Jump to content

VP/Marna mb10a, ventilene sitter fast. Er det håp for den?


Rikki Tikki

Recommended Posts

Som søringen sier, reis å se på motoren. Og evt diskuter pris utifra det du ser, det er alltid et kjansespill å kjøpe brukt motor og denne er det vanskelig å si noe om tilstand som gjør det enda verre. Du kan ende opp med en ny problemotor..... eller ikke.... Men når vi nå ser tilstanden på den du har nå, så kan man jo tenke at den du tenker på å kjøpe er bedre om ventiler og sylindere ser bra ut. Syns det er litt rart å ta deler av en velfungerende motor da......

 

Eg er enig med dette

Link to post
Share on other sites

Ja, vil si den siste her må være et langt bedre valg. Betryggende at motor kan startes på pall slik at du får sjekket ut at den sviver greit. De få tusenlappene du må ut med, sparer du helt sikkert inn i forhold til å fikse på noe halvgodt annet som sikkert må gjøres noe med.

 

Ser jo ut som det her bare er tut og kjør. Så kan du kanskje selge den gamle "klumpen" din for noen kroner, eller bruke den til mooring :giggle:

Link to post
Share on other sites

d1e7cf59c9917e20c581c7414a8b2cb0.jpg Og inn i en Fiat 500 den skulle få plass. Kjøpte den av en hyggelig danske som startet den opp på pall. Han kunne fortelle at han hadde sveiset toppen og at han anbefalte å få byttet denne. Videre var ventiler slipt, sylinder i tilsynelatende god stand (ifølge selger), bunnpanne renset og kjølekanaler renset. Jeg fikk tatt en kompresjonstest som viste at det var 7, 5 bar på sylinder 1 og 6 bar på sylinder 2. Jeg tok en sjanse og antar at dette er grunnet toppen. Ellers så virker motoren fin og startet med en gang, samt at den hørtes fin ut.
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny gammel motor :yesnod:

Den ser ut, på bildene "so blankpusst og fin at da lyse", og so at den starter og går, so er du vel å seia i mål.

Forresten, eg trur eg ville undersøkt rundt kvifor den gamle motoren fyllte seg med vatn, og utifrå bildene er der ikkje tvil om at der har vore mykje. Eg tenker då slik at hvis problemet er i den motoren, so er det vel greit, men om det er i båten, i greiene rundt motoren, so må der gjerast noko før denne motoren kjem ombord.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny gammel motor :yesnod:

Den ser ut, på bildene "so blankpusst og fin at da lyse", og so at den starter og går, so er du vel å seia i mål.

Forresten, eg trur eg ville undersøkt rundt kvifor den gamle motoren fyllte seg med vatn, og utifrå bildene er der ikkje tvil om at der har vore mykje. Eg tenker då slik at hvis problemet er i den motoren, so er det vel greit, men om det er i båten, i greiene rundt motoren, so må der gjerast noko før denne motoren kjem ombord.

 

Magne

Årsaken var at eksosen ble fylt med sjøvann, slik at dette trengte inn i motor gjennom eksosventiler.
Link to post
Share on other sites

Takk, takk :) Ja, planen er å montere en treveis. Men av nysgjerrighet, trenger jeg egentlig sjøvannskjøling av eksos? Jeg liker lyden bedre, samt at jeg vil slippe salt/kondens i manifold.

 

Nei, du trenger ikke kjøling. Men uten kjøling må du legge opp eksos i stål i stedet for gummi, og du må påse at den ikke ligger inntil treverk slik at det kan ta fyr. Jeg for min del foretrekker rolige motorer, og ville derfor ha beholdt vannkjølt eksos som før.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

default_large.png

Dinamo, skrev den 24 Nov 2014 - 09:05:

Gratulerer med ny gammel motor :yesnod:

Den ser ut, på bildene "so blankpusst og fin at da lyse", og so at den starter og går, so er du vel å seia i mål.

Forresten, eg trur eg ville undersøkt rundt kvifor den gamle motoren fyllte seg med vatn, og utifrå bildene er der ikkje tvil om at der har vore mykje. Eg tenker då slik at hvis problemet er i den motoren, so er det vel greit, men om det er i båten, i greiene rundt motoren, so må der gjerast noko før denne motoren kjem ombord.

 

Magne

Årsaken var at eksosen ble fylt med sjøvann, slik at dette trengte inn i motor gjennom eksosventiler.

 

Eg er slett ikkje sikker på at eg ville slått meg til ro med dette svaret.

At eksosen blei fylt med sjøvatn, javel, men kvifor? og kor kom det ifrå? og ikkje minst - kan det henda igjen?

Eg trur eg ville gravd djupt i desse spørsmåla, for å vera sikker på at der ikkje stryk med ein motor til.

Men problemet er jo egentlig ikkje mitt, då

 

Magne

Link to post
Share on other sites

 

 

Eg er slett ikkje sikker på at eg ville slått meg til ro med dette svaret.

At eksosen blei fylt med sjøvatn, javel, men kvifor? og kor kom det ifrå? og ikkje minst - kan det henda igjen?

Eg trur eg ville gravd djupt i desse spørsmåla, for å vera sikker på at der ikkje stryk med ein motor til.

Men problemet er jo egentlig ikkje mitt, då

 

Magne

Motoren er ferskvannskjølt, mens eksosen er sjøvannskjølt.

 

Når jeg hadde problemer med tenningen og slet med å starte motoren, ble eksosen pumpet full av sjøvann uten at trykket fra eksosen fikk blåst det ut. Til slutt ble eksosen så full at vannet ble pumpet inn i sylinderen gjennom eksosventiler.

 

Derav dette pratet om treveis ventil, slik at jeg kan slå over og sende vannet rett ut. Da får jeg også blåst ren eksosslangen før motoren stoppes. Dette får at saltet ikke skal tære, samt at jeg slipper å gjenta denne hendelsen.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da trillebåren ikke var tilgjengelig i dag så ble prosjekt motor inn i båt utsatt.

 

Jeg ønsker å demontere mest mulig før jeg løfter motoren ut av bilen da det er svært tungt å løfte den og siden det ikke er mye høyde i bagasjen gjør dette til et meget statisk løft. Dynastarten ryker selvfølgelig. Ut over dette tenker jeg å skru av girkassen da jeg uansett ikke skal bruke denne. Vil dette føre til mye gris? Det skal vel ikke i teorien være olje i denne koblingen? På lik linje med bil?

Link to post
Share on other sites

Motoren er ferskvannskjølt, mens eksosen er sjøvannskjølt.

 

Når jeg hadde problemer med tenningen og slet med å starte motoren, ble eksosen pumpet full av sjøvann uten at trykket fra eksosen fikk blåst det ut. Til slutt ble eksosen så full at vannet ble pumpet inn i sylinderen gjennom eksosventiler.

 

Derav dette pratet om treveis ventil, slik at jeg kan slå over og sende vannet rett ut. Da får jeg også blåst ren eksosslangen før motoren stoppes. Dette får at saltet ikke skal tære, samt at jeg slipper å gjenta denne hendelsen.

Eg føler meg litt treig i dag, men eg skjønner at det då ikkje er meir å vera redd for der.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...