Jump to content

VP/Marna mb10a, ventilene sitter fast. Er det håp for den?


Rikki Tikki

Recommended Posts

Kjøpte meg en ventilfjærspenner på Biltema. Vel verdt de 139 kronene den kostet.

bilde

 

Her ser dere hvordan den fungerer. Man klemmer fjær og skål opp, slik at man får løsnet kilene.

bilde

 

Klarte desverre å knekke to av fjærene.

bilde

 

Fikk løsnet og demontert innsugsventilene.

bilde

 

Men eksosventilene sitter dønn. Forsøkte lekte inn en liten skive for å presse de opp med kammen, men dette til ingen nytte. Prøvde også å bende de opp med en fastnøkkel, men de sitter for hardt. Det ble også et merke i godset på blokken da jeg forsøkte dette. Tenker at jeg går til anskaffelse av ett brekkjern som er nevnt over her. Med mer moment må de løsne?

 

Hjelp!

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling, har du lagt merke til at dette er en sideventilert motor, med ventilene i blokka... :wink:

 

Når jeg ser på de bildene tror jeg ikke du kommer langt med slipepasta på de ventilsetene. Ser i mine øyne alt for korrodert ut, og at du må frese dem. Dette gjøres forsåvidt greit med håndverktøy, men en litt større operasjon. Spørs om ikke du må innse at du må inn med ny ventil og styring på den som er knekt, og kanskje på den som fortsatt sitter også. Har du en yrkesskole i nærheten med bil/motormek? Kan være de kan gjøre jobben for deg hvis du skaffer delene.

Gikk selv på Motormek en gang i tiden, og husker godt jeg overhalte en gammel JAP 350-kubikk MC-motor som var innstallert i en gressklipper hos en lokal fotball-klubb. Artig prosjekt :cool:

Link to post
Share on other sites

Hmm, jo jeg hadde jo sett det tidligere, men konsekvensene av dette hadde ikke helt gått opp for meg i skrivende stund... Sånn er det når kaffen ikke helt har fått virke tidlig på mårran.

Så jeg må bare trekke tilbake alt om mulighet for erstatte topp, og skli mer over på mulighet for å erstatte motor. Eller gjøre som Honduras foreslår, da, og slå kloa i noen som kan gjøre en bra jobb for nesten ingen penger......

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling, har du lagt merke til at dette er en sideventilert motor, med ventilene i blokka... :wink:

 

Når jeg ser på de bildene tror jeg ikke du kommer langt med slipepasta på de ventilsetene. Ser i mine øyne alt for korrodert ut, og at du må frese dem. Dette gjøres forsåvidt greit med håndverktøy, men en litt større operasjon. Spørs om ikke du må innse at du må inn med ny ventil og styring på den som er knekt, og kanskje på den som fortsatt sitter også. Har du en yrkesskole i nærheten med bil/motormek? Kan være de kan gjøre jobben for deg hvis du skaffer delene.

Gikk selv på Motormek en gang i tiden, og husker godt jeg overhalte en gammel JAP 350-kubikk MC-motor som var innstallert i en gressklipper hos en lokal fotball-klubb. Artig prosjekt :cool:

Eg må sei meg enig i at det ser ut som fresing av ventilseter ser riktig ut her. Men då blir problemet at ventilklaringen blir justert ved at lengden av ventilstammen skal slipast ned til riktig klaring i ein sideventilert motor. Det kan bli ein utfordring.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Du måler kompresjonen med en måler du skrur inn i plugghullet. Mener Biltema har noe som er billig og greit. Motoren må få luft når du måler kompresjon så du må holde full gass.

 

Men du skriver at motoren står uten toppdeksel, er det toppdeksel på denne motoren da? Er den lik den du har er det vel toppen du mener?

Link to post
Share on other sites

Du måler kompresjonen med en måler du skrur inn i plugghullet. Mener Biltema har noe som er billig og greit. Motoren må få luft når du måler kompresjon så du må holde full gass.

 

Men du skriver at motoren står uten toppen, er det toppdeksel på denne motoren da? Er den lik den du har er det vel toppen du mener?

Ja, det er samme motor. Så mener nok toppden ja [emoji1] Så tanken er at det er kjedelig å montere ny topppakning for å måle komp/sylinderlekasje da jeg ønsker å gå over motor- dvs slipe ventiler og påse at de er riktig justert først. Noen tanker om hva jeg bør se etter? Redigert av kapten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville da spurt om hvorfor den er tatt ut av båten og skal selges for så å håpe på at selgeren er ærlig. Du kan uansett ikke gi mye for den motoren siden toppen er av og umulig å sjekke.

 

Jeg ville dreid rundt motoren og sett på ventiler og seter, tæreskader på anleggsflater på topp og blokk. Se også i sylinderene at det ikke er rustskader. Hvor mye skal selger ha for den?

Link to post
Share on other sites

Motoren er billig. Jeg får den for 3000 kr. Det som nå slo meg var at selger skrev i mail til meg at han kjøpte motoren i høst for å bruke toppen på sin båt, mens ha sa på telefonen at motoren fulgte med båten han hadde kjøpt av en kompis. Denne hadde han altså kompisen byttet med motoren han nå har i båten da han var perfeksjonist. Dette kan vel tyde på en eventuell sylinderlekasje? Hvorfor skulle han ellers bytte den ut?

 

Jeg har blitt lovet full retur om det skulle være noe tull med motor. Men spørsmålet er om jeg kan stole på selger.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er for lang reis, ville jeg dratt og sett på motoren. Hvis du får dreiet motor rundt, vil du kunne se tilstand på ventiler / -seter og sylindere, slik som foreslått over. Tror du vil kunne få et greit inntrykk av tilstand da.

 

Å frese ned ventilseter / kjøpe nye ventiler til motor du har nå vil nok komme på langt mer enn de 3000,- du må ut med for byttemotor. Du vet vel heller ikke tilstand på lagere etc på den du har. Ville heller satset på en motor som inntil ganske nylig har vært i bruk.

Link to post
Share on other sites

Nye eksosventiler koster 935 pr stk, så det blir nok 2 av disse pluss hvertfall 2 stk ventilstyringer til 275 pr stk. Så må jeg ha 2 ventilfjærer til 195 kr stk. Så kommer eventuelt fresing i tillegg.

Min motor har byttet stempelringer for et par år siden. Men jeg får strengt tatt ikke løsnet de ventilene som sitter.

Link to post
Share on other sites

Som søringen sier, reis å se på motoren. Og evt diskuter pris utifra det du ser, det er alltid et kjansespill å kjøpe brukt motor og denne er det vanskelig å si noe om tilstand som gjør det enda verre. Du kan ende opp med en ny problemotor..... eller ikke.... Men når vi nå ser tilstanden på den du har nå, så kan man jo tenke at den du tenker på å kjøpe er bedre om ventiler og sylindere ser bra ut. Syns det er litt rart å ta deler av en velfungerende motor da......

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal benytte deg av et motorverksted må du vel MINST regne 1000,- kr / time + mva (?) Kan jo bli en sjokk-regning uten fast pris på forhånd i hvert fall.

 

I sylindre på evt nye motoren kan du kjenne etter etter slitekanter øverst i sylinderen. Kan jo gi et lite pekepinn på gangtimer eller om det er gjort ting med den i ettertid. Evt få lånt et mikrometer for innvendig måling og se etter ovalitet i sylindre.

 

En vet jo aldri med brukt motor, som dere sier, men kan jo også tenkes at tidligere eier ved kjøp av bruktbåt har tatt høyde for montering av ny motor for lengre problemfritt båthold, uten at det nødvendigvis har vært noe feil ved gammel motor. Men det vet en jo ikke uten å ringe vedkommende og høre. Blir jo litt gambling uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...