Jump to content

Tæring/rust/korrosjon på 40hk Yamaha


kjetillunde

Recommended Posts

Ja, når de kaller negerkuse for slipeskive, da skjønner jeg ingenting :giggle:

 

Men det der er for øvrig slipepapir på ark, det er smergellerret på rull han skal ha:

http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/kapping-og-sliping/smergellerret-paa-rull

 

Det er smergel på rull jeg skal ha ja. Kan jeg kjøpe denne smergelduken fra Biltema?

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Smergelduk-2000019484/

Link to post

Det er motoren til tilt.Er dette kommet for langt ruster det hull i dekselet og vann kommer inn i tiltemotor.Dette dekselet er vanskelig å bytte da skruene sitter som bare f.. og noen sitter knotete til.Anbefaler alle som har yamaha motorer til å sjekke denne.Problemet kan forebygges med å smøre inn denne med vannfast Grease eller Fluid Film vår og høst.Kan nevne att på Suzuki er denne saken laget i en slags plast.

Båt med fjernkontroll

Link to post

Er nok ikke bare Yamaha dette gjelder. Materialvalget og overflatebehandlingen på det dekselet er like tragisk på min Evinrude E-tec fra 2005. I fjor mistet jeg imidlertid justeringsskruen på tilten, så jeg byttet hele enheten. Det var for øvrig et sant h"#¤%e å få ut de boltene. Uten sveiseapparat, glidehammer og diverse tungt verktøy tror jeg eneste løsningen hadde blitt å kappe boltene med vinkelsliper e.l. og dore ut restene.

Link to post

Huff, det hørtes ikke bra ut. Hva anbefalere dere meg å gjøre pr.dags dato? Powertrimmen virker (foreløpig) som den skal.

Du kan skrape forsiktig vekk løs rust og spraye over med noe som heter Fluid Film.Dette trekker godt inni gjenværende rust og forsinker videre utvikling.Eller prøve å få av dekselet men da må motoren av båten for å komme til skruene.Problemet er at om skruene er rustne er de vanskelig å løsne.Rettedal Bilkontroll selger Fluid Film.

 

bilde

Båt med fjernkontroll

Link to post

Du kan skrape forsiktig vekk løs rust og spraye over med noe som heter Fluid Film.Dette trekker godt inni gjenværende rust og forsinker videre utvikling.Eller prøve å få av dekselet men da må motoren av båten for å komme til skruene.Problemet er at om skruene er rustne er de vanskelig å løsne.Rettedal Bilkontroll selger Fluid Film.

 

Leste litt om Fluid Film og dette høres lovende ut. Er det stor forskjell på dette og Lanolinolje?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

Hmm, det hørtes jo slett ikke så dumt ut. Aceton er jo særdeles tyntflytende og flyktig, så den får vel ATF olja til å bli skikkelig penetrerende, og når ATF olja først kommer seg inn i alle mikrosprekker har den en god smøreevne. Problemet med ATF olje "naturel" er jo å få den inn i mikroskopiske sprekker, det er den for tykk til. Det må jeg prøve en gang.

Link to post

Det burde vel gå greit det,så lenge du passer på å ikke få vann inn i systemet.

 

Vet ikke hvordan det er på denne motoren men på min Yamaha 90 må jeg løfte hele påhengeren av akterspeilet for å komme til den siste skruen på tiltmotoren.

Når du løfter opp tiltmotoren sitter det en løs del under der,pass på å ikke miste denne og legg merke til hvordan den sitter.

 

Når du skal fylle olje setter du motoren helt opptiltet og fyller på.

På med lokket og så drar du motoren opp og ned enten med motor eller for hånd.

Vipp helt opp igjen og sjekk nivå.  Det kan være litt trykk på påfyllingsskruen,så opne denne forsiktig.

Link to post

Forutsatt at du ikke har fått ut bolten: 

 

Ser veldig mange gode forslag om både det ene og det andre smøremiddelet, og det kan hjelpe det, men bare til en hvis grad syntes jeg.

 

For å få ut så rusta bolter som det der, er det som regel varme som skal til. Da gjør du som tidligere forklart her og varmer i godset rundt der bolten står i, så inni helvette varmt du kan få det uten å smelte det. Har du noe stående, så sprayer du selve bolten med kjølespray(fåes kjøpt på Wurth O.L. Varmt metall utvider seg, kaldt metall krymper. Deretter tar du en nordlending/rørtang/vannpumpetang med litt kaliber på - biter den SKIKKELIG fast i bolten, og begynner å jobbe med den fram og tilbake.

 

NB: Når og hvis du varmer i godset rundt bolten så vil du smelte/koke lakken rett av. Da må du huske og tette det igjen med ny lakk. Kommer du så dypt at du kan se rent stål under - legger du på litt syregrunning før du lakker for å være sikker på å hindre senere korrosjon.

 

 

Håper det ordner seg!  :smiley:  :smiley:

Link to post

Jeg ville vært forsiktig med å bruke tenger på bolten. En ting er at du kan få løsnet den, men du får garantert grader også, dermed blir det problemer med å få den helt gjennom. Jeg ville heller doret, eller aller helst trekt den ut med glidehammer. Da slipper man å stuke enden også. Det med varmen er jeg for øvrig helt enig i. Også veldig enig i at alt av smøremidler stort sett bare er å glemme når det sitter totalt fast, man får ikke inn noe. Varme og makt er det som gjelder :yesnod:

Link to post

Jeg ville vært forsiktig med å bruke tenger på bolten. En ting er at du kan få løsnet den, men du får garantert grader også, dermed blir det problemer med å få den helt gjennom. Jeg ville heller doret, eller aller helst trekt den ut med glidehammer. Da slipper man å stuke enden også. Det med varmen er jeg for øvrig helt enig i. Også veldig enig i at alt av smøremidler stort sett bare er å glemme når det sitter totalt fast, man får ikke inn noe. Varme og makt er det som gjelder :yesnod:

 

Varme og makt ja. :smiley:

Hvilken glidehammer passer til formålet og hvordan kan den festes til bolten?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...