Jump to content

Trenger tips på switcher for batterimonitorering


AMek76

Recommended Posts

Hei , jeg har en batterimonitor av den bærbare enkle typen med digitalt display kjøpt hos Werners båtbu i Sandefjord . Denne typen er av de vi vanligvis kobler rett på batteripolene , så leser den av V og % , den har også en innebygget alarm dersom V dropper under et vist nivå. Det jeg lurte på er om det er noen som har tips eller erfaringer med brytere som kan passe til panel i styreposisjon, og som har mulighet for å switche 3 posisjoner + 0 .?

 

Da kan jeg bruke denne som et billig alternativ til alle de "dyre" batterimonitorene som finne der ute , bare bryter + på kabel fra 1,2 og 3 batteri. ?

 

Tenkte å sette displayet på panel i styreposisjon , og ha bryter for 3 valg og 0 (for å bryte helt) rett under.

 

Vet noen om noen plasser på nett eller butikker i nærområdet som har noe sånt? Har ikke lyst å bruke store brytere som er til konvensjonelt bruk på husinstallasjoner.

 

Kan gjerne være vribryter:-)

Redigert av AMek76 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spenningsstyrte LED og andre "pekere" er ikke til å brukes for å bedømme noe ordentlig.

Her snakker vi om helst nøyaktig måling, først og fremst for å beskytte batteriene for for dyp utlading, men så for også å bedømme dem mest riktig.

Det eneste som faktisk bør anbefales er shuntmålere, som kobles inn i enten minus eller plusskretsen og som vises Ah enten i prosent, eller som tall/Ah, mm.

Så finnes det forskjellige merker og produkter, som tilbyr enten enkle eller avanserte funksjoner, som er enten mer eller mindre nøyaktig, mm.

Uansett hva du kjøper:
Nesten alle shuntmålere er tydelig bedre mht både effektivitet, nøyaktighet, og praktisk bruksverdi enn noe som bare er avhengig spenninger.

 

:seeya:
Jørg

 

ps: Bruk søkemotoren øverst til høyre, f.eks. med søkeord " batterimonitor ".
Jeg mener bestemt at du finner lesestoff som holder nesten frem til jul :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her , jeg har nå testet med viftebryter med 0 og 3 posisjoner i tillegg , vribryter . Dette fungerte utmerket , så nå har jeg en måte og sjekke V og % på batteriene hver for seg for en billig penge , dersom jeg skal utvide med shunt og Ah måler , må jeg oppgradere til et litt dyrere system . kanskje det skjer etterhvert . :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man kan dele opp for å måle spenningen/V, ja.
Men uten monitor med shunt kan "%" ikke mer enn gjettes.

 

"Apparatet" du skrev om tidligere går på bare spenning.
- Batteriets ladetilstand, sett på spenning, varierer fra type batteri til type batteri

- Batterispenningen varierer også med temperaturen

- Forskjellen mellom 100% og 50% utlading av et bly-batteri er så lite som ca. 0,3 - 0,4V.

=> (på et ny batteri, enda verre når batteriet er eldre)
- Spenningskurven pleier heller ikke å være linear.
- Parametrene som påvirker batteriene ved utladingen varier også kraftig.
- mm.

Sorry.
Men vi må jo varsle, slik at det helst ikke blir flere med sånne duppedingser.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Enig med forrige taler. Spenningsmåler kan vær veldig nyttig for å få en indikasjon på batteritilstand, men det kan fort bære galt av sted når et voltmeter utgir seg for å være en batterimonitor. Eksempelvis, spenningen kan fort finne på å synke fra 12.8V til 12.3V dersom man trekker mye strøm fra batteriet - selv om batteriet er nesten fullt. Dersom hvilespenningen er 12.3V er det derimot på tide å lade batteriet.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå må man ikke gjøre dette mer komplisert en det er. Først jeg er helt enig i at at et voltmeter ikke erstatter batterimonitor.

Men du kommer langt med et noenlunde nøyaktig voltmeter og sunt bondevett for å monitorere batteriene dine

Om man fjerner all last mens man måler spenningen, så måler man i hvilespenningen og denne gir jo en omentrentlig indikasjon på kapasiteten og når du bør lade

Litt tungvint å slå av eller koble fra all last men det funker.

 

De fleste batterier har sånn noenlunde lineær hvilespenning mot utladning. Toppladet 12,8V Tomt 11,8V

Blybatteri og GEL bør lades ved 12,3V, AGM 12,1V, om du vil at batteriene skal holde lenge

Link to post
Share on other sites

Dette funker sålenge batteriene er nye, eller når vi snakker om startbatterier.
Det funker ikke når batteriet er litt sulfatert allerede.

Og nettopp hvilespenningen blir det som gjør at man tabber seg ut siden man da bare måler overflatespenning.
Det er ikke realistisk, og er enda verre når en slik "måler" blir brukt av noen som mangler erfaring.

En batterimonitor forteller sannheten med langt over 99% sikkerhet.
Viser den itillegg kapasitet mens spenningen raser er t.o.m. det fysiske med saken soleklart.
Hvorfor skal man lure seg selv når det finnes pålitelige instrumenter for så lite penge?

Brukelige monitorer (i forhold til Voltmetere) finnes allerede til en pris av "3,5" sixpack øl.
Vill man noe godt da spiser man tre store pizza mindre, så er man allerede ankommet på prisen av en Victron som kan både "alt" og i hvert fall mer enn en trenger.

Et Voltmeter derimot, som brukes av noen som enten ikke kan eller ikke vill tyde tegnene riktig,

kan bare være et dyrere alternativ i det lange løpet.

 

Bare min mening siden jeg ser hver dag hvordan folk "tolker" batteriene sine ved hjelp av voltmetere.

Hvor feilaktig det blir, og skadelig det er, ser du jo i mange innlegg allerede her.
Hvor lite mulighet for feiltolking det er med en bra monitor ser du hos alle de som har noe ordentlig.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det du sier joerg, men for mange vil det være uaktuelt å installere dette utstyret.Og bare så det er nevnt. Det er mulig å koble batterimonitor feil og bruke den feil.

Når det gjelder kjemien så tror jeg ikke det er så viktig om batteriet sulfaterer og kapasiteten svekkes litt. I praksis betyr det at du kanskje tar ut 60% istedenfor 50% før du lader. Neppe det som knekker batteriet.

Jeg kjenner folk som kjører rundt med bly batterier som er både 10 og 12 år gamle. De følger noen enkle regler.

- lader så ofte de kan

- tar aldri ut mer en 50 % basert på voltmeter

- Har inteligent lader med maks spenning på 14,4 Volt, vedlikeholslading på 13,5-13.8 Volt

- Etterfyller vann

- Etterlader 2 gang om vinteren

 

Det funker det også selv om det krever mer vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Mja, aktuelt eller ikke aktuelt kan ha flere grunn.
Men "mulig å koble batterimonitor feil og bruke den feil" er vel noe du ikke mente seriøs.

Kan en ikke bruke en monitor da burde en enten lære å lese, eller finne noen som både forklarer disse tre tall og justerer så sant det finnes noe å justere.

Og for å montere kan en bruke folk som gjør det yrkesmessig, eller be en venn. (hjelper ofte)

Men jo, jeg kjenner også den ene eller andre som klarer seg "fint" også uten monitor.
Og mange av dem skjønner ikke en gang hva som skjer der på kjellern.
Likevel er det ene å gjette, mens det andre er å tyde noe av tre grunnlag.

De som "ikke kan" får det uansett enklere ved å avlese klare parametre (f.eks. Volt, Ampere, Amperetimer, ladetilstands i % eller Ah som er igjen, mm.),
enn å se på en spenning som ikke sier noe mer for dem enn å være noe spenning.


listen din visualiserer også at det skal være så enkelt.
Vi kan nå plukke mye fra hverandre, igjen, men det blir bare noe vi gjentar og derfor vill jeg bare poengtere 2 ting du skriver (og som også mange andre tar også feil med.)

1. "...har en intelligent lader med >maks< spenning 14,4V":
Ja, det gjelder for noen batterier.
Men det ville bety at trolig over 80% av alle AGM-batterier, og en del legerte batterier på markedet ville få konstant for lite spenning.
Noe som garantert skader batteriene ila. en tid som pleier å rekke knapp over garantitiden.

=> En monitor vet heller ikke hva "AGM" betyr, men en god monitor kan få justering for å vise når et batteri virkelig fikk topplading.
Funksjonen ville være særlig bra hvis man samtidig bruker en lader med uklar minste utjevningstid, eller strømstyrte ladere med dårlig valgt triggerstrøm, eller t.o.m. lader med solceller, mm..

=> En monitor leverer som sagt også informasjon som kan brukes for å kunne oppdage og evt. rette feil på batteriet,
både lenge før "V-metermannen" oppdager det og før det blir ureversible skader.

2. skriver du "det betyr at du kanskje tar ut 60% isteden for 50".
=> I noen tilfelle betyr det med en gang noen hundre ladesykler som ofres for disse10% mer utlading.

Hvordan vet noen hvor 50 eller 60% grensen går, når en ikke vet hva batteriets tilstands i forhold til avlest spenning er?
I så fall blir vondt bare verre og for å berge levetiden måtte du da begrense utladingen til f.eks. maks "40"% isteden for "50"%, men ikke omvendt å øke det til 60%.

Du ser, argumenter kan variere. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det , så skal det settes inn 3 stk nye batterier i båten til våren , 1 x 85Ah og 2 x115. ( og et på 85Ah for vektbalansering og en liten Booster for sikkerhets skyld)

 

For øyblikket har jeg laget en teststasjon i kjelleren som jeg tester forskjellige typer ladere og diodeskillere , men dette kan også inkludere monitorer men shunt og Ah måler for de som vil bidra :-) he he .(en spøk) , men jeg har 3 forskjellige typer instrumenter som jeg måler på brukte batterier som er henholdsvis 3 og 2 år gamle, der et av de ikke fungerer noe særlig. bruker 2 stk fluke instrumenter og et "billig" instrument for å se om det er store toleranseforskjeller i det jeg måler ut . som forbruk har jeg satt inn stereo med litt forskjellige høytalere som drar litt i hver rettning . Men skal kunne se battkapasitet dale relativt stabilt. Batteriene blir ikke koblet sammen før jeg har kommet til den delen av testen. Jeg har også 3 stk "batterimonitorer" av forskjellig type , men ingen av disse er av typen som Jørg refererer til. men de kommer .....

Link to post
Share on other sites

Sånn sirka, ja.
Victron er ofte et veldig bra valg, men alt etter smak og behag.

- På forbruksbatteriene er alt bedre enn bare voltmeter.

- Men man trenger vanligvis ikke annet enn et voltmeter (eller av og til måling med multimeter) på start og andre batterier som går antisyklisk.
Har du en Voltmeter på dashbord da holder dette for det.

:seeya:
Jørg

ps: Den der "Booster" trenger du ikke.
Bare hold orden på lading og forbruk da funker det som hos alle andre..

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kunne egentlig tenke meg en monitor som holder rede på både V/A og Resterende tid på kapasitet under visse omstendigheter. Hvem av disse modellene ville du ha anbefalt Jørg, den som er mest gunstig for mitt bruk? Bmv 700 eller 702 ( må kanskje også ha 1 shunt til hvert batteri? )

 

He he , den "boosteren" er en billig sak som har skarpt led lys, 4 stk usb og 2 stk siguttak og en kompressor som kan gå i hele ti minutter (dersom du må blåse opp en ballong eller to)( :lol: ) og kan i noen tilfeller hjelpe meg selv eller andre som trenger starthjelp. Den brukte jeg i sommer til f.eks noen som trengte lading til mobil /pc, kjørte direkte fra den og til en dvd spiller osv...og en gang på slutten da forbruksbatteriene hadde tappet det gode batteriet mitt, helt grei dersom man ikke vil låne noe strøm til andre fra båtens batteripakke :-)

Link to post
Share on other sites

Disse såkalte "Boostere" er kjent for å ha ødelagt dyr elektronikk og tenningsdeler på en rekke biler.
Jeg ville være veldig tilbakeholdene med slik.
Som sagt, ordentlig opplegg, da er du (med så mange batterier) likevel kvitt alle problemer.
Og for å gi starthjelp til deg eller andre holder det da med en kraftig kabel.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ang. BMV.
En som har noe Voltmeter på dashbord allerede trenger vel ikke nødvendigvis en til.
Den prisforskjellen kan du da heller investere i noe annet, f.eks. den omtalte pizzaen.

Alternativ til pizza kunne du bruke disse ca. 500,- (sammen med noe pantepenger du sikkert finner et sted) for å fornye batteriparken din.
Fint med litt puslespill, men det er mere gøy på båten hvis man slipper å bekymre seg om strøm.
Og et ok statbatteri koster nå virkelig ikke allverden.

BMV-700 leveres med en shunt 500A som standard, dette holder for det meste.
Og siden du slår sammen forbruks-batteriene (akkurat som "alle" andre) har du heller ikke behov for mer enn 1 shunt.

------------------------------------------------------------------------------------------------

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...