Jump to content

Raymarine 8002 autopilot, kan man koble til styrestikke?


Sjøkaptein

Recommended Posts

Hej Haafoe,

 

 

Raymarine har denna:

 

SeaTalk Joystick Controller

Compatible with any Raymarine SmartPilot below-deck autopilot system, the Smart-Pilot Autopilot Joystick provides you with convenient auxiliary steering control anywhere on your boat using your autopilot’s drive system.

Multiple Joystick Controllers can be fitted anywhere you need to steer. Mount them at bridge-wing control stations, aft-decks or even in the arm of your Captain’s chair. Easy SeaTalk network integration simplifies installation.

The Raymarine SmartPilot Joystick Controller supports both proportional and bang-bang operation. Combine the Joystick Controller with an optional rudder angle instrument below for convenient full-function steering anywhere.

Part Number: E12136

 

 

Ligger en på Ebay:

Raymarine SeaTalk joystick kit for autopilot / steering control. Very rare !

  • 4,262.13 SEK
  • Buy It Now

 

 

Tja och ett 'rart' pris som synes...

 

Men man kanske kan fixa något själv.

 

För egen del har jag en gammal Robertson Mini RPU konstantgående roderpump med solenoidventiler som är inkopplad parallellt med Raymarine pumpen. Med enkla tryckströmbrytare vid båda styrplatserna kan jag med den bekvämt manövrera roder, t ex i hamn.

Fungerar alldeles utmärkt!

 

hydraulstyrning_med_dubbla_pumpar_p30100

 

bb_sida_om_ratten_utan_ratt_2.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Jeg har fundert på å fikse noe slikt selv. Hos meg er 'computeren' en 6002, den enkleste fra Raymarine. Og i trange farvann er den noe vinglete på kursen. Alternativt må jeg inn og sette følsomheten, hvilket er et pes. Men selve styringsenheten er hos meg en elektrohydraulisk sak fra Simrad. Den reagerer kun på strømretningen for å styre SB eller BB. Derfor vil en slik sak til kr. 39,90 gjøre susen: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/43061

 

Forutsetningen er da at autopiloten står i modus 'Standby'. Hvis ikke kan det bli en viss interessekonflikt i det elektriske systemet..

Link to post

Hos meg ser det slik ut. Den grå kabelen kommer fra linjærhydraulikkens kontrollenhet:

310509_autopilot.jpg

To plusser og en minus. Så lenge en av plussene er aktiv, går roret. Når strømmen kutter, stanser roret i aktuelle posisjon. Og så er det en snag til, om jeg kjører ukritisk vil roret fortsette å gå helt til det treffer stopperene. Og fortsette videre til sikringen går. Derfor må det inn et par endebrytere også. Som må kunne 'overrides' i motsatt retning. Og da begynner det å balle på seg. Krever litt fintenking.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hulda, jag har satt en mikroswitch på var sida som bryter i den styrkrets som drar rodret åt det hållet där switchen sitter.

Pss stannar rodret strax före stoppen men man kan sedan obehindrat köra rodret tillbaka.

 

Du ser switcharna på båda sidor om hjärtstocken i bilden ovan.

 

Är det fråga om större ström så får man stoppa in ett relä emellan.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Alltså saken är ju den att jag har två rodermaskiner, den ena är då Raymarine reverserande och den drivs direkt från autopiloten och har inbyggd 'max roderutslag-begränsning'.

 

Den andra är en Robertson Mini RPU med solenoidventiler och dom drar begränsad ström som man normalt kan behärska i mikroswitchar.

 

Men det enklaste är väl att mäta strömmen som man vill styra med en tångamperemeter och om det är mer än 5 eller allra högst 10A skulle jag satt in reläer.

 

För övrigt tycker jag hur som hur att det känns tveksamt att släppa 50A genom den biltema omkopplaren som Du visar.

Om inte annat så ser kontakterna rätt klena ut...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Jeg vet ikke hvor mye strøm Robertson kan trekke, mener det er 20 A. Det er vel Robertson jeg har som linjerenhet, ikke Simrad. Skal sjekke opp dette før jeg ev. gjør noe. Resten av systemet er 30 A. Så uansett vil ikke lasten komme opp i 50 A. Jeg har sjekket opp noen endebrytere, ser ut til å kunne kjøre uten bruk av rele. Så med en bryter som velger enten autopilot eller manuell styring, så skulle dette være gjennomførbart.

Link to post

Da har jeg, til min egen tilfredshet, vært innom Biltema og kjøpt det jeg trenger for å lage meg en styring. Jeg har bestemt meg for å kjøre systemet til Ebonita med trykknapper for SB og BB. Det blir slik at en Toggle Switch bestemmer om det er autopiloten eller trykknappene som skal stå for kjøringen. Endestoppene kjøres av to Dörrströmbrytare. Det hele kom på den smukke sum av NOK 194,50. I tillegg må jeg ha tre releer, slike har jeg liggende i båten, ca. NOK 120. I tillegg kabling, sikringer og klemmer, altså verkstedsmateriell. Kan vel bli snaue NOK 400 med søkke og snøre. Uansett under NOK 500. Det kan en fattig pensjonist ha råd til :-)

Link to post

Haha, det drabbar nog ingen fattig, men det känns ju alltid bra om man kan lura gamarna...

 

Tryckknappar... ja enklast blir ju med 'våg-strömbrytare' som per definition omöjliggör att man kan ge signal åt båda hållen samtidigt.

 

För min del hade jag då redan våg-strömbrytare till thrusters (se bild), så för att kunna hitta rätt med fingrarna så ville jag ha tryckknappar till roder.

Jag löste konflikt-problemet så att jag använde tvåpoliga tryckströmbrytare med växlande kontakter, och sedan lät jag 'BB-roder'-knappens signalledning gå genom den normalt slutna kontakten på SB-knappen och vise versa.

PSS så förhindrar man möjligheten att ge SB och BB roder samtidigt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...