Jump to content

Tæring/rust/korrosjon på 40hk Yamaha

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg har samme problemet på påhengeren på jolla. Det er en E-tec 40. Det eneste som hjelper er å få ut bolten og pusse den blank. I tillegg er det høyst sannsynlig irr/korrosjon i aluminiumen i godset også, dette må også slipes vekk. Til det er det fint å bruke en pinne på drillen med et smergelpapir. Pinnen klyver du slik at du kan tre i smergelpapiret. Problemet med slike bolter når de først sitter kan være at de trenger en real omgang juling for å komme ut. Vær forsiktig så du ikke stuker enden. Glidehammer er best, men det hender at man må ha tilgang på sveiseapparat eller gjengeverktøy for å få det til.

Alt som kan ruste, vil ruste. Med mindre det settes inn med fett. Og selv da vil oftevførste del gjelde. Ferro bet er ok å bruke. Jeg ville tatt klingfilm fra kjøkkenskapet, lagt en liten fille i, sprayet ferro-bet på denne og surret rundt bolten med klingfilmen. Da tørker den ikke opp. Tror nemlig det tar litt tid for FB til å fjerne såpass med rust.

Ufattelig hvordan ting kan sette seg, så ville kjørt på med rustløser over tid, og så forsøkt å få slått bolten ut. Evt varme opp bolten med en propanbrenner (tror Biltema har slike med gassflaske, ikke til "turbruk" altså).

Holdt på med å demontere bensinpumpe til min 9,9 Sport i går og i kveld. Er skrudd sammen med 4 st, M4 skruer, med en innfelt mutter i plastdeksel i bakkant, slik at en ikke kommer til på muttersiden. 3 av 4 skruer knakk når skulle løsne de. :cryin: Men sitter fortsatt som sveist fast pga irr i aluminium, selv om skruehoder er av. :headbang: Prøvd å slå de ut med en dor, etter å ha brukt WD40 over natta, men sitter som bare f... enda. Får "smøre meg" med tålmodighet, og se om får ut når rustløser har fått jobbet et døgn til. Så å løsne ting som har rustet / irret fast kan være et mareritt!

Trøsten i ditt tilfelle får være at du sjelden har bruk for denne stopperen, vi har kun brukt den på vår F40 når tilten ikke ville stå oppe av seg selv pga dritt i en ventil i tiltmekanisme. Under transport er det bedre å legge et emne av tre mellom motor / brakett.

Hva mener du med å "spre seg"? Bolten er jo det eneste av stål i området, så det vil ikke smitte over på noe annet. Men bolten vil fortsette å ruste da, til den en gang er helt ødelagt. men det vil ta laang tid, selv med sprut av sjøvann.

Hvorfor ikke bare få ut bolten og pusse den ren? Det er fort gjort, og du sitter igjen med en bekymring mindre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

For å løsne rustne ting er det vell like mange råd som det er medlemmer på BP, altså mange gode råd.

Her kommer mitt, jeg har god erfaring med Fluid Film ( lanolin) dette er nesten ett rent naturprodukt som virker bra.

Jeg ville sprøytet på en god dasj og latt det virke over tid før du prøver å løsne.

Men som index skriver, få løsnet bolten og vedlikehold den så slipper du at den setter seg fast.

Lykke til

larss

Hei

...jeg har god erfaring med Fluid Film ( lanolin) dette er nesten ett rent naturprodukt som virker bra.

Jeg ville sprøytet på en god dasj og latt det virke over tid før du prøver å løsne.

Kult. Er dette for å få det til å løsne eller bare for å beskytte mot mer rust? Fungerer Owatrol på samme måte? (Owatrol har jeg liggende så supert om jeg kan bruke det? :)

Men som index skriver, få løsnet bolten og vedlikehold den så slipper du at den setter seg fast.

Lykke til

larss

Hvordan vedlikeholder jeg den så den ikke setter seg fast? Setter den jevnlig inn med grease?

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Kult. Er dette for å få det til å løsne eller bare for å beskytte mot mer rust? Fungerer Owatrol på samme måte? (Owatrol har jeg liggende så supert om jeg kan bruke det? :)

Hvordan vedlikeholder jeg den så den ikke setter seg fast? Setter den jevnlig inn med grease?

Hei

Du kan sikkert bruke Owatrol også, jeg kjenner ikke dette produktet så godt.

Og ja, sett den inn med ett eller annet og beveg den av og til så setter den seg ikke.

larss

Redigert av larss (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Det tror jeg du bare kan skyte en hvit pil etter. For at cola, eddik, ferrobet og lignende etsende medier skal virke på så kraftig angrepne gjenstander må de stå neddyppet i væsken. Mekanisk rengjøring må til i tillegg.

Forsøk å slipe bort det meste med smergelpapir først, det går mye fortere. Smergel får du kjøpt på rull f.eks. på Biltema. Riv av en lang remse så du får dratt den rundt bolten i en lang sløyfe, skjønner? Dessuten er det ikke bolten du skal varme på, det er bosset. Varm så mye du tør uten at lakke blir ødelagt. Deretter er det bare rå makt som gjelder :thumbsup:

Forsøk å slipe bort det meste med smergelpapir først, det går mye fortere. Smergel får du kjøpt på rull f.eks. på Biltema. Riv av en lang remse så du får dratt den rundt bolten i en lang sløyfe, skjønner? Dessuten er det ikke bolten du skal varme på, det er bosset. Varm så mye du tør uten at lakke blir ødelagt. Deretter er det bare rå makt som gjelder :thumbsup:

Ja, smergel skal kjøpes, takk for tipset. Så det er ikke bolten jeg skal varme opp? Er "bosset" det som bolten går inn i?

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Bolten er vel av svart eller rustfritt stål, og motor braketten er vel i aluminium.

det kan sjå ut som om det er ein nylon foring mellom bolten og braketten.

Kva løysning ein skal gå for og få demontert og pusset bolten er vel litt an på kor fast den står.

Men ut frå bilde ville eg ha plukket at den utvendige knappen ved og fjærne den låsesplinten.

Puss så vekk rust og maling frå bolten med slipepapir, for så og bank bolten innover til den detter ut.

Deretter kan pusse resten av bolten før du smører opp med sjøvannsbestandig gris og monterer dette saman.

Komodo skrev On 15.4.2015 at 22.03:

Det der er ikke en slipeskive, det er en grovrengjører Du kommer ikke til på baksiden med den, da må du bruke smergelpapir som jeg forsøkte å forklare, men jeg forklarte kanskje litt klønete.

Neida du forklarte det helt fint. :smiley: De hadde ikke smergelpapir på Jula (Biltema er et stykke fra meg), så jeg kjøpte det som ifølge Jula heter Slipeskive. Etter et raskt søk ser jeg det heter grovrengjører ja.

Hvilken bakside er det jeg ikke kommer til med den?

rart om de ikke hadde smergelpapir på jula tenkte jeg, de bruker av og til litt andre betegnelser på varer.  

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/handslipemateriale/handslipepapir-053079/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev On 16.4.2015 at 10.08:

rart om de ikke hadde smergelpapir på jula tenkte jeg, de bruker av og til litt andre betegnelser på varer.  

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/handslipemateriale/handslipepapir-053079/

Ja, når de kaller grovrengjører for slipeskive, da skjønner jeg ingenting :giggle:

Men det der er for øvrig slipepapir på ark, det er smergellerret på rull han skal ha:

http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/kapping-og-sliping/smergellerret-paa-rull

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...