kjetillunde Startet 10.November.2014 Link til dette innlegget Startet 10.November.2014 Vippestøttehendelen har rustet helt fast som en ser på bildet. Har prøvd å spraye på olje uten at det har hjulpet. Kan denne rusten spre seg? Jeg har en flaske med Ferro-bet rustvask, burde jeg spraye på med den? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hvor gammel er denne motoren? Jeg vet ikke hvordan det er med anoder, men på en Yamaha 4-takt 2010 mod jeg hadde så var styrestaget helt umulig å få ut pga rust. Om rustvask er tingen vet jeg ikke. Har du prøvd å kjøre på med WD-40 el.l. over tid? Burde nok vært satt inn med grease denne før den ble rusten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg har samme problemet på påhengeren på jolla. Det er en E-tec 40. Det eneste som hjelper er å få ut bolten og pusse den blank. I tillegg er det høyst sannsynlig irr/korrosjon i aluminiumen i godset også, dette må også slipes vekk. Til det er det fint å bruke en pinne på drillen med et smergelpapir. Pinnen klyver du slik at du kan tre i smergelpapiret. Problemet med slike bolter når de først sitter kan være at de trenger en real omgang juling for å komme ut. Vær forsiktig så du ikke stuker enden. Glidehammer er best, men det hender at man må ha tilgang på sveiseapparat eller gjengeverktøy for å få det til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alfaalfa Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Alt som kan ruste, vil ruste. Med mindre det settes inn med fett. Og selv da vil oftevførste del gjelde. Ferro bet er ok å bruke. Jeg ville tatt klingfilm fra kjøkkenskapet, lagt en liten fille i, sprayet ferro-bet på denne og surret rundt bolten med klingfilmen. Da tørker den ikke opp. Tror nemlig det tar litt tid for FB til å fjerne såpass med rust. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Ufattelig hvordan ting kan sette seg, så ville kjørt på med rustløser over tid, og så forsøkt å få slått bolten ut. Evt varme opp bolten med en propanbrenner (tror Biltema har slike med gassflaske, ikke til "turbruk" altså). Holdt på med å demontere bensinpumpe til min 9,9 Sport i går og i kveld. Er skrudd sammen med 4 st, M4 skruer, med en innfelt mutter i plastdeksel i bakkant, slik at en ikke kommer til på muttersiden. 3 av 4 skruer knakk når skulle løsne de. Men sitter fortsatt som sveist fast pga irr i aluminium, selv om skruehoder er av. Prøvd å slå de ut med en dor, etter å ha brukt WD40 over natta, men sitter som bare f... enda. Får "smøre meg" med tålmodighet, og se om får ut når rustløser har fått jobbet et døgn til. Så å løsne ting som har rustet / irret fast kan være et mareritt! Trøsten i ditt tilfelle får være at du sjelden har bruk for denne stopperen, vi har kun brukt den på vår F40 når tilten ikke ville stå oppe av seg selv pga dritt i en ventil i tiltmekanisme. Under transport er det bedre å legge et emne av tre mellom motor / brakett. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Er det viktig å få gjort noe med dette slik at rusten ikke sprer seg, eller kan jeg bare la den stå sånn? Som søringen skriver får jeg vel sjelden bruk for denne stopperen da jeg har powertrim... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Jeg ville pusset det så rent som mulig,og så smørt det godt inn med fett. Og hatt på fett et par ganger i løpet av året. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 likefullt irriterende at de har brukt slikt "gørrjern" på en motor som selges for bruk i saltvann owatrol olje burde også være god medisin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 I mitt tilfelle endte det opp med at skruer måtte bores ut i dag... Fikk hjelp av kollega som driver mye med båt "på si", han var også overgitt over hvor hardt skruene hadde satt seg. Så tror du nok kanskje må nøye deg med å kjøre på med Owatrol, og så godt med vannbestandig fett for å hindre videre rusting. Bør holde det i sjakk en stund. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Heftig å måtte bore ut skruene ja. Dersom jeg pensler på Owatrol-olje, binder den det fast med en hinne så jeg aldri kan bruke vippestøttehendelen lenger? Jeg forstår det som å "gi opp" å fikse vippestøttehendelen og kjøre på med Owatrol for å forhindre rustspredning. Har jeg forstått riktig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Hva mener du med å "spre seg"? Bolten er jo det eneste av stål i området, så det vil ikke smitte over på noe annet. Men bolten vil fortsette å ruste da, til den en gang er helt ødelagt. men det vil ta laang tid, selv med sprut av sjøvann. Hvorfor ikke bare få ut bolten og pusse den ren? Det er fort gjort, og du sitter igjen med en bekymring mindre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Hei For å løsne rustne ting er det vell like mange råd som det er medlemmer på BP, altså mange gode råd. Her kommer mitt, jeg har god erfaring med Fluid Film ( lanolin) dette er nesten ett rent naturprodukt som virker bra. Jeg ville sprøytet på en god dasj og latt det virke over tid før du prøver å løsne. Men som index skriver, få løsnet bolten og vedlikehold den så slipper du at den setter seg fast. Lykke til larss Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 (redigert) Hei ...jeg har god erfaring med Fluid Film ( lanolin) dette er nesten ett rent naturprodukt som virker bra. Jeg ville sprøytet på en god dasj og latt det virke over tid før du prøver å løsne. Kult. Er dette for å få det til å løsne eller bare for å beskytte mot mer rust? Fungerer Owatrol på samme måte? (Owatrol har jeg liggende så supert om jeg kan bruke det? :) Men som index skriver, få løsnet bolten og vedlikehold den så slipper du at den setter seg fast. Lykke til larss Hvordan vedlikeholder jeg den så den ikke setter seg fast? Setter den jevnlig inn med grease? Redigert 15.November.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 (redigert) Kult. Er dette for å få det til å løsne eller bare for å beskytte mot mer rust? Fungerer Owatrol på samme måte? (Owatrol har jeg liggende så supert om jeg kan bruke det? :) Hvordan vedlikeholder jeg den så den ikke setter seg fast? Setter den jevnlig inn med grease? Hei Du kan sikkert bruke Owatrol også, jeg kjenner ikke dette produktet så godt. Og ja, sett den inn med ett eller annet og beveg den av og til så setter den seg ikke. larss Redigert 15.November.2014 av larss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 (redigert) Motoren er en 2003-modell. Sliter med å få ut bolten for å pusse den ren... Kan det hjelpe å helle på Cola og varme opp bolten med en propanbrenner? Redigert 14.April.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Det tror jeg du bare kan skyte en hvit pil etter. For at cola, eddik, ferrobet og lignende etsende medier skal virke på så kraftig angrepne gjenstander må de stå neddyppet i væsken. Mekanisk rengjøring må til i tillegg. Forsøk å slipe bort det meste med smergelpapir først, det går mye fortere. Smergel får du kjøpt på rull f.eks. på Biltema. Riv av en lang remse så du får dratt den rundt bolten i en lang sløyfe, skjønner? Dessuten er det ikke bolten du skal varme på, det er bosset. Varm så mye du tør uten at lakke blir ødelagt. Deretter er det bare rå makt som gjelder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 (redigert) Forsøk å slipe bort det meste med smergelpapir først, det går mye fortere. Smergel får du kjøpt på rull f.eks. på Biltema. Riv av en lang remse så du får dratt den rundt bolten i en lang sløyfe, skjønner? Dessuten er det ikke bolten du skal varme på, det er bosset. Varm så mye du tør uten at lakke blir ødelagt. Deretter er det bare rå makt som gjelder Ja, smergel skal kjøpes, takk for tipset. Så det er ikke bolten jeg skal varme opp? Er "bosset" det som bolten går inn i? Redigert 14.April.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Ja, varmer du bolten vil den utvide seg og sette seg hardere. Varmer du bosset (og helst ikke bolten) blir hullet større og bolten løsner. Men helt løs får du den neppe. Du må nok gi den skikkelig juling i tillegg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Terje338 Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Bolten er vel av svart eller rustfritt stål, og motor braketten er vel i aluminium. det kan sjå ut som om det er ein nylon foring mellom bolten og braketten. Kva løysning ein skal gå for og få demontert og pusset bolten er vel litt an på kor fast den står. Men ut frå bilde ville eg ha plukket at den utvendige knappen ved og fjærne den låsesplinten. Puss så vekk rust og maling frå bolten med slipepapir, for så og bank bolten innover til den detter ut. Deretter kan pusse resten av bolten før du smører opp med sjøvannsbestandig gris og monterer dette saman. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Nå har jeg kjøpt slipeskive på Jula til å sette på drillen. Håper jeg kan drille bort rusten med den? http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/roterende-slipetilbehor/slipeskive-256057/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Det der er ikke en slipeskive, det er en grovrengjører. Du kommer ikke til på baksiden med den, da må du bruke smergelpapir som jeg forsøkte å forklare, men jeg forklarte kanskje litt klønete. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Komodo skrev On 15.4.2015 at 22.03: Det der er ikke en slipeskive, det er en grovrengjører Du kommer ikke til på baksiden med den, da må du bruke smergelpapir som jeg forsøkte å forklare, men jeg forklarte kanskje litt klønete. Neida du forklarte det helt fint. De hadde ikke smergelpapir på Jula (Biltema er et stykke fra meg), så jeg kjøpte det som ifølge Jula heter Slipeskive. Etter et raskt søk ser jeg det heter grovrengjører ja. Hvilken bakside er det jeg ikke kommer til med den? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 rart om de ikke hadde smergelpapir på jula tenkte jeg, de bruker av og til litt andre betegnelser på varer. http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/handslipemateriale/handslipepapir-053079/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Aha, takk Ivar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 ivar skrev On 16.4.2015 at 10.08: rart om de ikke hadde smergelpapir på jula tenkte jeg, de bruker av og til litt andre betegnelser på varer. http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/handslipemateriale/handslipepapir-053079/ Ja, når de kaller grovrengjører for slipeskive, da skjønner jeg ingenting Men det der er for øvrig slipepapir på ark, det er smergellerret på rull han skal ha: http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/kapping-og-sliping/smergellerret-paa-rull Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.