Dinamo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Som søringen sier, reis å se på motoren. Og evt diskuter pris utifra det du ser, det er alltid et kjansespill å kjøpe brukt motor og denne er det vanskelig å si noe om tilstand som gjør det enda verre. Du kan ende opp med en ny problemotor..... eller ikke.... Men når vi nå ser tilstanden på den du har nå, så kan man jo tenke at den du tenker på å kjøpe er bedre om ventiler og sylindere ser bra ut. Syns det er litt rart å ta deler av en velfungerende motor da...... Eg er enig med dette Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Enig i overnevnte kommentarer. Jeg føler det er problematisk å ta riktig avgjørelse her. Jeg legger ved finn annonsen så kan dere se om det gir dere en følelse eller inntrykk i positiv eller negativ retning http://www.finn.no/52348021 Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Sendt deg en IM Kapten. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Takk for hjelpen Maruma Hva tenker folket om denne, et bedre valg? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53474182&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Ja, vil si den siste her må være et langt bedre valg. Betryggende at motor kan startes på pall slik at du får sjekket ut at den sviver greit. De få tusenlappene du må ut med, sparer du helt sikkert inn i forhold til å fikse på noe halvgodt annet som sikkert må gjøres noe med. Ser jo ut som det her bare er tut og kjør. Så kan du kanskje selge den gamle "klumpen" din for noen kroner, eller bruke den til mooring Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Ja, jeg må si jeg er lei av problemer nå. Den i Risør får jeg for 5000 kr. Får med mye flere deler samt at det er en fungerende motor. Det blir altså plug and play. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Det så bedre ut ja :-) At motor kan startes er et kjempepluss! Fin pris og :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Da går vi for den. Da blir det Risør tur i kveld :) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 God tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Eg er so veldig enig i dette med risørtur. Den motoren er so veldig mykje meir for pengane. Eg vil ønska deg lykke til med denne. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Og inn i en Fiat 500 den skulle få plass. Kjøpte den av en hyggelig danske som startet den opp på pall. Han kunne fortelle at han hadde sveiset toppen og at han anbefalte å få byttet denne. Videre var ventiler slipt, sylinder i tilsynelatende god stand (ifølge selger), bunnpanne renset og kjølekanaler renset. Jeg fikk tatt en kompresjonstest som viste at det var 7, 5 bar på sylinder 1 og 6 bar på sylinder 2. Jeg tok en sjanse og antar at dette er grunnet toppen. Ellers så virker motoren fin og startet med en gang, samt at den hørtes fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Gratulerer med ny gammel motor Den ser ut, på bildene "so blankpusst og fin at da lyse", og so at den starter og går, so er du vel å seia i mål. Forresten, eg trur eg ville undersøkt rundt kvifor den gamle motoren fyllte seg med vatn, og utifrå bildene er der ikkje tvil om at der har vore mykje. Eg tenker då slik at hvis problemet er i den motoren, so er det vel greit, men om det er i båten, i greiene rundt motoren, so må der gjerast noko før denne motoren kjem ombord. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Gratulerer med ny motor! Lurt å se på det Dinamo nevner her :-) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Vil anbefale at du monterer treveisventil på sjøvannet som nevnt i et tidligere innlegg. Regner med du beholder ferskvannskjølingen, noe annet vil være lite lurt. Koste på deg ny olje og nytt filter og ta en systemrenskur på kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Takk, takk :) Ja, planen er å montere en treveis. Men av nysgjerrighet, trenger jeg egentlig sjøvannskjøling av eksos? Jeg liker lyden bedre, samt at jeg vil slippe salt/kondens i manifold. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Gratulerer med ny gammel motor Den ser ut, på bildene "so blankpusst og fin at da lyse", og so at den starter og går, so er du vel å seia i mål. Forresten, eg trur eg ville undersøkt rundt kvifor den gamle motoren fyllte seg med vatn, og utifrå bildene er der ikkje tvil om at der har vore mykje. Eg tenker då slik at hvis problemet er i den motoren, so er det vel greit, men om det er i båten, i greiene rundt motoren, so må der gjerast noko før denne motoren kjem ombord. Magne Årsaken var at eksosen ble fylt med sjøvann, slik at dette trengte inn i motor gjennom eksosventiler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Takk, takk :) Ja, planen er å montere en treveis. Men av nysgjerrighet, trenger jeg egentlig sjøvannskjøling av eksos? Jeg liker lyden bedre, samt at jeg vil slippe salt/kondens i manifold. Nei, du trenger ikke kjøling. Men uten kjøling må du legge opp eksos i stål i stedet for gummi, og du må påse at den ikke ligger inntil treverk slik at det kan ta fyr. Jeg for min del foretrekker rolige motorer, og ville derfor ha beholdt vannkjølt eksos som før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rikki Tikki Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Da blir det treveis :) Da er gamle motoren ute. Trenger hjelp til å få den nye ut av bilen, så her har jeg fått bærehjelp som kommer i fem tiden. Blir nok ikke båttur i dag, men det nærmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Dinamo, skrev den 24 Nov 2014 - 09:05: Gratulerer med ny gammel motor Den ser ut, på bildene "so blankpusst og fin at da lyse", og so at den starter og går, so er du vel å seia i mål. Forresten, eg trur eg ville undersøkt rundt kvifor den gamle motoren fyllte seg med vatn, og utifrå bildene er der ikkje tvil om at der har vore mykje. Eg tenker då slik at hvis problemet er i den motoren, so er det vel greit, men om det er i båten, i greiene rundt motoren, so må der gjerast noko før denne motoren kjem ombord. Magne Årsaken var at eksosen ble fylt med sjøvann, slik at dette trengte inn i motor gjennom eksosventiler. Eg er slett ikkje sikker på at eg ville slått meg til ro med dette svaret. At eksosen blei fylt med sjøvatn, javel, men kvifor? og kor kom det ifrå? og ikkje minst - kan det henda igjen? Eg trur eg ville gravd djupt i desse spørsmåla, for å vera sikker på at der ikkje stryk med ein motor til. Men problemet er jo egentlig ikkje mitt, då Magne Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Eg er slett ikkje sikker på at eg ville slått meg til ro med dette svaret. At eksosen blei fylt med sjøvatn, javel, men kvifor? og kor kom det ifrå? og ikkje minst - kan det henda igjen? Eg trur eg ville gravd djupt i desse spørsmåla, for å vera sikker på at der ikkje stryk med ein motor til. Men problemet er jo egentlig ikkje mitt, då Magne Motoren er ferskvannskjølt, mens eksosen er sjøvannskjølt. Når jeg hadde problemer med tenningen og slet med å starte motoren, ble eksosen pumpet full av sjøvann uten at trykket fra eksosen fikk blåst det ut. Til slutt ble eksosen så full at vannet ble pumpet inn i sylinderen gjennom eksosventiler. Derav dette pratet om treveis ventil, slik at jeg kan slå over og sende vannet rett ut. Da får jeg også blåst ren eksosslangen før motoren stoppes. Dette får at saltet ikke skal tære, samt at jeg slipper å gjenta denne hendelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Da trillebåren ikke var tilgjengelig i dag så ble prosjekt motor inn i båt utsatt. Jeg ønsker å demontere mest mulig før jeg løfter motoren ut av bilen da det er svært tungt å løfte den og siden det ikke er mye høyde i bagasjen gjør dette til et meget statisk løft. Dynastarten ryker selvfølgelig. Ut over dette tenker jeg å skru av girkassen da jeg uansett ikke skal bruke denne. Vil dette føre til mye gris? Det skal vel ikke i teorien være olje i denne koblingen? På lik linje med bil? Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Jo det er olje i koblingen, du ser peilepinnen rett aktenfor lokket Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Jo det er olje i koblingen, du ser peilepinnen rett aktenfor lokketOk, takk. Da får girkassen stå på til jeg får ut motoren Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Motoren er ferskvannskjølt, mens eksosen er sjøvannskjølt. Når jeg hadde problemer med tenningen og slet med å starte motoren, ble eksosen pumpet full av sjøvann uten at trykket fra eksosen fikk blåst det ut. Til slutt ble eksosen så full at vannet ble pumpet inn i sylinderen gjennom eksosventiler. Derav dette pratet om treveis ventil, slik at jeg kan slå over og sende vannet rett ut. Da får jeg også blåst ren eksosslangen før motoren stoppes. Dette får at saltet ikke skal tære, samt at jeg slipper å gjenta denne hendelsen. Eg føler meg litt treig i dag, men eg skjønner at det då ikkje er meir å vera redd for der. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 hjelp. Hvordan får jeg av denne "skålen" som tilhører s girkassen? Har demontert den mutteren som holder den på plass, men får ikke rikket den. Har prøvd å slå, samt bende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.