Jump to content

Henter Grand Banks 46ft. i Nederland


Fat Molly

Recommended Posts

Hei igjen alle og takk for mange råd. Alt fra The mast up route til Eemskanalen og anbefalinger om Den Helder osv. Jeg sitter på skolebenken med etterutdanning frem til onsdag og har ikke all verdens tid til å få ordnet ting før jeg drar og kjenner jeg blir litt stressa av det, men pytt, pytt noen utfordringer må mann jo ha. Ais til Raymarine 120 e leiter jeg etter, og har kontaktet Maritim på Slependen og avventer svar.

 

Sap, hva var navnet der du startet, hvor lang tid tok kanalturen og min minimumshøyde blir 4,4 m, går det ??

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Skal du gå kanaler så må du beregne god tid, og denne årstiden er neppe tiden for seilas over flere dager i 5 knop fart.. Gå utaskjærs og Kiel kanalen opp danskekysten og over til Sverige. .Det er langt nok som det er uten å surre i nederlandske kanaler

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal du gå kanaler så må du beregne god tid, og denne årstiden er neppe tiden for seilas over flere dager i 5 knop fart.. Gå utaskjærs og Kiel kanalen opp danskekysten og over til Sverige. .Det er langt nok som det er uten å surre i nederlandske kanaler

 

Det ser IKKE ud til at det bliver vejr til at sejle "udenskærs" i kommende weekend og derefter. Et ret kraftigt lavtryk vest for de britiske øer vil sørge for vind på 10-15-20 m/s fra SV fra fredag til og med tirsdag. Slutningen af næste uge ser lige nu mere stille og rolig ud.

Link to post
Share on other sites

Ref MA:

 

Det ser IKKE ud til at det bliver vejr til at sejle "udenskærs" i kommende weekend og derefter. Et ret kraftigt lavtryk vest for de britiske øer vil sørge for vind på 10-15-20 m/s fra SV fra fredag til og med tirsdag. Slutningen af næste uge ser lige nu mere stille og rolig ud.

 

Ja det var väl kanske den risken jag tänkte på.

Imho är det kanske trots allt bättre att 'surre' på kanaler i 5-6 dagar till Travemünde än att ligga inblåst.

Eller alternativt att försöka köra i 15 m/sekund på Nordsjön... Brrrrr.....

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som ett herlig prosjekt. Å gå gjennom kanalene i Nederland har jeg lyst til en gang. Ser også en stor forskjell på seil og motor. De gangene jeg har gått her har det vært rett ut, sette på autopiloten og stoppe i Oslo. Det gjelder mange jeg kjenner også. Nordsjøen er transport til å komme til mer spennende steder. Men hadde nok ventet på ett værvindu, 20m/s i nordsjøen er ikke behagelig. Ene turen hadde vi over 20m/s i to døgn, så vet at jeg vil vente litt på bedre vær.

 

Gleder meg til å følge tråden. Ett tips fra meg er å ta ett jafs på 30 timer, en natt på havet er en fin opplevelse hvis forholdene tilater det. Mindre slitsomt enn mange lange dager. Eventuelt starte kl 0500 og at dere bytter på å sove mens dere er underveis.

Link to post
Share on other sites

Dagens vejrprognoser er at lavtrykket bliver knap så kraftigt og ligger lidt mere vestligt end tidligere. Vinden bliver derfor knap så kraftig - nok omkring 10-12 m/s lørdag/søndag og fra mere sydlige /sydøstlige retninger. Men stadig ikke et vejr, jeg ville besejle Nordsøen i.....

Link to post
Share on other sites

Jeg ser att værmeldingene ikke er allverden, men det er en ting, en annen er att jeg klør i finga og svetter i håndflatene av å komme avgårde. Blir det for ille får jeg bare dra så langt det går og eventuelt reise hjem for siden å prøve igjen. I morgen er det test og siste betaling i første omg.

The Mast Up Route er jo ett alternativ, men det er aldri feil å forhøre seg meg kjentfolk og de finnes rundt forbi.

Kanalene skal jeg førhøre meg skikkelig om, om jeg må ta de veiene for båten er 4,4m med masten nede 4,54 brei og stikker 1,2 dypt. Jeg er takknemlig for alle innkommende råd jeg har fått, og jeg har notert meg en del. :smiley: Mer vites i morgen

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

kysten av Holland er ikke en kjekk plass å være hvis det blåser, det er grunt, og det blir stygg sjø. Strømforholdene gjør det ikke bedre. Så hvis det blåser , gå skipskanalene,

Det er ingen krav om kurs, (det er det i frankrike) Du kan overnatte i inløpet av Kiel kanalen eller inne i Rensburg hvis dere ikke kommer igjennom på en dag. Og det er mye tid å spare på og seile riktig oppover danskekysten i forhold til strøm.

God tur. Kartet som Ebonita la ut er bra.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

 

Udsigt for Tyskebugt

 

Farvandsudsigter, der gælder til sent fredag aften, udsendt kl. 15.30.

 

Mellem sydøst og sydvest, 3 til 8 m/s, stedvis 10 m/s, i løbet af i aften sydøst og syd, 8 til 13 m/s, i nat tiltagende til kuling, 10 til 15 m/s, fredag stedvis 18 m/s, fredag eftermiddag 13 til 18 m/s. Byger, ellers mest god sigt, fredag eftermiddag regn fra sydvest med moderat sigt. I løbet af fredag aften op til kuling omkring sydvest, 10 til 15 m/s, regn af og til og moderat til god sigt.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen

Her går det bra, men ny båt for meg og mye nytt å mestre. Vi valgte kanalene fra Bruinesse til Amsterdam hvor vi akkurat har lagt til i gjestehavna (Sixhaven.) Vi har handlet AIS, men mangler en kabel som vi håper å finne her. Har mye hjelp hjemme så vi får håpe de finner den. Raymarine produserer visstnok ikke den lenger. Vi har hatt litt smårusk med en motor og går over den eventuelt må vi finne en finne en mekaniker i morgen før vi fortsetter. Vi er passe slitne nå da vi startet kl 0430 fra Gauda så dette innlegget blir kort. Grunnen til att vi ikke har kommet lenger er att den siste slusa i Gauda stengte etter vår passering og brua foran oss på fredag. De åpnet ikke før i dag morges og de vi hadde forhørt oss med nevte ikke det, slik att vi fikk ett ufrivillig opphold der. Vi har en side på facebook som alle kommer inn på uten å være innlogget, Fat Molly heter den. Ha en fortreffelig natt, her skal det soves noen timer. :smiley:

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...