Fat Molly Startet 1.November.2014 Del på Facebook Startet 1.November.2014 Hei alle sammen, jeg er ny her, men har fulgt med og hentet mye nyttig info her. Nå skal jeg 07.11 hente en Grand Banks 46ft. som jeg har kjøpt i Rotterdam og trenger noe hjelp og forslag før jeg reiser avgårde. Vi blir to mann på turen som er tenkt gjennom Kil kanal. Jeg leste med fonøyelse tråden om nogenlunde samme tur i -13, men tror ikke vi kommer til å kjøre like lange etapper i timer. Ser for meg to dager før kanalen og trenger annbefalinger for gjestehavner for to netter før og gjerne for noen etter hvor jeg kan fylle diesel. Alle råd tas i mot med takk. Frode Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
Catch22 Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Har ingen råd, men vil gratulere deg med båten. Håper du pøser på med bilder og innlegg underveis på henteturen din. Folk her inne forsømmer jo både jobb, fritid og familie for en god hentetråd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) Hærlig , en hentetråd :-) , og en så flott båt da (misunn,misunn...:-) Gratulerer !!! Ingen råd, men her skal det følges med. Velkommen til forumet ! Redigert 1.November.2014 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Gratulerer med ny båt! :-) Ser frem til hentetråd, vi forventer mAIS, Daschcam, luftsending fra drone med mer.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Gratulerer med flott båt! Dette må vi følge med på. Jeg har ikke selv seilt i de farvann men hører av andre at det er spesielle forhold i engelske kanal ift hva vi er vant med her hjemme. Som du selv er inne på bør ikke dagsetappene bli for lange, november gir begrenset med seiling i dagslys og trafikken er stor og sandbankene går langt ut så mørkekjøring kan være krevende. Foruten alminnelig respekt for vær og vind er jo tidevannsstrømmen sterk i engelske kanal så det er lurt å unngå noe særlig motstrøm. SAP2000 her inne har sikkert mange nyttige tips om f.eks. vær-apper, hvordan forholde seg til kanaltrafikken m.m. Ønsker dere en god seilas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 (redigert) Hei. Så gøy, og gratulerer så mye med meget flott båt :-) Vi hentet fra NL i fjor, litt inn i landet for Amsterdam og hadde en tur jeg aldri kommer til å glemme. Mye takket være BP :-) Sitter på mobil nå, så får ikke skrevet så mye. I og med at vi kom innenfra i landet tok vi Pr Magerit kanalen og ut Eemsfjorden. Det er jo en ganske værhard kystripe du skal forsere, spes på denne tiden. Vet mange som kommer fra UK stopper i Den Helder. Slår været seg vrang, så kan dere ta kanalen vi tok videre østover i steden for å bli liggende. Vet ikke, men det er vel kanalmuligheter fra Rotterdam og østover også? Videre har du Borkum ytterst i Eemsfjorden og Norderney lenger øst der vi kom inn på natten. Anbefales ikke i mørket pga vanskelig innseiling, sandbanker som flytter seg og staker som ikke stemmer med kartet. Var ikke gøy når vi hadde 1 meter på loddet og ikke fant stakene i bekmørket. Ifølge kartet var vi midt i leia. Hørte bølgene brøt litt unna og hadde 2 knop strøm akenfra. Derifra går du fint videre til Cuxhaven eller helt inn i Kielkanalen på en dag. Er jo korte dager nå, og mørkekjøring i det området er mildt sagt krevende med all trafikk, strøm på 3-4 kn og 2-4 m tidevann. På andre siden av Kielkanalen har flere valg videre. Vi gikk til Sønderborg, videre forbi Fredricia V av Samsø og så ut til Grenå, skagen og hjem. Dette gleder jeg meg til å følge med på. Husk mAIS, bilder og tilgang på datanettverk :-) Kommer tilbake senere. Bare å spørre om det er noe jeg kan bidra med :-) Redigert 1.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Gratulerer med godt valg av trawlerfabrikat. Her på BP vil du finne mye ekspertise og ikke minst kjentfolk på tiren du skal gå. Ser fram til reisebrev fra turen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Havgap Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Jess!! Ser frem til nye innlegg fra reisen hver dag, gode råd fra superkompetente folk her om alt fra navigasjon og teknisk til småproblemer ingen har tenkt på!! Kan bli enda en legendarisk hentetråd! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shortcut Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Jeg sejlede med en fiskeskib fra Den Helder til Kielerkanalen her først i September. Skipperen havde fået oplyst om strømforhold og det gav os en medstrøm på godt 5 knop. Dette betød at vi ankom 12 timer tidligere til Brunshüttel end beregnet *Thumps-up* Få også fat i en ordentlig vejrudsigt. Vejret kan være ganske frygtelig i det område. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Drømmende Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Utruleg kjekt å følge slike tråder... Lykke til på turen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 2.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2014 Jeg takker for tilbakemeldinger. Det var Sap sin hentetråd som fikk meg til å registrere meg her da jeg så alle tilbakemeldinger og råd. Jeg innrømmer å ikke ha all verdens erfaring, hverken med størrelsen på båten eller utenlandsfart med båt annet att jeg var på en oljetanker hvor jeg renset og tectylerte ballasttanker i ett drøyt år. Båten hentet og leverte alt fra Colombia,Baton Rouge,Trinnidad,Slagentangen,Liverpool osv. Så noen turer over Atlanteren, opp Mississippie og rundt i Karibien ble det. Noen fritidsbåter har jeg hatt og drømmen om å bo i båt har jeg hatt lenge. Så nå, før jeg passerer de 50 tenkte jeg att it`s now or never. Siden min siste båt var en 33ft har jeg skjønt att jeg trenger en noe mer erfaren mann med på turen og derfor har jeg med en kamerat med kystskipperen. Men ukjent farvann for begge, så å kunne få noen råd på veien sier vi ikke nei til. Å kjøpe båt i utlandet byr jo også på noen småproblemer vedrørende språk og forståelse av hva som egentlig er meningen i enkelte setninger hvor selger ikke er tydelig nok på engelsk, ei heller megleren. Jeg har selvfølgelig vært i Rotterdam å besiktiget og har påpekt ett par ting som nå skal være i orden. Blandt annet er motorene to Caterpillar 375hk overhalt og innkjørt samt noe interiør oppgraderinger. Jeg regner derfor ikke med att vi starter hjemreisen før 8.11 da alt må sjekkes og sjekkes igjen og er det mangler må det fikses. Brukt er brukt, men jeg har ett veldig godt inntrykk av de som har valgt denne type båt er flinke til å vedlikeholde dem. Nå er nok ikke jeg så flink som sap var på turen sin til å legge ut ting, men jeg skal gjøre ett forsøk. Den tråden har jeg lest flere ganger og prøvd å lagre noe info som kan være nyttig for oss på turen. Når det gjelder AIS så står det i papirene: Shipmate VHF (25 watt with Atis) Den er jeg usikker på og megler eller eier har ennå ikke besvart på det. Ellers har jeg lekt litt med avstander og tid her: http://ports.com/sea-route/port-of-eemshaven,netherlands/port-of-rotterdam,netherlands/ Stemmer nok ikke helt, men men. Ha en god søndag Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Hentet selv båt i UK i Mars 2010, og det kan bli en knalltur hvis dere ikke tar unødige sjanser. Gratulerer med knallbåt :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Om ikke husken er helt på tur så mener jeg ATIS er et AIS lignende system som bare brukes på kanalene i NL. Hentetråder er alltid god lesning B-) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bulli Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 (redigert) Hei, hadde bodd selv i nærheten av NOK (Nord-Ostsee-Kanal) eller Kiel-Canalen i noen år. Er tysk selv men hadde flyttet til Norge for noen år siden. Her får du en link til et informasjonsskriv fra tyske Wasser- und Schiffahrtsverwaltung (kan sammenlignes med norske Sjøfartsdirektoratet) ---> http://www.wsv.de/wsa-bb/info/pdf/Informationen_fuer__Sportbootfahrer.pdf Fant det dessverre kun på tysk, men det finnes i hvert fall gode informasjoner og kart om gjestehavner osv. underveis. God reise og husk hentetråden! Redigert 2.November.2014 av Bulli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekko880 Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Dette blir moro Gratulerer med en kjempebåt (sikle sikle).. Gleder meg til mange timer lesing og masse bilder.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 (redigert) Gratulerer med ny båt. Kilekanalen høres fornuftig ut. Hvordan en skal smyge seg opp mellom Danmark , så ville jeg sett på værmeldingen og bestemt ruten ut fra den. Etter Gøteborg kan en gå mye innenskjærs. Er været bra er det ca, 90 nm Skagen - Hvasser Er du medlem i en av disse så er det noen "Gratis" havner her. http://www.frihavne.com/ Og noen brukbare linker på den siden ikke minst denne skriv den ut http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartanNorden_2014.pdf 1004 Kongelig Norsk Seilforening 1005 Frognerkilens Båtforening 1007 Skøyen Båtforening 1008 Røyken Båtforening Lagahølet 1010 Bærum Seilforening Ytre Vassholmen Noen havnetips er det sikkert i denne https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-paa-danskekysten-og-soerover/page-83 God Tur. Redigert 2.November.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Anbefaler "standing mast route" fra Rotterdam til Lauwersoog hvis du ikke har veldig godt vær på denne værutsatte strekningen. Når du kommer til Amsterdam så er det flere gode marinaer midt byen. Videre så runder du fyret på Marken og gå direkte til Enkhuizen hvor det er en super marina midt i gamlebyen. Deretter kryss Ijsselmeer og gå inn i kanalen ved Lemmer.Gå gjennom Leuwaarden og Dokkum og ut i havet ved Lauwersmeer. Havnen i Borkum kan du anløpe i når som helst, men Nordeney og Schiermonnikoog er bare å anbefale i godt vær og høyvann. Det er mulig å gå bak Borkum og Juist til Nordeney, men det er bare et lite vindu når vannet er på det høyeste og området bør passeres på 3-4 timer ellers er det tørt ! Anbefaler å gå fra Borkum og direkte til Cuxhaven - vær nøye med å beregne at du får strømmen med deg inn mot Cuxhaven ellers kan det bli veeeldig langt. I Cuxhaven er det bra å ligge, diesel på automat på flytebrygge, strømmen forbi det smale innløpet til lystbåthavna kan være heftig så der er det om å gjøre å sikte godt. Pass også på å få strømmen med innover mot Brunsbuttel. Marina rett innenfor slusen inn til kanalen, men den er veldig støyete med alle skipspasseringene hele døgnet. Anbefaler den lille marinaen omtrent midtveis i kanalen øst for Rendsburg like før motorveibroen - der får du også diesel. Hvis ikke havnevakten er tistede så står det telefonnummer på tanken. Når du kommer ut på Østersjøsiden er det en fin marina i Maasholm ved fjorden Schlei - dette er ca midtveis mellom Kiel og Sønderborg . Sønderborg har også diesel. Anbefaler ikke å gå videre på kanalene fra Lauwersmeer gjennom Groningen og Delfziel, det tar veldig lang tid. Fra Amsterdam er det også mulig å gå kanalen gjennom Alkmaar og til Den Helder hvis du ikke vil inn på de store sjøene. Du får kjøpt en hendig liten bok om alle broer og slusers åpningstider i de fleste bokhandeler som er god å ha, den er desverre kun på Hollandsk . . For info så er alle broene og slusene gratis, men i området rundt Dokkum så senker brovokteren en fiskestang med en tresko hvor du må betale noen få Euro . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Juhuuuu! Ny hentetråd [emoji106] Og gratulerer med kjempebåt [emoji4] Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 (redigert) Mye å huske på før en slik tur. Jeg endte opp med å kjøre ned en varebil nesten full av utstyr en uke før vi dro. Reservedeler til motor som filtre, reimer, impeller, alle væsker og oljer, verktøy, og alt mulig utstyr ned til klær, sengetøy, kok, nødutstyr, kart, ladere, lykter, kabler osv osv. Mengder med antiskli er også kjekt da usikrede ting fort går veggimellom og blir et stress oment som stjeler fokuset. Hva slags NAV utstyr er det ombud? Finn ut hva du trenger av kartbrikker. Vi har nye serien til Raymarine og jeg kjøpte 45xg brikken som holdt fra Groningen og hjem. Nå gjelder den fra Eemsfjorden og østover mener jeg. Hadde også stor nytte av Navionics på iPad. Både til planlegging og som en ekstra plottet. Lett å sjekke strøm og tidevannsforhold også og som Catlina sier så er det viktig å planlegge. Vi beregnet strømmen i Elbe før avgang Norderney og passerte Cuxhaven med 4-5 knop med oss. Med en marsjfart på 6-7 knop hadde det vært kjedelig å bomme der. Vil igjen gi deg råd om å ha telefoner og padder klart med nett. Så mye lettere å sjekke ting underveis, samt at man kan bruke mAIS for å sende posisjon, MarineTraffic for å se (med de begrensningene det har) og TapaTalk appen for å poste på BP. Bildene av havner og andre interessepunkter på Navionics funker kun om man har nett og det var meget nyttig å ha. Hjelpen vi fikk via BP var uvurderlig. Som om å ha mange "flyveledere" som fulgte med på alt som var relevant for oss underveis. Værprognoser, åpningstider, rutevalg og alternativer, webkameraer i havner og sluser osv osv. Til og med restauranter, dens meny og booking av bord kan ordnes, hehe ;-) Vi gikk fra Lemmer via Groningen til Delfzijl. Fikk det anbefalt av gutta på yachtsenteret vi dro fra. Synes det gikk veldig greit. Var som å kjøre på landeveien. Alle bruer åpnet seg stort sett uten at vi trengte å vente og slakke av på farten. Funket utrolig bra. Du kommer deg fra Lemmer til Delfzijl på en dag. Vi stoppet i Groningen for kvelden da vi begynte dagen 3 timers kjøring før Lemmer. Synd det er så langt ned til NL, ellers kunne jeg godt tenkt meg å tilbringe en sommer der nede rundt på kanalene. Rene paradiset. Gleder meg til å følge med på dere :-) Noen bilder av visninger på strøm og tidevannsforhold på Navionics. Strømmen kan dog være vesentlig kraftigere enn tabellen viser. Strøm og tidevannstasjoner. Strøm Tidevann. Redigert 2.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 (redigert) Fant et par ruter jeg hadde laget på ipad'en. Viser distansene på Pr Magariet - Eemskanalen, Borkum - Brunsbüttel og Kielkanalen. Mener vi tilbakela ca 650-700 nm og 110 motortimer på turen hjem fra en Fredag ettermiddag til neste Lørdag ettermiddag. Ble mye kjøring. Info om Kielkanalen finner du her http://www.kiel-canal.org/english.htm Lurt å sette seg inn i kjøreregler, venteområder og VHF kanalplanen. Info for oss fritidsbåtführere finner du på denne plakaten; http://www.wsv.de/wsa-bb/info/pdf/Informationen_fuer__Sportbootfahrer.pdf Lurt å printe ut. Kjenner jeg blir grønn av misunnelse på turen, hehe ;-) Lemmer - Delfzijl Borkum - Brunsbüttel Norderney - Brunsbüttel Kielkanalen Redigert 2.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 (redigert) Grattis till fin båt! Skall bli intressant att få följa med på turen hjem! Hur hög är båten som minst (sk 'Air-draught')? Hollandsbaserade båtar brukar ju vara förberedda för kanalresor. Om Du kan komma ner till 'kanalhöjd' (brukar vara 4 - 5 meter i NW Europa, måste givetvis detaljkollas, antagligen är det Elbe - Lübeck-kanal som är kritisk) så kan Inland Waterways trots allt vara ett intressant alternativ. Via Mittellandkanal, Elbe Seitenkanal och Elbe Lübeck-kanal så kommer Du till Travemünde utan att exponera Dig för vind och vågor. Tar säkert några dagar extra, men det är oslagbart väderskyddat och Du sparar många sköna båtpengar i form av minskad brännoljeförbrukning. Och kanske en eller annan dag i väntan på användbart väder. I ett västvindsläge så kan Du ju sedan fortsätta längs Jyllands ostsida ända upp till Skagen och sedan med vinden i ryggen ta Dig över till Marstrand eller så och sedan vidare uppåt längs svenska kusten. Kan vara ett skonsamt och bekvämt alternativ både för Dig och båten. Redigert 2.November.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 (redigert) Er det ikke slik at om man skal gå kanalene i Europa (unntak Kielerkanalen) så kreves det bevis for å ha passert kurs med eksamen? Mener man prediket noe slikt i Kryssarklubben (Kanalinntyg) da jeg tok 'Utsjöskeppare'. Mulig man bare ville selge flere kurs... Redigert 2.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Det är rätt Hulda, men Kanalintyg kan man skaffa på internet ganska enkelt. Vet inte vad som gäller i Norge men kanske någon form av skepparexmen kan behövas. Har för mig att jag har läst att man när det gäller kompetenskrav i regel kan stötta sig på hemlandets krav. Dock inte alltid, för båtar över 15 meter krävs visst ett lokalt utfärdat s k 'Rhein-patent' om man skall befara Rhein. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Rigtig god tur. Vi glæder os til at følge med og når du kommer til Danske farvande så indtager jeg gerne min plads i flyveledertårnet igen :-) Generelt virker vejrsituationen til at vi også de næste uger får vestlige vinde og ret mildt vejr. Men med risiko for perioder med stærk vind nu og da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Atis er total ikkje lik en AIS..... ATIS er et signal det kommer etter du slå av sender.... Viss mottaker har decoder (kystvakt/brovakt/politi f.e.) kommer skip ID på skjerm.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.