidt jeg husker ble det da arbeidet ut fra sjøkartnull som er definert på Tregde, noen kilometer herfra. Derfra ble det beregnet hvor null skulle være ved den aktuelle kaien.

 

Lykke til...

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...