kjetillunde Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ja, når de kaller negerkuse for slipeskive, da skjønner jeg ingenting Men det der er for øvrig slipepapir på ark, det er smergellerret på rull han skal ha: http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/kapping-og-sliping/smergellerret-paa-rull Det er smergel på rull jeg skal ha ja. Kan jeg kjøpe denne smergelduken fra Biltema? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Smergelduk-2000019484/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Det kan du. Kjøp alle tre korningene, så har du litt å variere med, alltid kjekt å ha i verktøykassa. Dersom papiret er for bredt til å komme til med på bolten kan du rive det i to på langs. Riv av en lang remse som du kan dra rundt, da får du tatt rundt hele bolten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Det kan du. Kjøp alle tre korningene, så har du litt å variere med, alltid kjekt å ha i verktøykassa. Dersom papiret er for bredt til å komme til med på bolten kan du rive det i to på langs. Riv av en lang remse som du kan dra rundt, da får du tatt rundt hele bolten Ja takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Her er enda et svakt punkt på Yamaha motorene.Ikke uvanlig desverre,her en 50 hk. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
kjetillunde Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Her er enda et svakt punkt på Yamaha motorene.Ikke uvanlig desverre,her en 50 hk. Ja, her har du min som ser omtrent lik ut. Bør man gjøre noe med det? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Kan det ruste hull i denne tilslutt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Jøss! Ser ikke ut som den innretningen der er beregnet for sjøvann. Hva er det for noe, hvilken funksjon har den? Den blir i hvert fall ikke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Det er motoren til tilt.Er dette kommet for langt ruster det hull i dekselet og vann kommer inn i tiltemotor.Dette dekselet er vanskelig å bytte da skruene sitter som bare f.. og noen sitter knotete til.Anbefaler alle som har yamaha motorer til å sjekke denne.Problemet kan forebygges med å smøre inn denne med vannfast Grease eller Fluid Film vår og høst.Kan nevne att på Suzuki er denne saken laget i en slags plast. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Komodo Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Er nok ikke bare Yamaha dette gjelder. Materialvalget og overflatebehandlingen på det dekselet er like tragisk på min Evinrude E-tec fra 2005. I fjor mistet jeg imidlertid justeringsskruen på tilten, så jeg byttet hele enheten. Det var for øvrig et sant h"#¤%e å få ut de boltene. Uten sveiseapparat, glidehammer og diverse tungt verktøy tror jeg eneste løsningen hadde blitt å kappe boltene med vinkelsliper e.l. og dore ut restene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Huff, det hørtes ikke bra ut. Hva anbefalere dere meg å gjøre pr.dags dato? Powertrimmen virker (foreløpig) som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hvis du skal slippe å kjøpe en helt ny enhet (de er dyre), er vel den beste løsningen å ta den av, sandblåse, grunne og male. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mons Olav Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Huff, det hørtes ikke bra ut. Hva anbefalere dere meg å gjøre pr.dags dato? Powertrimmen virker (foreløpig) som den skal. Du kan skrape forsiktig vekk løs rust og spraye over med noe som heter Fluid Film.Dette trekker godt inni gjenværende rust og forsinker videre utvikling.Eller prøve å få av dekselet men da må motoren av båten for å komme til skruene.Problemet er at om skruene er rustne er de vanskelig å løsne.Rettedal Bilkontroll selger Fluid Film. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
kjetillunde Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 (redigert) Du kan skrape forsiktig vekk løs rust og spraye over med noe som heter Fluid Film.Dette trekker godt inni gjenværende rust og forsinker videre utvikling.Eller prøve å få av dekselet men da må motoren av båten for å komme til skruene.Problemet er at om skruene er rustne er de vanskelig å løsne.Rettedal Bilkontroll selger Fluid Film. Leste litt om Fluid Film og dette høres lovende ut. Er det stor forskjell på dette og Lanolinolje? Redigert 24.April.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 er vel lanolinolje som er hovedbestanddel i fluidfilm produktene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wibbo Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Leste en amerikansk test på diverse produkter for å løsne rustede bolter. Det som vant med stor margin var et heimbrygg på 50% aceton og 50% ATF automat girolje. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Hmm, det hørtes jo slett ikke så dumt ut. Aceton er jo særdeles tyntflytende og flyktig, så den får vel ATF olja til å bli skikkelig penetrerende, og når ATF olja først kommer seg inn i alle mikrosprekker har den en god smøreevne. Problemet med ATF olje "naturel" er jo å få den inn i mikroskopiske sprekker, det er den for tykk til. Det må jeg prøve en gang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Eller prøve å få av dekselet men da må motoren av båten for å komme til skruene.Problemet er at om skruene er rustne er de vanskelig å løsne. Er du sikker på at motoren må av båten for å komme til skruene? Går det ikke å gjøre noe sånt som dette?: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Vr_Z5tTP72U#t=114 Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Du kan jo prøve,er du heldig får du det til. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
kjetillunde Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Jeg lurer veldig på om jeg kan ødelegge noe dersom jeg prøver å ta av huset til powertrimmen? Er det noe inni som står i spenn og detter ut dersom jeg tar av huset? Er det fullt av olje? Trykk? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Jeg får ikke båten på land med det første siden jeg ikke har bil med hengerfeste. Men igår testet jeg med tyngde i baugen, tiltet opp motoren og fikk stammen over en flytebrygge. Da kommer jeg lett til for å fylle trimtilt olje og evt ta av powertrim huset. Kan jeg bare skru det av? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Det burde vel gå greit det,så lenge du passer på å ikke få vann inn i systemet. Vet ikke hvordan det er på denne motoren men på min Yamaha 90 må jeg løfte hele påhengeren av akterspeilet for å komme til den siste skruen på tiltmotoren. Når du løfter opp tiltmotoren sitter det en løs del under der,pass på å ikke miste denne og legg merke til hvordan den sitter. Når du skal fylle olje setter du motoren helt opptiltet og fyller på. På med lokket og så drar du motoren opp og ned enten med motor eller for hånd. Vipp helt opp igjen og sjekk nivå. Det kan være litt trykk på påfyllingsskruen,så opne denne forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Wesling70 Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Forutsatt at du ikke har fått ut bolten: Ser veldig mange gode forslag om både det ene og det andre smøremiddelet, og det kan hjelpe det, men bare til en hvis grad syntes jeg. For å få ut så rusta bolter som det der, er det som regel varme som skal til. Da gjør du som tidligere forklart her og varmer i godset rundt der bolten står i, så inni helvette varmt du kan få det uten å smelte det. Har du noe stående, så sprayer du selve bolten med kjølespray(fåes kjøpt på Wurth O.L. Varmt metall utvider seg, kaldt metall krymper. Deretter tar du en nordlending/rørtang/vannpumpetang med litt kaliber på - biter den SKIKKELIG fast i bolten, og begynner å jobbe med den fram og tilbake. NB: Når og hvis du varmer i godset rundt bolten så vil du smelte/koke lakken rett av. Da må du huske og tette det igjen med ny lakk. Kommer du så dypt at du kan se rent stål under - legger du på litt syregrunning før du lakker for å være sikker på å hindre senere korrosjon. Håper det ordner seg! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Jeg ville vært forsiktig med å bruke tenger på bolten. En ting er at du kan få løsnet den, men du får garantert grader også, dermed blir det problemer med å få den helt gjennom. Jeg ville heller doret, eller aller helst trekt den ut med glidehammer. Da slipper man å stuke enden også. Det med varmen er jeg for øvrig helt enig i. Også veldig enig i at alt av smøremidler stort sett bare er å glemme når det sitter totalt fast, man får ikke inn noe. Varme og makt er det som gjelder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg ville vært forsiktig med å bruke tenger på bolten. En ting er at du kan få løsnet den, men du får garantert grader også, dermed blir det problemer med å få den helt gjennom. Jeg ville heller doret, eller aller helst trekt den ut med glidehammer. Da slipper man å stuke enden også. Det med varmen er jeg for øvrig helt enig i. Også veldig enig i at alt av smøremidler stort sett bare er å glemme når det sitter totalt fast, man får ikke inn noe. Varme og makt er det som gjelder Varme og makt ja. Hvilken glidehammer passer til formålet og hvordan kan den festes til bolten? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Vet ikke hvordan det er på denne motoren men på min Yamaha 90 må jeg løfte hele påhengeren av akterspeilet for å komme til den siste skruen på tiltmotoren. Jeg er ganske usikker på om det er en skrue på baksiden av tilthuset jeg ikke kan se... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.