Roger og Olina Startet 31.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2014 Ser på en del båter på 14-15 meter i Europa. På enkelte av dem, så ser jeg disse "finnene." Brukes de til å stabelisere eller hva i nissen er dette? Hva er fordelen og ulempen? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Det er vel for å hindre sideveis krenging slik de har på cruise skip vil jeg tro. Jålete saker ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Sleipner har nettopp fått en pris for sine: http://www.batmagasinet.no/artikkel/ny-pris-til-sleipner Sitér dette innlegget Link to post
Dora 2 Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Tror dette er stablisatorer. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Det er stabilisatorer som demper rulling på fortrengerskrog. Mye brukt på fks. stålbåter fra 12-13 meter og opp.Virkningsgraden kan justeres fra styreposisjon, jo sterkere utslag de stilles til, desto mer vil de stjele effekt fra fremdrift. Det er noe med alt. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Å kalle aktive stabilsatorer på et deplasementskrog for jålete vitner enten om uforstand eller misunnelse. Vi har det og ville ikke vært foruten!!!!!!! Båten ruller ikke, punktum, selv i grov sidesjø. Hekkbølger på tvers merkes nesten ikke, jeg prøvd å slå dem av, så jeg vet! Å etterinsallere vil koste flere hundre tusen, så finner du en båt som har og som også ellers faller i smak, så strekk deg så langt du kan for å få med aktive stabilisatorer ferdig montert. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Fikk oppleve dette med aktive stabilisatorer rundt Stadt for et par år siden. Jeg gikk foran en Hollender vi ble kjent med, som hadde nettopp dette på sin Nordhavn skute. Vi fikk tung sjø inn fra syd vest, og jeg slingret kraftig med båten min, ettersom jeg holdt lav følgefart med Hollenderen. Men det var bare imponerende å se Nordhavnen der akter, gikk som på skinner. Forstod det slik at dette ble styrt hydraulisk, via en computer som styrte finnene på siden. Virkelig imponerende.. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 I følge tidligere Sjømenn, heter det Slingrekjøl Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Nei, Langedahl, det er to svært forskjellige ting, men med samme formål. En slingrekjøl er en fast påsveiset langsgående finne som kan begrense rulling. En aktiv stabilisator, som er avbildet ovenfor, er montert på en aksel og vrir seg hydraulisk, styrt av gyro og elektronikk slik at rulling motvirkes og elimineres. Langt mer komplisert, men også langt mer effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Det har du nok helt rett i Regina. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Regina III skrev On 1.11.2014 at 12.58: Å kalle aktive stabilsatorer på et deplasementskrog for jålete vitner enten om uforstand eller misunnelse. Får virkelig beklage uttalelsen min. Jeg glemte jo at du også kunne finne på å lese nettopp denne tråden. Skal ikke gjenta seg. Når det er sagt så vitner dette absolutt ikke om uforstand eller misunnelse bare så det er sagt. Lær deg å lese litt mellom linjene da mann!! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Fantastiske greier, berre med ein hake; for dyrt for oss ubemidla. Kunne tenkt meg at dette systemet kunne vore nedskalert litt, til båtar rundt 30 fot. Og så kunne eg tenkt meg det noko forenkla for å få ned prisen. Sjølvsagt ville det då ikkje vere like effektivt, men hadde det berre teke berre toppen på den verste slingringen ville eg vore nøgd. Slingring er trøytande. Sleipner sine er kremen, men dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Det er nok ikke enkelt med billigversjon, det kreves tross alt solid mekanikk, hydraulikk og gyrostyring. Men, som med alt annet, stiger volumet og konkurransen mellom leverandører, så har også prisen synkende tendens. Men som for trådstarter, som er på jakt i bruktmarkedet, er det lurt å være på utkikk. Der er ikke prisdifferansen stor for båt med eller uten. Og, Torsen67, beklager sur reaksjon, synes bare det er så dumt når praktiske hjelpemidler som som dette er og tilsvarende når thrustere betegnes som "pysevisp" etc. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 En diy skvalpe /stabilisatortank kan kanskje være en budsjettløsning mot rulling? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Det blir mye pumping av vann. Poenget med slike aktive stabilisatorer er jo at de korrigerer mot rulling I HVER ENESTE BØLGE. En vanntank kan kun motvirke krenging på grunn av seil, sterk sidevind eller strøm etc. For alle praktiske formål vil en vannballast være et statisk system. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NorSiglar Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 (redigert) En stab. tank har anne funksjon en ballast tank. Ofte plassert høyt, og fylles delevis opp. Og er til for å motvirke rulling Redigert 3.November.2014 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Herman skrev On 3.11.2014 at 12.06: Det blir mye pumping av vann. Poenget med slike aktive stabilisatorer er jo at de korrigerer mot rulling I HVER ENESTE BØLGE. En vanntank kan kun motvirke krenging på grunn av seil, sterk sidevind eller strøm etc. For alle praktiske formål vil en vannballast være et statisk system.Mener ikke noe sånt som du tenker på men en skvulpetank som tar hver bølge. Er noen skott osv som gjør at vannet i en en høyt plassert anordning går i motfase. Finnes som kommersielt produkt både til skip og også mindre båter. Såvidt jeg har skjønt er det noe nær et passivt system... Bare å finne det engelske navnet så kan en google seg til det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Takk norsiglar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Passive antiroll tank Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Her er link til bider av fiskebåt som har montert "Anti Roll Tank" på taket. http://www.jrfisheries.com/design.html Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Det ligger en fiskebåt i Sandefjord nå som har det systemet. Jeg var med den på fiske i Nordsjøen for noen år siden. Vi lå med sterk kuling inn på siden. Den rullet selvfølgelig, men bevegelsene var rolige slik at man kan forholde seg til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Mulligan skrev On 3.11.2014 at 12.29: Passive antiroll tank finnes også båter som har aktive 'anti-anti-roll tanker' Isbrytere, de har mange ganger krengningstanker der man pumper vann fram o tilbake for o få igang rullning ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjordgubbe Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Kva med ein gyro? Må vel kunna brukast? Men vil vel vere litt vanskar med plasseringa sidan ein er avhengig av ein viss storleik om den skal vere kraftig nok til å motverke rulling. Sikkert dyrt, utan hadde det nok vore i bruk vil eg tru. Lenge sidan eg hadde dynamikk som fag, so det meste er gløymt, men kva størrelse snakkar me om til ein båt rundt 30 fot? Vil tru det er tilleggsutstyret som ogso her er med å trekke opp kostnaden. Sjølvsagt ikkje berre å plassere eit roterande hjul med vanvitig hastigheit i båten heller. Men det ville heilt sikkert ha lete seg gjera. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Det finnes flere gyrosystemer på markedet, også for båter ned til 30 fot. De er ganske kostbare og tar mye plass. Eksempelvis Seakeeper. Jeg vet f.eks. at Princess valgte Sleipner sitt system pga pris og plassbehov. Tilsvarende gjorde Sunseeker. Sleipner har vel idag levert ned til 56 fots båt. Sleipner sjefen's egen Princess 56. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 (redigert) Mekaniske gyroer er "vanlig" på planende båter fra ca 50 fot og oppover til den størrelsen hvor finner overtar. Brukes mye i Middelhavet. Mest effektiv ved stilleligge, f.eks når man ligger utpå og bader og soler seg. Er et svinghjul som går rundt på høyt turtall og er et billigere og ikke minst et lettere system å installere da det bare er å få plass til en firkantet kasse (med gode fundamenter). Går på 220v strøm da de båtene som bruker det stort sett har generator gående for å drive AC og andre ting uansett. Koster fra ca 300k og oppover. Samme system ble vel også brukt på store oceanlinere i gamledager. Seakeeper er et slikt system. Senere modeller er elektronisk styrt og har en aktuator som som beveger svinghjulet for større effekt. Her er en video http://youtu.be/W9uNrR2Dx-k De finnebaserte systemene har tatt mer og mer over på planende båter nedover i størelse de siste årene da det har blitt utviklet systemer med stadig mindre finner og innebyggemål. Finnene er typisk korte, men lange og roterer rundt et punkt langt fremme så de også er meget effektive ved stilleligge. Stort sett elektrohydrauliske systemer, men det finnes også rene elektriske systemer. Priser er vel fra 7-800k og oppover. Installasjon er vanskelig på annet enn nybygg. Her er en video fra sleipners system på en Squadron 78 Og her en test av systemet på flatt vann i havn hvor båten gynges med hjelp av finnene Eieren av denne båten er en fyr som er ganske aktiv på det engelske YBW forumet. Edit: Ser Bonus var kjappere ute :-) Redigert 4.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.